Ústavodárně Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Působnost, kterou zákon č. 69/1935 Sb. zák.
a nař. v čl. III vyhrazuje jednak ministerstvu vnitra
v dohodě s ministerstvem financí, jednak kuratoriu
pomocného fondu, přechází na zemské
národní výbory.
Zemské národní výbory spravují
pomocné fondy a vykonávají působnost
uvedenou v § 1 tohoto zákona podle ustanovení
organisačního řádu pro zemské
národní výbory.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provede jej ministr vnitra
v dohodě s ministrem financí a vyhlásí
čl. III zákona č. 69/1935 Sb. zák.
a nař. ve znění tohoto zákona.
Provádění dvouletého budovatelského
vládního plánu minulo by se účinkem,
kdyby nebylo provázeno přebudováním
a zejména zjednodušením a zhospodárněním
veřejné správy, jak toho žádá
sám budovatelský program.
V tom směru v prvé řadě nutno veškerou
administrativní agendu přenésti s centrálních
úřadů, především s ministerstev
na národní výbory. V úřadech
centrálních mohou býti řešeny
jen věci zásadní povahy, výkon všeobecného
dohledu, agenda vedoucí, inspekční, organisační
a ovšem také záležitosti legislativní.
Administrativní agenda nesnese tohoto principiálního
měřítka a proto plným právem
patří jedině národním výborům,
které na prvém místě jsou povolány
k výkonu veřejné správy. Jen důsledná
decentralisace jest správnou výstavbou veřejné
správy.
Poněvadž tedy v přesunu administrativních
agend na národní výbory právem se
spatřuje jeden z nejdůležitějších
předpokladů pro její zhospodárnění,
zjednodušení a urychlení, jakož i pro
odstranění její těžkopádnosti,
není důvodu, ani aby do úpravy dluhů
obcí a okresů administrativně zasahovaly
úřady centrální, ani aby správa
pomocného fondu pro tuto úpravu byla prováděna
zvláštním kuratoriem.
Sluší uvážiti, že prostředky
tohoto fondu budou hráti velmi důležitou roli
při financování investic obcí a okresů
v rámci dvouletého plánu i v tzv. akci svépomocné,
takže bude třeba rychlého projednávání
a rozhodování, což se umožní jedině
tím, že veškerá agenda úpravy dluhů
obcí a okresů bude soustředěna a sjednocena
v rukách nejvyššího orgánu lidové
správy, t. j. zemského národního výboru,
jako vyrovnávacího činitele ve finančním
hospodářství místních a okresních
národních výborů.
Tím také se vyhoví fundamentálnímu
předpokladu pro přebudování veřejné
správy: její decentralisaci a koncentraci!

