Žádáme co největší rozšíření
školství tohoto druhu. Ale budiž to vždy
jen věcí dobré vůle rodičů,
chtějí-li podle svých potřeb užít
dobrodiní takovéhoto zařízení.
Tato dobrovolnost neubere na porozumění a pochopení
rodičů, které mají pro mateřské
školství. Nemusíme se bát, že bude
dětí ve školce málo. Na vesnici by jich
bylo nejvíce v čase žní. A i tato sociálně
ochranná funkce mateřské školy je velmi
důležitá. Je nutno uvážit, že
nemáme pro několik nejbližších
roků dostatečné množství také
odborně školených sil, jichž je nejvýš
nutno v zájmu dětí i pro úspěch
tohoto školství. Je důležité, aby
školství prvního stupně bylo velmi důkladně
a cílevědomě budováno a stalo se pevným
pilířem pro další vývoj.
Je nutné, aby základní discipliny, staré
trivium a vlastivěda, tělesná výchova,
nebyly omezovány jinými přidávanými
zájmy. Zejména mateřskému jazyku musíme
věnovat co nejvíce péče, aby základy
byly pevné a trvalé. Neshledáváme
vhodné zařazovat do prvního stupně
jakýkoliv jiný jazyk. Nejvýše snad do
posledního roku, aby tvořil jen malou průpravu
pro přechod do druhého stupně.
Je nejvýš potřebné, aby bylo pamatováno
také na hudební výchovu od počátku
školní povinnosti. Hudební výchova na
školách měla by býti obstarávána
zvláštními odbornými učitelskými
silami, se vzděláním výhradně
hudebním a pedagogickým, a to na školách
všech stupňů. Je vpravdě ostudně
žalostné, jak upadá hudební kulturní
úroveň našeho lidu po této stránce.
Lidu přece tak mimořádně nadáním
vpravdě národním od věků vybaveného.
Hudební schopnosti vědecké, instrumentální
i vkusové proti minulosti opravdu upadly. Jsme tu již
pod úrovní jiných národů, máme-li
na mysli celkový průměr lidové vzdělanosti.
Ale i lidé z vyšších škol neumí
slušně zazpívat, a periferijní odrhovačka
nahrazuje místo krásné lidové písně,
která i při své jednoduchoti stále
zůstává produktem uměleckým.
Všimněme si, jak zpívá lid jihoslovanský
a jak jsme slyšeli zpívat ruské vojáky.
A to si, prosím, říkáme národ
Smetanův a Dvořákův! Staré
časy muzikantských kantorů se nikdy nevrátí.
Ty byly až příliš bolestným dokladem
toho, jak nouze naučila Dalibora housti. Žebrácký
plat zaměstnance musili doplňovat muzikou, a to
nejen církevní, nýbrž hlavně
hospodskou, pouťovou a posvícenskou. Že se bída
obrátila v krásu v národě tak hudebně
nadaném, byla jen zvláštní milost Boží
a také přizpůsobivost československého
člověka novému prostředí. Staré
časy se nevrátí. My se však musíme
starat o to, aby kouzlo umělecké tvorby a výše
vkusu zůstaly uchráněny pro národ
jinou cestou. Ne pro nějakých horních deset
tisíc, jichž ostatně povážlivě
ubývá, ale pro nejširší vrstvy
lidu českého, venkovského i dělnického
je nutno učinit něco na prospěch, záchranu
a zvýšení hudebnosti.
Můžeme-li míti na látání
punčoch, na šití šatů a jiné
práce vůbec odborné síly učitelské,
které mají více škol v obvodu své
působnosti a učí svému předmětu,
proč bychom neměli míti pro hudební
výchovu řádně školené
učitele odborné se vzděláním
konservatorním, třeba bez mistrovských škol,
ale takové, kteří by se s příslušnou
zkouškou pedagogickou věnovali svému povolání.
Zvedla by se tím velmi brzo celková úroveň
hudební kultury lidové nejen ve škole, ale
i v celé společnosti. Znamenalo by to i velkou pomoc
našemu hudebnictvu vůbec. Naši muzikanti nemusili
by hledat místa v hudebních sborech kaváren,
absolvent konservatoře by nemusel být bohemským
proletářem. Zavedli jsme do našich měst
osvětové inspektory, myslíme, že by
ještě více prospěli učitelé,
kteří by tuto osvětu prakticky v lidu realisovali.
Investice takto učiněné byly by jistě
vynaloženy na nejlepší úroky. Nouzi o
učitelstvo toho druhu mít nebudeme. Se zvláštní
pozorností si všímáme vzdělání
lidového a při příležitosti podáme
v tom směru návrhy.
Dovolte mi několik poznámek ke škole druhého
stupně. Snahy o jednotnou školu jsou jistě
poctivé snahy za skutečným pokrokem. Jsou
to snahy po sjednocení života z té změti
sociální, ideové, kulturní i mravní
roztříštěnosti. Je v nich slyšet
touhu po sjednocení vzdělání a výchovy
hlavně s tendencí sociální. To je
hlavní smysl doby. V křesťanském nazírání
je jasné, v jakém poměru je jedinec a společnost.
Tato nesmí spolknout jedince a tento se nesmí vymykat
ze svazků sociálních. Autorita a svoboda
se dají sloučit v životě - harmonii
lze najít i ve vzdělání a výchově.
Je nutná výchovná jednota, ale dříve
musí náš národ nalézt jednotu
ideovou i mravní, bez těch není možná
ani jednotná výchova ani jednotná škola.
Prakticky pověděno: řešením typu
jednotné školy nesmí klesnout úroveň
žactva, zvláště toho, které má
přestoupit na školu třetího stupně.
Zmenšit vzdělání u schopného
inteligentního dorostu bylo by hříchem, páchaným
na národu i jednotlivcích. K tomu nesmí nikdo
mít právo. Proti nivelisaci školy třetího
stupně a tím i vysokých škol je nutno
se bránit. Musíme úroveň zvedat, a
ne ji snižovat. Nesmíme řešit problém
tak, že bychom děti v určitém směru
nadané zdržovali ostatními. Z toho by vzešly
škody velikého rozsahu.
Jiným problémem je studium a příprava
učitelů. Je jisté, že studium i příprava
musí býti důkladnější.
Potřebujeme dobře theoreticky, technicky i duševně
připravené učitelstvo. Nechceme však
zbytečně zvýšenými náklady
studijními znemožňovat přípravu
pro učitelství. Při této příležitosti
dovolím si poukázati na hmotné postavení
dnešního učitele. Po pětiletém
studiu a maturitě nastupuje dnes výpomocný
literní učitel s platem a 7 % přídavkem
jak následuje: Svobodný učitel má
měsíčně 1.385 Kčs, ženatý
výpomocný učitel 1.705 Kčs, v Praze
má svobodný učitel měsíčně
nejvýš 1.573 Kčs a ženatý 1.937
Kčs. Jestliže je jmenován čekatelem,
mnohdy po dlouhé době, dostává ženatý
1.810 Kčs a svobodný 1.470 Kčs. Po půl
druhém roce dostane ženatý 1.930 Kčs
a svobodný 1.566 Kčs. Při převedení
do 1. platové stupnice, což se stává
někdy po mnoha letech, má základní
plat 1.200 Kčs, který se zvětšuje u
ženatých o 980 Kčs činovného
a u svobodných pouze o 784 Kčs. Na venkově
jsou čísla podstatně nižší.
Nejvyššího platu dosáhne v 11. stupnici,
totiž 3.210 Kčs, zvýšeného o činovné,
a to u ženatých o 1.020 Kčs, u svobodných
o 816 Kčs. Toho se dočká až kolem 60
let. Na venkově je činovné o polovinu nižší.
Bude záhodno, aby platové stupnice učitelské
byly zjednodušeny ve svém počtu a počáteční
plat aby byl přiměřeně - a také
době přiměřeně - upraven. Je
to v zájmu dnes tak důležité otázky
populační pro budoucnost národa. Je pravda,
že rozpočet je přepjat na nejvyšší
míru, ale všichni mají právo na spravedlivé
odměňování práce. To je smysl
nového řádu, který budujeme, a proto
je spravedlivé, aby každý pracovník
dostal tolik, kolik mu podle výkonu patří.
Nesmíme zapomínat, že velkým úkolem
školy je poslání výchovné. Nová
světová válka byla velkolepým důkazem,
že mravní výchova, od jejíchž těžkostí
utíkali mnozí vychovatelé znovu ke školskému
a lehčímu intelektualismu a psychologickému
materialismu, musí se stát opět hlavním
cílem národního školství. I cízí
školství vrací se k mravní výchově,
jak o ni usiloval Komenský. To je důkazem, že
dnešní nesnáze a problémy přerůstají
hranice naší vlasti.
Jsou to problémy světové. Čím
dále tím zřetelněji slyšíme
hlasy, že příčinou této krise
nejsou důvody národohospodářské
a technické, ale hlavně sociální a
mravní. Lidstvo tíží nebezpečí,
že mu hrozí zkáza. Učenci tvrdí,
že příští válka znamená
konec lidské společnosti. Není šetřeno
svobodné vůle jedinců, odpírá
se právo a moc rozhodovat o sobě. Vzrůstá
pocit vnitřního strachu a ztráta víry
ve spravedlnost a dobro, což je příčinou
světové rozkolísanosti, nejistoty a nedůvěry.
Tuto světovou krisi nedůvěry, která
tkví v pýše jedněch a strachu druhých,
nelze vyřešiti jinak než na základě
principů náboženských. Skutečnost,
že morálka dnešní doby je výslednicí
nevědomosti a neznalosti, vlažnosti a lhostejnosti
náboženské, je příliš naléhavá,
než aby se její vyřešení oddalovalo.
Má-li být vzdělání všestranné,
musí být na školách nábožensko-mravní
výchova a výuka na prvním místě,
neboť pak vychováváme člověka
jednostranného, který snad vzdělává
rozum, ale zapomíná na charakter a na srdce, jež
má býti plno lásky k bližnímu.
Masaryk tvrdil a zdůrazňoval, že náboženství
je základním prvkem duchovního života
a kultury. Nedovedu si představiti poslední reformu
sociální bez nábožensko-mravní
základny. President republiky dr Edvard Beneš
prohlásil, že považuje náboženství
za podstatného činitele ve státním
i soukromém životě, a nelze souhlasit s míněním,
že náboženství je věcí jen
soukromého života jednotlivce. Tento názor
o soukromém názoru náboženském
je ostatně heslo německého původu.
My provádíme úžasné sociální
reformy. Sám pan president republiky neopomene při
každé příležitosti zdůrazňovat,
že k úspěchu našich reforem potřebujeme
opravdové morálky jednotlivce. Pokračovali
bychom ve starém liberalistickém duchu, kdybychom
chtěli odlučovat morálku od víry,
poněvadž by tak chyběl první princip
- autorita. Náměstek předsedy vlády
dr Stránský řekl: Svět zmučila
a mučí právě nekázeň,
která jde v patách nevěře. Přes
tyto důvody náboženská výchova
na školách není dostatečně podporována
a uznávána, nýbrž se pokračuje
v tendencích potlačovat ji tak, jak to zahájili
němečtí okupanti, aby oslabili odolnost národa.
Proto žádáme ministerstvo školství,
aby upravilo nařízení z 23. června
1945, č. A 59.473/45-III/2, jímž se upravuje
přechodný přehled hodin a jímž
bylo prohlášeno náboženství za
relativně povinné, aby byl přidělen
úměrný počet vyučovacích
hodin pro náboženství jako povinný předmět
nejen do kvarty, ale až do oktávy, a zároveň
aby bylo upraveno i jeho zařazení v posloupnosti
předmětu. Je jistě zarážející,
že v nynější době je umístěno
až na konec všech ostatních předmětů
za tělesnou výchovu, jako tomu bylo za doby okupace.
V duchu náboženské mravní výchovy
a demokratické svobody stavíme požadavek, aby
kříž, tento nejvýznamnější
a nejslavnější symbol osvobozeného lidstva,
byl ve školách umístěn na důstojném
a významu odpovídajícím místě.
Jeho odstranění znamenalo by nedemokratické
favorisování nepatrné části
národa, která se s tímto znamením
rozchází, a bylo by to v rozporu s naší
národní tradicí, která se nikdy -
pomineme-li několik místních svévolných
incidentů - neodvážila sáhnout nevážně
na tento nejposvátnější znak. Dovolte
mi, abych tu vzpomněla těch nesčetných
křížků uhnětených z chleba
vyhublými prsty našich mučedníků
v koncentračních táborech, které jako
symbol a zhmotnění víry ve vítězství
spravedlnosti a pravdy nám často posílali
jako svůj poslední pozdrav a posilu. Nedovedeme
si představit, že by se dnes právě učitelé
báli tohoto znamení a odpírali dětem
i proti přání rodičů pohled
na kříž, který, i když nic jiného,
bude připomínat Masarykovo: Ježíš
- ne César.
Je také třeba, aby podle zásady: hoden je
dělník mzdy své, byla urychleně již
vyřešena otázka platů některých
učitelů náboženství. Chudá
odměna, kterou učitelé náboženství
dostávají, je v zásadě v rozporu s
touto devisou. Z následujícího dopisu se
seznamujeme s poměry. Pisatelka píše: "Jsem
laická katechetka, mám středoškolské
vzdělání, nyní učím
týdně 34 hodin náboženství. Je
to o 12 hodin více než učí učitel
jiného oboru. Právě před pololetím
byl mi doručen výkaz odměny za vyučování
náboženství. Za každou odučenou
hodinu na obecné škole dostanu 5,70 Kčs, na
měšťanské 6,80 Kčs, což znamená,
že za měsíc za 136 odučených
hodin dostanu přibližně 820 Kčs. Z těchto
820 Kčs si musím platit cestu tramvají, což
činí měsíčně 150 Kčs,
zbývá mi tedy 660 Kčs. Nákup na lístky
dělá přibližně 500 Kčs
a zbude mi 160 Kčs na všechno ostatní: byt,
otop, světlo, malé správky. Na nové
věci nemohu ani myslit, zvlášť když
ještě k tomu všemu je tato žebrácká
almužna vyplácena teprve po půlroce vykonané
práce."
Dnes se dostalo sociální spravedlnosti všem
pracujícím tělesně i duševně.
Jejich práce je náležitě hodnocena a
oni jsou za ni odměňováni tak, aby mohli
slušně žít a nemuseli živořit.
Jedině laický katecheta je vyloučen z podílu
na této sociální spravedlnosti.
Na školách je také zavedena jako nový
vyučovací předmět nová politická
výchova. Zdá se, že osnovy zamýšlené
a předložené nejsou dostatečně
propracované a mají četné závady.
V zájmu historické i demokratické objektivnosti
je nutné, aby žactvo bylo seznamováno se všemi
směry světových názoru, zvláště
s těmi směry, které po tisíciletí
budovaly kulturu evropskou a celého lidstva.
Dovedeme ocenit snahy ministerstva školství, které
projevuje v mnohých směrech. Dovolujeme si jen upozorniti,
že by bylo vhodné upraviti a přepracovati starý
školní řád z r. 1922, podle kterého
se musí ředitelství škol řídit
a postupovat. Jeho § 21 totiž zní: Navštěvovati
schůze politických stran, jakož i členství
v politických stranách jest zakázáno.
Trestá se vyloučením žáka z ústavu.
Tím je znemožňováno, aby se žáci
starší 18 let, kteří mají podle
nového volebního řádu právo
volební, účastnili politického života.
Ministerstvo školství a osvěty jistě
odstraní co nejdříve příslušným
nařízením toto nedopatření.
Ministerstvo školství ve svém rozpočtu
pamatuje také na ochranu památek, ale domníváme
se, že v této věci nebylo daleko učiněno
vše, čeho by bylo zapotřebí. Nechceme
se podrobně zmiňovat o tom, jak se centrální
úřady velmi nedostatečně postaraly,
aby památky na našich zámcích byly ochráněny,
jak se tu rozkrádalo obrovské jmění,
náležející státu, jak se památky
ničily přímo před prahem hlavního
města - viz Veltrusy, Mníšek, Vinoř
a pod. Chceme tu jen poukázati na smutnou okolnost, že
jsme snad posledním státem v Evropě, který
dosud nemá památkového zákona. Slýchali
jsme o tom, snad po všechna léta první republiky,
ale všechno volání bylo marné. Tíha
a trest za tyto nedostatky padly na nás právě
ve dnech minulých a znamenají škody nenahraditelné.
Jako nemáme památkového zákona, tak
není zákona o archivech a museích, ač
by tyto zákony měly býti dávno již
uskutečněny. Je-li ministerstvo tolik zaměstnáno,
že nemůže pro nedostatek času připravit
potřebné předlohy ať vyzve odborníky
z Prahy i venkova - nemáme o ně nouze - aby z dodaného
materiálu zpracovali potřebné návrhy,
které by se pak staly předmětem jednání.
Používáme této příležitosti,
abychom poukázali na velmi zlou situaci, do které
se dostávají naše památky po celé
zemi a která je s to ohroziti je nebezpečně
i v budoucnu. Příslušné dekrety o vyvlastnění
statků německých majitelů a zrádců
pamatovaly však na mnohé praktické stránky
pro nástupní majitele, ale nikde není ani
slůvka o tom, jak bude postaráno o památky,
k nimž na př. bývalí majitelé
jako kostelní patronové měli svou povinnost.
Stejně jako kdysi v zákonech o parcelaci půdy,
tak i nyní vycházejí naše památky,
a to právě nejvzácnější,
důkazy naší domácí kultury, docela
naprázdno. Kdo se má ujmout opuštěné
povinnosti patrona kostela a podobně? Dokonce i státní
instituce, stanou-li se dědici majetku, na př. správa
státních lesů a statků, odmítají
velmi kategoricky přijmout i povinnosti patrona. Soukromí
parcelační nástupci ovšem tím
spíše. Naše velkolepé kostely s památkami
malířství, sochařství, řezbářství,
uměleckého průmyslu, stavitelské klenoty
českého umění budou takto opuštěny,
ačkoliv o jejich zachování má zájem
nejen věřící toho nebo onoho vyznání,
ale celý národ.
Obracíme se proto k vládě, zvláště
k panu ministrovi školství, jemuž jako historiku
umění jistě na všem tom osobně
záleží, aby se v tom směru již
učinila nutná opatření, která
by udržovací povinnosti k zachování
památek nejen přikázala úřednímu
dozoru, ale ze zákona dbala toho, aby povinnosti takové
byly rozvrženy na nové nabyvatele jmění,
na kterých vždycky tato práva spočívala.
Věříme, že tuto kulturní starost
s námi chápe celá česká veřejnost,
neboť tu jde o znamenité statky kulturní, jejichž
cena není pouze morální, nýbrž
znamená nesmírně veliké hmotné
jmění tohoto státu.
Věříme, že mimořádně
velikého rozpočtu, který ministerstvem školství
byl předložen, bude účelně využito
ve prospěch a k rozkvětu naší české
kultury. (Potlesk.)
Místopředseda Tymeš: Dalším
řečníkem je p. posl. Podborský.
Dávám mu slovo.
Posl. Podborský: Paní a pánové,
vážena sněmovno!
Dovolte mi, abych připojil několik věcných
poznámek k státnímu rozpočtu, a to
k položce ministerstva zdravotnictví, a upozornil
na některé skutečnosti, se kterými
se musíme zabývati s plnou odpovědností.
Konec konců jde o důvěru lidu, se kterou
dnes jako odpovědní političtí činitelé
hospodaříme, protože lid sám nás
pověřil, abychom hájili jeho zájmy,
prosazovali jeho potřeby a chránili jeho práva.
Hodnotíme-li dnes s plnou odpovědností státní
hospodářství, je naší povinností,
abychom také odpovědně upozornili na položky
v této bilanci, se kterými souhlasíme nebo
nesouhlasíme. Jde nám o ministerstvo zdravotnictví,
které má před sebou veliký a těžký,
úkol. Němečtí okupanti nerozrušili
jenom náš život hospodářský,
ale rozrušili zdraví lidu do takové míry,
že je třeba rychle učinit všechna opatření
v zájmu našeho národního zdraví.
Mluví se o tom, aby se šetřilo. Prosím,
aby tohoto vážného slova, pokud budeme hodnotit
rozvažný účet našeho ministerstva
zdravotnictví, bylo co nejméně používáno.
Pokud jde o věcné výdaje na zdraví
našeho národa, žádáme, aby byly
položky zvýšeny tak, aby dostály minimálním
povinnostem. Nelze jinak. Zájem státu a zdraví
národa toho vyžaduje.
Ve státním rozpočtu v položce zdravotnictví
se objevují čísla, která jsou velmi
malá a nedostatečná, že je třeba
na ně upozorniti. Máme-li účinně
bojovat proti zhoubným chorobám, jež se za
dobu okupace podstatně rozšířily a jejichž
počet se zvýšil. Musíme s plnou rozhodností
upozornit na nutnost položky zvýšit.