16
§ 50.
Předpisy o pohraniční kontrole, předpisy
celní a devisové.
Při provádění mezinárodních letů civilních
letadel musí být dodržovány též předpisy
o  pohraniční kontrole a předpisy celní a de- 
visové.
§ 51.
Zkouška způsobilosti cizích letadel.
Cizí letadla mohou být podrobena zkoušce,
aby byla zajištěna jejich způsobilost k létání,
jestliže
a)  nejsou splněny předpoklady uvedené v § 11
odst. 1,
b) dojde k nehodě,
c) objeví se technické vady letadla.
§ 52.
Nepravidelně mezinárodní lety cizích letadel.
Nepravidelné mezinárodní lety cizích leta- 
del přes státní hranice Československé re- 
publiky mohou být vykonány jen tehdy, jest- 
liže let povolí ministerstvo dopravy v dohodě
s ministerstvem zahraničních věcí. Minister- 
stvo dopravy může při tom stanovit pro cizí
letadla povinnost přistát na území Českoslo- 
venské republiky, po případě může cizí le- 
tadla podrobit dalším omezením.
HLAVA VII.
Letecká doprava.
§ 53.
Letecká doprava vnitrostátní.
Pravidelnou vnitrostátní leteckou dopravu
cestujících, zavazadel, zboží a pošty, jakož
i  nepravidelnou leteckou dopravu za úplatu
mohou provozovat jen Československé aero-
linie.
§ 54.
Letecká doprava mezinárodní.
Pokud mezinárodní dohody nestanoví jinak,
platí ustanovení této hlavy též pro meziná- 
rodní leteckou dopravu cestujících, zavazadel
a zboží.
§ 55.
Letecký dopravní řád.
(1) Všeobecné podmínky, za kterých Čes- 
koslovenské aerolinie provádějí dopravu ces- 
tujících, zavazadel a zboží, stanoví letecký
dopravní řád, který vydá ministerstvo do- 
pravy.
17
(2) Letecký dopravní řád může
a)  převzít zásady mezinárodních dohod o le- 
tecké dopravě i pro dopravu vnitrostátní,
a to i tehdy, jestliže se odchylují od čes- 
koslovenských předpisů,
b)  vyloučit některé předměty z letecké do- 
pravy, po případě stanovit pro jejich le- 
teckou dopravu zvláštní podmínky,
c) stanovit, že ten, kdo porušením ustano- 
vení tohoto řádu způsobí Českosloven- 
ským aeroliniím škodu, je povinen zapla- 
tit jim náhradu ve výši stanovené tarifem
(§ 56).
(3)  Československé aerolinie mohou se sou- 
hlasem  ministerstva   dopravy  stanovit  po- 
drobnější dopravní podmínky.
§ 56.
Tarify.
Československé aerolinie sestaví tarify, ří- 
dící se státním plánem rozvoje národního
hospodářství, předpisy o plánování a tvorbě
cen a zásadami chozrasčotu. Z tarifů musí
být zřejmé podmínky pro určení výše jízd- 
ného a dopravného, po případě ceny letenek
a výše dopravného v určitých spojích.
§ 57.
Letecká doprava poštovních zásilek.
Letecká doprava poštovních zásilek, kte- 
rou provádějí Československé aerolinie, řídí
se dohodou ministerstev spojů a dopravy.
HLAVA VIII.
Odpovědnost  za škody způsobe- 
né   provozem   civilního   letadla
a   odpovědnost   leteckého
dopravce.
§ 58.
Odpovědnost provozovatele civilního letadla.
Provozovatel civilního letadla odpovídá za
škodu vyvolanou zvláštní povahou vlastní
leteckému provozu podle zákona č. 63/1951
Sb., o odpovědnosti za škody způsobené do- 
pravními prostředky, po případě podle obec- 
ných ustanovení občanského zákoníku o od- 
povědnosti za škody.
§ 59.
Odpovědnost z letecké dopravy zboží
a poštovních zásilek.
(1) Odpovědnost provozovatele civilního le- 
tadla jako dopravce za poškození, úbytek
18
nebo ztrátu věcí v letecké dopravě řídí se
ustanoveními občanského zákoníku o smlou- 
vě nákladní, nestanoví-li letecký dopravní
řád něco jiného [§ 55 odst. 2 písm. a)].
(2) Československé aerolinie odpovídají z le- 
tecké dopravy poštovních zásilek vůči správě
spojů v témže rozsahu, v jakém správa spojů
odpovídá uživatelům pošty a cizím poštovním
správám.
§ 60.
Omezení odpovědnosti.
Omezují-li mezinárodní dohody odpověd- 
nost provozovatele letadla (§ 58) nebo letec- 
kého dopravce (§ 59) co do rozsahu náhrady
škody, platí tato omezení i pro leteckou do- 
pravu vnitrostátní.
§ 61.
Pojištění proti následkům odpovědnosti.
(1) Provozovatel československého civilního
letadla je povinen k zajištění nároků na ná- 
hradu škod, za které odpovídá podle před- 
pisů uvedených v §§ 58 až 60 a podle meziná- 
rodních dohod (§ 65 odst. 1), sjednat se Státní
pojišťovnou smlouvu o pojištění proti násled- 
kům odpovědnosti a před zahájením provozu
prokázat sjednání smlouvy ministerstvu do- 
pravy.
(2) Pojistník je povinen prokazovat mi- 
nisterstvu dopravy, že pojistné je včas pla- 
ceno.
HLAVA IX.
Československý letecký
rejstřík.
§ 62.
(1) Československý letecký rejstřík je ve- 
den ministerstvem dopravy. Zapisují se do
něho
a) československá civilní letadla (§ 5),
b) výkonní letci (§ 15 odst. 3),
c) pozemní letecká zařízení (§ 22) a
d) povolení k provozu pravidelné cizí mezi- 
národní letecké dopravní služby (§ 47).
(2)  Součástí rejstříku je sbírka listin, ob- 
sahující originály nebo ověřené opisy listin,
výměrů a jiných dokladů, na jejichž základě
byly provedeny zápisy do rejstříku.
(3)  Československý letecký rejstřík je ne- 
veřejný. Osobám, které osvědčí právní zájem,
je dovoleno nahlédnout do příslušného rej- 
stříkového zápisu nebo do dokladu ve sbírce
listin a vyžádat si jejich úplný nebo částeč- 
ný opis.
19
HLAVA X.
Zvláštní   ustanovení   o   letecké
činnosti   dobrovolně   organisa- 
ce  pečující  o  brannou  výchovu
a   letecký   sport.
§ 63.
Odchylky od ustanovení tohoto zákona.
(1) Na leteckou činnost, kterou provádí pro
Účely branné výchovy a leteckého sportu
dobrovolná organisace určená vládou (dále
jen "organisace"), se vztahují ustanovení to- 
hoto zákona s těmito odchylkami:
a)  Průkaz způsobilosti výkonného letce (§ 15
odst. 1) musí mít výkonní letci letadel
v provozu organisace při letu přes státní
hranice Československé republiky, jakož
i výkonní letci letadel s více motory a le- 
tadel o váze nad 4. 000 kg. Ostatní výkonní
letci musí mít průkaz způsobilosti vydaný
organisací podle předpisů organisace.
b)  Výjimku z ustanovení § 14 odst. 6 může
v jednotlivých případech povolit organisa- 
ce v dohodě s ministerstvem vnitra.
c) Organisace může se svým vlastním letec- 
kým pozemním zařízením s výjimkou pev- 
ných leteckých zabezpečovacích zařízení
nakládat bez souhlasu ministerstva dopra- 
vy (§ 28), je však povinna oznámit mi- 
nisterstvu dopravy přemístění, změnu
v určení nebo zrušení takového zařízení
tak včas, aby ministerstvo dopravy mohlo
učinit nutná opatření k zajištění zájmů
civilního letectví.
d) Administrativní šetření o příčinách letec- 
kých nehod letadel v provozu organisace
provádí organisace. Organisace je však
povinna letecké nehody oznamovat pří- 
slušným orgánům ministerstva dopravy.
Ministerstvo dopravy se může účastnit
tohoto šetření. Zjistí-li orgány organisace,
že je důvodné podezření z trestného činu
nebo přestupku, uvědomí o tom orgány
příslušné k jejich vyšetřování.
(2)  Ministerstvo dopravy může  organisaci
povolit výjimky z ustanovení hlavy V tohoto
zákona, pokud je to odůvodněno zvláštní po- 
vahou její letecké činnosti a pokud se tak
může stát bez újmy bezpečnosti leteckého
provozu.
(3) Vláda může upravit leteckou činnost or- 
ganisace odchylně od ustanovení tohoto zá- 
kona, a budou-li to vyžadovat zájmy branné
výchovy, může leteckou činnost organisace
z působnosti tohoto zákona zcela vyjmout.
20
§ 64.
Letecká činnost organisace.
(1)  Organisace  provádí  leteckou  brannou
výchovu podle zvláštních předpisů. K tomu
účelu je oprávněna řídit a upravovat svou
leteckou   činnost   vlastními   podrobnějšími
směrnicemi.
(2)  K vydání podrobnějších směrnic podle
odstavce 1 je zapotřebí předchozího schválení
ministerstev dopravy a národní obrany, po- 
kud tyto směrnice
a)  upravují podmínky  pro získání průkazu
způsobilosti výkonných letců a řízení le- 
teckého provozu,
b)  se odchylují od předpisů ministerstev do- 
pravy a národní obrany, jimiž se upra- 
vuje provádění letecké činnosti na území
Československé republiky.
(3)  Ustanovení § 2 odst. 1 o výkonu dozoru
ministerstva dopravy se nevztahuje na věci
vlastní branně výchovy.
HLAVA XI.
Závěrečná    ustanovení.
§ 65.
Mezinárodní dohody.
(1) Mezinárodní dohody, zejména dohody
o telekomunikačních zařízeních a jejich pro- 
vozu, o vyšetřování nehod letadel, o meziná- 
rodních letech a o odpovědnosti z mezinárod- 
ní letecké dopravy zůstávají tímto zákonem
nedotčeny.
(2) Mezinárodní doprava poštovních zásilek,
jestliže ji neprovádějí Československé aero- 
linie, řídí se mezinárodními poštovními do- 
hodami.
§ 66.
Odnětí leteckých oprávnění.
Ministerstvo dopravy může dočasně nebo
trvale odejmout oprávnění, průkaz způsobi- 
losti nebo povolení vydané podle tohoto zá- 
kona nebo podle předpisů podle něho vyda- 
ných, jestliže by ponechání oprávnění, prů- 
kazu nebo povolení bylo na újmu bezpeč- 
nosti leteckého provozu nebo jiného obec- 
ného zájmu.
§ 67.
Zmocnění ministerstva dopravy.
(1) K provedení tohoto zákona vydá mi- 
nisterstvo dopravy v dohodě se zúčastněný-
21
mi ústředními úřady (orgány) předpisy, jimiž
zejména upraví
1.  rozdělení vzdušného prostoru nad úze- 
mím Československé republiky pro účely
řízení leteckého provozu (§ 3),
2. rozdělení letadel na kategorie (§ 4),
3.  podmínky pro udělení a odvolání souhlasu
ke správě (vlastnictví) a k provozu civil- 
ního letadla (§ 6 odst. 2 a 3 a § 8),
4.  poznávací značky a jiné údaje na civilních
letadlech   a   způsob   jejich   vyznačování
(§ 7),
5.  technické podmínky pro konstrukci a vý- 
robu civilních letadel (§ 9),
6.  způsob prokazování provozní bezpečnosti
a provádění zkoušek civilních letadel, je- 
jich motorů, obsah osvědčení o způsobi- 
losti  letadel k  létání  a  dobu  platnosti
těchto osvědčení, jakož i povinnost pro- 
vozovatele civilního letadla vést zvláštní
knihy o stavu letadel a jejich motorů (le- 
tadlové a motorové knihy) (§§ 11 a 51),
7.  vzory palubních dokladů a provádění zá- 
pisů do těchto dokladů (§ 12),
8.  složení  posádek   civilních  letadel, jakož
i podmínky, za kterých lze připustit pilot- 
ního žáka k řízení letadla (§ 14),
9.  podmínky pro zaměstnávání v civilním le- 
tectví, provádění odborných zkoušek (zku- 
šební řády) a podmínky pro získání prů- 
kazů způsobilosti výkonných letců, druhy
těchto průkazů, jejich obsah, dobu plat- 
nosti a jiné náležitosti (§ 15),
10.  obsah  a  doklady žádosti o povolení ke
zřízení nebo k podstatným změnám po- 
zemních leteckých zařízení, povolovací ří- 
zení a rozhodování (§ 22), při čemž také
podrobně stanoví, která zařízení podléhají
povolovacímu řízení,
11. stanovení ochranných pásem (§ 24),
12.  způsob a podmínky pro výstavbu a vyba- 
vení civilních letišť a pro stanovení leto- 
vých cest, jakož i pro správu veřejných
letišť (§§ 25 a 26),
13.  zřizování návěstidel a náhradu za užívání
pozemků a objektů pro ně (§ 27),
14.  podrobnosti o způsobu, podmínkách a po- 
stupu  při provádění  letů  ve  vzdušném
prostoru nad územím Československé re- 
publiky, jakož i o provozu letecké dispe- 
čerské, sdělovací, radionavigační, radio-
lokační a světelné technické služby (§ 30),
15.  podrobnosti o druzích letu, letových li- 
niích, letových cestách, přeletových úse- 
cích  a prostorech  přilehlých k letištím
[§§ 31 a 47 odst. 3 písm. a)],
22
16.  vybavení letadla, zejména které přístroje
a jiná zařízení na letadle jsou nutná pro
jednotlivé druhy letů (§ 32),
17.  součinnost   orgánů   letecké   dispečerské
služby  s  orgány   státní  meteorologické
služby ve věcech výkonu letecké pově- 
trnostní služby (§ 40),
18.  administrativní šetření o leteckých neho- 
dách (§ 45),
19.  podrobnosti pojištění proti následkům od- 
povědnosti (§ 61),
20.  postup  při  zápisu  do  československého
leteckého rejstříku, obsah zápisu, postup
při změnách zápisu, při výmazu, při pře- 
vodu zápisu letadla do rejstříku cizího
státu, jakož i podmínky vydání a odnětí
osvědčení o zápisu letadla do českoslo- 
venského leteckého rejstříku (§ 62).
(2) Ministerstvo dopravy může stanovit od- 
chylky pro civilní letadla, která jsou určena
výlučně pro zkušební, cvičné nebo sportovní
lety. Ministerstvo dopravy může též upravit
povolování dočasných míst pro vzlet a při- 
stání a o nakládání s nimi odchylně od usta- 
novení § 25 a v dohodě s ministerstvem ná- 
rodní obrany schvalování trati, po případě
vzdušného prostoru
pro nepravidelné lety
odchylně od ustanovení § 31 odst. 3.
§ 68.
Výkon působnosti podle tohoto zákona.
Působnost podle tohoto zákona vykonává
ministerstvo dopravy a ostatní zúčastněná
ministerstva a ústřední úřady buď přímo nebo
prostřednictvím podřízených organisačních
útvarů.
§ 69.
Zrušovací ustanovení.
Zrušují se veškeré předpisy o věcech upra- 
vených tímto zákonem; zejména se zrušují:
1.  zákon č. 172/1925 Sb., o letectví, ve znění
zákona č. 48/1930 Sb.,
2.  vládní nařízení č. 148/1934 Sb., kterým se
vydávají některé předpisy o cizozemských
letadlech,
3.  vládní nařízení č. 202/1937 Sb., kterým se
stanoví úseky pro přelet letadel přes státní,
pokud se týče celní hranice s Německem
a Rakouskem, jakož i některá pravidla pro
takový přelet,
4.  vládní nařízení č. 107/1938 Sb., kterým se
zakazuje, po případě omezuje létání nad
určitými územními úseky (zakázaná pás- 
ma).
23
§ 70.
Účinnost.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. října
1956; provede jej ministr dopravy v dohodě
se zúčastněnými členy vlády.
Důvodová zpráva.
Všeobecná část.
I. Civilní letectví má hlavní svou činností
- leteckou dopravou pro Československou
republiku jako vnitrozemský stát mimořádný
význam hospodářský i politický.
Letecká doprava, vyznačující se proti
ostatním druhům dopravy zvláště svou rych- 
lostí, uplatňuje se v dopravě osob časovou
úsporou, v dopravě nákladní je vyhledávána
především pro zboží snadno zkazitelné (po- 
traviny, některá léčiva, ovoce a pod. ) a křeh- 
ké (sklo, bižuterie a j. ). Moment rychlosti
činí leteckou dopravu zvlášť výhodnou pro
dopravu pošty.
Politická důležitost civilního letectví tkví
zejména v provozování letecké dopravy me- 
zinárodní, neboť účinně přispívá k prohlubo- 
vání vzájemných styků se zeměmi lidové de- 
mokracie i s mírumilovnými národy všech
ostatních zemí.
Civilní letectví prochází prudkým technic- 
kým pokrokem, který je přivádí k netušené- 
mu rozvoji. Byla jím předstižena i právní
úprava civilního letectví, vyjádřená zákonem
ze dne 8. července 1925 č. 172 Sb., o letectví.
Technické a provozní předpoklady, z nichž
tento zákon vycházel, nemohou po 30 letech
již vyhovovat dnešním technickým a provoz- 
ním podmínkám a požadavkům. Ostatně se
tento zákon omezil na pouhé zmocnění vlády,
aby nařízením vydala předpisy "o tom, jak
jest se zachovati při létání, zvláště aby byly
zamezeny srážky a nehody letadel ve vzdu- 
chu a poškození lidí i věcí při létání, při
vzletu a přistání, jakož i předpisy o užívání
signálů. "
Mnohá ustanovení leteckého zákona byla
také již výslovně zrušena jinými předpisy.
Tak část VIII o náhradě škody byla zrušena
ustanovením § 17 zákona č. 63/1951 Sb.,
o odpovědnosti za škody způsobené doprav- 
ními prostředky. Trestní ustanovení byla
zrušena ustanovením § 149 trestního zákona
správního a ustanovení o úrazovém pojištění
letců a osob zaměstnaných při zařízeních
sloužících letectví byla zrušena zákonem č.
99/1948 Sb., o národním pojištění, a předpisy
vydanými k jeho provedení.
Také mezinárodní podklad dosavadního
zákona o letectví, kterým byla pařížská
Úmluva o úpravě letectví ze dne 13. října
1919 č. 35/1924 Sb., byl nahrazen novým, a
to chicagskou
Úmluvou o mezinárodním ci- 
vilním letectví ze dne 7. prosince 1944 č. 147/
1947 Sb.
Musilo proto samo ministerstvo dopravy
a od roku 1952 hlavní správa civilního letec- 
tví vydávat předpisy a směrnice, kterými ve
shodě s rostoucími a měnícími se provozními
a technickými potřebami upravovala jednot- 
livé obory civilního letectví. Pro nezbytnou
operativnost těchto úprav nebylo ovšem mož- 
no vydávat je formou vládních nařízení, jak
předpisuje zákon o letectví k podrobnějšímu
provedení některých svých rámcových usta- 
novení. Za předmnichovské republiky byla
totiž k provedení tohoto zákona vydána to- 
liko 3 prováděcí nařízení (viz § 69), dnes již
nepraktická, takže důležitá ustanovení záko- 
na o letectví zůstala vůbec neprovedena.
Z uvedených důvodů je naléhavě třeba opa- 
třit civilnímu letectví Československé repu- 
bliky nový zákonný podklad pro zajištění jeho
dalšího úspěšného rozvoje. Tomu se vyhovuje
navrhovaným zákonem, který také právně
podloží dosud vydané úpravy a umožní i na- 
dále, aby ministerstvo dopravy vydávalo ope- 
rativně podrobné prováděcí předpisy obecné
povahy v oboru civilního letectví.
II. Osnova se přidržuje leteckého zákoníka
(kodexu) SSSR ze dne 7. srpna 1935 č. 14/
1713 Sb. zák. Svazu SSR částka 43 čís. 359
se změnami a doplňky ke dni 1. ledna 1946
(vydání Aeroflotu z roku 1948). Vedla k tomu
i okolnost, že též jednotlivé odborné letecké
předpisy hlavní správy civilního letectví již
vydané nebo připravované se těsně přimykají
k sovětským předpisům.
Osnova přihlíží také k chicagské Úmluvě
o mezinárodním civilním letectví č. 147/1947
Sb., protože Československá republika je
smluvním státem této úmluvy. Ostatně za-
24
sady obsažené v této úmluvě jsou povětšině
obecnými zásadami civilního letectví, uzná- 
vanými i štáty nesignatárními.
Přihlédnuto bylo dále k předpisům někte- 
rých zemí lidově demokratických, a to
a)  lidové republiky  Bulharské: zákon o le- 
tectví (vládní věstník ze dne 24. března
1948 č. 68) a nařízení o dozoru nad letec- 
tvím (vládní věstník ze dne 14. února 1948
č. 36),
b)  lidové   republiky   Rumunské: rozhodnutí
rady ministrů ze dne 10. dubna 1951 č.
283, o stanovení leteckého řádu letadel
jakéhokoli druhu a národnosti ve vzdu- 
chovém prostoru nad územím lidové re- 
publiky Rumunské, a nový letecký záko- 
ník schválený dekretem ze dne 15. pro- 
since 1953 č. 516,
jakož i k právním úpravám jiných států,
a to
c) Francie: zákon o letectví. ze dne 31. květ- 
na 1924, pozměněný zákonem ze dne 16.
května 1930,
d)  Norska: zákon o letecké dopravě ze dne
7. prosince 1923 v novém pozměněném
znění,
e)  Švýcarska: spolkový zákon o letectví ze
dne 21. prosince 1948, publikovaný dne
20. ledna 1949.
Osnova navazuje ovšem také na dosud plat- 
ný zákon o letectví. Kromě toho bére zřetel
k ustanovením varšavské Úmluvy o sjedno- 
cení některých pravidel o mezinárodní letec- 
ké dopravě č. 15/1935 Sb., které zákon č. 2437
1933 Sb. propůjčil po dobu její mezinárodní
účinnosti též účinnost vnitrostátní.
III. Osnova je založena na těchto zásadách:
1.  Jako hlavní úkol civilního letectví se sta- 
noví obstarávání letecké dopravy a zajišťo- 
vání bezpečnosti civilního leteckého provozu
nad územím Československé republiky; péče
o jeho rozvoj a dozor na ně se svěřuje mi- 
nisterstvu dopravy (§§ 1 a 2).
2.  Deklaruje se úplná a výhradní svrchova- 
nost Československého státu nad vzdušným
prostorem, který je nad jeho státním územím
(§ 3), a připouští se možnost vyhlásit zákaz
létání nad určitými oblastmi (§ 42).
3.  Platnosti zákona se podřizují všechna ci- 
vilní letadla s výjimkou modelů letadel pro
sportovní modelářskou činnost (§ 4). Vytváří
se u nich státní příslušnost, která se zakládá
jejich zápisem do leteckého rejstříku, při
čemž zápis  do československého leteckého
rejstříku, který je povinný pro českosloven-
ská civilní letadla, má přednost před zápisem
do leteckého rejstříku cizího státu (§ 5).
4.   Civilní letadla mohou být ve vlastnictví
socialistickém i osobním. K osobnímu vlast- 
nictví potřebují však českoslovenští občané
souhlasu ministerstev dopravy a vnitra. Sprá- 
va civilních letadel, která jsou národním ma- 
jetkem, se svěřuje Československým aero- 
liniím, zřízeným v oboru ministerstva dopra- 
vy pro provozování letecké dopravy; jiné so- 
cialistické organisace mohou mít civilní le- 
tadla ve správě jen pro plnění svých úkolů
(§ 6).
5.   Ministerstvu dopravy se zajišťuje vliv
na schvalování typů a konstrukcí civilních le- 
tadel (§ 9).
6.   Bezpečnost letů se zajišťuje především
stanovením  zvláštní   odborné  kvalifikace   a
požadavkem získání zvláštních průkazů způ- 
sobilosti pro velitele a členy posádek letadel
(§§ 14 až 16). Kromě toho se velitel letadla
výslovně činí odpovědným za stav letadla a
jeho posádky, za přípravu každého letu a za
jeho provedení (§ 17); upravuje se zároveň
také jeho pravomoc (§ 18).
7.   Zřizování letišť a ostatních  pozemních
leteckých zařízení se podřizuje  zvláštnímu
schvalovacímu režimu (§ 22), aby tak byla za- 
jištěna jejich plánovitá výstavba podle sku- 
tečných potřeb civilního letectví. Při tom se
přiznává právo vyvlastnit potřebné nemovi- 
tosti a práva podle předpisů platných pro vy- 
vlastnění k účelům drah (§ 23).
8.   Bezpečnost leteckého provozu se dále
zvyšuje tím, že se vyslovuje závaznost před- 
pisů o provádění letů pro všechna letadla, tu- 
díž i pro letadla ozbrojených sil, pokud se po- 
hybují po letových cestách nebo v blízkosti
civilních letišť (§ 30). Stanoví se také základ- 
ní   náležitosti   pro   provádění letů (§§ 33 a
násl. ). Bezpečnost ve vzdušném prostoru se
zajišťuje také tím, že lety letadel bez pilota,
na př. balonů, se činí závislými na zvláštním
povolení ministerstva dopravy (§ 39). Zajiš- 
ťuje se také součinnost meteorologické služ- 
by (§ 40) a nestrannost administrativního še- 
tření o leteckých nehodách.
9.   V úpravě vlastní letecké dopravy se při- 
znává   Československým  aeroliniím  výlučné
oprávnění provozovat za úplatu pravidelnou
i nepravidelnou dopravu cestujících, zavaza- 
del, zboží a pošty (jako dopravní podnikání),
a to za podmínek stanovených leteckým do- 
pravním řádem, jehož vydání se vyhrazuje
ministerstvu dopravy (§ 55), a podle tarifů
vydaných podle předpisů o plánování a tvorbě
cen (§ 56).
25
10.    O  odpovědnosti za škody způsobené
provozem civilního letadla nebo na dopravo- 
vaných věcech platí obecné předpisy (§§ 58
a 59), omezuje se však rozsah náhrady na
míru stanovenou mezinárodními dohodami, a
to i pro oblast vnitrostátní letecké dopravy.
11.   Zavádí se povinně pojištění proti ná- 
sledkům   odpovědnosti, protože   majetková
hodnota letadel je značná a je vysoké risiko
jejich úplného zničení a usmrcení osob v le- 
tadle při havárii.
12.   Zachovává se instituce leteckého rej- 
stříku, jeho obsah se však rozšiřuje o zápisy
výkonných letců, pozemních leteckých zaří- 
zení a povolení k provozu pravidelné cizí me- 
zinárodní letecké dopravní služby (§ 62).
13.   Zvlášť se upravuje vztah zákona k dob- 
rovolné organisaci pečující o leteckou bran- 
nou výchovu a letecký sport, a to tak, že se
sice i na tuto organisaci vztahují ustanovení
zákona, ale stanoví se důležité výjimky, odů- 
vodněné zvláštní povahou letecké činnosti ře- 
čené   organisace. Jde   o   opatření   zatímní;
proto se vládě dává zmocnění, aby upravila
řečený vztah odchylně, než činí sám zákon,
po případě aby leteckou činnost vůbec vyjmu-
la z působnosti zákona, budou-li to vyžadovat
zájmy branné výchovy (§ 63).
14.    Československá  republika  je  členem
mezinárodní úmluvy o civilním letectví, jakož
i   jiných   mezinárodních   leteckých   dohod;
proto zákon výslovně prohlašuje i nedotče-
nost ustanovení leteckých mezinárodních do- 
hod.
15.  Vydávání podrobných prováděcích před- 
pisů se svěřuje ministerstvu dopravy, které
je bude vydávat v dohodě se zúčastněnými
ústředními úřady tak, jak to bude vyžadovat
rychlý vývoj stavební i provozní techniky ci- 
vilního letectví (§ 67).
16.   Navrhovaný zákon se vztahuje na ci- 
vilní letectví, nikoli též na letectví ozbroje- 
ných sil. Výjimečně se vyslovuje závaznost
předpisů o provádění letů (§ 30) a platnost
letištních řádů (§ 26) i na letadla ozbrojených
sil, neboť je to nevyhnutelné pro zajištění
bezpečnosti leteckého provozu. Jinak zákon
vychází z dosavadní zkušenosti, že součinnost
civilního letectví s vojenským letectvím je
uspokojivě   upravována   přímými   dohodami
mezi   zúčastněnými ministerstvy   dopravy a
národní obrany.
Dodává se, že pod režim navrhovaného zá- 
kona spadá též provoz leteckých výzkumných
ústavů a závodů leteckého průmyslu, podlé- 
hajících ministerstvu přesného strojírenství.
Zvláštní část.
Hlava I (§§ 1 až 3) obsahuje úvodní usta- 
novení.
Jak je uvedeno již ve všeobecné části,
upravuje navrhovaný zákon jen civilní letec- 
kou činnost. Ustanovení § 29 odst. 3, osvo- 
bozující letadla ozbrojených sil od placení
letištních náhrad na civilních letištích, není
výjimkou z tohoto pravidla; norma je tu
určena orgánům, vydávajícím pravidla o vy- 
bírání těchto náhrad, tedy orgánům civilním.
V § 30 se sice prohlašuje závaznost předpisů
o provádění letů za určitých okolností nejen
pro letadla civilní, nýbrž i pro jakákoli jiná
letadla, tedy i pro letadla ozbrojených sil,
avšak toto ustanovení souvisí s nedílnou bez- 
pečnosti letového provozu. Stejně na př. jsou
všechna letadla bez rozdílu, tedy i letadla
ozbrojených sil, pokud použijí civilního le- 
tiště, podrobena letištnímu řádu pro civilní
letiště (srv. § 26 odst. 2).
K § 1:
Úkoly civilního letectví jsou zde příklad-
mým výčtem v odstavci 2 uvedeny šíře, než
je dnešní skutečně použití civilního letectví
v Československé republice. Pod písmenou f)
se tu uvádí sportovní letectví, které je or- 
ganisováno, řízeno a provozováno v přítomné
době Svazem pro spolupráci s armádou, který
byl zřízen zákonem č. 92/1951 Sb. a prohlášen
za dobrovolnou organisaci zákonem č. 87/1952
Sb. Protože však letectví Svazarmu podržuje
civilní povahu, platí ustanovení leteckého zá- 
kona a prováděcích předpisů k němu vyda- 
ných přirozeně i na leteckou činnost Svaz- 
armu, čili na t. zv. sportovní (lidové) letectví,
pokud nejsou výslovně stanoveny výjimky
(§ 63).
K § 2:
Leteckou dopravu bude provozovat minis- 
terstvo dopravy prostřednictvím Českoslo- 
venských aerolinií (srv. § 6 odst. 2). Toto
oprávnění Československých aerolinií bude
výlučné, pokud půjde o provozování pravidel- 
né letecké dopravy, naproti tomu v dopravě
nepravidelné bude omezeno na dopravu pro- 
vozovanou za úplatu (§ 53).
K § 3:
Vzdušný prostor nad československým
územím se dělí na oblasti podle potřeb řízení
leteckého provozu. Vymezení těchto oblastí
je vyhrazeno ministerstvu dopravy podle
zmocnění v § 67 odst. 1 č. 1.

