Plně počítáme s iniciativou pracujících,
s rozvojem těch jejích forem, které napomáhají
vědeckotechnickému pokroku přímo na
jednotlivých pracovištích, které takříkajíc
"lámou" tradiční bariéry
a vedou k rychlejšímu postupu.
Když budeme směrem k zabezpečení rozhodujících
úkolů rozvíjet svoji konkrétní
politickovýchovnou, řídící
a organizátorskou činnost, pak zároveň
vytváříme základní podmínky,
aby byly splněny záměry hospodářské
výstavby schválené XV. sjezdem KSČ.
V tom vidíme náš společný cíl,
a je to zároveň prosba, abyste i vy, soudružky
a soudruzi poslanci, svojí prací přispívali
i nadále k prosazování technického
pokroku v praxi. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda SL V. David: Děkuji ministru soudruhovi
Šupkovi.
Soudružky a soudruzi, písemnou zprávu ministra
ČSSR pro technický a investiční rozvoj
projednaly všechny výbory sněmovny kromě
výboru mandátového a imunitního.
Zpravodajskou zprávu přednese místopředseda
Sněmovny lidu a předseda výboru pro průmysl,
dopravu a obchod Sněmovny lidu poslanec Alois Hůla.
Dávám mu slovo.
Společný zpravodaj výborů SL místopředseda
SL A. Hůla: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté, vědeckotechnický
rozvoj - technická úroveň výroby a
kvalita výrobků má hluboké objektivní
základy, vyrůstá ze samé podstaty
socialistického hospodářského systému,
je proto prvořadým celospolečenským
úkolem dát potenciál vědy a techniky
plně do služeb socialistické výstavby
- efektivního rozvoje národního hospodářství
a zabezpečení dalšího růstu životní
úrovně lidu.
Kritériem určité technické úrovně
výroby musí být dosahovaný růst
produktivit práce a růst souhrnných úspor
společenské práce, včetně snižování
materiálové a energetické náročnosti
a zvyšování kvality i celkové užitné
hodnoty výrobků. Důležitým hlediskem
je i dodržování základních podmínek
ochrany životního prostředí.
Cílem jednání Sněmovny lidu a jejích
orgánů je posoudit, jak jsou realizovány
úkoly v této oblasti, které vytyčil
XV. sjezd a jednotlivá zasedání ústředního
výboru Komunistické strany Československa.
Úlohu vědeckotechnického rozvoje v naší
společnosti Sněmovna lidu zdůraznila již
ve II. volebním období na své 3. schůzi
dne 30. října 1973, kdy projednávala zprávu
o zaměření vědeckotechnického
rozvoje v Československé socialistické republice.
Ve výborech jsme také posuzovali, jak byla usnesení
Sněmovny lidu uplatněna, a konstatovali jsme, že
- se podařilo zlepšit koordinaci základního
a aplikovaného výzkumu, vývoje a výroby,
a vyvolat zájem těchto pracovišť o vzájemnou
spolupráci s výrobními organizacemi. Bylo
společně vyřešeno více úkolů
než v předchozím období;
- i přes významné změny byla méně
úspěšná snaha o koncentraci a specializaci
výzkumně vývojové základny.
Její dořešení je úkolem pro další
období;
- došlo také ke zvýšení vlivu licenční
politiky na rychlejší uplatnění vědeckotechnického
rozvoje v národním hospodářství,
což je zřejmé i z toho, že zhruba 10 %
všech výrobků je vyráběno na
základě licencí. Přesto zdaleka nedošlo
k tak výraznému obratu a efektu, jaký je
možno v této oblasti získat;
- předmětem pozornosti byly tehdy i některé
další otázky - jako rozvoj elektroniky a výpočetní
techniky, o kterých bude ještě na jednání
hovořeno;
- podařilo se také ve značném rozsahu
rozvoj pracovní aktivity a pozornost pracujících
zaměřit na uplatňování vědeckotechnického
rozvoje v praxi;
- pozitivních výsledků bylo dosaženo
zejména na základě plnění stranických
usnesení.
K přípravě dnešního jednání
přistoupily výbory Sněmovny lidu s vědomím,
že jde o naléhavý úkol, který
vyžaduje koncentrovat veškeré dostupné
síly a prostředky - mobilizovat tvůrčí
schopnosti a energii techniků a dělníků,
zejména v rozhodujících odvětvích
národního hospodářství. Chtěl
bych zejména zdůraznit kolektivní přístup
všech výborů k přípravě
dnešního zasedání Sněmovny lidu.
Jednotlivé výbory stanovily pracovní skupiny
pro přípravu podkladů a provedení
poslaneckých průzkumů, kterých bylo
organizováno celkem 115.
Výbory zaměřily svoji pozornost na rozhodující
organizace, které jsou a mají být nositeli
nové techniky a které mají zajišťovat
usnesení předsednictva vlády ČSSR
č. 178 z 25. srpna 1977 "O opatření
ke zvýšení úrovně kontroly jakosti
ve všech rozhodujících fázích
výroby a k vytváření účinného
státního systému řízení
jakosti, včetně zkušebnictví".
Jsou to v prvé řadě výrobní
hospodářské jednotky a přímí
realizátoři - výrobní podniky a závody.
Ověřování bylo současně
prováděno i na odborných útvarech
vybraných resortů a s Úřadem pro normalizaci
a měření. Výběr jednotlivých
resortů byl proveden tak, aby postihl rozhodující
odvětví národního hospodářství,
zejména strojírenství, na kterém je
založena klíčová úloha 6. pětiletky
a které má být nositelem dynamických
tendencí. Dále na federálním ministerstvu
paliv a energetiky a federálním ministerstvu dopravy.
Výbory vedle plánovacích, organizačních
a odborných jednání při průzkumech
soustředily také svoji pozornost na důležitou
oblast rozvoje pracovní aktivity a iniciativy se zaměřením
na uplatňování vědeckotechnického
rozvoje a jeho účinnou propagaci a popularizaci
a kvalitu práce. Tyto činnosti byly zejména
předmětem jednání na Ústřední
radě odborů, na Ústřední radě
Československé vědeckotechnické společnosti
a na ústředním výboru Socialistického
svazu mládeže. Důležitým podkladem
pro informaci poslanců z jednotlivých výborů
byla zpráva ministra ČSSR pro technický a
investiční rozvoj, kterou v měsíci
srpnu všichni poslanci obdrželi.
Příprava schůze Sněmovny lidu k otázkám
vědeckotechnického rozvoje byla projednávána
na 30 schůzích výborů a na 4 schůzích
předsednictva Sněmovny lidu. Na přípravě
schůze sněmovny se aktivně podíleli
téměř všichni poslanci Sněmovny
lidu a spolupracovali i poslanci Sněmovny národů.
Důležitou přípravou pro informovanost
poslanců byly i odborné semináře k
problematice vědeckotechnického rozvoje a k uplatňování
kvality výrobků. Velmi prospěšná
a účelná byla i spolupráce poslanců
České a Slovenské národní rady,
kteří se aktivně při poslaneckých
průzkumech i vlastními poznatky na přípravě
podíleli.
Účinnost práce výborů byla
zajišťována předem stanovenou dělbou
úkolů:
- výbor ústavně právní se soustředil
na uplatňování a využívání
zákona o objevech, vynálezech, zlepšovacích
návrzích a průmyslových vzorech a
na uplatňování zákona o státním
zkušebnictví.
- výbor zahraniční se zabýval vědeckotechnickou
spoluprací se zeměmi RVHP a ostatními zeměmi,
a jejím využíváním v 6. pětiletce
- výbor branný a bezpečnostní se zabýval
vlivem předvojenské výchovy organizované
Svazarmem a rozšiřováním znalostí
a poznatků vědeckotechnického rozvoje mezi
mladými lidmi
- výbor pro plán a rozpočet se zabýval
plánováním a řízením
rozvoje a modernizace výrobní základny, kvalitou
a technickou úrovní dodávek pro investiční
výstavbu
- výbor pro průmysl, dopravu a obchod se zabýval
uplatňováním nové techniky při
programu modernizace základních fondů a nových
výrobků ve vybraných odvětvích
- federálním ministerstvu paliv a energetiky, federálním
ministerstvu všeobecného strojírenství,
federálním ministerstvu hutnictví a těžkého
strojírenství a federálním ministerstvu
dopravy. Dále uplatňováním státní
politiky zvyšování kvality a rozvoje pracovní
aktivity a iniciativy ve vědeckotechnickém rozvoji
- výbor pro zemědělství a výživu
se zaměřil na podmínky organického
propojení základního a aplikovaného
výzkumu prováděného Zemědělskou
akademií věd s vývojem a výrobou,
dále režimem uplatňování poznatků
a potřeb z přímé zemědělské
praxe pro formování úkolů vědeckotechnického
rozvoje a jeho uplatňování, pro zvýšení
technické úrovně výroby i výrobků
potravinářského průmyslu
- výbor kulturní se zabýval usměrňováním
a využíváním poznatků základního
výzkumu při formování státní
politiky rozvoje československé ekonomiky - výchovou
a přípravou vědeckých pracovníků
ČSAV a na vysokých školách a spoluprací
škol s výrobními organizacemi. Dále
se zabýval formami práce hromadných sdělovacích
prostředků, zejména televize a rozhlasu při
rozšiřování poznatků rozvoje
vědy a techniky
- výbor pro sociální politiku projednával
využívání vědy a techniky ve
zdravotnictví.
Výsledkem práce výborů je celá
řada poznatků. Dovolte mi, abych se o některých
zmínil.
Ukazuje se, že přes nesporně pozitivní
vliv řady opatření, přijatých
na podporu vědeckotechnického rozvoje, je na všech
stupních řízení dost rezerv a že
nedošlo stále k žádoucímu obratu,
aby se technický rozvoj stal organickou součástí
činnosti řídících a hospodářských
pracovníků. Je mu stále ještě
věnována menší pozornost, než zajišťování
běžné výroby. Zájmy podniků,
ale i orgánů středního článku
řízení jsou soustředěny především
na dosažení ekonomických efektů vyplývajících
z plnění krátkodobých úkolů
plánu výroby. Na nedostatečné úrovni
je i důsledné zhodnocování plánů
vědeckotechnického rozvoje, což vede k tomu,
že se požaduje stále více materiálů,
energie i pracovních sil. To je někdy sice pohodlnější,
než řešit jeho uplatnění v souladu
s rostoucími požadavky, ale správné
to rozhodně není. Je třeba dodat, že
ani současná hmotná zainteresovanost, stimulace
a úroveň závazností úkolů
nepůsobí dost účinně ve prospěch
technického rozvoje a při zavádění
jeho výsledků do praxe.
Proto má ve výrobní sféře význam
jen takový systém hmotné zainteresovanosti,
který by zajišťoval, že plnění
záměrů technického rozvoje a inovačních
plánů, orientovaných ke zvyšování
efektivnosti a kvality výroby, se jejich ekonomické
podmínky nezhorší. Proti pohotovosti ve zkoušení,
ověřování a zavádění
nových technologií i nových výrobků
do praxe působí některé plánovací
i bilanční předpisy i dlouhodobé dodávkové
lhůty materiálů, zejména kooperačních
a kompletačních dodávek. Ukazují se
také i rezervy v produktivitě práce u pracovníků
vědeckotechnických kapacit, je jí třeba
posílit, zejména účelnou spoluprací
s vysokými školami a spoluprací základního
a aplikovaného výzkumu. Výsledky vědeckotechnického
rozvoje se ve výrobě a užití projevují
se značným časovým odstupem, což
neposiluje také exportní schopnosti československé
ekonomiky. Obdobná situace je i ve využívání
licencí; zde je třeba trvat na zkrácení
lhůty od nákupu licencí k jejich realizaci
a užití. Ne zcela uspokojivý je nákup
licencí ze zemí RVHP.
Velmi důležitým úkolem je lépe
a efektivněji zhodnocovat suroviny, energii a paliva. Úkol
dosahovat 2-2,5 % úspor paliv a energie se plní
a pravidelně překračuje. Poslanecké
průzkumy však potvrdily, že jsou další
využitelné zdroje úspor paliv a energie, zejména
ve spotřebě elektrické energie, tepla pro
vytápění a plynu. Stanovený program
úsporností je překonán a vyžaduje
zásadnějšího přehodnocení.
Poslanci proto považují za správné a
nezbytné další opatření vlády
na snížení měrné spotřeby
paliv a energie a budou vládu v těchto opatřeních
podporovat. Uvítají zejména stanovení
náročnějších požadavků
na izolační vlastnosti u nových objektů,
dále opatření k realizaci měření
tepla a teplé vody a výrobu moderních zařízení
pro dálkové ovládání spotřebičů
elektřiny. Plně podporují záměr
zavést závazné normy spotřeby energie
na vybrané výrobky a doporučují propracovat
tyto propočty a ukazatele tak, aby zohledňovaly
i dosahované vlastnosti u nových výrobků.
Dalším významným úkolem je dosahování
úspory pracovních sil, snižování
pracnosti v dopravě a v manipulaci s materiálem
i výrobky. Ročně jsou sice dosahovány
relativní úspory pracovních sil, je však
třeba, aby se více uvolňovaly pro vlastní
výrobní proces. Průzkumy ukázaly,
že v této oblasti se největší rezervy
jeví v neracionální manipulaci a v nadbytečném
skladování materiálu, polotovarů i
výrobků. Je třeba optimalizovat materiálové
toky jak uvnitř závodů, tak i mezi závody.
Je to úkol komplexní, vyžadující
vysokou úroveň řízení a organizace,
někdy i zásahy do technologie. Máme však
už podniky, které úspěšně
tyto otázky řeší - je to např.
Nová huť Klementa Gottwalda v Kunčicích,
která přepravuje více než 10 tis. tun
nových výrobků denně v železničních
vagónech. Celou tuto agendu přenesl podnik na počítač.
Tímto systémem uspořila denně zkrácení
pobytu všech vagónů při nakládce
v průměru o 600 hodin, dosáhla úsporu
pracovních sil, snížila nároky na prostojový
čas lokomotiv a zlepšila přesnost v evidenci
a dokumentaci.
Při posuzování autority státního
plánu plnění úkolů v oblasti
vědeckotechnického rozvoje nemůžeme
být plně spokojeni s úrovní dosaženou
za dva roky 6. pětiletky. V roce 1976 nebylo v plánovaných
rozsazích splněno 15,3 % z celkového počtu
a v roce 1977 nebylo splněno 10 % úkolů.
Dosavadní průběh letošního roku
signalizuje opět ohrožení zhruba 14 % plánovaných
výzkumných a vývojových úkolů.
To znamená, že příslušné
ústřední orgány a VHJ nevytvářejí
dostatečné a úplné organizační,
materiální, kádrové a finanční
předpoklady pro zabezpečení všech úkolů
státního plánu technického rozvoje.
Při průzkumech v jednotlivých organizacích
jsou příčiny neplnění výzkumných
a vývojových úkolů a realizačních
výstupů zdůvodňovány - nezajištěním
devizových a investičních prostředků
na řešení, zpožděním subdodávek
přístrojů, zařízení
a materiálů z tuzemska i z dovozu, projektovou i
stavební nepřipraveností, nezajištěností
výzkumně vývojových a výrobních
kapacit nebo technické přípravy výroby
v potřebném rozsahu a čase i neúspěšným
nebo neefektivním vývojem a výzkumem.
Výbory proto pokládají za správné,
že se přistoupilo k přerozdělování
devizových prostředků, s nimiž disponuje
federální ministerstvo pro technický a investiční
rozvoj. Toto opatření umožňuje zaměření
nákupu přístrojů pro nejvýznamnější
a ohrožené úkoly. Výbory také
pokládají za správný důraz
vlády na plnění státního plánu
technického rozvoje, který vyjádřila
svým usnesením číslo 314/1978.
Výbory jsou toho názoru, že je nutno prohlubovat
opatření na podporu vědeckotechnického
rozvoje v oblasti národohospodářského
plánování, zejména propojením
a návazností jednotlivých částí
plánu.
Při průzkumech byl soustředěn velký
zájem poslanců na současný stav i
trendy uplatňování elektroniky a zejména
mikroelektroniky v čs. národním hospodářství,
na krytí těchto potřeb naší elektronickou
výrobou. Jak známo, proces elektronizace ekonomiky
probíhá ve všech průmyslově vyspělých
zemích světa a jeho tempo stále roste. Elektronika
a zvláště pak mikroelektronika jako hlavní
nositel inovací se stávají jedním
z nejdůležitějších vědních
i průmyslových oborů, který proniká
do všech ostatních oblastí hospodářského
i kulturního života a stále vyšší
měrou ovlivňuje dynamiku a technickou úroveň
ostatních oborů a odvětví.
Elektronika jen např. ve formě výrobků
výpočetní a automatizační techniky
umožňuje osvobodit člověka nejen od
namáhavé fyzické práce, ale i od složitého
rutinérského myšlení. Není proto
divu, že mnohé státy výrazně
podporují jak rozvoj vlastního elektronického
průmyslu, tak růst zapojení do mezinárodního
obchodu elektronickými výrobky. Mimořádně
stimulují rozvoj elektronické výroby, a to
jak prioritní materiální podporou, tak i
formami řízení a organizace až k vytváření
resortních ministerstev elektrotechniky a elektroniky.
Čs. elektronika dosáhla v období 1950-1970
řady pozoruhodných úspěchů
především jako výsledek vlastního
vývoje. Také meziroční tempo růstu
této výroby 15,1 % bylo vysoké a téměř
dvojnásobné proti růstu čs. strojírenství.
V průběhu 5. pětiletky se však toto
tempo zpomalilo na 11 % a také inovační změny,
zejména v mikrotechnice, se nepodařilo realizovat
dostatečně rychle. To způsobilo jisté
zpomalení růstu technické a technologické
úrovně výroby i výrobků.