Tak to bylo také pochopeno v našem okresním
stranickém orgánu, takovým duchem se neslo
plenární zasedání, které se
zabývalo dalším rozvojem zemědělství
z aspektů, o nichž jsem hovořil. V takovém
duchu bylo také přijato usnesení, které
ukládá hospodářským řídícím
článkům zemědělské družstevní
velkovýroby v okrese zabezpečit, aby byla věnována
nejen zcela konkrétní a maximální
pozornost rozpracování závěrů
listopadového pléna v oblasti zemědělství
na specifické podmínky v příslušných
zemědělských závodech, ale zejména
je kladen důraz na to, aby kvalitně rozpracované
listopadové plénum bylo adresné, kontrolovatelné,
aby se nejen funkcionáři, ale i družstevníci
cítiti zodpovědní za postupné řízení
všech objektivně posuzovaných příčin
a nedostatků.
Soudružky a soudruzi, rovněž naše výbory
v letošním roce soustředí pozornost
na plnění úkolů plánu v odvětví
zemědělství a potravinářského
průmyslu, v němž je založena nejen koncepce
postupného zvyšování soběstačnosti
ve výrobě základních potravin v souladu
s předpokládaným růstem životní
úrovně obyvatelstva, ale také vytváření
předpokladů pro rozšiřování
vývozu těch výrobků, které
dokážeme vyrobit už nejen v dostatečném
množství, ale také co nejefektivněji.
Poslední rok páté pětiletky bude i
v odvětví zemědělství a výživy
ve znamení úsilí, aby byty co nejúspěšněji
splněny úkoly, které mu stanovily směrnice
XIV. sjezdu strany, ale aby také byla připravena
co nejlépe výchozí základna k nástupu
do příští, šesté pětiletky.
Mohu vás jménem našich výborů
ubezpečit, že i poslanci - členové našich
výborů - ve své práci s využitím
skupinových průzkumů a svými individuálními
průzkumy ve volebních obvodech budou všestranně
a důsledně zabezpečovat realizaci závěrů
listopadového pléna ÚV KSČ v činnosti
výborů. Děkuji za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Bubeníkovi.
Dávám slovo poslankyni Gajdošové, připraví
se poslanec Huml.
Poslankyně SL M. Gajdošová: Vážené
predsedníctvo, vážené súdružky
poslankyne, vážení súdruhovia poslanci!
Dovoľte, aby som ako členka Kultúrneho výboru
Snemovne ľudu zaujala stanovisko k správe federálnej
vlády v súvise s otázkami školskej politiky
po XIV. zjazde KSČ.
Základné poznatky o realizácii uznesení
ÚV KSČ na úseku školstva boli sústredené
pri prieskume poslancov Kultúrneho výboru Snemovne
ľudu a Snemovne národov v roku 1974. Niektoré
číselné a štatistické údaje
poskytli národné ministerstvá školstva,
prípadne odborové orgány z tej to oblasti.
Pre krátkosť času sa budem zaoberať len
tým okruhom naliehavých otázok našej
školskej politiky, ktorý z hľadiska ďalších
perspektív má pre školský systém
a výchovu mladej generácie určujúci
význam.
Pri tejto príležitosti treba povedať, že
federálnej vláde sa podarilo zabezpečiť
realizáciu uznesení ÚV KSČ zo 4. júla
1973 o socialistickej výchove mladého pokolenia
a jeho príprave pre život a prácu v rozvinutej
socialistickej spoločnosti nanajvýš zodpovedne,
pritom s potrebným politickým i mocenským
dôrazom. K takému konštatovaniu oprávňujú
poznatky získané z praktického uskutočňovania
zámerov vlády v školskej politike na úrovni
KNV, ONV a MNV. Kľúčom k úspechu pri
realizácii uznesení ÚV KSČ z júla
1973 v oblasti školstva sú predovšetkým
národné výbory všetkých stupňov.
Národné výbory a ich pôsobnosť
je oblasťou, ktorá zasahuje najširšiu základňu
súčasnej spoločnosti. Kvalita riadiacej činnosti
národných výborov sa priamo dotýka
práce učiteľov na školách všetkých
stupňov (okrem vysokých škôl) a bezprostredne
ovplyvňuje myslenie a konanie širokej občianskej
verejnosti. Význam, ako aj vplyv priemyselného,
efektívneho, politicky i odborne dobre vedeného
úseku škôl z celoštátneho hľadiska
nám vyplynie z prostej úvahy o počtoch žiakov
na školách, vrátane ich rodičov. Z toho
možno usúdiť, že školy a výchovné
zariadenia spravované národnými výbormi
svojou riadiacou činnosťou bezprostredne pôsobia
prinajmenej na 6,5 milióna obyvateľov.
Národné výbory preukázali veľmi
zodpovedný prístup ku konkretizácii záverov
júlového pléna ÚV KSČ a na
úseku svojej pôsobnosti v krajoch, okresoch i v mestách
uviedli do života všetky potrebné opatrenia v
oblasti politickovýchovnej práce i v organizačnom
zabezpečení jednotlivých úloh. Kultúrne
výbory obidvoch snemovní konštatovali, že
medzi uznesením ÚV KSČ a opatreniami federálnej
vlády bola potrebná časová plynulosť.
S obsahom uznesení boli včas oboznámené
národné výbory všetkých stupňov,
ale aj široká pedagogická, učiteľská
obec. Pedagogická verejnosť v tomto prípade
mala možnosť osvojiť si uznesenia i zámery
strany k školskej politike. Z toho dôvodu už v
školskom roku 1974/75 výchovno-vyučovací
proces na našich školách sa kvalitatívne
dostal na vyššiu úroveň ako v rokoch predchádzajúcich.
Zovšeobecnené poznatky svedčia o tom, že
KNV, ONV a MNV včas rozpracovali uznesenia júlového
pléna na podmienky škôl a výchovných
zariadení.
Zámerom ÚV KSČ i federálnej vlády
zodpovedá aj spolupráca školských orgánov
na ideovo-politickom vzdelávaní učiteľov.
Tým bolo vytvorené priaznivé politické
ovzdušie na riešenie nielen čiastkových,
ale aj zložitejších komplexných problémov
nášho školstva. K potešiteľným
javom v činnosti rád KNV a ONV patri skutočnosť,
že plnenie záverov júlového pléna
považujú tieto orgány za úlohu trvalú,
dlhodobú, čo sa odráža aj v ich plánoch
práce.
Zodpovednosť za riadenie výchovy a vzdelávania
nesú obidve národné ministerstvá školstva.
Z toho treba potom odvodiť požiadavku na tesnú
súčinnosť a koordinovanosť postupu s jediným
cieľom: zabezpečiť jednotu v plnení uznesení
ÚV KSČ, uznesení a smerníc federálnej
vlády a tomu zodpovedajúcu kvalitu riadenia v obidvoch
národných republikách.
Podľa doteraz získaných poznatkov riadiaca
funkcia národných ministerstiev školstva by
mala predovšetkým spočívať v určovaní
záväzných krátkodobých i perspektívnych
cieľov a noriem najmä v oblasti ideovej, pedagogickej,
kádrovej, ekonomickej, pri kontrole ich realizácie
a vo vytváraní podmienok proporcionálneho
rozvoja výchovy a vzdelávania v jednotlivých
národných republikách československej
federácie.
Praktická realizácia uznesení ÚV KSČ
z júla 1973 na úrovni republikových vlád
a národných ministerstiev školstva miestami
však naráža na ťažkosti, čo
v konečnom výsledku stiera vcelku priaznivý
trend rozvoja celoštátnej školskej politiky.
Práve na tieto "slabé" miesta chcem zamerať
pozornosť obidvoch snemovní a venovať im niekoľko
vecných poznámok.
Uznesenie XIV. zjazdu KSČ uložilo orgánom štátnej
správy zaradiť z populačného prírastku
65 % do predškolskej výchovy. Táto smernica
zjazdu sa v ČSR plní na 62 %, v SSR na 58,6 %. Terajšia,
už vyše dva roky trvajúca priaznivá populačná
vlna naliehavosť urýchlenej výstavby predškolských
zariadení ten zvyšuje. Medzera medzi potrebou jaslí,
materských škôl a súčasným
nedostatkovým stavom sa bude len prehlbovať. Z toho
dôvodu treba všetkými dostupnými prostriedkami
čim skôr prekonať ničím nepodložený,
zato však tvrdošijne pretrvávajúci názor,
že riešenie tejto otázky je výhradne vecou
štátnych orgánov (v tomto prípade národných
výborov všetkých stupňov). Z toho dôvodu
pred celou našou spoločnosťou stojí neodkladná
požiadavka, aby sa na výstavbe pred. školských
zariadení oveľa výraznejšie ako doteraz
podieľali nielen národné výbory, ale
predovšetkým odbory, veľké, stredné
i menšie závody a JRD. Pred národnými
výbormi stojí požiadavka, aby prostriedky v
rámci akcie "Z" využívali racionálnejšie,
predovšetkým vo vlastnom záujme v prospech
najmenších.
Výsledky prieskumu vykonaného kultúrnymi
výbormi potvrdili, že prístup zodpovedných
funkcionárov - riaditeľov na závodoch k tejto
otázke je rôzny, vcelku však prevládajú
tendencie, že ide o náklady, ktoré by mali
znášať štátne orgány. Pri
zisťovaní, ako sa k veci stavajú veľké
a stredné podniky, bolo preukázané, že
oveľa pozitívnejší postoj k tejto spoločensky
závažnej požiadavke majú stredné
podniky. Postoj veľkých závodov k tejto veci
je často až na hranici nezáujmu a nezodpovednosti
k požiadavkám vlastného osadenstva, nehovoriac
už o naliehavom spoločenskom záujme. Pokiaľ
ide o JRD, sú v tejto oblasti skôr trpným
ako aktívnym činiteľom. Stav zaškolenia
v predškolských zariadeniach v jednotlivých
krajoch republiky je rôzny. Dobré výsledky
vykazuje Praha, Stredočeský a Severomoravský
kraj. Najnižšie percento zaškolených detí
predškolského veku má Juhočeský
kraj. Zo slovenských krajov najbližšie k úlohe
stanovenej zjazdom strany je Bratislava, Východoslovenský
a Západoslovenský kraj. Doterajšie skúsenosti
ukázali, že dobrá príprava detí
v predškolských zariadeniach pomáha nielen
deťom samotným, ale sa priaznivo odráža
aj v spokojnosti matiek, čo vzhľadom na zástoj
žien v československej ekonomike má veľký
význam.
V závere chcem upozorniť na skutočnosť,
že mládež navštevujúca školy,
od predškolských zariadení až po vysoké
školy, tvorí takmer polovicu obyvateľstva našej
republiky. Z toho dôvodu prostriedky našej socialistickej
spoločnosti vložené v akejkoľvek podobe
do jej profesionálnej prípravy sú naozaj
zlatým fondom, ktorý sa mnohonásobne tejto
spoločnosti vráti. Na školách, v učňovských
učilištiach sa nám formuje budúce jadro
robotníckej triedy, početný zbor odborníkov
najrôznejšieho zamerania, ktorí budú
určovať kurz ďalšieho vývoja a ovplyvňovať
naše budúce perspektívy v najbližších
štyroch-piatich desaťročiach, a práve
preto nemôžeme byt v tej to základnej otázke
úzkoprsí, skôr je tu na mieste, veľkorysosť.
Preto i XIV. zjazd strany a júlové plénum
ÚV strany venovali problematike mládeže veľkú
pozornosť. Strana si váži prirodzený elán
a zmysel mládeže pre všetko pokrokové
a spája s ňou komunistickú budúcnosť
našej vlasti.
Keďže novembrové plénum zdôraznilo
vysokú náročnosť vo všetkých
oblastiach života našej spoločnosti, platí
táto požiadavka v plnej miere i na úseku školskej
politiky.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni Gajdošové.
Před přestávkou vystoupí ještě
poslanec Huml.
Poslanec SN A. Huml: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci, projednává-li dnes Federální
shromáždění programové prohlášení
vlády, dovolte mi zmínit se o některých
úspěších a problémech zásobování
vnitřního trhu, o němž bude mimo jiné
také zvlášť jednat samostatná schůze
Sněmovny národů v říjnu t.
r. Vždyť s růstem životní úrovně,
která je jedním z hlavních cílů
politiky Komunistické strany Československa, rostou
i nároky našeho lidu na vnitřní trh.
Proto na úseku výrobních resortů a
obchodu je prvořadým politickým a ekonomickým
úkolem - zabezpečovat stabilitu a zvyšovat
úroveň našeho trhu. V tomto směru je
třeba ocenit aktivní přistup a úsilí
našich stranických a státních orgánů.
V programovém prohlášení vlády
i ve zprávách vlády k nim, které byly
v tomto volebním období ve Federálním
shromáždění projednávány,
byla vždy otázkám vnitřního trhu
věnována pozornost. Bylo zde řečeno,
že "zásoby a dodávky spotřebního
zboží umožňují, abychom dále
zlepšovali zásobování obyvatelstva"
nebo aby "výroba a obchod se daleko pružněji
přizpůsobovaly měnícím se potřebám
a aby měly na paměti, že růst životní
úrovně přináší jejich
novou strukturu a vyšší nároky na technickou
úroveň, kvalitu a především na
estetické vlastnosti zboží".
Každý náš občan může
potvrdit, že z těchto politických směrnic
se mnoho uskutečnilo, zejména jak v prodeji průmyslového,
ta k i potravinářského zboží.
Výrazně vzrostl prodej průmyslového
zboží, především předmětů
dlouhodobého užívání, stavebních
materiálů, předmětů pro modernizaci
bytů a domácností, prostředků
pro osobní dopravu, sport a podobně. Při
pestré a náročné vybavenosti domácností
předměty dlouhodobé spotřeby však
občané stále více žádají
o další rozšiřování sortimentu
a jeho dodávání do obchodů v dostatečném
množství a kvalitě.
Máme určité problémy. Listopadové
zasedání ústředního výboru
Komunistické strany Československa ukázalo,
že základní problém nedostatkových
druhů zboží vzniká především
ve výrobě. Zajímal jsem se o nedostatkové
zboží a zjistil jsem, že je poptávka nejméně
po 200 druzích zboží - od nití až
po automatické pračky - které není
běžně k dostání, nebo je na trhu
nepravidelně. Zde bychom si měli uvědomit,
že na jedné straně jsme nejen výrobci,
ale i spotřebiteli a když vyžadujeme v obchodech
kvalitní zboží, musíme je v dostatečném
množství vyrobit, a tolik, aby bylo pro domácí
trh a vývoz, a to i včetně dostatečného
počtu náhradních dílů. Jedině
tak nebude docházet, jak se často stává,
ke shánění některého zboží
po obchodech, jak jsme toho svědky a jak si toho také
všimla brněnská televize ve svém vysílání
k vnitřnímu trhu pod přiléhavým
názvem "To nechce klid".
Ve výrobě, v distribuci i v obchodních organizacích
jsou však rezervy a jejich využitím by se podstatně
zmírnily potíže a výrazně by
se zlepšila úroveň zásobování
prodejen průmyslovým zbožím.
Se stoupající úrovní zásobování
obyvatelstva je nutno udržet a neustále zlepšovat
úroveň obsluhy; s tou nemůžeme být
zatím všude zcela spokojeni. Na Chomutovsku máme
však v tomto směru i dobré zkušenosti.
Národní výbory všech stupňů
v našem okrese vytvořily dobré podmínky
pro prodej jak ve městech, tak i na vesnicích. Každý
z našich občanů se může přesvědčit,
že vznikly nové prodejní plochy v centru města
a v celé řadě obcí.
Rozsah prodejní doby v našem okrese, až na malé
výjimky, odpovídá potřebám
obyvatel. Na Chomutovsku jsou obchody potravinářským
zbožím otevřeny do 19 hodin a průmyslovým
do 18 hodin, takže z tohoto hlediska nejsou problémy
s nákupy.
Přece se však vyskytují kritické hlasy
pracujících žen, že ke konci prodejní
doby chybí některé potravinářské
zboží. V tomto směru však zjednávají
národní výbory, obchodní organizace
s dodavateli ve vzájemné spolupráci nápravu.
Některé dílčí nedostatky v
zásobování jsou také pociťovány
na vesnicích, kde lidé jsou závislí
na jediné prodejně. Je zejména na obchodních
a dodavatelských organizacích, aby zvýšily
odpovědnost v zásobování zvláště
v pohraničních obcích a osadách, které
jsou zásobovány pojízdnými prodejnami.
Tyto prodejny nedodržují často zájezdový
plán, který zahrnuje den, hodinu a stanoviště,
anebo nedodržují stanovené sortimentní
minimum. Někdy se vyskytuje i lhostejnost při vyprodání
základních druhů potravin před u končením
zájezdové trasy. Tyto nedostatky, které celkem
zbytečně ztrpčují lidem život,
sice národní výbory projednávají
s vedením družstva Jednoty, ale výsledky se
zatím výrazně nedostavují.
Do prodejen jsou někdy dodávány nekvalitní
výrobky, které jsou mnohdy bez zábran prodávány
spotřebitelům. K těmto nedostatkům
přistupují mnohé obchodní organizace
smířlivě, přestože se jedná
převážně o zboží denní
potřeby, zejména běžné potraviny.
V tomto směru je nutné soustavně výchovně
působit na pracovníky v obchodech od přejímky
až po prodej zboží.
Je správné, že stranické a státní
orgány vyvíjejí tlak na výrobní
a dodavatelské organizace, na neustálé zvyšování
kvality výrobků a že se prosazuje i potřebná
inovace jak průmyslových, tak i potravinářských
výrobků.
Lidé si stěžují, že je v některých
obchodech šidí na ceně, na váze, míře
i kvalitě. Tyto negativní jevy vrhají špatné
světlo na řadu ochotných a poctivých
prodavačů. Dohlížitelské a kontrolní
orgány a obchodní inspekce by měly ještě
výrazněji plnit svou úlohu a dodejme, že
občané sami by jim měti v jejich náročné
práci pomáhat.
Mezi lidmi se často rozjímá o maloobchodních
cenách. Jsme svědky toho, že někdy mizí
z trhu levné a přitom kvalitní zboží
a objevují se tzv. módní výrobky,
jejichž úroveň nemá, s ohledem na dosti
značně zvýšenou cenu, řádově
odlišnou kvalitu. Jako přiklad se dá uvést
obuv. Tyto věci mají negativní vliv v dopadu
do povědomí lidi.
Jiný přiklad. Chtěl bych uvést velice
pozitivní věc. U nás bereme jako samozřejmost,
že se nezvyšují ceny základních
druhů zboží, zejména potravin, nebereme
v úvahu pevné ceny nájemného a mnoho
dalších vymoženosti.
Málo si občané uvědomují, že
- aby byla zachována stávající hladina
maloobchodních cen, náš socialistický
stát poskytuje k tomu účelu dotace ze státního
rozpočtu. Je to u brambor, masa, mléka, dětského
zboží a celé řady dalších
výrobků. Uvědomme si, že ceny ve vyspělých
kapitalistických zemích "letí nahoru",
probíhá tam proces nezaměstnanosti a krize
kapitalistického hospodářství vůbec.
Naproti tomu u nás cenové problémy řeší
naše stranické orgány a vláda bez dopadu
na obyvatelstvo. To jsou, soudružky a soudruzi, pro náš
lid veliké věci.
Úroveň obchodu závisí do značné
míry na pracovních silách. Práce v
obchodě je velmi náročná, časově
i fyzicky. Pracuje zde asi 470 tis. žen, tj. 3/4 z celkového
počtu v tomto odvětví. Jejich obětavou
práci a také práci podstatné části
pracovníků obchodu je třeba upřímně
ocenit.

