Jestliže nový zákon ukládá vedoucím
pracovníkům podniku, aby vytvářeli
podmínky pro nejširší účast
pracujících na řízení výroby,
pak těžiště odborářské
práce musí být v ještě účinnější
mobilizaci pracujících za splnění
výrobních úkolů.
Chtěla bych zdůraznit, že nejde jen o účast
na krátkodobých nebo dílčích
a nárazových úkolech, ale o soustavnou činnost,
při které se pracující seznamují
se zamýšlenými opatřeními, před
jejichž uskutečněním je třeba
využít jejich zkušeností a připomínek.
To platí především o povinnosti vedení
závodu, aby umožnilo odborové organizaci účast
na přípravách a sestavování
plánu, na jeho soustavné kontrole, aby bralo v potaz
stanovisko pracujících k zabezpečení
technického rozvoje, k plánu práce, k otázkám
odměňování a ke všem jiným
důležitým opatřením.
Při vydávání statutu pro jednotlivá
hospodářská odvětví nebo obory,
jejichž vydání osnova předpokládá,
bude třeba, aby příslušní ministři
a ústřední výbory odborových
svazů podrobněji rozpracovali a konkretizovali vzájemné
vztahy vedení podniků a odborových orgánů.
Zvlášť citlivou otázkou v tomto směru
je zabezpečení správného uplatňování
zásad hmotné zainteresovanosti. Je nezbytné,
aby již od počátku byla odborová organizace
o připravovaných mzdových opatřeních
nejen informována, ale aby k nim mohla uplatnit i své
připomínky, které by byly vedením
závodu též respektovány. Vždyť
na úseku mzdovém jde o zásadní otázky,
které jsou prostředkem k zabezpečení
plnění výrobních úkolů
a bezprostředně se dotýkají zájmů
jednotlivců a celého kolektivu. Je třeba
rozhodně se postavit proti praktikám, kdy zejména
v některých menších závodech
vedoucí pracovníci se snaží úpravu
norem nadekretovat a se závodním výborem
věc předem nedohodli a nezískali tak jeho
podporu. Bude-li mzdové či jakékoliv opatření
se závodním výborem předem projednáno
a dohodnut postup při jeho uskutečňování,
pak se bude závodní výbor cítit vázán
svým usnesením a plně podporovat vedení
závodu. Zkušenosti nám dokazují, že
tam, kde se ředitel závodu pevně opírá
o závodní výbor a celou odborovou organizaci,
jeho autorita je velká a práce se daří.
Nemalý význam má i ustanovení, podle
něhož jsou odborové orgány spoluúčastny
při projednávání změn v osobě
ředitele podniku. Rovněž spolurozhodování
odborové organizace v důležitých otázkách
týkajících se zaměstnanců je
v nové osnově lépe a přesněji
vyjádřeno než v dosavadních předpisech.
Skutečnost, že k propouštění zaměstnanců
i k jejich přijetí je třeba souhlasu závodního
výboru, umožní, aby se zabránilo nadbytečnému
narůstání pracovních sil, zejména
administrativy, případně i uplatňování
osobních zájmů při přijetí
i propouštění zaměstnanců.
Osnova dává dále právní podklad
pro vytvoření závazných pracovních
řádů. Těžiště úprav
bude ve vzorovém pracovním řádu, který
připraví ÚRO i vláda. Půjde
o to, aby tento pracovní řád správně
vyjádřil pravidla socialistické organizace
práce podniku, založené na družné
spolupráci a vzájemné pomoci, vycházející
ze zásady dobrovolné pracovní kázně,
uvědomělého vztahu k práci a k socialistickému
vlastnictví.
Jedním z nejdůležitějších
nástrojů účasti pracujících
na řízení výroby jsou kolektivní
smlouvy. V těchto smlouvách jsou obsaženy hlavní
směry rozvoje tvůrčí iniciativy pracujících,
jsou v nich určeny konkrétní připomínky
pro tento rozvoj ze strany vedení, jakož i opatření
ke zlepšení všestranné péče
o dělníky a zaměstnance. Proto také
v osnově mají ustanovení o kolektivních
smlouvách významné místo.
Důležitým podnětem k zainteresování
pracujících na plnění plánu
jsou podnikové fondy. O použití prostředků
z tohoto fondu, který je určen pro kulturní,
sociální, zdravotní a tělovýchovné
účely, pro bytovou výstavbu, rekreaci, studijní
stipendia apod., má již podle zvláštních
předpisů právo rozhodovat odborová
organizace. Proto předložená osnova poslání
podnikových fondů pracujících pouze
stručně zdůrazňuje.
Zákon, kterým se mění a doplňuje
zákon o národních podnicích a některých
jiných hospodářských organizacích
ve svém celku podstatně prohlubuje práva
odborových organizací, rozšiřuje okruh
otázek, které je vedení podniku povinno se
závodním výborem projednávat, i okruh
otázek, při jejichž rozhodování
je vedení závodu vázáno na souhlas
odborové organizace. Zdůrazňuje, že
vedoucí všech stupňů řízení
musí spolupracovat s odborovou organizací, musí
se o ni opírat podstatně více než dosud,
plně respektovat skutečnost, že odborová
organizace je mluvčím pracujících
a že jí přísluší spolurozhodovat
ve všech základních otázkách.
To ovšem na druhé straně znamená, že
naše odborové orgány si musí uvědomovat
svoji zvýšenou odpovědnost a svých práv
plně využívat.
Mnohotvárná odborářská práce
je tedy rozhodující formou mobilizace pracujících,
je schopna zajistit a uplatnit stále širší
účast pracujících na řízení
našeho hospodářství ve veřejném
i kulturním životě. Tím splní
nejlépe své poslání v boji za dovršení
socialistické výstavby.
Soudruzi a soudružky!
Toto právo odborové organizace nepřišlo
samo, stálo mnoho obětí, bojů, životů
našich nejlepších lidí. Chci připomenout
jak i naše rodina, spolu s jinými pracovníky
rudých odborů, musela odjet z prvé kapitalistické
republiky do ciziny, kde pro nás děti otec neměl
chleba. Vystěhovalci - emigranti s ranečky na zádech,
jsme opouštěli vlast. Kolik síly, víry
a lásky k vlasti bylo v našich lidech, když nás
rodiče učili doma číst a psát
česky, znát dějiny našeho národa,
veliké učení leninismu, abychom se neodrodili,
věřili, že se vrátíme.
A tak jako my dříve, bojují dělníci
v zemích kapitalistických za svá práva
a o své děti. Slovy mladého francouzského
odboráře, otce dvou dcerušek chci vyjádřit
tento boj, když mi píše: S hlubokým zármutkem
se Vás ptám: co říkají Vaši
dělníci tomu, že francouzské armádě
má velet vrah Speidel, že generál de Gaulle
otvírá dokořán dveře fašismu,
tomu, že válka v Alžírsku nás stojí
2 miliardy denně. Ale ujišťuji Vás všechny,
že náš boj není dobojován.
Soudružky a soudruzi, úkol naší odborové
organizace je zmobilizovat všechny naše občany
tak, aby svými socialistickými závazky splnili
úkoly na všech úsecích své práce
a touto velikou naší silou zdvihneme vysoko náš
rudý prapor - proletářského internacionalismu.
Posílíme boj všech odborářů
kapitalistických států a splníme nejlépe
usnesení XI. sjezdu KSČ o dovršení výstavby
socialismu v naší vlasti - Republice československé!
(Potlesk.)
Místopředseda Fiala: Pořad přihlášených
řečníků je vyčerpán.
Hlásí se ještě někdo do rozpravy?
(Nikdo.)
Do rozpravy se nikdo nehlásí, je tedy skončena.
Dávám zpravodaji poslanci Vávrovi slovo
k doslovu.
Zpravodaj posl. Vávra: Vzdávám se
slova.
Místopředseda Fiala: Můžeme přistoupit
k hlasování. Nebyl podán žádný
pozměňovací návrh, dám proto
hlasovat o celém vládním návrhu zákona
najednou podle výrobové zprávy.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Nebyly.)
Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon o národních podnicích
a některých jiných hospodářských
organizacích, ve znění společné
zprávy výboru ústavně-právního
a výboru rozpočtového a hospodářského,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon o národních podnicích
a některých jiných hospodářských
organizacích.
Tím jsme projednali čtvrtý bod denního
pořadu.
Budeme nyní projednávat pátý bod denního
pořadu, kterým je
5. Společná zpráva výboru ústavně-právního
a výboru rozpočtového a hospodářského
k vládnímu návrhu zákona o hospodářských
vztazích mezi socialistickými organizacemi (tisk
264).
Společným zpravodajem je poslanec inž. Voborský,
dávám mu slovo.
Zpravodaj poslanec inž. Voborský: Vážené
Národní shromáždění!
Mohutný rozvoj národního hospodářství
navazoval v uplynulých letech na znárodnění
našeho průmyslu, združstevňování
zemědělství a vytváření
a prohlubování družstevní myšlenky
na úseku služeb, drobných výrob a řemesel.
Je přirozené, že tyto zásadní
kvalitativní změny musely se také odrazit
ve vztazích těchto organizací, které
prakticky zahrnují celý náš hospodářský
život.
Bouřlivý rozvoj socialistické společnosti
vynutil si v průběhu let postupně dílčí
úpravy platných právních předpisů
speciálně pro závazkové vztahy mezi
socialistickými organizacemi. Úpravy byly prováděny
jak dílčími zákony, tak zákonnými
opatřeními, vládními nařízeními
a vyhláškami. Celostátní konference
KSČ a zvláště XI. sjezd strany však
vytyčily další smělé perspektivy
a hlavně uložily uvést v život novou organizaci
průmyslu. Proto byly mnohé z těchto právních
norem dnes částečně překonány
nebo neodpovídají již zcela velkým změnám,
kterými naše hospodářství prochází.
Bylo nutno přistoupit k vypracování jednotného
a přehledného předpisu, který by odstranil
složitost a roztříštěnost závazkových
vztahů, k nimž dochází ve vzájemném
styku socialistických organizací v souvislosti s
jejich hospodářskou činností, tj.
při sestavování a plnění plánu.
Vládní návrh zákona o hospodářských
vztazích mezi socialistickými organizacemi je předkládán
v době, kdy jsou postupně uváděny
v život velké změny v řízení
celého našeho národního hospodářství.
Také jeho navrhovaná účinnost od 1.
1. 1959 souvisí s dostavbou nové soustavy organizace
a řízení našeho hospodářství,
zejména potom s novou metodikou plánování
a financování.
Zavádíme-li do našeho národního
hospodářství při zvýšené
pravomoci a odpovědnosti podniků na základě
decentralizace dlouhodobě upravené vztahy mezi dodavateli
a odběrateli jako metodu lepšího plánování,
přípravy výroby a zhospodárnění
výroby při lepším uspokojování
potřeb odběratelů co do sortimentu, je přirozené,
že zde forma a zásady uzavírání
smluv o dodávce a poskytování úkonů
hrají důležitou roli.
Na druhé straně návrh zákona upravuje
i všechny nově vznikající problémy,
které by mohly nepříznivě působit
při uvolnění iniciativy na podnicích,
při posílení ekonomických podnětů
a omezení direktivnosti rozpisu úkolů plánu
shora. Jako hlavní zásadu a cíl vytyčuje
proporcionalitu rozvoje celého národního
hospodářství, jíž je nutno přizpůsobit
činnost jednotlivých organizací, aby byla
zaměřena v zájmu celé společnosti.
Vytváří se rovněž předpoklady
k tomu, aby byl ukončen proces přechodu odpovědnosti
na dodavatele a tím zvýhodněno postavení
odběratele při uzavírání hospodářských
smluv.
Vládní návrh zákona je vypracován
jako souhrnný právní předpis na úseku
hospodářských vztahů mezi socialistickými
organizacemi, jehož úkolem je stanovit jednotné
a jednoduché závazkové vztahy při
provádění státního národohospodářského
plánu. Z tohoto důvodu vládní návrh
zákona přejímá také některá
ustanovení občanského zákoníka
a přizpůsobuje je novým ekonomickým
potřebám hospodářských vztahů
socialistických organizací. Návrh tyto občanskoprávní
vztahy upravuje, některé nově vytváří
a zbývající vyjímá z rámce
dosavadní úpravy a nově kodifikuje v rámci
speciálního závazkového práva,
které souhrnně upravuje hospodářské
vztahy socialistických organizací. Pro komplexnost
zákonných předpisů na tomto důležitém
úseku našeho života je nutno některá
ustanovení obsazená ve všeobecné části
občanského zákoníka uvést a
nejsou proto nadbytečná.
K úpravě odchylné od občanského
zákoníka se dospívá zejména
proto, že mezi socialistickými organizacemi při
sestavování a provádění plánu
jde výlučně o vztahy mezi operativními
správci národního majetku, popřípadě
skupinovými vlastníky družstevního majetku,
že funkcí soustavy hospodářských
smluv, popřípadě ostatních závazkových
vztahů je stanovit, konkretizovat a zajišťovat
plánované úkoly,
že zakládání, změny a zrušování
závazkových poměrů se musí
provádět vždy tak, aby se vyhovělo potřebám
plánovaného proporcionálního rozvoje
národního hospodářství,
že je nutno soustavně pečovat o plnění
plánovaných úkolů z hlediska kvality
a kvantity,
že je třeba v souladu se socialistickou zákonností
výrazně prosazovat státní, plánovací,
smluvní, finanční a rozpočtovou disciplinu
jako stěžejní zásadu styků,
že je třeba dbát o to, aby se usměrňující
bezprostřední vliv závazkových vztahů
na hospodářskou základnu, zejména
na základnu materiálně technickou, mohl co
nejvíce prosazovat a byl vždy ve směru potřeb
hospodářské politiky Československé
republiky,
že jde o vztahy masové, které mají velký
politicko-ekonomický význam a musí být
zakládány, měněny a zrušovány
tak pružně, jak toho vyžadují měnící
se potřeby plánovaného hospodářství.
Projednávaný vládní návrh zákona
sleduje tyto hlavní zásady:
Předně povinnost vzájemné spolupráce
a pomoci.
Tato povinnost je zakotvena v § 3 jako základní
směrnice, která musí platit pro vzájemný
styk socialistických organizací při plnění
plánovaných úkolů.
Nová organizace řízení národního
hospodářství přímo počítá
s užší a trvalou spoluprací a vzájemnou
pomocí podniků a organizací nežli tomu
bylo dosud. Stejně je zaměřena i celá
konstrukce ročních i pětiletých plánů,
které k dosažení značných přírůstků
výroby vyžadují kvalitativní změnu
ve vztazích mezi dodavateli a odběrateli, vytváří
trvalé jejich spojení.
Podle zásad vzájemné spolupráce a
pomoci musí postupovat vždy obě smluvní
strany, jak organizace dodavatelská, tak i odběratelská.
Jen tak je možno odstraňovat disproporce v národním
hospodářství, přednostně i
nedostatkovým zbožím zásobovat investiční
činnost, kde zvláště v oblasti decentralizované
výstavby a GO je provádění těchto
prací založeno na přímých dodavatelsko-odběratelských
vztazích. Je proto bezpodmínečně nutné,
aby při uvolnění centrálního
řízení úzké vlastní
chozrasčotní zájmy nepřevážily
zájmy celého národního hospodářství.
Druhou zásadou je ochrana soc. vlastnictví a přispívání
k zajištění plánu.
Obrovské hodnoty socialistického vlastnictví
jsou svěřeny do přímé nebo
operativní správy socialistických organizací,
kterým je uloženo starati se o jejich udržování
a ochranu.
Povinnost chránit socialistické vlastnictví
se však ukládá i těm organizacím,
jimž nebyly svěřeny do správy. Při
zachování zásady chozrasčotního
řízení a jediného vedoucího
nelze však ustanovení § 3 chápat jako
právo zasahovat do působnosti druhé organizace.
Tuto povinnost je třeba řešit jako pomoc tam,
kde oprávněná organizace nemůže
ochranu zajistit buď proto, že o její potřebě
neví nebo to není v jejích silách.
V prvém případě postačí
upozornění, v druhém přiměřená
pomoc, která odpovídá možnostem a poměrům
třetí organizace. Smyslem § 3 je tedy podtrhnout
a zásadně uložit socialistickým organizacím
povinnost vzájemné spolupráce a pomoci. Princip
prevence, která se zde zdůrazňuje, ovšem
nevylučuje použití principu represe v souvislosti
s ustanovením § 27 a následujících
zákona, vznikne-li následkem porušení
povinností škoda.
Třetí zásadou návrhu zákona
je, aby závazky byly v souladu se zásadami hospodářské
politiky.