Chtěl bych uvést příklad, ve kterém
se stavíme do popředí světové
technické úrovně. Jistě jste slyšeli
o tryskovém stavu. Tento vynález laureáta
státní ceny soudruha Svatého upoutal pozornost
textilních odborníků celého světa.
Na výstavě československého průmyslu
v Moskvě si získal největší popularitu
z vystavených exponátů. Přednost tohoto
stroje před ostatními v praxi používanými
je ve vysoké produktivitě a navíc odstraňuje
z velké míry hlučnost tkalcoven, čímž
se zlepší pracovní prostředí.
Jsem hrdý na to, že právě v našem
podniku vybudujeme první tryskovou tkalcovnu na světě.
Není to úkol lehký, ale za to radostný.
Mohu slíbit za naše dělníky a techniky,
že tuto novou techniku zvládneme a využijeme
jí tak, aby své ovoce přinášela
státu co nejdříve.
These ÚV KSČ a vlády ukládají
všem průmyslovým ministerstvům, aby
ještě ve větší míře
zajišťovala další technický rozvoj
závodů. Nové strojní zařízení
- to jsou však vysoké investiční náklady
a je správné, že návrh zákona
ukládá vedoucím, aby zajišťovali
plné využití těchto milionových
hodnot.
Je nutno míti na vědomí, že sebelepší
technika a automatisace výroby by nemohla přinésti
to, co se od jejího zavedení očekává
a vyžaduje, jestliže by jí nebylo náležitě
využíváno. Proto s novou technikou musí
jíti ruku v ruce i vyšší kvalifikace pracovníků.
Tam, kde je nízká kvalifikace, není moderní
stroj mnoho platný.
Hlavním argumentem reakce proti znárodnění
bylo poukazování na ztrátu konkurenčního
boje. Ve snaze zachránit si fabriky navrhovali postavit
proti sobě národní podniky a kapitalistické
podniky ve vzájemné konkurenci. Jedině tak
se prý může zachránit náš
průmysl od úpadku.
Tato záminka byla ovšem příliš
průhledná, aby mohla zastavit znárodňování.
Namísto dravé konkurence se v našich závodech
rozšířila socialistická soutěž.
A co nám dokazuje skutečnost? Výroba bez
konkurenčního boje neupadá, ale právě
naopak. Už sama podstata socialistického vlastnictví
výrobních prostředků umožňuje,
aby socialistická soutěž, jakožto hnací
síla výroby, povznesla náš průmysl
na nebývalou výši, a to bez obav, že dojde
ke krisi a krachu, jak tomu bylo při existující
kapitalistické konkurenci.
Co se tu dále změnilo, je myšlení dělníka,
jeho náhled na práci, která není pro
fabrikanta, ale pro všechen lid, tak jak je uvedeno v §
1 návrhu zákona.
V návrhu zákona se též jedná
o osobě ředitele, o jeho právech a povinnostech.
Zákon vyžaduje dodržování zásady
jednoho odpovědného vedoucího.
Praxe nám ukazuje, že tam, kde není této
zásady dbáno, kde příkazy dává
každý, ale odpovědnost nenese žádný,
nemůže jíti výroba kupředu, že
nastává nepořádek, vznikají
ztráty národnímu hospodářství
a neplní se ukazatelé státního plánu.
To ovšem neznamená, že ředitel je na podniku
samovládce, který všechno zná, všechno
ví a kterému do jeho "ředitelování"
nemá žádný co mluvit. Takovýto
stav vede podnik také ke špatným koncům.
Stávají se však i takové, dnes již
ojedinělé případy, kdy ředitel
zapomíná, že on sám bez kolektivu dělníků
není vlastně nic.
Řízení národního podniku si
vyžaduje, aby jak ředitel, tak zaměstnanecké
složky a celý kolektiv pracovníků byli
vedeni jedním cílem, a to je splnit úkoly
plánu podniku ve všech ukazatelích.
Tam, kde se správnou formou podílí na řízení
podniků či závodů co nejširší
kolektiv zaměstnanců, tam je také nejlepší
předpoklad k plnění úkolů.
Účast pracujících na vedení
podniku se hlavně projevuje již při sestavování
technicko-průmyslových a finančních
plánů, kde podávají návrhy
na zlepšení organisace výroby, na technické
zdokonalení, na lepší využití materiálu
a pod. V průběhu plnění plánu
kritisují vzniklé nedostatky a na výrobních
poradách podává jim vedoucí zprávy
o opatřeních, která zařídil
pro zlepšení.
Při zavádění hospodaření
podle chozrasčotu se rozvíjí na závodech
uzavírání osobních účtů
úspor. V našem národním podniku má
1186 zaměstnanců uzavřeny osobní účty
úspor, zaměřené na šetření
surovinou, pomocnými a provozovacími látkami,
na zlepšení kvality a přeplňování
plánu.
Osobní účty nám dopomohly k tomu,
že jsme snížili náklady proti plánu
za tři čtvrtletí letošního roku
o 636.000 Kčs.
Je správné, že i v zákoně je
ustanovení o ředitelských fondech, které
jsou dnes již velkou podporou v rozvoji socialistické
soutěže, technického zdokonalování
výroby a zlepšování kulturní
i tělovýchovné péče o pracující.
V našem národním podniku jsme jen za I. pololetí
letošního roku na odměnách nejlepším
pracovníkům poskytli z ředitelského
fondu 149.800 Kčs. A při zlepšování
výroby jsme použili již 330.000 Kčs. A
dalo by se hovořit o dalších zlepšeních
pro zaměstnance, jako je vybudování bytových
jednotek, pořízení autobusu atd.
Naši pracující jsou si vědomi, že
to vše je možné jen tehdy, když se plní
úkoly státního plánu, když existuje
skutečná spolupráce vedení a kolektivu
všech zaměstnanců.
Je pravda, že jsme nemohli ani za 10 let odstranit všechny
nedostatky, které ještě v národních
podnicích máme.
Denně je nutné, aby vedoucí i ostatní
zaměstnanci řešili spoustu různých
problémů. Ale i když jsou to problémy
mnohdy velmi těžké, přece se s nimi
dokážeme vypořádat.
Využívám přítomnosti delegace
zástupců Nejvyššího sovětu
Sovětského svazu při příležitosti
projednávání návrhu tohoto zákona
k tomu, aby tlumočili náš dík sovětskému
lidu, neboť on byl pro naši práci v národních
podnicích vždy vzorem a oporou při překonávání
potíží a samotný zákon se právě
o sovětské zkušenosti opírá a
z nich vychází. (Potlesk.)
Podpredseda Valo: Dávam slovo posl. ing. Čtvrtníčkovi.
Posl. inž. Čtvrtníček: Vážené
Národní shromáždění!
Každý poctivý pracovník našeho
znárodněného průmyslu prožívá
zajisté dnešní den jako den sváteční.
Vždyť náš znárodněný
průmysl dostává dnes do vínku takové
zákonné opatření, jež ve svých
důsledcích mu propůjčí vlastnosti
bájných Pegasových křídel.
A při té příležitosti současně
se promítne každému myslí uplynulých
10 let. Co úsilí, vůle, naděje a pevného
odhodlání ukrývá se v této
prožité době! Jak přátelskou
a přitom vědoucí jeví se nám
pomocná ruka Sovětského svazu, s jejíž
pomocí jsme zdolávali překážky,
obcházeli úskalí a vybředali z rozporu.
A neváhám říci, že díky
sovětskému vědění, díky
sovětské pracovité a zkušené
ruce můžeme dnes přistoupiti k tak významnému
počinu, abychom našemu vyspělému průmyslu
umožnili další růst, další
rozmach, další cestu k budoucnosti našeho národa.
Jsem poslancem za jeden z obvodů Ostravského kraje,
v němž zejména si vede čile pravé
dítě února, znárodněné
stavebnictví. Rozvoj Ostravského kraje, zejména
pánve, by nebyl ani myslitelný bez intensivní
činnosti tohoto nejmladšího odvětví
našeho národního podnikání a
jemu nejen my Ostraváci, ale celý náš
stát vděčí za takovou krasavici, jako
je Nová huť, za desítky tisíc bytových
jednotek v našich městech, za nemocnice, školy
atd.
Je třeba však otevřeně přiznat,
že celá usilovná stavební činnost
trpěla a trpí podnes spoustou nedostatků.
A není divu. Vždy sama problematika, s níž
se tam výstavba zabývá, je jednou z našich
nejvážnějších vůbec. Vždyť
jen takový úkol jako postavit tisíce bytů
v těžkém poddolovaném území,
se složitými geologickými poměry, při
nedořešeném problému zásobení
a hospodaření s vodou, je jedním z největších
v technickém i hospodářském světě.
A přece nám rostly výrobní závody,
hutě a doly, přece se rozžíhala světla
obytných domů na dosud holých pláních
a socialistický život pomalu, avšak nezadržitelně
naplňoval dech ostravské země. A právě
včas zazněla slova ÚV KSČ, jimiž
řešeny problémy stavebnictví, a jako
polnice volající k dalšímu útoku
za nový svět zahřměly these strany
a vlády o technickém pokroku.
Nový zákon o národních podnicích
pak doplňuje zmíněná již opatření.
A je skutečně radostné, s jakou precisností
a věcností si vybírá z našeho
podnikového života právě ta nejpalčivější
a nejtěžší místa a jasnou formulací
ustanovuje jejich řád. Vždyť všem
pracovníkům ve stavebnictví, co starostí
a žluče stály ty věčné
reorganisace prováděné za neznámým
cílem, bez přípravy, bez řádného
zakončení. A což stavbařům, ale
našim pracujícím teprve, až osídlili
domy ukryté za hromadami zeminy vykopané neznámým
podnikem, rozvrtané dalším neznámým,
k nimž se nikdo nehlásil. Kanály nefungovaly
stejně jako vodovod a místo nápravy vyvstávalo
začarované jméno - reorganisace. Nejlepší
podnik v kraji - nositel praporu vlády - Pozemní
stavby Opava - byl zreorganisován až mezi nejhorší
podniky v republice. A teď zákon jasně stanoví
možnost reorganisace jen tehdy, budou-li tím vytvořeny
podmínky pro dosažení podstatně lepších
výsledků.
Neméně významným krokem je uzákoněná
spolupráce s národními výbory. Vždyť
nebylo řídkým zjevem, že národní
podniky čehy a národní výbory hot.
A můžeme uvésti, soudruzi, kladné výsledky
vzájemné spolupráce - můžeme.
Jen jako příklad uvedu vzornou pomoc národního
výboru v Porubě při zajišťování
výstavby školní budovy. Stále rostoucímu
počtu občanů nového města bylo
třeba urychleně zajistit školní budovu.
Stavební výroba sama nemohla zajistit zařízení
kotelny. Požádala o zásah funkcionáře
národního výboru a soudruzi mimořádnou
akcí u výrobního podniku pomohli překonat
dodávkové potíže projednali termíny
dodávek přímo s pracujícími
a topení tak zajistilo. A takových případů
bych mohl uvésti desítky. Vždyť dobrá
spolupráce vyplývá z toho, že národní
výbory přijímají od stavební
výroby hotová díla a uvádějí
je do života. A jsou to opět národní
výbory, jež nesou tak plnou odpovědnost před
občany za defektní a nekvalitní stavby. Úplná
spolupráce zákonně zajištěná
stane se významným přínosem do dnešní
praxe.
Vážným nedostatkem naší praxe byla
jak neujasněnost výhledu, kdy rychle za sebou sledující
nařízení a opatření často
změnila původní smysl jejich, a podnik nakonec
improvisoval z roku na rok. Nebylo cílevědomého
úsilí, jež by podnik postavilo na pevné
technické základy. Jak daleko lépe a účinněji
lze nyní rozvíjet novou techniku a methody práce,
když vedení podniku je povinno plánovitě
usilovat o zdokonalování výroby a o zajištění
národního hospodářství s výhledem
na budoucí léta. Toť ona pravá základna
pro moderní montážní práce a
pro skutečný převod stavebních prací
na stavebně montážní techniku.
Uvážíme-li pak toto ustanovení zákona
v souvislosti s nejmodernější zásadou
zavádět nejvyšší techniku a pokrokovou
technologii, dostáváme skutečně opěrné
sloupy našeho stavebního průmyslu. Co však
by byla celá technika, co celá mechanisace bez rozhodujícího
článku, živého pracujícího
člověka. Vždyť on to jest, jenž řídí
stroj, vymýšlí plány a nýtuje
konstrukce. A nic by nebyla sebelepší technika platná,
nic sebedokonalejší technologie, kdyby jí nevládl
náš poctivý pracující lid. A
tu ustanovuje zákon povinnost vedení podniku, aby
pracující se aktivně zúčastnili
příprav a sestavování plánu
a byli seznámeni s úkoly pro ně vyplývajícími.
Dovedete si, soudruzi, představit, co to je, když
vyspělou techniku ovládne uvědomělá
paže, vědoucí a znající cíl.
Veškeré fantastické plány Julia Vernea
budou překonány. Jeho nadpozemsky geniální
inženýři budou překonáni cílevědomou
vůlí, iniciativou a energií armády
pracujících.
Princip jeho vedení a upevnění discipliny
zákonem stanovené je logickým důsledkem,
jímž tato armáda zajišťuje svůj
nástup a své úspěchy. Ale ona půjde
ještě dále. Důsledným uplatněním
zásady nejpřísnější hospodárnosti
dokončí svůj vítězný
boj za socialistickou budoucnost. Takový nástroj
zpodobněný zákonem o národních
podnicích dává nám, soudruzi, naše
vláda k tomu, abychom mohli včas se připraviti
na budoucí naše úkoly. A úkoly ty budou
nemalé. Vzdyť uvědomme si, že stojíme
na prahu druhé naší pětiletky a stojí
to za to, se řádně na ně připravit,
zocelit svůj stroj a připravit svá srdce?
Stojí. Vždyť vzpomeňme jen, s jakými
představami a zkušenostmi a věděním
jsme šli do prvé pětiletky. A ve srovnání
s tím s jakou výzbrojí jdeme nyní
do druhé. A to je, soudruzi, dobře. Dobře
pro nás, dobře pro naše přátele,
dobře pro celý mírový tábor.
Pro nás poslance je zajisté zvláště
významná ta okolnost, že k projednání
tohoto zákona přistupujeme za přítomnosti
delegace Nejvyššího sovětu SSSR, delegace
to, před níž bude pro nás důležité
nejen to, že odsouhlasením zákona dáme
našemu průmyslu nedozírné možnosti
rozkvětu, ale především to, že
odsouhlasením zavážeme se k praktickému
realisování zákona ve svém životě,
na svém pracovišti, abychom tak pomohli posílit
naši milovanou vlast, abychom tak upevnili věčnou
družbu československého a sovětského
lidu. (Potlesk.)
Podpredseda Valo: K slovu sa už nikto nehlási,
rozprava je skončená.
Dávam teraz zpravodajcovi poslancovi Štyndlovi
slovo na doslov.
Zpravodajca posl. Štyndl: Vzdávam sa slova.
Podpredseda Valo: Pristúpime k hlasovaniu.
Zisťujem, že Národné zhromaždenie
je spôsobilé uznášať sa. Keďže
niet pozmeňovacích návrhov, dám hlasovať
o celom vládnom návrhu odrazu podľa zprávy
výborovej.
Sú proti tomu voľajaké námietky? (Neboli.)
Námietky nie sú.
Kto teda súhlasí s celým vládnym návrhom
zákona o národných podnikoch a niektorých
iných hospodárskych organizáciách
v znení zprávy výborovej, nech zdvihne ruku!
(Deje sa.)
Ďakujem. Je niekto proti? (Nikto.)
Zdržal sa voľakto hlasovania? (Nikto.)
Tým Národné zhromaždenie jednomyseľne
schválilo vládny návrh zákona
o národných podnikoch a niektorých iných
hospodárskych organizáciách.
Tým je vybavený druhý bod poriadku schôdze.
(Potlesk.)
Pristúpime k prerokovaniu tretieho bodu schváleného
poriadku ktorým je
3. Zpráva výboru rozpočtového a
hospodárskeho o vládnych nariadeniach
zo dňa 10. júna 1955 č. 34 Zbierky o riaditeľských
fondoch v podnikoch štátneho obchodu, iných
chozrasčotných odbytových, obchodných
a zásobovacích organizáciách a v podnikoch
turistického a cestovného ruchu a
zo dňa 6. júla 1955 č. 35 Zbierky o zmene
a doplnení vládneho nariadenia č. 98 Zbierky
z roku 1952 o štátnej obchodnej inšpekcii (tlač
35).
Zpravodajcom je poslanec Vaverka, dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Vaverka: Vážené Národní
shromáždění!
Rozpočtový a hospodářský výbor
NS mne pověřil, abych podal plenu NS zprávu
o jednání rozpočtového a hospodářského
výboru z 18. října t. r., kdy projednával
vládní nařízení č. 34
Sb. ze dne 10. června 1955 o ředitelských
fondech v podnicích státního obchodu, jiných
chozrasčotních odbytových, obchodních
a zásobovacích organisacích a v podnicích
turistického a cestovního ruchu; dále pak
projednával výbor vládní nařízení
č. 35 Sb. ze dne 6. července 1955 o změně
a doplnění vládního nařízení
č. 98/1952 Sb. o státní obchodní inspekci.
V obou případech jde o vládní nařízení,
která byla vydána podle zvláštního
zmocnění § 15 odst. 1 zák. č.
12/1955 Sb. o státním plánu rozvoje národního
hospodářství republiky Československé,
takže uvedená vládní nařízení
podléhají dodatečnému schválení
našeho Národního shromáždění.