1. Ženám činným dosud pouze v
domácnosti se zajistí pracovní příležitost
v odvětvích vhodných pro ženskou práci,
a to ve všech krajích Československé
republiky. Zároveň se určí, které
druhy prací mají jim být vyhrazeny přednostně.
Ženy budou zařaděny pokud možno v okruhu
místní dopravy s ohledem na vlastní volbu
zaměstnání. Pracovní úkoly
žen budou ulehčeny rozmnožením a lepším
vybavením mateřských školek, útulků
pro děti, závodních jeslí, školních
stravovacích stanic, závodních kuchyní,
levných prádelen, správkáren, racionalisací
práce v domácnosti a pod. Vdaným ženám
bude dána možnost polodenní práce v
povoláních, v nichž se mohou dobře uplatniti.
Při řešení mzdových otázek
budou odstraněny veškeré rozdíly mezi
mzdami žen a mužů, pokud vykonávají
stejnou práci. Rozvrh prodejní doby bude stanoven
takovým způsobem, aby i zaměstnané
ženy si mohly obstarati své nákupy.
2. Plánovité zařadění dorostu.
Při respektování zásady svobodné
volby povolání a osobní kvalifikace jednotlivců
bude příliv dorostu plánovitě usměrňován
do oněch učebních a pracovních oborů,
které jsou důležité pro splnění
úkolů dvouletého plánu a v nichž
může dorost najíti trvalé uplatnění.
Rovněž bude regulován příliv
dorostu do středních a odborných škol.
Zájem mládeže o produktivní práci
bude zvýšen péčí o odbornou výchovu
pracovního dorostu, zlepšením pracovních
a sociálních podmínek učňů,
řádným vybavením učňovských
škol a výchovou k úctě pro rukodělnou
práci. Budovatelské úsilí mládeže
bude podchyceno organisováním dobrovolných
akcí na úsecích hospodářské
výstavby, které by byly ohroženy nedostatkem
pracovních sil.
3. Poživatelům důchodů invalidních
a pensijních budou přednostně zajištěny
pracovní příležitosti v zaměstnáních,
která odpovídají jejich pracovním
schopnostem a bude jim zachován nezkrácený
nárok na dosavadní důchod invalidní
nebo pensijní.
4. Zařadění osob vyhýbajících
se práci je morálním závazkem
vůči těm, kteří své
povinnosti plní dobrovolně.
5. Reemigrace zahraničních krajanů bude
provedena plánovitě organisovanými akcemi
a při umísťování bude jim zabezpečeno
přednostní pořadí.
6. Slovensko poskytne ze svých přebytků
výpomoc zemědělství, stavebnictví
a průmyslu v českých zemích.
Návrh zákona ukládá, aby výkonnost
byla do konce roku 1948 zvýšena průměrně
o 10% ve srovnání s rokem 1937.
Zvýšení výkonnosti bude dosaženo
opatřeními organisačními, technickými
a sociálně-politickými. Je třeba provést
účelnou organisaci podniků, podporovati autoritu
a utužiti pracovní kázeň. Je nutno zjednodušiti
výrobní programy, provésti dělbu práce
mezi závody, intensivně normalisovati a typisovati
výrobky. Aby výroba byla co nejhospodárnější
a umožnila se její kontrola, je třeba vytvořiti
normy pracovní, normy pro spotřebu materiálu,
energie a pro jakosti výrobků. Aby bylo dosaženo
úsporného hospodaření pracovními
silami, je třeba plánovati jejich potřebu
i v jednotlivých dílnách, sledovati výkonnost
a rozšiřovati práci v úkolu, případně
zaváděti prémie. Účelnými
mzdovými úpravami budiž zvyšována
i přitažlivost oborů důležitých
pro dvouletý plán.
V oblasti opatření sociálně-politických
je nezbytně nutno vychovávati ke kladnému
postoji k práci a postupovati přísně
proti těm, kteří kazí pracovní
morálku.
Základním prostředkem ke zvýšení
a zajištění žádoucího hospodářského
rozkvětu státu je národní soutěž
ve výstavbě republiky, jejímž vedením
a organisováním je pověřena Ústřední
komise národní soutěže se svými
oblastními orgány. V novém hospodářském
uspořádání je soutěž nezbytným
doplňkem plánu a vzpruhou, která nahrazuje
dřívější kapitalistické
oceňování soukromé iniciativy ve volné
soutěži hospodářských sil. V
plánovaném hospodářství musí
soutěž přispěti k mobilisaci všech
tvůrčích sil, ke zvýšení
pracovní morálky a k zlepšení výkonnosti
práce.
Pracovní soutěží chceme nejen dosáhnouti,
ale i překonati výkony dosažené v minulosti,
zvednout produktivitu práce, zvýšit rentabilitu
znárodněné výroby, dosáhnout
snížení cen, dostat se i ke zvýšení
mezd a docílit lepšího hodnocení práce
těch jednotlivců i kolektivních celků,
kteří se o odstranění nedostatků
nejvíce svojí prací a výkonem zasloužili.
Také investice třeba plánovati, poněvadž
jejich zdroje jsou stejně omezeny jako reservy pracovních
sil nebo zdroje surovin. Investice jsou omezeny dvěma okolnostmi.
Předně jsou omezeny tím, že investičním
účelům lze věnovat jenom určitý
podíl z celého národního produktu.
Tento podíl nelze libovolně zvyšovat, neboť
každému zvyšování podílu
investicí odpovídá snížení
druhé části národního produktu,
která připadá na spotřebu; také
pro určení výše této spotřební
části národního produktu platí
určitá hospodářská i politická
hlediska. Dále jsou investice omezeny množstvím
investičních statků, jež za daného
stavu možno dodávati, t. j. vyráběti
nebo dovážeti. Jsou tedy omezeny kapacitou hlavních
investičních průmyslových oborů,
zejména průmyslu strojírenského, elektrotechnického,
vozidel atd., dále kapacitou stavebnictví a možnostmi
dovozu investičních statků. Z těchto
důvodů nutno sestavovat rozvahu investicí,
právě tak jak se bilancují pracovní
síly a suroviny. Musí být jasno, že
bez plánování investicí není
plánovaného hospodářství.
V otázce, v jakém celkovém rozsahu jsou investice
možné a únosné, se ještě
často vyskytuje mylný názor. Tento názor
vychází z toho, že rozsah investicí
je dán finančními prostředky, jež
jsou k disposici. To není správné. Jsou-li
k disposici všechny hmotné zdroje investiční,
t. j. pracovní síly, suroviny a výrobní
možnosti investičních statků, jsou tyto
investice proveditelné a úkolem finanční
politiky je jedině mobilisovat finanční prostředky,
aby hmotně proveditelné investice mohly býti
uskutečněny. Vládní program vychází
z tohoto stanoviska a říká v odstavci o finanční
politice:
"Finanční politika státu má zabezpečiti
splnění dvouletého plánu po finanční
stránce. Musí dbáti, aby chystané
investiční práce, pro něž jsou
k disposici pracovní síly, suroviny a pracovní
prostředky, nebyly brzděny nedostatkem finančních
prostředků."
K otázce dvojího omezení investicí
je nutno především odhadnouti celkovou výši
národního produktu (čistého) nebo
národního důchodu, s kterým lze počítat.
Protože však nebylo možno vzíti při
sestavování prvního dvouletého plánu
za základ výpočet národního
důchodu od hmotných zdrojů, byl použit
běžný statistický materiál o
národním důchodu.
Národní důchod za rok 1937 byl odhadnut částkou
60 - 67 miliard Kčs. Vládní program předpokládá,
že se podaří přes odsun Němců
zvýšit reálný objem národního
produktu na předválečnou úroveň.
Vzhledem k vzestupu cen a mezd přibližně na
trojnásobek předválečného stavu
činil by národní důchod ke konci roku
1948 nejvýše 200 miliard Kčs ročně.
Nutno zdůrazniti, že jde o maximální
částku. Na základě předběžných
odhadů některých národohospodářů
(Dr. Stádník) o národním důchodu
za rok 1946 lze předpokládati, že národní
důchod v roce 1947 bude přibližně 160
miliard Kčs a za celý rok 1948 přibližně
180 miliard Kčs.
Zbývá další otázka, jaký
podíl z těchto částek lze použít
pro investiční účely. Podíl
investicí na národním důchodu ve vysoce
vyvinutých kapitalistických zemích byl odhadnut
v předválečných poměrech nejvýše
na 10%. V Sovětském svazu podíl investicí
na národním důchodu stoupl během první
pětiletky asi na 24%, později však, když
byl přidělovací systém zrušen
a spotřeba stoupla, podíl investicí opět
poklesl asi na 19%. Pro nynější poměry
můžeme považovat za únosný podíl
investicí na národním produktu 15%. To je
větší podíl na národním
produktu, než byl v Československu investován
před válkou. Přesto to neodporuje vládnímu
programu, který stanoví, že životní
úroveň lidu má být zvýšena
do konce roku 1948 nad míru předválečnou
jak po stránce materiální, tak kulturní.
Tím vládní program stanoví, že
spotřeba na hlavu má být větší
než před válkou. Nicméně lze
zvýšit percentuální podíl investic
na národním produktu, poněvadž národní
produkt se nyní rozdělí na menší
počet obyvatel. Tak lze při stejném národním
produktu jako před válkou zvýšit spotřebu
na hlavu a současně zvýšit podíl
národního produktu, který je určen
pro investice. Bude tedy možno investovat až do 15%
národního důchodu. Včetně běžných
náhradových investicí činil by celkový
objem investicí v poměru k národnímu
důchodu přibližně 20%.
Vezmeme-li za základ zmíněný odhad
národního důchodu, docházíme
k tomu, že bude lze investovati přibližně
20% z národního důchodu, který pro
oba roky bude celkem činit přibližně
340 miliard Kčs. Bude tedy možno věnovati část
národního produktu v hodnotě kolem 68 miliard
Kčs na investice.
Zbývá otázka, zda průměrné
roční investice v celkové výši
asi 34 miliard Kčs se dají uskutečnit vzhledem
ke kapacitě hlavních průmyslových
odvětví, vyrábějících
investiční statky. Nutno si především
uvědomit, jak se investiční požadavky
člení na stavební a nestavební investice.
Podle požadavků, které byly předloženy
pro dvouletý plán, i podle konečné
jejich úpravy budou stavební a nestavební
investice přibližně v poměru 55 : 45
nebo v poměru 18,4 : 15,6 miliard. Nutno projednati nejdříve
možnost stavebních investicí v průměrné
výši asi 18,4 miliardy Kčs. Rozsah stavebních
investicí v roce 1937 vyjma zemědělský
sektor je odhadován částkou 4,3 miliardy
Kčs. Lze předpokládati, že se nám
podaří index stavebních nákladů
snížiti na 350 v poměru k roku 1937. Dále
lze předpokládati, že se podaří
zvýšiti objem stavební činnosti přes
dnešní nepříznivý stav o 15%
nad úroveň roku 1937, která nebyla nejvyšší.
Za těchto předpokladů docházíme
k roční kapacitě asi 17,3 miliardy Kčs
(t. j. 4,3 miliardy X 3,5 X 1,15 = 17,3 miliardy). K tomu nutno
připočítati stavební investice v zemědělství,
které ovšem v celkovém rámci nehrají
velkou roli a dosáhnou necelé miliardy. Podle tohoto
výpočtu jsou tedy žádané stavební
investice proveditelné. Je to ovšem maximální
odhad a předpokládá, že bude do stavebnictví
mobilisován dostatečný počet dělníků
a že budou provedena zvláštní opatření.
Rozsah průměrných ročních strojových
investicí potřebných v rámci dvouletého
plánu byl, jak dříve uvedeno, odhadnut 45%
z 34 miliard Kčs, čili 15,6 miliardy Kčs.
Rozsah strojových investicí, jež se dají
uskutečnit za dané kapacity průmyslu, se
dá odhadnout podle běžné průmyslové
statistiky. Hodnota odbytu hlavních oborů, t. j.
průmyslu strojírenského, elektrotechnického
i průmyslu vozidel, činila v průměru
posledních tří měsíců,
z nichž máme data, t. j. v průměru měsíců
února až dubna 1946, 700 až 800 milionů
Kčs měsíčně, tedy 10 miliard
Kčs ročně. Lze předpokládat,
že tyto průmysly jsou nyní využity jen
asi z 50% a že výroba během dvouletky bude
stupňována na plnou výkonnost. Možno
proto počítat s roční výrobou
v těchto oborech ve výši asi 20 miliard Kčs.
Průmysl kovodělný sám počítá
pro rok 1947 v průmyslu strojírenském, v
průmyslu vozidel mimokolejových a v průmyslu
elektrotechnickém s výrobou pro 1947 za 17,2 miliardy
Kčs a pro rok 1948 s výrobou za 20,4 miliardy Kčs.
Lze tudíž krýti strojové investice průměrně
ve výši 15,6 miliardy Kčs ročně.
Rozdíl mezi touto částkou a průměrnou
roční výrobou je úhrn, s kterým
lze počítat pro vývoz strojů a který
by měl být vzat za základ pro obchodní
jednání.
Z hmotného pojetí investicí a investičních
možností vyplývají určité
praktické závěry. Nemá se vycházet
z toho, že lze investovat tolik, na kolik je peněžních
prostředků, nýbrž nutno vycházet
z hmotných zdrojů. Jedině náklady,
které zatěžují národní
produkt, jsou z hospodářského hlediska investicemi.
Chce-li na příklad některý průmysl
provést investice během pěti let, ale během
dvouletky potřebuje na ně pouze finanční
prostředky, jako závdavek, nejsou to investice,
které by vázaly výrobní prostředky
v prvních dvou letech. Nutno zkoumat, zda se tyto investice
skutečně provádějí nebo zda
jde pouze o finanční transakce. V určitém
průmyslu bude snad možno provést investice
tak, že podniky z pohraničí se přenáší
do závodů, které mají být rozšířeny.
Kupní cenou za tyto podniky nebude vázána
část národního produktu na úkor
spotřeby a nepředstavuje proto investice s hlediska
plánu.
Další praktický závěr se týká
dovozu. Tvrdí se, že dovezou-li se na příklad
stroje ze zahraničí, nelze to pokládat za
investice. I když však tyto stroje neváží
výrobní prostředky, jsou tím vázány
statky, které se musí vyvézt, aby se mohlo
platit za dovezené zboží. Ovšem dovoz
na úvěr nekladl by okamžitých požadavků
na naše výrobní možnosti.
Možnost tohoto dovozu je ponechána jako reserva. Plán
není totiž budován na předpokladu zahraničního
úvěru.
Průmyslové podniky nebo průmyslová
odvětví se nesmějí domnívat,
že mohou investovat vlastními peněžními
prostředky nad rámec plánu. Je přece
samozřejmé, že investice, ať je platí
kdokoliv, kladou vždy požadavky na pracovní síly,
suroviny atd. S hlediska zatížení národního
produktu, s hlediska kapacity strojírenského a stavebního
průmyslu nehraje kapitálový pramen investice
žádnou roli.
Jedině takové investiční práce,
jež se provádějí vlastními silami
podniku a místními surovinami, neváží
dodatečné výrobní prostředky.
Lze je proto s hlediska plánování investicí
zanedbati.
Dvouletý budovatelský program vlády klade
při výrobě investičních a spotřebních
statků velké nároky na opatřování
potřebných surovin.
Surovinové hospodářství má
za úkol vyrobit, případně zajistit
suroviny, hmoty a energie potřebné pro splnění
úkolů vytčených vládním
programem buď číselně (jako je tomu
u uhlí, železa, oceli, pohonných látek,
umělých hnojiv, elektřiny, lokomotiv, vagonů,
nákladních aut a j.) nebo srovnáním
příští výroby některých
důležitých statků s poměry předválečnými.
Při zjišťování potřeby základních
surovin, hmot a energie byl proveden podrobný rozbor požadavků
kladených jednotlivými výrobními odvětvími.
Požadavky byly posuzovány s hlediska jejich výše,
účelnosti a naléhavosti pro potřeby
dvouletého plánu. Při tom byla uplatňována
snaha, aby v těch případech, kde potřebu
nutno krýt dovozem, byla příslušná
množství co nejmenší a nezatěžovala
příliš dovozní a vývozní
bilanci.
Celkem byla zkoumána a bilancována potřeba
asi 165 základních surovin, hmot a energií.
Je nezbytně třeba, aby při spotřebě
surovin, hmot a energie rozhodovaly tyto zásady:
a) nejšetrnější zacházení
a hospodaření se surovinami, hmotami a energií,
a pořízení a udržování
jen nutných a účelných zásob,
b) vynaložení veškerého úsilí
na zhospodárnění provozu v zájmu úspory
surovin, hmot a energie,
c) provádění předvídaných
investicí podle naléhavosti úkolů
dvouletého plánu a také, aby byl postupně
zhospodárněn provoz a dosaženo úspor
na surovinách, hmotách a energii,
d) zvýšené úsilí o provádění
sběru odpadků a starého materiálu,
které tvoří důležitou součást
potřebných surovin.
Základními surovinami jsou uhlí a železo,
případně válcovaný materiál
a odlitky, jejichž přehledné celkové
bilance jsou přiloženy.
Základní energií je elektřina, jejíž
přehledná bilance je také připojena.
1947 | kamenné uhlí | 10.206 | 2.150 | 1.478 | 3.620 | 17.454 | 15.774 | 600 | 16.374 | - 1.080 | 1.200 | c) 120 |
hnědé uhlí | 14.457 | 2.830 | 4.205 | 21.492 | 21,822 | a) 500 | 22.322 | + 830 | 830 | |||
kamenný koks | 1.155 | 20 | 685 | 1.860 | 2.070 | b) 490 | 2.360 | + 500 | 500 | |||
1948 | kamenné uhlí | 11.126 | 2.150 | 1.576 | 3.868 | 18.720 | 16.700 | 1.000 | 17.700 | - 1.020 | 1.200 | c) 180 |
hnědé uhlí | 16.526 | 2.489 | 4.235 | 23.250 | 25.900 | a) 450 | 24.350 | + 1.100 | 1.100 | |||
kamenný koks | 1.259 | 21 | 690 | 1.970 | 2.210 | b) 310 | 2.520 | + 550 | 550 |
a) Výroba hnědouhelného koksu.
b) Výroba plynárenského koksu.
c) Ostravské uhlí.
1947 | válcovaný materiál a odlitky | ||||||||||||||
1948 | válcovaný materiál a odlitky |
1947 | 4.048 | 150 | 360 | 865 | 942 | 6.365 | 3.445 | 2.790 | 6.235 | - 130 | 130 |
1948 | 4.578 | 180 | 420 | 1.050 | 1.172 | 7.400 | 3.715 | 3.555 | 7.270 | - 130 | 130 |
Zavedením plánovitého hospodářství
u nás je náš zahraniční obchod
postaven před úlohu daleko větší
a odpovědnější než dosud, protože
nejde jen o to, aby ministerstvo zahraničního obchodu
uzavíráním obchodních smluv umožnilo
mezinárodní styky obchodní, nýbrž
také o to, aby zejména vypracovalo dovozní
a vývozní program a aby se opíralo při
jeho provádění o takové orgány,
které jsou s to umožnit splnění programu
dvouletky.
Řízení zahraničního obchodu
se ovšem setkává se zcela zvláštními
problémy, odchylnými od zásahů v některých
jiných odvětvích hospodářství.
Zahraniční obchod není totiž jenom výslednicí
našeho vlastního úsilí, nýbrž
je vždycky výsledkem jednání dvou partnerů,
z nichž toliko jeden je v našem hospodářství
a tudíž pod vlivem naší domácí
hospodářské politiky.
Dovozní program se má zakládat hlavně
na plánu výroby, musí ovšem brát
v úvahu i speciální hlediska zahraničního
obchodu. Výroba některého zboží,
které pro dvouletý plán by se mohlo zdát
zbytečným, jako na př. luxusní výrobky
(broušené sklo a jiné), je pro vývoz
a tím i pro zaplacení dovozu stejně důležitá
jako na př. těžba uhlí pro výrobní
plán.
Vypracování dvouletého plánu má
praktické důsledky pro sestavení rozpočtů.
Část rozpočtu státního a rozpočtu
samosprávy je totiž již určena stanovením
investicí v rámci dvouletého plánu.
Rozpočtové výdaje je možno roztřídit
do tří skupin:
1. Investice podle dvouletého plánu.
2. Další věcné výdaje.
3. Osobní výdaje.
První část je stanovena plánem. Rozsah
druhé a třetí skupiny bude třeba stanovit,
a to nepřímo tím, že jenom určitý
podíl národního důchodu může
být zachycen rozpočtem. Je-li určena část
národního důchodu, která má
být zachycena rozpočtem, pak je rovněž
vymezen rozsah rozpočtových výdajů
v druhé a třetí skupině, a to rozdílem
mezi celkovou výší rozpočtu a stanovenými
investicemi.
Bude otázkou sestavení rozpočtů, jaký
má být poměr jejich výše k národnímu
důchodu. Podle dat, jež jsou k disposici, dá
se předpokládat, že tento poměr se bude
pohybovati v dvouletce mezi 40 a 50%.
Příjmová stránka rozpočtu musí
být zaměřena na to, aby se kupní síla
spotřebitelů rovnala úhrnu spotřebních
statků a služeb, jež přijdou na trh.
Při úvaze mezi plánovanými investicemi
a rozpočtem nutno míti na zřeteli, že
stát i samospráva budou s to provést určité
investice nad rámec plánu. Jde o investice, jež
mohou být uskutečněny místními
pracovními silami, pro účely plánu
nepoužitelnými, a z ryze místních zdrojů
surovin. Příkladem takových investicí
je údržba vedlejších silnic sezonní
prací domkářů, kteří
se nedají získat pro pravidelné zaměstnání,
a pomocí místního materiálu, jako
písku a štěrku. Jelikož takové
investice neváží hmotné zdroje investičního
programu dvouletého plánu, mohou být prováděny
nad rámec plánu. Financováním spadají
do druhé a třetí skupiny shora uvedených
rozpočtových výdajových skupin, nikoliv
do prvé skupiny investicí podle plánu. V
plánování a provádění
takových prací může se uplatnit velice
cenným způsobem místní iniciativa.
Ta může přispět k mobilisaci všech
sil pro obnovu hospodářství.
Pro hospodářský plán je nutno opatřiti
vhodný právní podklad. Běží
o úkol nesnadný, protože v našem právním
řádě není vzhledem k povaze věci
obdoby. Byly tu sice zákony o finančních
rozpočtech, které vlastně představují
roční dílčí finanční
plán, ale tento plán obepínal toliko úsek
státního hospodářství a byl
ovládán jinými hledisky. Při navrhování
právní normy bylo nutno se vmýšleti
do situací, jakých u nás doposud nebylo,
a předvídat vhodné prostředky a způsoby
řešení.
Vládní návrh sleduje v podstatě dvojí
cíl:
1. Je potřebí, aby zákonodárný
sbor jako nejvyšší představitel lidu posoudil
a schválil plán pro náš hospodářský
život pro příští dvě leta
a stanovil jeho obecnou závaznost.
2. Je nutné, aby byla vytvořena spolehlivá
právní základna pro provedení plánu.
Těmto úkolům má vyhovět navrhovaná
osnova.
Právní problémy osnovy.
Bylo třeba, aby se osnova vypořádala s několika
základními problémy:
Především bylo nutno rozhodnouti, v jakém
rozsahu má být hospodářská
náplň pojata do zákona. Bylo jasné,
že hospodářský plán nelze zařaditi
do zákona jako celek. Do normy možno pojmouti toliko
základní směrnice a základní
úkoly, vyjádřené v množství,
penězích nebo jinak,a to již z toho důvodu,
že by se náplň hospodářského
plánu jinak stala ztrnulou a nepružnou. Příslušné
úkoly a opatření jsou obsaženy v prvé
části návrhu zákona.
Na právní povinnosti, které vyplývají
ze zařadění těchto úkolů
a opatření do zákona, nutno ovšem použít
poněkud jiných měřítek než
obvykle. Žádné číslo plánu,
žádný jeho úkol není absolutní
v tom smyslu, že by musela být přesně
dosažena stanovená mez a jen tato mez. Výsledek
se bude vždy poněkud odchylovat směrem nahoru
nebo dolů; dosažení přesného
čísla bude jistě ojedinělou výjimkou.
Odchylky, které se připouštějí,
vyplývají z povahy věci, a není proto
zapotřebí pamatovat i na ně v zákoně
zvláštním předpisem. Mohou se ovšem
na druhé straně za provádění
plánu vyskytnout skutečnosti, které činí
dosažení určitého plánovaného
úkolu nemožným nebo nevhodným, takže
se objeví nutnost změniti některé
úkoly plánu. Souvisí to na př. s tím,
že na hospodářství našeho státu
působí nejen vlivy přírodní,
nýbrž i spojitost s hospodářstvím
světovým, kde mohou zklamat očekávání
v oblasti zahraničního obchodu. Mohou se dostavit
také takové technické pokroky, které
způsobí, že uskutečnění
určitého úkolu plánu by bylo neúčelné
a nehospodárné. Poněvadž základní
úkoly a opatření plánu jsou stanoveny
zákonem, bylo nutno pamatovati na úpravu, jež
by umožňovala pružnější změnu
dotčeného úkolu nebo opatření,
jestliže nastane podstatná změna v předpokladech,
za nichž byl dvouletý plán sestaven, nebo budou-li
toho vyžadovati jiné závažné důvody.
Zároveň se při tom vyskytuje otázka,
jako tyto změny formálně uskutečniti,
aby vznik příslušných právních
povinností byl řádně zajištěn.
Věc byla vyřešena ustanovením §
16, odst. 3, podle něhož vláda může
uskutečnit změny, o nichž je řeč,
vládním nařízením, jakož
i předpisem § 16, odst. 4, jenž umožňuje
pružnějším způsobem přesuny
nevyužitých věcných prostředků.
Celostátní hospodářský plán
vyžaduje podrobného propracování směrem
dolů až k podnikům, a to podle druhů
hospodářské činnosti (dílčí
plán pro průmysl, zemědělství,
dopravu atd.), podle prostoru (kde příslušná
činnost má být vyvíjena) a podle času
(plány roční, čtvrtletní a
měsíční, správné časové
skloubení dílčích plánů).
Právní podklad pro tento postup dává
ustanovení § 12, odst. 1.
Poněvadž plnění dvouletky není
myslitelno bez uplatnění našeho zahraničního
obchodu, je naše devisové hospodářství
v přímé souvislosti s plánem. Proto
třeba věnovati stálou pozornost vývozu
a dbát i o ona odvětví, která sice
nejsou přímo ve dvouletce uvedena, ale která
jsou důležitá pro vývoz a tím
i pro naše devisové hospodářství.
Tyto všechny zřetele mají na mysli ustanovení
§ 12, odst. 2.
Po sestavení a stanovení plánu nastává
období jeho provádění, které
je ještě obtížnější
než stadium prvé. Provádění je
nutno sledovati a pohotově zasahovati tam, kde plán
není plněn, což ovšem vyžaduje všestranné
kontroly. Je nutno čeliti tomu, aby provádění
plánu se nerozpadlo v neorganické soubory činností,
což by se snadno mohlo státi proto, že každý
činitel, pověřený prováděním
plánu, upírá přirozeně svůj
zřetel na splnění svého vlastního
dílčího úkolu. Zajištění
jednotnosti provádění dvouletého plánu
a kontroly jeho plnění je upraveno v § 13,
odst. 1. Tím se samozřejmě nic nemění
na právním postavení a působnosti
Nejvyššího účetního kontrolního
úřadu, resp. jeho výkonného orgánu
na Slovensku, Nejvyššího kontrolního dvora
(čl. III politické dohody, schválené
vládou dne 28. června 1946). Ustanovení §
13, odst. 2 bylo pojato do osnovy jen proto, aby v tom směru
byly vyloučeny jakékoliv pochybnosti.
Účast ústavodárného Národního
shromáždění na kontrole provádění
dvouletého plánu je zabezpečena ustanovením
§ 14.
Provedení hospodářského plánu
vyžaduje soustředěného úsilí
všeho občanstva. Proto stanoví § 15, odst.
1 povinnost plniti konkretní úkoly k splnění
dvouletého plánu, při čemž se
bere zřetel na osobní a sociální poměry
a hospodářské možnosti občanů.
Vzhledem k tomu, že úspěch dvouletky závisí
na zvýšených výkonech všech druhů
podnikání (znárodněného, soukromého,
družstevního) a na vzájemné jejich spolupráci,
vkládá se do tohoto zákona (§ 15, odst.
2) i zásada jejich plné rovnoprávnosti. Uzákoňuje
se tím to, co je tak charakteristické pro naši
československou hospodářskou strukturu: je
to systém, v němž stojí vedle sebe jako
rovnoprávní partneři podnikání
znárodněné, družstevní i soukromé;
všem třem druhům podnikání se
ukládají stejné povinnosti, i požívají
stejných práv.
Ustanoveními § 16, odst. 1 a 2 má býti
usnadněno provádění dvouletého
plánu a zabezpečena koordinace jednotlivých
aktů. Těchto cílů má býti
dosaženo dvěma prostředky. Prvým z nich
je zmocnění vlády, aby nařízením
činila nutná opatření ke splnění
úkolů dvouletého plánu, pokud k nim
není třeba nového zákona. Druhým
je požadavek schválení předsednictva
vlády u těch opatření hospodářské
povahy, jež mohou činiti jednotliví ministři
pokud se tato opatření týkají provedení
úkolů dvouletého plánu.
Provádějíc svůj program, učinila
vláda první přípravná opatření
usnesením ze dne 16. července 1946. Byla zejména
zřízena zvláštní komise odborníků,
v níž se soustřeďovaly nejvyšší
úkoly plánovací služby; přípravné
práce pak byly konány jednak u orgánů
Hospodářské rady (generální
sekretariát, Státní úřad plánovací),
jednak v 16 komisích a v řadě subkomisí,
ustavených při Hospodářské
radě.