Celostátní dráhy, jak budeme v zákoně
železniční dopravu nazývat, tvoří
na území státu souvislou železniční
síť, která je jednou z nejstarších
a můžeme říci i nejhustších
železničních sítí v Evropě.
Přes tuto skutečnost nemůžeme být
stále spokojeni se stavem železniční
dopravy. Rychlý rozvoj našeho národního
hospodářství po r. 1945 svými vysokými
přepravními nároky postupně vyčerpal
všechny zálohy v kapacitách železničních
provozních zařízení. Projevila se
řada stále se opakujících nedostatků
v železniční dopravě, které je
třeba odstraňovat při současné
modernizaci technické základny železnic. V
období do r. 1970 má být v podstatě
dokončena rekonstrukce provozních trakcí
na železnici. Část sítě, a to
rozhodující, bude elektrifikována, zbytek
sítě bude převeden na dieselovou trakci.
Tím budou dány předpoklady pro zvyšování
traťových kapacit. Za tím účelem
bude zvyšována váha vlaků, prodlužovány
užitkové délky dopravních kolejí,
doplňován vozový park velkokapacitními
vozy apod. Dále budou k zajištění přepravy
na obou našich hlavních tazích Most-Čierná
n. Tisou a Cheb-Štúrovo rekonstruovány a modernizovány
vhodné odklonové tratě, především
ve směru východ-západ tak, jak si to žádá
doprava hnědého uhlí ze Severočeských
hnědouhelných dolů a přeprava zboží
vyměňovaného mezi SSSR a ČSSR. Ze
Sovětského svazu do Košic bude vystavěna
širokorozchodá trať, kterou bude zajištěna
bezpřekládková doprava rudy pro Východoslovenské
železárny. Železniční síť
celostátních drah je nyní rozdělena
do 4 drah, místo bývalých 6. Vedoucím
motivem pro tuto organizaci Československých státních
drah byl zájem na dosažení pokud možno
nejdelších vozebných ramen na hlavních
tratích a spojení větších hospodářských
oblastí a velkých průmyslových center,
která spolu navzájem provozně souvisí,
do jedné dráhy. Tím byly vytvořeny
pokud možno soběstačné celky, a to i
v oblasti vozového hospodářství. Vedle
drah bylo vytvořeno 12 provozních oddílů,
jako základních organizačních jednotek
dráhy, které mají zabezpečovat plnění
státního plánu přepravy, plynulost
a bezpečnost dopravy organizováním rytmické
práce základních výkonných
jednotek, tj. železničních stanic, lokomotivních
dep, vozových dep, elektroúseků, traťových
distancí a sdělovacích a zabezpečovacích
distancí. Jejich úkolem je zabývat se organizačně
technickými problémy, investiční výstavbou
a generálními opravami, jakož i upevňováním
pracovní kázně a státní disciplíny.
Dalším druhem drah jsou vlečky. Jsou to dráhy
zapojené do sítě celostátních
drah. Připadá na ně asi 70 % objemu všech
ložních prací v železniční
dopravě. Prostřednictvím vleček je
přeprava zboží po železnicích uskutečňována
bez překládky plynule, přímo z míst
výroby přes síť celostátních
drah do míst dalšího zpracování
nebo spotřeby. K zvyšování provozuschopnosti
těchto drah je třeba podstatně urychlit tempo
rozvoje v zavádění komplexní mechanizace
vykládacích a nakládacích prací
a zajistit tak, jak to také stanoví § 6 odst.
2 projednávaného návrhu zákona, urychlení
oběhu a lepší využití železničních
dopravních prostředků. Vlečky jsou
zřizovány a provozovány organizacemi, které
je provozují jako svou vedlejší činnost.
S ohledem na společenský význam a odbornou
náročnost železniční dopravy
zákon v § 3, odst. 2 ukládá, že
tyto organizace jsou povinny určit osobu odborně
způsobilou, která by odpovídala za řádný,
bezpečný a plynulý provoz na dráze.
Zákon vychází z toho, že vedoucí
těchto organizací nemusí mít odborný
vztah ke dráze a jejímu provozu. Dalšími
dráhami jsou dráhy městské, které
tvoří součást městské
dopravy. V našem státě je městská
doprava ve více než 20 městech. V r. 1962 městská
doprava přepravila přes 1 a 1/2
miliardy osob. V městské dopravě zákon
o dráhách považuje za dráhy tramvaje
a trolejbusy.
Ostatní dráhy v zákoně uváděné
netvoří v našem státě významnou
a ekonomicky důležitou složku. Jsou to úzkorozchodné
dráhy tvořící součást
báňských podniků, dráhy lesní
a v poslední době i nově zřizované
dráhy pionýrské.
Dráhy zvláštního určení
tvoří vedle úzkorozchodných železnic,
o kterých jsem se již dříve zmínil,
ještě lanové dráhy, a to v podstatě
s osobní přepravou. U nás jsou to různé
druhy turistických lanovek, sloužících
k překonávání výšek v
našich horách. Významnějšími
z těchto lanovek je u nás lanovka na Lomnický
štít, na Chopok a na Sněžku.
Pro všechny uváděné druhy drah zachovává
zákon společnou právní úpravu,
kterou si vyžaduje technická příbuznost
jednotlivých jejich provozních a stavebních
zařízení. Z dosahu zákona jsou podle
§ 2 odst. 1 zákona vyňaty dráhy, které
svou technickou jednoduchostí nebo malým společenským
významem nemusí být budovány nebo
provozovány podle zvláštních předpisů.
Jde o dráhy umístěné uvnitř
výrobních závodů a dráhy přenosné.
V hlavě první zákon sleduje potřebnou
koordinaci jednotlivých druhů doprav, stanoví
pro ně zásadu a vytyčuje předpisy,
které je povinno ministerstvo dopravy vydat k zabezpečení
provozu drah a přepravy na dráhách. Pro jednotlivé
druhy drah budou vydána pravidla technického provozu,
přepravní řády, pravidla pro styk
drah a tarify. Železniční přepravní
řád upravující přepravu po
dráhách celostátních nebude pro příště
vydáván ve formě vládního nařízení,
vzhledem k tomu, že základní podmínky
pro úpravu přepravních vztahů mezi
dopravcem a přepravci budou v nové úpravě
obsahovat občanský zákoník a hospodářský
zákoník. Sepětí přepravního
řádu s hospodářským a občanským
zákoníkem umožní dosáhnout jednotné
úpravy vzájemných hospodářských
vztahů. Skutečnost, že pro přepravní
vztahy v celém národním hospodářství
a tedy i pro železniční dopravu budou platit
příslušná ustanovení hospodářského
zákoníka, bude mít za následek dosti
značné změny v dosavadním postavení
přepravce, zejména ve zvýšení
jeho odpovědnosti za provedení přepravy.
S ohledem na stále rostoucí význam vleček
i zájem naší společnosti na odpovídající
úpravě vztahů mezi československými
státními dráhami a vlečkaři,
zákon odstraňuje dosavadní režim při
úpravě těchto vztahů, který
byl dosud ponecháván smluvní úpravě,
při níž hlavním vodítkem byl
toliko interní předpis, vydaný ministerstvem
dopravy podřízeným organizacím ČSD.
Nový zákon upouští od této úpravy
a stanoví, že ministerstvo dopravy v dohodě
se zúčastněnými orgány je povinno
vydat obecně závaznou formu o úpravě
styků vzájemně zaústěných
drah a pro úpravu vztahů mezi zúčastněnými
organizacemi. V § 6 zákon ukládá dopravci
i přepravcům dbát toho, aby drážní
dopravní prostředky byly využívány
co nejhospodárněji. Jde o odstranění
nehospodárných a škodlivých přeprav,
jako jsou přepravy protisměrné, prováděné
mnohdy na úkor přeprav pro národní
hospodářství nezbytných. Tento úkol
je stále živý a je trvalým předmětem
našeho zájmu, vzhledem k tomu, že jsme ještě
nedosáhli plného využití železničních
vozů, jejich včasné nakládky a vykládky
a tím urychleného obratu.
V další části návrh zákona
upravuje styk drah s objekty o zařízeními
v okolí dráhy. Nová úprava sleduje
přitom nejen zajištění bezpečnosti
železničního provozu, nýbrž vychází
vstříc i potřebám a bezpečnosti
provozu zařízení ostatních odvětví
národního hospodářství, které
jsou umístěny v sousedství dráhy.
Zákon tu sleduje komplexně potřeby celého
našeho národního hospodářství
a ve své sféře pomáhá zajistit
u všech odvětví národního hospodářství
plnění plánovaných úkolů.
Zde bych chtěl znovu upozornit na jednání
ve výboru pro plán a rozpočet, kde bylo hovořeno
v tom smyslu, aby ministerstvo dopravy nenechalo komplexní
potřeby i pomoc našemu národnímu hospodářství
sledovat jen zákon, ale aby se to projevilo v samotném
sledování provozu železniční
dopravy, příslušnými organizacemi ČSD.
Pro provoz na dráze vládní návrh stanoví
podmínky potřebné k zajištění
plynulého a bezporuchového provozu drah, jako je
kupř. odstranění stromoví a jiných
zařízení, která brání
rozhledu na dráze, omezení užívání
okolních pozemků při zřizování
náspů, zdí, plotů apod.
Zákon též vytváří předpoklady
pro zamezení užívání barevných
ploch a světel v sousedství dráhy, které
by mohly ohrozit bezpečnost dopravy tím, že
by byly zaměňovány se železničními
návěstmi. K zajištění bezpečnosti
provozu zařízení v okolí dráhy
stanoví zákon provozovatelům drah určité
omezení; je to povinnost zamezit v největší
možné míře jiskření lokomotiv,
zajistit před zahájením provozu na dráze
okolní objekty před nepříznivými
účinky železničního provozu,
tj. kupř. před otřesy způsobenými
železničním provozem, před nebezpečím
požáru, před korozí zařízení
způsobenou bludnými proudy apod.
V souladu s těmito zájmy zákon v § 13
určuje, že k ochraně drah celostátních,
vleček a drah zvláštního určení
a tedy i k ochraně jejich provozu se zřizuje ochranné
pásmo. Rozsah ochranného pásma se určuje
rozdílně pro jednotlivé druhy drah podle
jejich povahy a významu a tím i podle rozsahu vlivu,
kterým se nepříznivě projevuje jejich
provoz vůči okolí. U celostátních
drah bude ochranné pásmo určeno v šíři
60 m, u vleček a drah zvláštního určení
v šíři 30 m. Pokud jde o rozsah prostoru, ve
kterém se nepříznivě projevuje činnost
jednotlivých zařízení umístěných
v okolí dráhy, zákon stanoví, že
závody a zařízení situované
v okolí dráhy musí svou činnost vyvíjet
tak, aby stavba dráhy nebo bezpečnost, pravidelnost
a nerušenost drážního provozu nebyly ohroženy.
Zákon neurčuje blíže rozsah pojmu "okolí
dráhy". Rozsah tohoto pojmu je dán charakterem
činnosti jednotlivých závodů a zařízení
umístěných v sousedství dráhy
a po právní stránce i příslušnou
normou upravující tento úsek národního
hospodářství. Nová úprava též
přejímá dosavadní zákaz staveb
v ochranném pásmu dráhy. Nově však
stanoví, že výjimka z tohoto zákazu
může být povolena výlučně
jen na doporučení okresního národního
výboru. Zamezí se tak v sousedství drah akcím,
s kterými národní výbory nesouhlasí.
Výstavba elektrické trakce na železnici si
vynucuje ve stále větší míře
kladení sdělovacích a zabezpečovacích
vedení co nejdále od tělesa dráhy.
Nová úprava proto umožňuje kladení
drážních vedení do cizích pozemků
za stejných podmínek jako je to možné
při kladení elektrických vedení, vedení
rozvádějící plyn a ropu. Pro úpravu
styku drah s jinými komunikacemi, vedeními a s důlní
činností nová úprava stanoví
jen nejnutnější zásady. S ohledem na
poměrnou početnost různých vedení,
umístěných v drážním tělese
nebo zavěšených na železničních
mostech, zákon v § 16 odst. 2 stanoví, že
tato vedení přizpůsobuje podmínkám
drážního provozu organizace, která zmíněná
vedení má ve své správě.
V hlavě druhé vládní návrh
upravuje výstavbu drah a staveb na dráze, zachovává
přitom atraktivnost projednávání železničních
stavebních návrhů a stanoví, že
veškerá zařízení, která
souvisí s projednáváním výstavby
dráhy, i se zabezpečením okolí dráhy
musí být provedena současně tak, aby
mohla být celá problematika shrnuta do společného
rozhodnutí. Jinak nová úprava upouští
od speciálního železničního stavebního
řízení, upravuje jen podrobněji uvádění
drah do provozu podle současných potřeb vyplývajících
z technického vývoje a se zaváděním
nové trakce v železničním provozu. V
nové úpravě se také zachovává
zvláštní úprava zrušování
drah. Zrušování drah městských
a drah zvláštního určení se přenáší
na krajské národní výbory. O snesení
zrušené dráhy budou podle § 25 odst. 2
návrhu zákona rozhodovat okresní národní
výbory.
V další hlavě vládní návrh
určuje podmínky, za kterých mají být
drážní vozidla vyvíjena a hromadně
vyráběna. Vládní návrh přitom
vychází ze zkušeností, že dosavadní
všeobecná úprava o vývoji nových
výrobků nevyhovuje pro vývoj nových
typů drážních vozidel.
Je však proto nutné, aby byl vládní
návrh důsledně uplatňován nejen
ve výrobě drážních vozidel, ale
i v požadavcích na výrobu. Ministerstvo dopravy
pak musí pracovat s výhledem, musí své
požadavky vždy konkrétně formulovat, dbát
na splnění všech podmínek ověřovacích
zkoušek, aby výroba pak dodávala vozidla jen
dobré a vyzkoušené kvality.
Vyzkoušení vozidel nová úprava rozděluje
podle druhů drah, pro které jsou vozidla určena,
mezi ministerstvo dopravy a krajské národní
výbory.
Z těchto hledisek nová právní úprava
o dráhách vychází vstříc
současným potřebám i požadavkům
kladeným naším národním hospodářstvím
na dráhy. Lze vycházet z toho, že pomůže
železniční dopravě při uspořádání
jejího provozu i při odstraňování
nedostatků, které jsou v současné
době brzdou rozvoje našeho národního
hospodářství.
Vládní návrh zákona o dráhách,
který dnes projednáváme, nevyžádá
si nových nároků na státní
rozpočet. Rozšířená působnost
státního dozoru je zajištěna v rámci
nové organizace aparátu ministerstva dopravy, provedené
ke dni 1. května 1963.
Při projednávání návrhu zákona
ve výboru pro plán a rozpočet a výboru
ústavně právním byly provedeny některé
dílčí úpravy, jejichž text č.
180 vám byl rozdán.
Doporučuji proto jménem obou výborů
vládní návrh zákona o dráhách
s předloženými úpravami ke schválení.
(Potlesk.)
Podpredseda NZ Valo:
Do rozpravy sa prihlásili posl. Zíma a posl.
Sinkule.
Dávam slovo prvému prihlásenému rečníkovi
posl. Zímovi.
Posl. Zíma: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci! V nynější době,
kdy se na všech pracovištích uskutečňuje
usnesení XII. sjezdu naší strany, přistupujeme
k projednávání zákona o dráhách.
Jeho důležitost je obsažena vcelku v jeho částech
a jeho vydání je tím důležitější,
že sjednotí a nahradí několik (8) předpisů,
zákonů, vládních usnesení a
vyhlášek, v kterých byla dosavadní činnost
drah roztříštěna. Důležitost
drah pro národní hospodářství,
která je v návrhu zákona vyjádřena,
vyžaduje sjednocení platných směrnic
a jejich jednoznačné vyjádření
všeho, co dráhy řídí a spravuje.
Jen tak je možné uplatnit na dráhách
potřebnou kázeň a odpovědnost, která
dnes mnohde chybí a tím činnost na dráhách
projevuje časté nedostatky a škody na našem
národním hospodářství.
Současně je nutné pro činnost dráhy
vytvářet potřebné předpoklady,
aby nebylo narušováno národní hospodářství
objektivními příčinami.
Ve svém diskusním příspěvku
se chci zmínit o jednom druhu ve vztahu k zákonu
§ 26 a 27, to jest k vozidlům. Jsem z pracoviště,
kde se opravují drážní vozidla, dodávaná
našimi národními podniky. V našich dílnách
se opravují bohužel vozidla starších typů,
ať jsou to nákladní vozy nebo lokomotivy, jen
v menším množství nákladní
vozy novějšího typu, 4nápravové
vozy velkoprostorové a to zařazené do typu
Zsa a výsypné Vsa, dodávané národním
podnikem Tatra.
Nechci mluvit o účelnosti a využití
těchto vagónů. Jako dělník
z pracoviště nemám o tom dostatečný
přehled, chci zde však přednést několik
kritických připomínek na jejich konstrukci,
která je nevyhovující.
Po dvou letech provozu na těchto vozech se vyskytují
značné závady, hlavně pak u výsypných
vozů Vsa; kupříkladu: deformovaná
páteř vozu, ohnutý čelník pod
nárazníkem, poškození táhlového
ústrojí u táhlové vzpruhy, utržení
brzd. válců vlivem nevhodného umístění,
deformace brzdových rozsoch, potrhané rámy
podvozků a další závady.
Odstranění těchto nedostatků si vyžádá
značných finančních nákladů,
ale hlavně pracovních hodin zaměstnanců,
kterých má dráha takový nedostatek.
Tak kupř. oprava a zesílení páteře
si vyžádá 58 pracovních hodin, v penězích
to činí 1320,- Kčs, rovnání
čelníků 4,5 hodiny, tj. 35,- Kčs,
výměna táhla tahadla (náhradní
díl) 113,- Kčs, výměna táhlové
vzpruhy (náhradní díl) 165,- Kčs.
Taková oprava si vyžádá 64,5 hodiny
a 1632,- Kčs navíc. U vozů Zsa se uvedené
závady nevyskytují v tak velkém množství,
tyto vozy nejsou v provozu tolik užívány jako
vozy výsypné, ovšem vyskytují se rovněž.
Nejzávažnějším a nejhorším
nedostatkem u obou vozů uvedených typů je
praskání rámů podvozků. Tato
závada je velmi nebezpečná pro provoz tím
více, že na našich hlavních železničních
tepnách můžeme zvládnout provoz jen
zvýšením rychlostí. Když nám
těmito rychlostmi jezdí vytížené
velkoprostorové vozy s popraskaným pojezdem, pak
si dovedeme zajisté domyslet, jaké nedozírné
hmotné škody mohou vzniknout a to neuvažuji případné
ztráty na lidských životech. Je možné
si představit, že konstruktér a ten, kdo konstrukci
schvaloval, uvažoval a počítal odpovědně?
Je přirozené, že této opravě
se musí věnovat největší péče
a proto je nákladná. Pokud jsou dodány výrobcem
vozů nové podvozky, dosazují se a jejich
cena je 43 526 Kčs. V případě, že
nejsou nové náhradní podvozky, opravují
se staré, a jejich konstrukce se zesiluje přivařenými
výztuhami. Oprava jednoho podvozku nás stojí
15-20 pracovních hodin, a na penězích až
180,- Kčs. V uplynulém roce jsme v naší
dílně opravovali 143 kusů podvozků.
Navíc se pro svařování musí
použít elektrický svářeč
s mimořádnou kvalifikací, státními
zkouškami, kterých je nedostatek. Musí být
odvoláni z jiných pracovišť, oprav parních
kotlů, kde z tohoto důvodu vznikají další
organizační závady. Uvážíme-li,
že těchto vozů je v železniční
dopravě typu Zsa 2529 kusů, typu Vsa 8558 kusů,
jsou předpokládané náklady na opravu
podvozků u těchto vozů velmi vysoké.
Podvozky, u kterých je prováděna oprava,
vyhovují stejně jen dočasně a po určité
době musí být vyměněny, nahrazeny
novými. Tato situace vzniká nejen u vozového
parku, ale s obdobnými potížemi se setkáváme
i v dílně pro opravu vozidel Nymburk a Vrútky,
které provádějí opravu dieselových
lokomotiv a elektrických lokomotiv.