Pokud jde o výši důchodů, mění
osnova dosavadní, v našem sociálním
pojištění důchodovém obvyklou
konstrukci: K pevné základní částce
připočítávala se částka
zvyšovací závislá na délce pojištění
a na příjmu v každém období pojištění
dosaženém. Tak se totiž zhodnocovala kvalita
i kvantita celé dosavadní práce pojištěnce,
vykonávané až do pojistného případu
("princip zásluhy"). V tomto systému je
provedena také závislost výše důchodu
na úhrnu zaplaceného pojistného. Nová
doba velikých hospodářských a měnových
výkyvů poučila o slabinách tohoto
systému, ostatně také nové pojetí
sociálního pojištění, podle něhož
má přiznaný důchod bráti zřetel
k poslední dosažené životní
úrovni ("princip potřeby", ovšem
individuelně odůvodněné), jak ostatně
zdůraznil již Košický program, vede ke
konstrukci jiné. Osnova stanoví starobní
(invalidní) důchod tak, že se k pevné
základní částce, která znamená
prvek nivelisační a je i jinak v zákoně
jakýmsi existenčním minimem, přidává
určitý počet procent průměrného
ročního výdělku za posledních
5 po případě, je-li to pro pojištěnce
výhodnější, 10 let. Tento počet
je stanoven jednak pevnou minimální cifrou, jednak
je závislý na délce pojištění,
jednak na stáří pojištěnce. Ostatní
dávky důchodového pojištění
se vyměřují poměrnou částí
z důchodu starobního (invalidního), což
jest zvláště významné u důchodu
vdovského, kde se různým procentem (50%,
70%) starobního důchodu vyjadřuje sociální
kvalifikovanost vdovy, jak jsme se o tom výše [sub
d)] zmínili. Pouze výše výchovného
je stanovena jinak, t. j. podle rodinných přídavků
podle zákona č. 154/1945 Sb. Blíže o
výši a konstrukci dávek viz v pojistně
matematické části důvodové
zprávy.
Osnova uvádí na konci oddílu o dávkách
nemocenských ustanovení společná všem
těmto dávkám (§§ 52 a násl.):
o ochranné lhůtě, o osobách vykonávajících
více činností, o rodinných příslušnících,
o lékařské službě a o léčebném
řádu. Stejně na konci oddílu o dávkách
pojištění důchodového (§
90 a násl.) obsahuje osnova společná ustanovení
o těchto dávkách: o vzniku (zde je významná
definice nápadu dávky) a zániku nároku,
o krácení nároků při konkurenci
s jiným příjmem a o výplatách
důchodů do ciziny. Osnova neumisťuje - jako
dosavadní zákony - ustanovení o vzniku a
zániku nároku u každé dávky zvlášť,
nýbrž v jediném předpisu. Ve všech
těchto směrech sjednocuje osnova zásady dosavadních
zákonů o důchodovém pojištění
i předpisů o pojištění úrazovém.
Nově a jednotně řeší osnova otázku
krácení důchodu z důvodu konkurence
(§ 92), a to jednak konkurence dvou důchodů
z národního pojištění samého,
jednak důchodu z národního pojištění
a pense veřejného zaměstnance, jednak důchodu
a výdělku.
Na konci celé dávkové části
osnovy jest pak umístěn oddíl "Všeobecná
ustanovení o dávkách z pojištění",
v němž jsou obsažena a sjednocena ona ustanovení
(§§ 102 - 115), která se týkají
všech dávek z národního pojištění,
ať spadají do pojištění nemocenského
nebo důchodového (včetně úrazového).
Jsou to ustanovení o důvodech vylučujících
sám nárok (zlý úmysl, zavinění),
o důvodech vylučujících výplatu
dávky (trest na svobodě, nemocenské vylučující
výplatu starobního a invalidního důchodu),
o promlčení nároků, o způsobu
výplaty dávek, o výplatě dávek
jiné osobě než oprávněnému,
o přípustnosti postoupení nebo zastavení
nároku, o změně a vrácení přiznané
dávky, o ručení zaměstnavatelů,
podnikatelů, a jiných osob za pojistné škody,
pro něž byly přiznány dávky,
o neplatných právních jednáních
(ujednání in fraudem legis v neprospěch pojištěnců
a jejich rodinných příslušníků
a neplatnost výpovědí ze zaměstnání
při léčebné péči) a
o nárocích vůči třetím
osobám (na př. podpůrným pokladnám,
fondům a pod.) na plnění z téhož
důvodu, z jakého se poskytují dávky
z národního pojištění.
V tomto oddíle sjednocuje osnova ustanovení, která
byla dosud roztroušena v různých dosavadních
předpisech o pojištění nemocenském,
důchodovém i úrazovém a která
byla sice značně podobná, ale přece
v jednotlivostech různá spíše z tradičních
než z věcných důvodů. Novým
je tu ustanovení o ručení plátce pojistného
za rozdíl mezi důchodem vyměřeným
podle placeného pojistného a důchodem náležejícím
podle skutečných příjmů, po
případě za celý důchod, nebyl-li
pojištěnec k pojištění vůbec
přihlášen (§ 113). Je to jedno z oněch
ustanovení, o nichž bylo výše řečeno
(ad 4), že jsou nutným důsledkem pojištění
ipso iure.
Naproti tomu ustanovení o uplatňování
nároků na dávky a o řízení
dávkovém, která byla v dosavadních
zákonech spojována s těmito společnými
ustanoveními hmotně-právními, umisťuje
osnova systematicky do sedmé, t. j. procesní části.
Osnova, jak uvedeno, zavádí (v třetím
oddílu v druhé části §§
94 - 101) kolektivní plnění pojištěncům
a jejich rodinným příslušníkům,
která spadají stejně do nemocenského
jako do důchodového pojištění,
resp. která nelze dobře zařaditi do žádného
z těchto dvou sektorů. Jde totiž o objektivní
a kolektivní péči o zdraví a o pracovní
výkonnost pojištěnců a tím vlastně
i celku pracujícího národa. Proto tato plnění
nejsou v osnově formulována jako subjektivní
práva pojištěnců (rodinných příslušníků),
nýbrž naopak je zde vyslovena povinnost pojištěnců
a jejich rodinných příslušníků
podvoliti se těmto opatřením zdravotní
a léčebné péče (§ 94,
odst. 3). Jde především o opatření
zdravotní prevence (§§ 94 a 95) jako:
pravidelné a soustavné lékařské
prohlídky, umisťování osob ohrožených
na zdraví v zotavovnách, zdravotní výchova
pojištěnců a jejich rodinných příslušníků
atd. Všude pak se tu zdůrazňuje zvláštní
význam zdravotní péče o osoby mladistvé.
Druhou skupinou této kolektivní péče
nositele pojištění o pojištěnce
jest t. zv. úrazová zábrana (§§
96 - 99) známá z dosavadního úrazového
pojištění. Zde jsou v poněkud zjednodušené
formě převzaty dosavadní předpisy
úrazového pojištění včetně
kontrolních oprávnění pojišťovny.
Třetí skupinou je pak péče o povolání
pojištěnců se sníženou pracovní
schopností (§§ 100 a 101); zde jde o výcvik
pojištěnců práce neschopných
nebo zraněných k opětnému nabytí
nebo zvýšení pracovní schopnosti, po
případě o jejich přeškolování
k jinému vhodnému zaměstnání.
Úhrada národního pojištění
se opatřuje v prvé řadě pojistným,
jak ostatně vyplývá ze samotného
pojmu pojištění. Za nepracující
skupiny nemocenských pojištěnců, t.
j. za důchodce a nezaměstnané platí
se pojistné paušálem, který na
návrh Ústřední národní
pojišťovny a po slyšení jednotné
odborové organisace a vrcholných zájmových
organisací stanoví každoročně
ministerstvo sociální péče (§§
135 a 136). Doplnění příjmů
nositele pojištění opatřovaných
pojistným tvoří státní příspěvek.
V dosavadním sociálním pojištění
bylo několik různých sazeb pojistného,
které předepisovali a vybírali různí
nositelé pojištění, a to každý
zvlášť a každý jiným způsobem.
Bude nepochybně velikým zjednodušením
administrativy proti dnešnímu stavu, bude-li pojistné
za všechna odvětví národního
pojištění vyměřováno a
vybíráno společně a jednotně.
Osnova stanoví předně sazby pojistného
(§ 117) a to jednak jednotnou sazbu pro pojištění
důchodové (10% vyměřovacího
základu), které se u pojištěnců
s nárokem na úrazové odškodnění
zvyšuje o 1% tohoto základu, jednak odstupňované
pojistné pro pojištění nemocenské:
pro zaměstnance (6,8%), pro veřejné zaměstnance
s nárokem na jednoroční služné
po dobu nemoci (5%) a pro osoby samostatně výdělečně
činné a spolupracující členy
(6,7%). Rozdíly v pojistném nemocenského
pojištění jsou odůvodněny rozdíly
v nároku na nemocenské (viz ad 5). Osnova v oddíle
o pojistném obsahuje všechna osvědčená
ustanovení o pojistném, která jsou v různých
dosavadních předpisech sociálně pojišťovacích:
o přirážce k pojistnému pro nevyhovující
zařízení závodu, o splatnosti pojistného,
o úrokování pojistného a upomínacích
poplatcích (t. z. příslušenství
pojistného), o zárukách za pojistné,
o zálohách na pojistné, o vymáhání,
promlčení a vrácení pojistného
(§§ 119 - 134).
Zákonné sazby pojistného mohou býti
zásadně měněny jen zákonem.
Jen u pojistného nemocenského pojištění
zmocňuje se vláda k určitému poměrně
nevelkému zvýšení a ministr sociální
péče v dohodě s ministrem financí
a NÚC ke snížení (§ 118).
Novým je v oddíle o pojistném ustanovení
o úhradě pojistného srážkou (kompensací)
z důchodu osoby samostatně výdělečně
činné a spolupracujícího člena
jeho rodiny, při čemž se důchod může
snížiti až na 8.400 Kčs ročně
(§ 131). Povinnost platiti pojistné ukládá
zde osnova za zaměstnance zaměstnavateli, za osoby
samostatně výdělečně činné
a spolupracující členy rodiny osobě
samostatně výdělečně činné
(§ 120). Z prvé zásady činí však
výjimku § 255, odst. 1 (v přechodných
ustanoveních) umožňující, aby
vládní nařízení na přechodnou
dobu určilo, s jakými poměrnými částmi
má hraditi pojistné za zaměstnance zaměstnavatel
a zaměstnanec (srážkou ze mzdy). Národohospodářsky
nemá zpravidla tento rozdíl podstatného významu,
ježto i tehdy, když zaměstnanec platí
pojistné nebo jeho část ze svého,
podaří se mu převaliti je na zaměstnavatele
formou zvýšení mezd, resp. v řízeném
systému mzdovém béře se zřetel
při stanovení mezd na ony částky,
které se zaměstnancům z mezd srážejí
z titulu pojistného. Rozdělení břemene
pojistného na zaměstnavatele a zaměstnance
může však míti značný význam
jednak psychologický, jednak administrativní. Dosavadní
rozdělení pojistného musí býti
přechodně zachováno už proto, že
s ním počítaly všechny dosud vydané
mzdové vyhlášky, které není možno
okamžitě měniti.
V problematice převalování pojistného
ze zaměstnance na podnik a z podniku do ceny spočívá
též hlavní důvod pro zavedení
státního příspěvku. I
když jsou do národního pojištění
zahrnuti téměř všichni státní
občané, tedy okruh pojištěnců
je prakticky totožný s okruhem státních
občanů, přece jsou vážné
důvody, aby stát přispíval ze svých
finančních prostředků na národní
pojištění.
1. Převalení pojistného do cen statků
zvyšuje ceny všech statků a tedy také
ztěžuje jejich vývoz. To by znamenalo, že
stát je tím méně schopným exportu,
čím má vyvinutější sociální
pojištění a čím vyšší
dávky toto pojištění poskytuje. Tomu
se právě zabraňuje tím, že část
nákladů sociálního pojištění
se hradí z jiného pramene.
2. Národní pojištění, zejména
v tom rozsahu, jak je navrhováno, není již
institucí s určitými vymezenými úkoly,
nýbrž všenárodní institucí
s úkoly velmi širokými a všeobecnými.
Je jednou z nejvýznamnějších a nejrozsáhlejších
institucí celého národního hospodářství
a jedním z nejúčinnějších
prostředků státní politiky hospodářské,
sociální, zdravotní a populační.
Stát má a musí míti na něm
a jeho řádném fungování a hospodaření
eminentní zájem. Tento zájem se projevuje
na jedné straně státními zásahy
dozorčími, na straně druhé příspěvkem
ze státní pokladny. Národní pojištění
plní totiž přímo nebo nepřímo
řadu funkcí jinak náležejících
státu nebo komunám. Z nově navrhovaných
úkolů národního pojištění
jest uvésti zejména léčení
(ústavní) téměř všech
občanů a přiznávání
a vyplácení sociálních důchodů
všem potřebným.
3. V normálních případech se převaluje
pojistné sociálního pojištění
do cen statků a služeb a přeměňuje
se tak fakticky v obecnou spotřební dávku
zatěžující každého konsumenta
podle míry jeho konsumu. Je všeobecně uznáváno,
že každá spotřební dávka
- kromě dávek přepychových - je do
značné míry asociální, ježto
postihuje poplatníka podle míry jeho spotřeby
(početné rodiny), nikoliv podle výše
jeho příjmů. Pokud pak by se pojistné
nepřevalilo beze zbytku do cen, nýbrž by zatěžovalo
přímo pojištěnce (snižovalo jeho
konsum), i pak je tu určitý prvek sociální
nespravedlnosti spočívající nejen
v tom, že příjmy nad určitou hranici
(v osnově 120.000 Kčs) jsou nezapočitatelné
i pro výměru pojistného, nýbrž
i v tom, že pojistné podle osnovy je - a to zejména
z důvodu administrativní jednoduchosti - vyměřováno
stejným procentem z příjmu, bez ohledu na
jeho výši. Platí zde tedy obecně zásada
proporcionality, třebas ovšem na straně
dávkové značně zmírněná
degresí dávek plynoucí z přijatého
nárokového systému. Naproti tomu je nepochybné,
že spravedlivější rozdělení
břemene veřejných dávek se uskutečňuje
systémem progrese. A právě tento systém
je pravidlem u základního zdroje státních
financí, t. j. u přímých daní.
Je tedy státní příspěvek také
určitým korektivem sociální spravedlnosti
rozdělení břemene národního
pojištění.
Stát uhrazuje dále polovinu nákladů
léčení ve veřejných nemocnicích
a jiných veřejných léčebných
ústavech, což značí podíl státní
správy zdravotní na ústavní léčbě
pracujících občanů. Na jiná
plnění národního pojištění
(t. j. zejména na všeobecnou péči o
pojištěnce a rodinné příslušníky)
poskytne stát příspěvek ve výši
určené vládním nařízením
(§ 137).
Vedle základního typu národního pojištění,
t. j. normálního povinného pojištění,
zná osnova též několik typů zvláštního
pojištění. Jsou to jednak dva typy povinného
pojištění důchodového, jednak
důchodové připojištění,
jednak nemocenské a důchodové pojištění
na podkladě dobrovolnosti. Zvláštní
druhy důchodového pojištění povinného,
t. j. spojeného s výkonem určitého
druhu zaměstnání, jsou pojištění
horníků (§§ 138 - 141) a pojištění
redaktorů (§ 142).
Horníci jsou typickým případem
zaměstnání, které je předně
mimořádně důležité pro
celé národní hospodářství,
za druhé nadprůměrně obtížné
a nebezpečné a za třetí nedosti vyhledávané,
resp. přitažlivé. Všechny tyto vlastnosti
hornického povolání spolu s tradicí
a nabytými právy samostatného hornického
pojištění vedly v roce 1947 k vydání
nového zákona o hornickém pojištění
(č. 44/1947). Důvody, které vedly k vydání
tohoto zákona trvají dodnes a skutečnost,
že se vydává zákon o jednotném
důchodovém pojištění pro všechny
pracující sama o sobě není postačitelným
podnětem k tomu, aby horníci byli bezvýhradně
začleněni do celkové nivelisace národního
pojištění důchodového. Alespoň
nejdůležitější výhody, které
jim přinesl citovaný nový zákon o
hornickém pojištění, je nutno považovati
za jakési kolektivní "nabyté právo"
hornického stavu. Nad to jde o zachování
privilegujících ustanovení pro horníky
pracující pod zemí, jejichž výjimečnost
práce jest uznávána beze sporu.
§ 141 osnovy připouští, aby vláda
nařízením vztáhla některé
výhody hornického pojištění (další
zvyšovací částky) i na jiné skupiny
zaměstnanců v povoláních zvlášť
namáhavých, nebezpečných nebo při
volbě povolání opomíjených
(ovšem jen za zvláštní úhradu,
což u horníků není).
Druhou skupinou privilegovaného důchodového
pojištění jsou redaktoři (novináři),
jichž pojištění bylo dosud prováděno
podle § 124 zákona o pensijním pojištění
(na Slovensku podle nařízení č. 17/1946
Sb. n. SNR). Osnova uznávajíc i dnes důvody,
které svého času vedly k zavedení
zvláštního pensijního pojištění
novinářů, obsahuje zmocňovací
ustanovení, podle něhož budoucí úpravu
pojištění redaktorů vydá vláda
nařízením.
Osnova ponechává možnost - zavedenou u nás
již dlouho v některých odvětvích
důchodového sociálního pojištění
- zvýšiti si zvláštními smlouvami
dávky důchodového pojištění
nebo pojistiti si dávky, které zákon sám
nedává. Tento institut se nazývá připojištění
a rozpadá se na připojištění
kolektivní a individuální. Osnova vyslovuje
jen hlavní zásady této agendy (§§
143 - 146): zásadu vzájemnosti, odděleného
hospodaření ve zvláštním oddělení,
schvalování podmínek a sazeb ministerstvem
a zásady kolektivních smluv (které jsou za
určitých podmínek závazné pro
všechny členy organisace smlouvu uzavírající).
V dosavadních zákonech o sociálním
pojištění bylo připuštěno
jak dobrovolné pokračování v pojištění
osob, jichž pojištění povinné zaniklo,
tak dobrovolné pojištění některých
osob povinnému pojištění nepodléhajících,
a to jak v nemocenském, tak v důchodovém
pojištění. Osnova ponechává tyto
instituty dobrovolného pokračování
i dobrovolného pojištění v obou sektorech
pojištění (§§ 147 - 150). Dobrovolné
pojištění důchodové omezuje ovšem
na dvě přesně vymezené skupiny osob,
které by jinak povinnému pojištění
nepodléhaly, ale jichž důchodové pojištění
je sociálně odůvodněné (§
150). Pro všechny tyto druhy pojištění
na základě dobrovolnosti platí, nestanoví-li
zákon jinak, obecná ustanovení o pojištění
povinném.
Konečně může ministerstvo sociální
péče uložiti Ústřední
národní pojišťovně - po jejím
slyšení a v dohodě s příslušnými
ministerstvy -, aby poskytovala některé dávky
nemocenského pojištění určitým
nepojištěným osobám (na př. studujícím
nebo řádovým ošetřovatelkám
o pod.) za přiměřenou, paušálně
stanovenou úhradu.
Dosavadní sociální pojištění
provádělo množství nositelů pojištění,
jimiž byly t. zv. sociálně pojišťovací
ústavy, tvořené korporacemi veřejného
práva. Z nich některé byly zcela samostatné,
podléhajíce bezprostředně státnímu
dozoru, jiné v určitých vzájemných
vztazích dozoru o spolupůsobení, některé
s působností celostátní, jiné
s působností zemskou, župní, okresní,
některé byly bez územních exekutivních
složek, jiné měly takovéto územní
výkonné orgány atd. Krátce táž
nejednotnost a roztříštěnost, kterou
bylo lze konstatovati v sociálně pojišťovacím
právu hmotném, byla tu i v organisaci sociálního
pojištění. Přečetné nové
právní úpravy a změny činily
tuto partii sociálního pojištění
zvlášť nepřehlednou. Zákon o národním
pojištění chce skoncovati tuto organisační
roztříštěnost a osnova zavádí
jediného nositele pojištění pro
celý stát a pro všechna odvětví
sociálního pojištění. Zřizuje
se tím ovšem rozsáhlý správní
organismus, na jehož vnitřní organisaci a fungování
bude velmi záviseti zdar celého díla národního
pojištění. Zřizuje se největší
svazek t. zv. zájmové samosprávy a současně
též největší samosprávná
korporace v našem státě vůbec. Zásady,
z nichž osnova při vybavení organisační
struktury Ústřední národní
pojišťovny vychází, jsou tyto:
1. Má býti zachována plná samospráva
národního pojištění. Ústřední
národní pojišťovna je korporací
veřejného práva spravovanou pojištěnci
resp. jejich zástupci volenými svobodnou a tajnou
volbou.
2. V rámci tohoto samosprávného organismu
má býti uplatněna zásada demokratisace
a laicisace, t. j. všechna nejdůležitější
rozhodnutí náleží kolegiálním
orgánům, složeným z volených
zástupců pojištěnců. I když
se rozhodování v běžné agendě
ponechává činitelům byrokratickým,
děje se toto rozhodování pod dozorem zastupitelských
sborů a funkcionářů a v odpovědnosti
vůči nim.
3. Celý tento organismus má ústřední
a územní výkonné orgány (územní
organisační složky). Ústředna
zabezpečuje jednotné provádění
pojištění, jednotnou správu hospodářskou,
jednotnou personální politiku atd. Územní
organisační složky representují prvek
decentralisace, který zabezpečuje rychlé
a ekonomické rozhodování v jednotlivých
případech, pružně fungující
službu pojištěncům a bezprostřední
styk s nimi i ostatními zúčastněnými
stranami. Obvod, sídla a působnost těchto
územních organisačních složek
budou voleny podle hledisek výhradně věcných
bez jakýchkoliv zřetelů politických
a osnova v tomto směru dává možnost
organisačních úprav co nejpružnějších.
Jedině Slovensko v důsledku svojí národní
svébytnosti a ústavně právního
postavení má si zachovati v této organisaci
zvláštní postavení odůvodněné
ostatně i závažnými důvody věcnými,
sociálními a hospodářskými.
4. Také územní organisační
složky Ústřední národní
pojišťovny jsou vybaveny jednak orgány zastupitelskými,
jednak orgány byrokratickými. I zde platí
výše uvedená zásada dělby práce
mezi oběma těmito elementy při zachování
nadřízenosti elementu zastupitelského. Přitom
ovšem nižší územní organisační
složky podléhají jako celky dozoru a řízení
ústředny.
5. V celém tomto správním organismu platí
zásada plné osobní odpovědnosti každého
zúčastněného činitele za neplnění
nebo porušení povinností mu uložených.
U činitelů byrokratických je to především
odpovědnost disciplinární, u funkcionářů
zastupitelských odpovědnost civilně-právní
(§ 186, odst. 3). Dozírati na řádné
plnění povinností všech činitelů
jest - nehledíc ke státnímu dozoru - povinností
revisních komisí.
Osnova stanoví jen zásady organisace Ústřední
národní pojišťovny, bližší
předpisy stanoví vládní nařízení
o zřízení národních pojišťoven,
volební řád, jednací řád,
instrukce pro ředitelství, služební
a disciplinární řád pro zaměstnance
Ústřední národní pojišťovny
a jiné odvozené normy organisační.
Zvláštní oddíl věnuje osnova
organisaci zdravotnické služby. Národní
pojištění, jemuž bude připadati
péče o zdraví tak veliké části
národa, musí míti dokonale vybudovanou svoji
vlastní organisaci zdravotní služby a
musí míti do podrobna co nejvhodněji vyřešeny
svoje vztahy ke všem zdravotnickým osobám,
tedy zejména k lékařům, a institucím.
Osnova k tomuto cíli zřizuje jako nejvyšší
poradní orgán národního pojištění
v těchto otázkách zdravotnickou radu Ústřední
národní pojišťovny (§ 194). Pokud
jde o poměr lékařů a jiných
zdravotnických osob (lékárníků,
dentistů, ošetřovatelek atd.) k pojišťovně
a o podmínky pro jejich součinnost v národním
pojištění, nemůže zákon
než stanoviti některé hlavní zásady
a ponechati podrobnosti nižším předpisům.
Nejdůležitějším takovým
předpisem bude vyhláška podle § 197, odst.
3 a 4 o podmínkách výkonu lékařské
služby a o podmínkách, za kterých se
lékaři přijímají a propouštějí,
kterou vydá ministerstvo sociální péče
v dohodě s ministerstvem zdravotnictví. Totéž
platí o jiných zdravotnických osobách.
Také o poměru pojišťovny k veřejným
nemocnicím a jiným zdravotním ústavům
má osnova zvláštní ustanovení
(§§ 198, 199), kde se m. j. praví, že se
Ústřední národní pojišťovna
účastní na správě všeobecných
veřejných nemocnic způsobem, který
určí ministerstvo zdravotnictví v dohodě
s ministerstvem sociální péče.
O hospodaření nositelů sociálního
pojištění obsahovaly dosavadní předpisy
ustanovení různá, ale v podstatě značně
podobná. Osnova přejímá a sjednocuje
ty z nich, které jsou osvědčené a
které odpovídají také novým
hospodářským poměrům (§§
200 - 207). Nově zavádí osnova zásadu
dlouhodobého hospodářského plánu
a rozpočtu, sestavených v souhlase s celostátním
plánováním (§ 200).
Organisační a právní sjednocení
obou hlavních sektorů národního pojištění
nemocenského a důchodového nemá míti
za následek úplné sloučení
jejich hospodaření. Samostatná problematika
obou těchto odvětví a nutnost zvláštního
statistického sledování jejich vývoje
a sociálních i biologických jevů pro
ně relevantních činí oddělené
hospodaření obou sektorů nutným,
i kdyby tu nebylo tak dlouhé tradice odděleného
vývoje obou pojištění. Z těchže
důvodů je nutné oddělené hospodaření
a zjišťování výsledků pojištění
u souboru dosavadních pojištěnců (zaměstnanců)
a u souborů pojištěnců nových,
t. j. osob samostatně výdělečně
činných a spolupracujících členů
rodiny. Novým je dále zavedení t. zv. kmenového
jmění národního pojištění
(§ 202). Naproti tomu bezpečnostní fondy nemocenského
pojištění a podpůrné fondy obou
odvětví pojištění (§§
203 - 205) jsou instituty převzatými z úpravy
resp. praxe. Také ustanovení o ukládání
majetku a o zápůjčkách poskytnutých
Ústřední národní pojišťovnou
(§§ 206 a 207) jsou jen poněkud zmodernisovaná
a sjednocená ustanovení zákonů dosavadních.
Totéž platí o berních úlevách
a jiných zvláštních oprávněních
Ústřední národní pojišťovny.
V těchto předpisech bylo dbáno souhlasu s
příslušnými předpisy finančně
právními a pokud možno jasnou formulací
řešeny otázky dosud sporné. Nově
zavedeno osvobození od daně z obratu (§ 208,
odst. 4).
Jako každá samospráva i Ústřední
národní pojišťovna jako největší
samosprávná korporace ve státě bude
podléhati státnímu dozoru. Tomuto dozoru
jest věnována samostatná šestá
část osnovy (§§ 212 - 216). Státní
dozor nad prováděním národního
pojištění vykonává ministerstvo
sociální péče, nad prováděním
péče zdravotní a léčebné
toto ministerstvo v dohodě s ministerstvem zdravotnictví,
v zásadních otázkách finančně
hospodářských pak v dohodě s ministerstvem
financí. Nad to podléhá hospodaření
Ústřední národní pojišťovny
kontrole nejvyššího účetního
kontrolního úřadu. Přezvědné
prostředky dozoru (podávání zpráv,
vyžadování dokladů a pod.) i prostředky
sankční (náhradní úkony, rozpuštění
správního orgánu a dosazení správní
komise) jsou zde upraveny obdobně jako v dosavadních
předpisech o sociálním pojištění
i v jiných právních normách o dozoru
nad samosprávou a o dozoru vyšších samosprávných
svazků nad nižšími.
O schvalovacích a potvrzovacích úkonech státních
orgánů se jedná nejen zde (§ 214), ale
porůznu v jiných partiích osnovy (na př.
§ 159, odst. 1, § 164 a j.).
Osnova upravuje v sedmé části všechny
procesní otázky národního pojištění.
V oddílu prvém jedná o příslušnosti
Ústřední národní pojišťovny
a jejích územních organisačních
složek k vydávání autoritativních
správních aktů schopných právní
moci (rozhodnutí a opatření správní),
vydávaných formou výměrů, dále
o zásadách místní příslušnosti
okresních národních pojišťoven,
o analogické platnosti správního řádu
(nař. č. 8/1928 Sb.) pro řízení
u pojišťovny, o spolupůsobení úřadů,
soudů a jiných veřejných orgánů
při provádění pojištění
a o náležitostech výměrů.
V druhém oddílu jsou obsažena zvláštní
ustanovení o řízení u pojišťovny
pro pojištěnce nejvýznamnějším,
totiž o řízení dávkovém.
I v této partii byly sjednoceny osvědčené
předpisy dosavadních zákonů o sociálním
pojištění.
V třetím oddílu upravuje osnova opravné
prostředky proti výměrům pojišťovny.
Novotou proti všem dosavadním úpravám
jest, že o všech opravných prostředcích
rozhodují soudy. Jsou to pojišťovací
soudy a vrchní pojišťovací soudy. Jde
o zvláštní správní soudy, se
silně zastoupeným živlem laickým. Touto
zcela novou úpravou má býti dosaženo
co nejspravedlivějšího o nejzákonnějšího
rozhodování. Neboť je tu dána jak záruka
soudcovské nezávislosti, tak záruka sociálních
ohledů k pojištěnci a jeho příslušníkům.
Navrhovanou úpravou padá konečně u
nás dlouho zachovávaná dvojí kolej
rozhodování o věcech sociálního
pojištění, kolej soudní a kolej správní.
Tento dualismus byl přímo tradiční
v celém sociálním pojištění
středoevropském po dobu delší půl
století a jeho překonání jest proto
pokládati za dalekosáhlou novotu a to novotu ve
prospěch pojištěnce. Neboť je tím
pojištěnci (a straně vůbec) dána
dokonce obrana i proti nezákonnosti odvozených norem
ku provedení zákona vydaných (nařízení,
vyhlášky a pod.). V nejvyšší stolici
rozhoduje o otázkách národního pojištění
nejvyšší pojišťovací soud, orgnaisačně
přičleněný k nejvyššímu
soudu v Brně.
Osnova obsahuje opět jen hlavní zásady organisace,
příslušnosti a řízení
před pojišťovacími soudy všech stupňů
ponechávajíc bližší ustanovení,
zejména procesní, zvláštnímu
zákonu (§ 239).
V oddílu o ustanoveních trestních
obsahuje osnova podle vzoru dosavadních sociálně
pojišťovacích zákonů skutkové
podstaty správních přestupků, jichž
se dopouští, kdo porušuje předpisy tohoto
zákona a jejich trestní sankce.
Vydáním zákona o národním pojištění
zahajuje se nová epocha našeho sociálního
pojištění. Právo sociálně-pojišťovací
však je toho druhu, že vydáním nové
právní úpravy nezaniká nikdy úprava
dosavadní beze zbytku. Přechod z dosavadního
právního stavu do nového a likvidace starého
právního stavu byla ve všech novelách
sociálně-pojišťovacích zákonů
vždy jednou z nejobtížnějších
otázek. Při tak dalekosáhlé změně,
jakou v našem sociálním pojištění
bude znamenati zákon o národním pojištění,
tvoří přirozeně otázka přechodu
do nového stavu rozsáhlou problematiku. Osnova obsahuje
v čele osmé části rozsáhlé
zmocnění (§ 246) ministra sociální
péče k vydávání přechodných
opatření, umožňujících
přechod ze starého do nového právního
stavu. Jinak jsou tu ustanovení týkající
se všech složek pojištění, t. j.
především opatření organisační:
zrušení a likvidace dosavadních nositelů
sociálního pojištění, převzetí
jejich zaměstnanců, právní sukcesse,
dosazení prvních správních orgánů
a vydání prvních statutárních
norem Ústřední národní pojišťovny,
další fungování dosavadních soudů
sociálního pojištění, úprava
přihlášení nově vstupujících
pojištěnců, úprava placení pojistného,
dokud nevstoupí v účinnost norma, že
pojistné za zaměstnance platí celé
zaměstnavatel, a jiná přechodná ustanovení
společná.
V oddíle obsahujícím přechodná
ustanovení nemocenského pojištění
jedná se zejména o případy, kde po
pojistném případě, ale v době
plnění dávek z něho, nastane účinnost
nového zákona. Dále o dobrovolném
pokračování v nemocenském pojištění
trvajícím před účinností
nového zákona i po něm a o možnosti
nově vstupujících pojištěnců
zrušiti smluvní pojištění nemocenské.
Nejobtížnější problematika se řeší
v oddíle obsahujícím přechodná
ustanovení důchodového pojištění.
Zde přirozeně nejde o vypořádání
jen s jediným dosavadním systémem důchodového
pojištění, nýbrž se třemi
dnes značně odlišnými systémy,
které mají býti novou úpravou sociálně
spravedlivě sjednoceny v systém jediný. Jde
předně o dosavadní doby pojistného
poměru, za druhé o nabyté čáky
(t. j. nároky v určité výši,
podmíněné pojistným případem)
a za třetí o důchody již před
účinností nového zákona napadlé.
Přechodná ustanovení návrhu řeší
tyto otázky podle těchto zásad:
1. Doby pojistného poměru dosavadních odvětví
veřejnoprávního důchodového
pojištění (t. zv. příspěvkové
doby) kladou se na roveň době pojištění
nového.
2. Důchod vyměřený podle nového
zákona nesmí býti nižší
než obdobná dávka, na niž byl nárok
(čáka) v den před počátkem
účinnosti nového zákona. Jde o ochrannou
klausuli pro ony vcelku nečetné případy
- zpravidla jen u pensijních pojištěnců
-, kde by výměra podle nového zákona
byla nižší než výměra podle
práva dosavadního (přirozeně bez valorisace
provedené novým zákonem).
3. Poněvadž dosavadní právo zná
jiné systémy čekací doby a zachovávání
nároků, než přináší
návrh v § 61 (srv. sub 3), stanoví se, že
pojištěnec, který měl podle dosavadních
předpisů zachovány nároky do účinnosti
nového zákona, má nároky zachovány
(t. j. podmínka § 61, odst. 1 se pokládá
za splněnu) ještě po dobu 3 let po dni účinnosti.
4. Tam, kde jsou podmínky nároků podle nového
zákona příznivější než
podmínky dosavadního práva tak, že by
byl z určitého pojistného případu
napadl důchod, kdyby tehdy už byl platil nový
zákon, náleží důchod podle nového
práva od účinnosti zákona (na př.
vdovské důchody v invalidním pojištění).
5. Podle nového práva se posuzují nejen důchody
napadlé po dni počátku účinnosti
zákona, nýbrž i důchody napadlé
před tímto dnem. Jinými slovy: "staré
důchody" se považují za důchody
podle tohoto zákona. Kdyby však ustanovení
nového práva odůvodňovalo odnětí
nebo krácení (zejména v důsledku konkurence)
důchodu, důchod se ponechá, avšak jen
ve výši dosavadní, nevalorisovaný.
6. Důchody napadlé před účinností
nového zákona se valorisují tak, aby předně
se jejich výše pokud možno přiblížila
výši důchodů vyměřovaných
už podle nového zákona, za druhé, aby
došlo k určitému vyrovnání mezi
nimi (důchody vyplácené ÚSP a VPÚ).
Valorisace dosavadních úrazových důchodů
je odstupňována podle doby nápadu, podle
územních oblastí (země České
a Slovensko) a podle stupně výdělečné
neschopnosti.