Za účelom celkového zlepšenia situácie
v energii je však nutné riešiť hlavne nasledovné
problémy:
- dôsledne riešiť otázky náhrady
a modernizácie zastaralého kotolného fondu
pre tieto organizácie k výrobe tepelnej energie,
- stabilizovať a kádrove dobudovať útvary
energetického hospodárstva na jednotlivých
stupňoch riadenia, nekumulovať túto činnosť
s inými funkciami,
- zavádzať každoročné rozbory odstrániteľných
strát a zaisťovať ich znižovanie,
- prehodnotiť kádrové obsadenie energetických
komisií a zabezpečiť ich pravidelnú
činnosť,
- zvýrazniť rezortné súťaže
na úspory a hospodárenie palivom a energiou,
- zaistiť dostatočný počet regulačných
prvkov, najmä pre riadenie chodu elektrických akumulačných
spotrebičov,
- zabezpečiť dôslednú racionalizáciu
spotreby palív a energie už pri projektovaní
nových objektov pre spomínané odvetvia,
- budovať ešte intenzívnejšie centralizované
zdroje tepelnej energie,
- využívať všetky možnosti hmotnej
stimulácie pracujúcich v týchto odvetviach
na dosahovanie maximálnych úspor palív a
energie.
Verím, že pracujúci potravinárskeho
priemyslu a podnikov služieb dôslednou realizáciou
týchto a ďalších opatrení zabezpečia
rozvoj týchto odvetví podľa požiadaviek
a uznesení XV. zjazdu KSČ a jednotlivých
plén ÚV KSČ.
Předseda SL V. David: Děkuji poslanci Michalíkovi.
Slovo má poslanec Michalski.
Poslanec SL K. Michalski: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, v přípravě na projednávání
palivoenergetické problematiky na půdě parlamentu
se výbor zahraniční Sněmovny lidu
zabýval otázkou energetické krize v celosvětovém
měřítku a otázkou, jaké důsledky
z ní vyplývají pro náš stát,
co musíme dělat, abychom tento mimořádně
citlivý problém naší ekonomiky zvládli,
jaké je pro nás východisko z této
nepříznivé situace.
V současné době se ve světě
těží na 3 mld tun ropy. Hlavními jejími
spotřebiteli jsou především vyspělé
kapitalistické státy, jejichž dovoz ropy vzrostl
za posledních 30 let desetkrát. Zatímco například
spotřeba západoevropských zemí dosáhla
550 mil. tun ročně, připadá na ně
jen 90 mil. tun těžby. Jde i o takové země,
které ropu mají, ale šetří si
ji. K těm patří Spojené státy
americké, které z vlastních zdrojů
kryjí pouze polovinu své spotřeby. Tyto země
drancují ropné zdroje rozvojových zemí,
na které připadá polovina světové
těžby.
Vinu za zostření energetické krize v 1. pololetí
t. r. se kapitalistické státy snaží
pochopitelně svalit na rozvojové země. Terčem
jejich útoků se stal Írán. Srovnáme-li
však čísla, uvidíme, že výpadek
íránské nafty ve výši 200 tis.
tun denně, při denní spotřebě
nesocialistického světa téměř
7 mil. tun, nemohl otřást ropným trhem. Zvláště
tehdy ne, když byl nahrazen těžbou v jiných
zemích exportujících naftu. Nedostatek ropy
a ropných výrobků na trhu nemohl být
ani výsledkem zvýšení jejich cen. Spíše
by se normálně dal očekávat určitý
přebytek.
Tuto zdánlivě nelogickou situaci si můžeme
vysvětlit jedině tím, že nedostatek
ropy a ropných výrobků byl vyvolán
uměle ropnými monopoly.
Tuto politiku nakonec zaplatí poplatník, jak ve
spekulativně zvýšených cenách,
tak i všude tam, kde se tyto promítají do inflačních
trendů v široké paletě služeb a
spotřebního zboží.
Ve vyspělých kapitalistických zemích
jsou v důsledku palivoenergetické krize přijímána
různá opatření v zájmu snížení
závislosti na dovozu ropy a zajištění
úspor v této oblasti.
Přestože naše sdělovací prostředky
o tom přinesly celou řadu informací, dovolím
si upozornit na některé z nich:
Především jde o hledání způsobu
rozvoje alternativních zdrojů energie (jaderné,
sluneční aj.). Pro kapitalistické země
nejde o jednoduchý vývoj, jak by se na první
pohled zdálo. Tyto záměry se v řadě
případů dostávají do rozporu
se zájmy nadnárodních monopolů, zejména
ropných, které se snaží v této
sféře udržet nadvládu a proto se samy
v některých případech angažují
v rozpracování alternativních zdrojů,
které se mají v budoucnosti stát pro ně
rovněž zdrojem superzisků.
Ropná energetická krize se v důsledku zvýšení
cen ropy dále odrazila na zhoršení obchodních
a platebních bilancí i těch nejbohatších
kapitalistických států. Není bez zajímavosti,
že např. i Japonsko vykázalo v měsíci
srpnu pasivní obchodní bilancí ve výší
1,5 mld dolarů. Celkově se počítá,
že kapitalistické státy budou muset za dovoz
ropy zaplatit o 30 mld dolarů více než se původně
předpokládalo. Není pochyb o tom, že
tyto zvýšené ceny za energii se koneckonců
promítnou do cen na kapitalistických trzích.
Západní monopoly využívají tohoto
faktu ke zdůvodnění takových zisků,
které s těmito otázkami nemají nic
společného. Pravda je, že nastoupily cestu
inovačních procesů, které nejsou investičně
velmi náročné, avšak mají jeden
zásadní sociálně ekonomický
důsledek - totiž, že nevedou k likvidaci nebývale
vysokého stupně nezaměstnanosti. To je také
důvodem, proč dnes šestnáctimiliónová
armáda nezaměstnaných na Západě
nemá naději na to, že by se postupně
zmenšovala. Naopak, předpovědi samotných
kapitalistických ekonomů hovoří o
pravém opaku.
Mluví-li se o tom, že energetické problémy
mají celosvětový charakter - který
nemůžeme přezírat - pak vidíme,
že jejich řešení není v různých
zemích nebo jejich skupinách totožné.
Je dáno především politickoekonomickým
zřízením, tj. zda jde o země socialistické
nebo kapitalistické.
Soudružky a soudruzi, tato stručná charakteristika
nynější světové energetické
situace se zcela nutně promítne i do příštích
let, protože objektivní i subjektivní faktory
tohoto stavu budou působit i nadále. S tím
musíme počítat zvláště
proto, že s ohledem na nedostatečné vlastní
zdroje budeme i v budoucnu primární energetické
zdroje dovážet.
Podíl dovozu na naší domácí spotřebě
paliv a energie má trvale rostoucí tendenci. Počátkem
šedesátých let se pohyboval kolem 12 % a v
současné době již činí
zhruba 40 %, tj. více než trojnásobek. Až
doposud jsme problémy spojené se zabezpečováním
palivoenergetické bilance řešili ve spolupráci
se socialistickými státy, především
se Sovětským svazem, který vycházel
a vychází vstříc našim požadavkům,
věren principům socialistického internacionalismu.
V této souvislosti stačí uvést, že
za posledních 30 let jsme dovezli ze Sovětského
svazu zhruba 200 mil. tun ropy a od roku 1967 na 30 mld m3
plynu, a to vše za ceny bez jakéhokoliv náznaku
konjukturalismu či ziskuchtivosti, jak je tomu obvykle
v kapitalistickém světě.
Tuto skutečnost jsme zvláště ocenili
v roce 1973, kdy na kapitalistických trzích došlo
k první ropné krizi a ceny za ropu doslova "přes
noc" Vzrostly čtyřikrát. Postoj Sovětského
svazu oceňujeme i nyní, kdy cena za jednu tunu ropy
ve světě je v porovnání s obdobím
před 9 lety nejméně desetkrát vyšší.
Sovětský svaz vynaložil mimořádné
úsilí k tomu, aby zajistil rozvoj palivoenergetické
základny zejména v ropném průmyslu,
která by umožnila krýt nejen jeho vlastní
spotřebu, ale i spotřebu bratrských socialistických
států. Jestliže v roce 1950 těžil
40 mil. tun, pak v roce 1980 dosáhne zhruba 600 mil. tun,
tj. za 30 let patnáctkrát více! Sovětský
lid vykonal úctyhodné dílo, do kterého
jsme měli možnost se zapojit i my našimi účelovými
úvěry.
Ukazuje se však, že zachovat dosavadní tempo
rozvoje těžby ropy v Sovětském svazu
je čím dále tím obtížnější
vzhledem ke geologickoklimatickým podmínkám
a vzdálenostem spojeným s přepravou této
suroviny. Kromě toho musí SSSR také přihlížet
ke stoupajícím požadavkům na energii
ve svém vlastním hospodářství.
Přesto se jeho dodávky energetických surovin
zemím RVHP v příští pětiletce
zvýší, i když jejich struktura nemusí
být totožná se strukturou v této pětiletce.
Pro členské státy RVHP z toho vyplývá,
že od roku 1981 budou muset zvýšenou spotřebu
ropy krýt dovozy i z nesocialistických států.
Pro nás to znamená spotřebu nad 18,8 mil.
tun. Z tohoto důvodu nám nemůže být
lhostejné, co se děje na světových
trzích ropy a jak se vyvíjí energetická
krize v kapitalistickém světě.
Musíme počítat s tím, že v důsledku
nespravedlivé mezinárodní kapitalistické
dělby práce bude nadále docházet k
otřesům, provázeným růstem
cen. Jinými slovy: na stabilizaci trhu energetických
surovin nelze spoléhat.
Tím naléhavější se stává
potřeba ještě semknutější
spolupráce socialistických států na
realizaci dlouhodobého cílového programu
při zajišťování energie, paliv
a surovin, potřeba zefektivnění naší
výroby zahraničního obchodu, abychom mohli
zajistit dostatečné množství prostředků
k nákupům ropy na nesocialistických trzích
a jejího racionálnějšího využívání,
tím ostřeji vystupuje potřeba úspor
paliv jak ve všech odvětvích našeho národního
hospodářství, tak u všech individuálních
spotřebitelů.
Poslanci výboru zahraničního Sněmovny
lidu se zúčastnili průzkumů v Severočeském
hnědouhelném revíru, v hutích a dolech
na Ostravsku, slovenských dolech a jiných průmyslových
podnicích naší vlasti. Je třeba vysoce
ocenit, že pracující přistupují
v těchto podnicích odpovědně k realizaci
opatření při úspoře paliv a
energie, jak jsme tomu byli svědky např. v NHKG
v Ostravě, v Chemických závodech W. Piecka,
kde mají vypracovanou vnitropodnikovou soutěž,
v níž se nejlépe umístily kolektivy
vedené soudruhy Štefanem Bezirou, Bohumilem Králem
a dalšími, kde při hodnocení výsledků
jsou přijímány konkrétní úkoly
pro odstranění vzniklých nedostatků.
Při setkání s našimi voliči ve
volebních obvodech jsme však také upozorňováni
na to, a sami zjišťujeme, že ne všude vedoucí
hospodářští činitelé mají
odpovědný přístup k realizaci vládního
usnesení v oblasti úspor v palivech a energetice.
Každý hospodářský pracovník
si musí uvědomit, že je třeba spolu
s pracovními kolektivy a brigádami socialistické
práce zavést přísný režim
ve spotřebě paliv a energie, jak o tom mluvil předseda
vlády soudruh Štrougal na celostátních
oslavách Dne horníků a energetiků
v Havířově.
Řešení palivoenergetické otázky
nebude možné - jak zde již bylo řečeno
- bez strukturální přestavby naší
energetiky. V tomto směru sehraje životně důležitou
úlohu naše spolupráce se Sovětským
svazem a ostatními socialistickými členskými
státy RVHP v oblasti jaderné energetiky, ve které
svou významnou roli bude mít i naše strojírenství.
Z toho je třeba vycházet a při naší
každodenní poslanecké práci plně
a účinně podporovat úsilí našich
stranických a vládních orgánů
o těsnou a produktivní spolupráci, zdůrazňuji
produktivní spolupráci všech zúčastněných
resortů na řešení a plnění
odpovědných úkolů, které vyplývají
z integračních záměrů v oblasti
paliv a energie.
Je to jediná cesta, jak zajistit plynulý a trvalý
rozvoj našeho hospodářství, naší
socialistické společnosti. Děkuji.
Předseda SL. V. David: Děkuji poslanci Michalskimu.
Jeho vystoupením je vyčerpán seznam poslanců
přihlášených do rozpravy. Hlásí
se ještě někdo do rozpravy? (Nikdo.) Nikdo.
Rozprava je tedy skončena.
Soudružky a soudruzi, o slovo se přihlásil
ministr zemědělství a výživy
ČSSR soudruh Nágr, který odpoví na
otázky poslance Římana. Dávám
mu slovo.
Ministr zemědělství a výživy
ČSSR J. Nágr: Vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
dovolte mi, abych stručně reagoval na otázky
soudruha poslance Římana a informoval o tom, jak
v současné době chceme řešit
otázku výstavby lehkých staveb pro živočišnou
výrobu.
Především bych chtěl informovat o tom,
že v zájmu koncepčního vyjasnění
celé problematiky výstavby lehkých, investičně
i energeticky méně náročných
staveb pro živočišnou výrobu jsme již
v roce 1974 založili široký provozní experiment,
v jehož rámci jsme vybudovali kapacity pro zhruba
10 tis. kusů skotu všech užitkových směrů,
a to ve všech výrobních oblastech naší
republiky.
Zkoumali jsme přitom různá konstrukční
řešení, různé způsoby
použitého materiálu a pochopitelně i
provozní způsobilost a ekonomickou stránku
celé této výstavby. Letošní tuhá
zima nám umožnila vyhodnotit tento experiment a ukázat,
do jaké míry cesta budování lehkých
staveb pro zabezpečení potřebných
kapacit pro rozvoj živočišné výroby
je pro nás schůdná a jaké se vyskytují
na tomto úseku problémy.
Jednoznačně se ukázalo při vyhodnocování
tohoto experimentu, že lehké stavby, zejména
budované na bázi dřeva, jsou velmi výhodné,
zejména pro mladý dobytek, ať už jde o
odchov nebo výkrm, že ovšem v našich podmínkách
se tato výstavba neobejde bez izolačních
materiálů a určitého zateplení
podle podmínek, kde jsou tyto stavby budovány.
Vyřešili jsme způsob izolace těchto
staveb, která se v současné době provádí
zhruba u kapacit na 100 tis. kusů skotu, které byly
vybudovány v uplynulých letech a kde investiční
náklady na tuto izolaci se pohybují kolem 500 Kčs
na jeden kus.
Pokud jde o investiční náročnost na
výstavbu lehkých staveb ve srovnání
s tradičními způsoby výstavby, je
stav asi takový, že jedno stájové místo
prostřednictvím lehkých staveb pořizujeme
zhruba za 4500 Kčs i po provedeném zateplení,
zatímco u tradičního způsobu výstavby
se investiční náklady na jedno stájové
místo pohybují kolem 13 tis. Kčs.
Ukazuje se tedy jednoznačně, že závěry
březnového pléna, které se podrobně
zabývalo otázkami dalšího rozvoje zemědělství
a že tlak na to, aby v investiční výstavbě
bylo postupováno především hospodárným
způsobem a využívány k tomu směry
v investiční výstavbě, je cesta schůdná,
poněvadž stále ještě u nás
zhruba 52 % celkového stavu chovaného skotu není
ustájeno ve vyhovujících stájových
prostorech.
Naše projekční organizace dostaly za úkol
do konce letošního roku na základě vyhodnocení
experimentu a získaných zkušeností připravit
projektovou dokumentaci pro jednotlivé typy hospodářských
zvířat a dát ji k dispozici široké
zemědělské praxi.
Počítáme s tím, že do konce 6.
pětiletky bude možno tímto způsobem
pořídit kapacity pro zhruba 360 tis. kusů
skotu v naší republice a v tomto způsobu výstavby,
který je v současné době již
koncepčně v podstatě vyjasněn, budeme
pokračovat i v průběhu celé 7. pětiletky
a v letech dalších.
K druhé otázce - pokud jde o perspektivy využití
odpadního tepla z kompresorových stanic tranzitního
plynovodu pro zemědělství. Chtěl bych
informovat, že máme propracovanou koncepci, ve které
se počítá především s
tím, že v letech 1979-1984 by mohlo být za
určitých předpokladů vybudováno
u nás zhruba 90 ha skleníků včetně
fóliových krytů pro výrobu rychlené
zeleniny. Chtěl bych vás informovat, že v letošním
roce byla již ve třech lokalitách výstavba
zahájena, a to na ploše 15 ha, a jsou předpoklady,
že v prvních letech 7. pětiletky bude tato
výstavba dokončena. Současně byla
přijata zásada, že každoročně
budou investičně připravovány akce
v rozsahu zhruba 20 ha nových skleníků nebo
fóliových krytů, kde by mohlo být
využíváno odpadní tepelné energie.
Tato otázka pochopitelně z hlediska realizace souvisí
s investičními možnostmi, které budou
dány zemědělství v příštím
roce, ale také s tím, jak rychlým tempem
bude provedena výměna výměníků
stávajících přečerpávajících
stanic za výměníky daleko výkonnější,
než jsou používány v současné
době.
Počítáme také s tím, že
odpadního tepla bude využíváno při
budování dalších sušárenských
kapacit, které budou využívány jako
nízkotepelné sušicí kapacity pro sušení
píce v zemědělství. Konečně
počítáme s tím, že bude možno
přikročit k budování temperovaných
skladů pro ovoce, zeleninu, popř. brambory. Kromě
toho se ve výzkumu ověřují některé
možnosti využití odpadního tepla jako
ve Státním rybářství pro chov
ryb nebo ve Výzkumném ústavu výživy
hospodářských zvířat, pokud
jde o výrobu bílkovin z koncentrátů,
Hydroprojekt řeší problematiku sezónní
akumulace tepelné energie v umělých vodních
nádržích v blízkosti skleníkových
hospodářství, a konečně počítáme
i s dalšími možnostmi využití odpadního
tepla na základě zahraničních zkušeností.
Chtěl bych ujistit s. poslance Římana, že
priority, které dostal resort zemědělství
při odběru odpadního tepla z tranzitního
plynovodu, budeme chtít v odvětví zemědělství
a výživy plně využít, především
k rozvoji zemědělské výroby, ale také
k dosažení úspor tradičních zdrojů
energie.