Branný výbor zabýval se osnovou o likvidaci
vládního vojska ve dvou schůzích a
po obsáhlé rozpravě přišel k
názoru, že vládní návrh ruší
především vládní nařízení
ze dne 25. července 1939, č. 216 Sb., jímž
se zřizuje vládní vojsko Protektorátu
Čechy a Morava jako opatření z doby nesvobody
a současně dává dodatečně
zákonný podklad pro likvidaci t. zv. vládního
vojska, která byla ve skutečnosti téměř
již provedena na podkladě zák. ze dne 6. března
1946, č. 72 Sb., o úpravě některých
právních poměrů důstojníků
a rotmistrů z povolání a o převzetí
některých osob do československé branné
moci. Dále řeší tento vládní
návrh i otázku déle sloužících
poddůstojníků, vojenských osob, které
v t. zv. vlád. vojsku získaly hodnost déle
sloužících poddůstojníků,
rotmistrů nebo důstojníků, otázku
civilních zaměstnanců vlád. vojska
a konečně otázku uniformovaných příslušníků
t. zv. vládního vojska, kteří nejsou
vojenskými osobami podle platného branného
zákona.
Branný výbor shodl se po dokonalé úvaze
na některých doplňcích a úpravách.
Jsou to:
V § 1 (2), písm. b) v druhém odst.
poslední řádek škrtá se závorka
před slovy "platový zákon)". Tento
řádek bude zníti: "... státních
zaměstnanců - platový zákon),"
§ 2, písm. e) po doplňění zní:
e) opatření podle § 3, odst. 2 a § 6,
odst. 2.
§ 3, (1) doplňuje se v 5. řádku
za slovy: "... podle § 6, odst. 2" slovy: "uvedeného
zákona".
§ 5, odst. (1) doplňuje se za posledními
slovy: "... splniti brannou povinnost." takto: "povinnost,
při čemž se jim může se služby,
vykonané v t. zv. vládním vojsku, započítati
jedna čtvrtina do stanovené délky presenční
služby (vojenského výcviku příslušníků
náhradní zálohy)."
V § 7, řádek třetí vsouvá
se za slova: "... platové nesrovnalosti,.." tento
dodatek: "jakož i nesrovnalosti, vzniklé zrušením
jmenování v t. zv. vládním vojsku
podle dekretu ze dne 20. srpna 1945, č. 59 Sb., jímž
se zrušují jmenování veřejných
zaměstnanců z doby nesvobody, ..."
V § 8, škrtá se výraz "odboje"
a nahrazuje se slovy: "boje za osvobození".
Branný výbor přijal ve své schůzi
dne 24. ledna 1947 s těmito doplňky a změnami
celý vládní návrh tisk 121 a doporučuje
jej ústavodárnému Národnímu
shromáždění v tomto znění
ke schválení.
Současně se usnesl branný výbor na
připojené resoluci, kterou doporučuje též
ku přijetí.
Právní výbor zabýval se předloženou
osnovou, po jejím projednání ve výboru
branném, který v ní učinil několik
menších změn. Právní výbor
se ztotožnil s těmito změnami a přijal
ve své schůzi dne 28. ledna 1947 vládní
návrh tisk 121 ve znění usneseném
v branném výboru a doporučuje jej takto změněný
ústavodárnému Národnímu shromáždění
ke schválení.
Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Likvidaci t. zv. vládního vojska,
zřízeného vládním nařízením
ze dne 25. července 1939, č. 216 Sb., jímž
se zřizuje vládní vojsko Protektorátu
Čechy a Morava, provádí po stránce
osobní i věcné ministerstvo národní
obrany, které je osobním úřadem zaměstnanců
t. zv. vládního vojska (odst. 2), jakož i pozůstalých
po nich.
(2) Po stránce osobní likvidace vztahuje
se tento zákon na
a) uniformované příslušníky,
jimiž se rozumějí osoby, které v t.
zv. vládním vojsku byly:
důstojníky,
vojenskými úředníky,
gážisty mimo služební třídy,
osobami z počtu mužstva;
b) občanské zaměstnance, jimiž se rozumějí
osoby, které v t. zv. vládním vojsku byly:
pragmatikálními úředníky (část
prvá, díl I. zákona ze dne 24. června
1926, č. 103 Sb., o úpravě platových
a některých služebních poměrů
státních zaměstnanců - platový
zákon),
zaměstnanci v pomocné kancelářské
službě (vládní nařízení
ze dne 7. července 1926, č. 113 Sb., o úpravě
služebních a platových poměrů
státních zaměstnanců v pomocné
kancelářské službě),
zřízenci (část prvá, díl
II. zákona č. 103/1926 Sb.),
pomocnými zřízenci (vládní
nařízení ze dne 7. července 1926,
č. 114 Sb., o úpravě služebních
a platových poměrů pomocných zřízenců).
Zaměstnanecký poměr osob uvedených
v § 1, odst. 2 zaniká dnem skutečného
propuštění z tohoto poměru, za které
se pokládá také:
a) povolání do činné služby vojenské
podle zákona ze dne 6. března 1946, č. 72
Sb., o úpravě některých právních
poměrů důstojníků a rotmistrů
z povolání a o převzetí některých
osob do československé branné moci,
b) přijetí za déle sloužícího
poddůstojníka,
c) nastoupení presenční služby (vojenského
výcviku příslušníků náhradní
zálohy),
d) převedení do některé jiné
státní nebo veřejné služby,
e) opatření podle § 3, odst. 2 a§ 6, odst.
2.
(1) Nebudou-li uniformovaní příslušníci,
na které se vztahuje zákon č. 72/1946 Sb.,
povoláni do činné služby vojenské,
převedou se s výjimkou těch, u nichž
se v kárném řízení vysloví
omezení podle § 6, odst. 2 uvedeného zákona,
do jiných státních nebo veřejných
služeb a jejich platové a služební poměry
se upraví přiměřeně podle zásad
vládního nařízení ze dne 7.
listopadu 1930, č. 163 Sb., o převzetí zaměstnanců
samosprávných korporací do státní
služby a o jejich zařadění.
(2) Osoby, které nebudou povolány do
činně služby vojenské ani převedeny
podle odstavce 1, budou přeloženy podle předpisů
platných pro vojenské gážisty
a) do výslužby, mají-li alespoň 10 let
započitatelných pro nárok na výslužné
a jeho výměru,
b) do zálohy s odbytným, nemají-li alespoň
10 takových let.
(3) Doba ztrávená v t. zv. vládním
vojsku je plně započitatelná pro zvýšení
služného a pro nárok na zaopatřovací
platy (odbytné) a jejich výměru.
(4) Pro výměru zaopatřovacích
platů (odbytného) platí ustanovení
čl. V, § 3, odst. 3 zákona ze dne 16. května
1946, č. 139 Sb., jímž se zatímně
upravují platové a některé služební
poměry vojenských a četnických gážistů.
(1) Uniformovaným příslušníkům,
kteří dne 29. září 1938 byli
déle sloužícími poddůstojníky
a v tomto poměru se zaváží k další
činné službě vojenské, započte
se doba služby v t. zv. vládním vojsku, jakož
i činná služba vykonaná po 5. květnu
1945 pro stanovení náležitostí a zaopatřovacích
náležitostí podle předpisů platných
pro déle sloužící poddůstojníky
tak, jako by to byla doba ztrávená v poměru
déle sloužícího poddůstojníka.
Stali-li se důstojníky (vojenskými úředníky)
nebo strážmistry t. zv. vládního vojska,
může jim ministerstvo národní obrany
při ustanovení důstojníkem nebo rotmistrem
z povolání započítati dobu služby
v t. zv. vládním vojsku v poměru důstojníka
(vojenského úředníka) nebo strážmistra
dvěma třetinami pro zvýšení služného.
(2) Nebudou-li umístěni v činné
službě vojenské jako vojenští gážisté
z povolání nebo déle sloužící
poddůstojníci, převedou se do jiných
státních nebo veřejných služeb
a jejich platové a služební poměry se
upraví přiměřeně podle zásad
vládního nařízení č.
163/1930 Sb. Doba ztrávená v t. zv. vládním
vojsku bude jim započítána jako doba ztrávená
v poměru déle sloužících poddůstojníků.
Nebude-li možno umístiti je tímto způsobem,
přeloží se ti, kteří mají
podle předpisů platných pro déle sloužící
poddůstojníky alespoň 10 let započitatelných
pro nárok na výslužné a jeho výměru,
do výslužby a obdrží odpočivné
platy podle předpisů platných pro déle
sloužící poddůstojníky; ti pak,
kteří nemají alespoň 10 takových
let, budou propuštěni s odbytným, které
činí až do pěti započitatelných
služebních let jednoroční, při
více než pěti takových letech dvouroční
částku posledního služného (měsíční
prémie).
(1) Uniformovaní příslušníci,
kteří nejsou vojenskými osobami podle branného
zákona, jsou povinni podle svého ročníku
narození splniti brannou povinnost, při čemž
se jim může ze služby, vykonané v t. zv.
vládním vojsku, započítati jedna čtvrtina
do stanovené délky presenční služby
(vojenského výcviku příslušníků
náhradní zálohy).
(2) Těm z nich, kterým bude umožněno,
aby se stali vojenskými gážisty z povolání,
nebo kteří se zaváží k další
činné službě jako déle sloužící
poddůstojníci, může ministerstvo národní
obrany presenční službu (vojenský výcvik
příslušníků náhradní
zálohy) přiměřeně zkrátiti
nebo zcela prominouti podle délky služby v t. zv.
vládním vojsku. Doba služby po 5. květnu
1945 se jim plně započítá do zákonité
presenční služby (vojenského výcviku
příslušníků náhradní
zálohy). Dobu služby ztrávené v t. zv.
vládním vojsku v poměru důstojníka
(absolventa důstojnické školy) může
ministerstvo národní obrany započítati
pro zvýšení služného při
ustanovení důstojníkem z povolání
dvěma třetinami. Stejně je postupovati při
zhodnocení doby služby pro stanovení náležitostí
v poměru déle sloužícího.
(1) Občanští zaměstnanci
budou převzati do osobního stavu občanských
zaměstnanců ministerstva národní obrany.
(2) Nebude-li možno zaopatřiti je podle
odstavce 1 a mají-li alespoň 10 let započitatelných
podle předpisů pro ně platných pro
nárok na výslužné a jeho výměru,
budou přeloženi do výslužby; nemají-li
alespoň 10 započitatelných let pro nárok
na výslužné a jeho výměru, budou
propuštěni s odbytným ve výši dvouročního
služného, pokud mají pět nebo více
započitatelných let, nebo ve výši jednoročního
služného, mají-li méně než
pět započitatelných let.
Ministerstvo národní obrany se zmocňuje,
aby v dohodě s ministerstvem financí a vnitra odstranilo
platové nesrovnalosti, jakož i nesrovnalosti, vzniklé
zrušením jmenování v t. zv. vládním
vojsku podle dekretu ze dne 20. srpna 1945, č. 59 Sb.,
jímž se zrušují jmenování
veřejných zaměstnanců z doby nesvobody,
které by mohly vzniknout při provádění
tohoto zákona.
Pokud zaměstnancům t. zv. vládního
vojska vznikla podle příslušných zákonných
ustanovení práva jako příslušníkům
národního boje za osvobození, zůstávají
tímto zákonem nedotčena.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 5. května 1945 a platí v zemích České
a Moravskoslezské; provede jej ministr národní
obrany v dohodě se zúčastněnými
ministry.
Vládě se ukládá, aby při zpracování
návrhu zákona o mobilisaci pracovních sil
byli v prvé řadě postiženi restrikcí
ve státních a veřejných službách
ti příslušníci t. zv. vládního
vojska, kteří byli podle § 3, odst. 1 převedeni
do jiných resortů, pokud splní podmínky
připravovaného návrhu zákona.

