Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1938.
IV. volební období. 7. zasedání.
1313.
Vládní návrh.
Zákon
ze dne____________.......................................,
jímž se mění a doplňuje zákon o umisťování déle sloužících poddůstojníků.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Čl. I.
Zákon ze dne 8. dubna 1927, č. 54 Sb. z.
a n., o umisťování déle sloužících poddůstoj- 
níků, se mění a doplňuje takto:
1
§ 2 zní:
"(1) Každý déle sloužící, který vyhovuje
ustanovením tohoto zákona, bude - žádá-li
o to - umístěn ve službách uvedených v dal- 
ším 2. odstavci.
(2) Déle sloužícím se vyhrazují:
I. ve státní službě služební místa:
a)  vojenských a četnických gážistů mimo
služební třídy;
b)  úředníků, pro jichž ustanovení je přede- 
psáno nižší než úplné středoškolské vzdělání
(vyjímajíc   úředníky  důchodkové   kontrolní
služby), gážistů mimo služební třídy, pod-
úředníků, zřízenců, pomocných zřízenců a za- 
městnanců   v   pomocné   kancelářské   službě
u státních úřadů, soudů, státních nebo stá- 
tem spravovaných ústavů, podniků a fondů
(počítajíc v to i podniky  spravované  podle
zásad obchodního hospodaření);
II.   ve službě všech veřejnoprávních korpo- 
rací a ústavů (jmenovitě   i   všech   nositelů
2
veřejnoprávního sociálního pojištění), jejich
nebo jimi spravovaných podniků, fondů a za- 
řízení:
služební místa, odpovídající co do povahy
služby a předepsaného vzdělání služebním
místům uvedeným pod L, písm. b);
III. ve službě:
a)  soukromých podniků sloužících veřejné
dopravě železniční a paroplavební,
b)  podniků, u nichž stát je převážnou mě- 
rou podílníkem,
c)   podniků státem trvale subvencovaných
anebo  zaručených, k jichž zřízení je třeba
státního povolení, u těch pak, které jsou již
povoleny, jsou-li podle svých stanov, konces-
ních listin nebo zákona povinny, aby při obsa- 
zování míst přihlížely k déle sloužícím   neb
legionářům,
d)   registrovaných podniků důležitých pro
obranu státu:
služební místa, jež budou určena dohodou
mezi ministerstvem národní obrany a minis- 
terstvem, jehož dozorčí pravomoci dotčený
podnik podléhá a pokud jde o podniky uve- 
dené pod písm. d), místa, jež budou určena
dohodou mezi ministerstvem národní obrany
a příslušnými odborovými organisacemi za- 
městnavatelskými. "
2.
§ 3 zní:
"(1) Pokud pro služební místa té nebo oné
služby uvedené v § 2 jsou zřízeny dvě nebo
několik platových stupnic, vztahuje se vý- 
hrada pouze na místa, která se neobsazují po- 
výšením nebo postupem z nižší platové stup- 
nice. Kde podle platných předpisů předchází
propůjčení služebního místa čekatelská služba,
ustanovují se déle sloužící nejprve čekateli
[§ 7, odst. 3, písm. b)].
(2) Doplňují-li se služební místa určité
kategorie ze zaměstnanců nižší kategorie,
vztahuje se výhrada na služební místa v této
nižší kategorii. "
3.
V § 4:
1. v odstavci 1 ustanovení písm. a), b)
a c) zní:
,, a) služební místa zaměstnanců kancelář- 
ské služby v oboru vojenské správy čtyřmi
pětinami; ostatní služební místa civilních za- 
městnanců vojenské správy, jakož i služební
8
místa vojenských gážistů mimo služební třídy
plným počtem;
b)  služební místa četnických gážistů mimo
služební třídy, zřízenců (pomocných zřízenců)
finanční a vězeňské stráže dvěma třetinami a
c)   služební místa ostatní nejméně jednou
polovinou volných míst. "
2. Odstavec 2 zní:
"(2) Při tom třeba postupovati tak, že se
v případech uvedených za písm. a) - jde-li
o služební místa zaměstnanců kancelářské
služby tam uvedené - z každých pěti, v pří- 
padech uvedených za písm. b) z každých tří
a v případech uvedených za písm. c) z kaž- 
dých dvou služebních míst téhož druhu, jež
se zároveň nebo za sebou obsazují týmž pro-
půjčovatelem, propůjčí vždy první čtyři (dvě,
jedno) místa déle sloužícím. Při tom se nečiní
rozdílu, propůjčuje-li se služební místo defini- 
tivně, či prozatímně. "
4.
V § 6:
1. Odstavec 2 zní:
"(2) Podmínkou propůjčení vyhrazeného
služebního místa jest, že žadatel
a)  je československým  státním příslušní- 
kem,
b)  sloužil v československé branné moci -
s výjimkami uvedenými v odstavci 3 - nej- 
méně deset roků  v poměru  déle sloužícího,
nebo před uplynutím této lhůty se stal ná- 
sledkem vojenské služby k řadové službě ne- 
způsobilým a je dobře kvalifikován,
c)  vyhovuje všeobecným i zvláštním pod- 
mínkám stanoveným  pro propůjčení služeb- 
ního místa, o něž jde. "
2. Odstavec 3 zní:
"(3) Služební místa vojenských a četnic- 
kých gážistů, zřízenců finanční stráže, unifor- 
movaného policejního strážního sboru a do- 
zorčí stráže ve vězeňských a justičních po-
lepšovacích ústavech mohou býti propůjčena
déle sloužícím, kteří v tomto poměru sloužili
v československé branné moci nejméně šest
let a vyhovují jinak ustanovením předcháze- 
jících odstavců. "
5.
§7 zní:
"(1) Doba ztrávená ve vlastnosti déle slou- 
žícího se považuje za předchozí státní službu
4
podle § 25, odst. 1 platového zákona a obdob- 
ných předpisů na jeho základě vydaných.
(2)  Doba ztrávená ve vlastnosti déle slou- 
žícího se započítává do desetileté, pokud se
týče dvanáctileté služby podle § 210, odst. 2
a 3 platového zákona a obdobných předpisů
na jeho základě vydaných.
(3)  Vládní nařízení stanoví, za jakých pod- 
mínek a v jakém rozsahu se zřetelem na dobu
strávenou  ve vlastnosti  déle  sloužícího  se
zkracuje nebo se promíjí:
a)  doba, jež je podle § 7, odst. 7 platového
zákona po případě podle § 27, odst. 2 vládního
nařízení č. 113/1926 Sb. z. a n. a podle obdob- 
ných předpisů předepsána jako podmínka pro
ustanovení kancelářským úředníkem, po pří- 
padě kancelářským oficiantem a pod.,
b)  doba, jež je podle § 7, odst. 6 a podle
§ 25, odst. 4 platového zákona a podle obdob- 
ných  předpisů  na jeho  základě  vydaných
předepsána jako čekatelská doba pro ustano- 
vení úředníkem, gážistou mimo služební třídy,
podúředníkem  nebo  zřízencem, po  případě
jako povinná předcházející služební doba ve
vlastnosti pomocného zřízence a pod.
(4)   Vládní  nařízení   stanoví, v  kterých
jiných ještě směrech  (služební pořadí, slu- 
žební stáří, zvýšení platů a pod. ), za jakých
podmínek a v jakém rozsahu hodnotí se doba
ztrávená ve vlastnosti déle sloužícího ve slu- 
žebním poměru, do něhož byl déle sloužící při- 
jat nebo ve služebních poměrech po tomto ná- 
sledujících. "
6.
Ustanovení § 8 se zrušuje.
7.
§ 9 se přečísluje na § 8 a v jeho druhém
řádku za slovo "druhy" vkládají se slova
"a počet".
8.
Ustanovení §§ 10 až 14 se zrušují a na
místo nich se vkládají nové §§ 9 až 14 tohoto
znění:
"§ 9.
Oznamování uprázdněných míst.
Propůjčovatelé služebních míst vyhraze- 
ných podle §§ 2 až 4 jsou povinni každé takové
místo, které hodlají propůjčiti, oznámiti včas
5
ministerstvu národní obrany a zároveň vy- 
měřiti nejméně čtyřnedělní lhůtu k podání
žádosti.
§ 10.
žádosti o místa.
(1) Žádosti za propůjčení vyhrazeného
místa opatřené potřebnými doklady zasílají
déle sloužící ministerstvu národní obrany
skrze velitelství svého kmenového tělesa.
(2)  žádosti možno podati již během posled- 
ního roku před získáním nároku na umístění.
V žádosti nutno uvésti více druhů vyhraze- 
ných míst pro případ, že by místo na prvním
místě žádané nebylo  ihned  volné  nebo ne- 
mohlo býti propůjčeno.
(3)  žádosti a jejich přílohy jsou osvobozeny
od kolků.
§ 11.
Projednání žádostí.
(1) Projednání a event. doplnění žádostí
došlých podle § 10 v rámci vojenské správy
upravuje předpis vydaný ministerstvem ná- 
rodní obrany.
(2)  Ministerstvo národní obrany vede evi- 
denci podaných žádostí a sleduje jejich další
osud až do rozhodnutí o nich.
(3)  Propůjčovateli, který učinil oznámení
podle   §   9, doporučí  ministerstvo  národní
obrany ve stanovené lhůtě (§ 9) vhodné žada- 
tele a projedná podle potřeby s propůjčovate-
lem míst (s jeho nadřízeným nebo dozorčím
úřadem) vyskytnuvší se námitky nebo pře- 
kážky přijetí.
(4) Ministerstvo národní obrany může po- 
dle okolností i bez předchozího oznámení po- 
dle § 9 doporučiti propůjčovatelům míst žá- 
dosti déle sloužících k záznamu. V tomto pří- 
padě jsou propůjčovatelé povinni vésti seznam
došlých žádostí a jejich pořadí. Propůjčuje-li
se uprázdněné místo zaznamenanému již déle
sloužícímu, je propůjčovatel zproštěn oznamo- 
vací povinnosti podle § 9 stran tohoto místa.
(5) Ministerstvo národní obrany doporu- 
čujíc žádost podle odstavce 3 a 4 připojí prů- 
kaz osvědčující, že žadatel vyhovuje podmín- 
kám § 6.
6
§ 12.
Dovolená k vykonání prakse.
Déle sloužícím, ucházejícím se o propůjčení
místa podle tohoto zákona, lze dáti přiměře- 
nou dovolenou (s platem nebo bez platu) pro
předchozí přípravnou praksi, pokud je tato
prakse pro místo dotčeného služebního oboru
předepsána nebo požadována; podrobnosti
stanoví vládní nařízení.
§ 13.
Udělení míst.
(1) Obsadí-li propůjčovatel vyhrazené slu- 
žební místo déle sloužícím, zašle ustanovovati
dekret (listinu, doklad o přijetí) ministerstvu
národní obrany, které zařídí, aby déle sloužící
místo nastoupil.
(2) Nedojde-li k obsazení vyhrazeného
místa déle sloužícím, je propůjčovatel povinen
oznámiti ministerstvu národní obrany, jak
bylo místo obsazeno.
(3) Nedojde-li propůjčovateli míst ve sta- 
novené lhůtě doporučení podle § 11, odst. 3,
není závazku k propůjčení dotčeného služeb- 
ního místa podle tohoto zákona.
§ 14.
Postup při nezákonném udělení
míst.
(1) Bylo-li vyhrazené služební místo pro- 
půjčeno proti ustanovením tohoto zákona, je
úřad, jenž bude určen vládním nařízením, na
žádost ministerstva národní obrany povinen
prohlásiti propůjčení místa za neplatné a na- 
říditi, aby byl propuštěn bez nároku na jaké- 
koli odškodnění ten, kdo místo obdržel, a aby
bylo dotčené služební místo propůjčeno podle
ustanovení tohoto zákona. Nařízení tomu
musí propůjčovatel místa vyhověti a neprá- 
vem přijatého zaměstnance ihned ze služby
propustiti.
(2) Udělení místa nelze podle ustanovení
předcházejícího odstavce prohlásiti za ne- 
platné, uplynula-li ode dne, kdy místo bylo
propůjčeno, do dne, kdy ministerstvo národní
obrany podalo žádost podle předcházejícího
odstavce, doba jednoho roku.
(3) Propůjčí-li někdo proti ustanovení
tohoto zákona služební místo v podnicích uve-
7
děných v § 2, č. III, bude okresním úřadem,
v jehož obvodu má dotčený podnik své sídlo,
potrestán pokutou od 1. 000 do 10. 000 Kč, a to
i tehdy, nemůže-li již přijetí jiné osoby býti
prohlášeno za neplatné. Pokuty připadají
státu. "
9.
§ 15 se mění takto:
1.   označení "(1)"  v odstavci  prvním se
škrtá;
2.   ustanovení   písm. b) v témže odstavci
zní: "dovršil-li 40. rok věku";
3. ustanovení odstavce 2 se zrušuje.
10.
Za § 15 se vkládají nové §§ 16 a 17 tohoto
znění:
"§ 16.
Vztah   tohoto   zákona   k   zákonu
čís. 462/1919 Sb. z. a n.
(1) Ustanovení zákona ze dne 24. července
1919, č. 462 Sb. z. a n. o propůjčování míst
legionářům nejsou tímto zákonem dotčena.
(2) Pokud služební místo, vyhrazené déle
sloužícím podle §§ 2 až 4, bude propůjčeno
legionáři, pokládá se za propůjčené déle slou- 
žícímu.
§ 17.
Vztah k právním ustanovením
o zprostředkování práce.
Na propůjčování míst déle sloužícím podle
tohoto zákona se nevztahují ustanovení vlád- 
ního nařízení ze dne 9. července 1936, č. 217
Sb. z. a n. o zprostředkování práce; jinak zů- 
stávají ustanovení tohoto nařízení nedotčena. "
11.
§ 16 se přečísluje na § 18.
Čl. II.
Ministr národní obrany se zmocňuje, aby
upravil a ve Sbírce zákonů a nařízení vyhlásil
plné znění zákona č. 54/1927 Sb. z. a n., při
čemž budiž též výraz "déle sloužící poddůstoj- 
ník" ve všech svých tvarech nahrazen pří- 
slušnými tvary výrazu "déle sloužící".
8
čl. III.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlá- 
šení; provede jej ministr národní obrany v do- 
hodě s ostatními členy vlády.
Důvodová zpráva
Všeobecně.
Zákon č. 54/1927 Sb. z. a n. vyhradil
déle sloužícím určitá místa ve státní, jiné
veřejné i soukromé službě, a to tak, že déle
sloužící, který ztrávil nejméně 8 let v tom- 
to poměru, nabýval právního nároku na
propůjčení některého z vyhrazených míst,
za předpokladu ovšem, že vyhovuje vše- 
obecným i zvláštním podmínkám stanove- 
ným pro propůjčení místa, o něž se uchá- 
zel.
Zákon vyšel v době, kdy vojenská sprá- 
va, zejména pro zkrácení presenční služby
na 18 měsíců, byla nucena čeliti hrozícímu
nedostatku vycvičených a zkušených pod- 
důstojníků, kteří jsou instruktory presenč-
ně sloužícího mužstva. V 18 měsících ne- 
mohla vojenská správa ani vycvičiti zku- 
šené poddůstojníky a tím méně jejich vý- 
cviku a zkušenosti využíti k instruování
ostatního mužstva presenční službu nastu- 
pujícího.
Bylo proto nutno učiniti určité opatření,
aby vycvičení poddůstojníci byli přidrženi
k další činné službě podle § 19 branného
zákona, která je ovšem jen dobrovolná.
V té době bylo velmi těžko získávati vo- 
jenské osoby presenčně sloužící pro se- 
trvání v další činné službě, nač měly ne- 
malý vliv i reminiscence na obdobný po- 
měr v bývalé rakousko-uherské armádě.
Ani zákon, o umisťování déle sloužících ne-
přivodil znatelnějšího obratu v náboru
déle sloužících, neboť jednak délka další
činné služby, která byla podmínkou pro
umístění, jednak mlhavě formulovaný ná- 
rok na umístění (splnění všech předepsa- 
ných podmínek) a konečně skutečnost, že
déle sloužící po službě vojenské musil ve
služebním poměru, v němž byl umístěn,
začíti od počátku tak jako by vojenskou
službu nebyl konal, zrazovaly od vstupu do
poměru déle sloužícího.
Zákon č. 54/1927 Sb. z. a n. nevešel do- 
sud v účinnost (s výjimkou § 13, odst. 2
a § 15, odst. 1, písm. c), kterážto ustano- 
vení byla v účinnost uvedena vl. naříze- 
ním č. 111/1934 Sb. z. a n. ). Určiti den,
kdy zákon měl nabýti účinnosti, ponecháno
bylo vládnímu nařízení se zřetelem k době,
v níž první déle sloužící dokončí předepsa- 
nou další činnou službu. Poněvadž do po- 
měru déle sloužících ve smyslu zákona
byly vojenské osoby z počtu mužstva při- 
jaty teprve v r. 1924, byli by tito první
déle sloužící nabyli nároku na umístění
teprve v roce 1932.
Zkušenosti s náborem déle sloužících
vedly k tomu, že vojenská správa viděla
nezbytnost ukázati déle sloužícím, že s je- 
jich umisťováním v civilních státních služ- 
bách je to nejen míněno vážně, nýbrž že
jsou i dosaženy praktické výsledky. Jen
tímto postupem mohla vojenská správa
přikročiti ke kvalitnímu výběru nových
déle sloužících a zvýšení morálních, fysic- 
kých i vojenských podmínek náboru, aby
tak vývojem vytvářela sbor déle sloužících
po každé stránce složený ze živlů jsoucích
i vhodnou a žádoucí akvisicí pro každou
jinou službu umístěním získanou. Byly
proto mezi ministerstvem národní obrany
a některými resorty státní správy uzavře- 
ny t. zv. administrativní dohody, vládou
schválené, o umisťování déle sloužících
ještě před účinností zákona č. 54/1927 Sb.
z. a n. Takovéto umisťování déle slouží- 
cích, které se dalo již po nejméně 2 a poz- 
ději 3 letech další činné služby přispělo
vedle úpravy hmotných poměrů déle slou- 
žících zákonem č. 83/1932 Sb. z. a n. znač- 
ně k lepšímu a pravidelnějšímu náboru
déle sloužících.
Umisťování podle administrativních do- 
hod má pro vojenskou správu světlé i stin- 
né stránky, neboť na jedné straně vojen- 
ská správa má a musí míti zájem na tom,
9
aby zkušenosti déle sloužících a jejich způ- 
sobilosti instruktorské co nejvíce a po dobu
co nejdelší bylo využito ve službě vojen- 
ské, na druhé straně musí jim umožňovati
odchod do trvalých povolání, aby poměr
déle sloužících neztratil přitažlivou sílu
pro nové uchazeče a vyjíti vstříc i žádání
jiných resortů, aby pro určité kategorie
byli uvolňováni déle sloužící věkově mlad- 
ší, poněvadž úspěch záležel v podstatě jen
na dobré vůli a volné úvaze úřadů místa
obsazujících, nikoli na právním nároku.
Otázky obrany státu, vystupující ze- 
jména v poslední době, postavily vojen- 
skou správu před nové úkoly, jejichž rea-
lisace vyžaduje mimo jiné podstatné zvý- 
šení počtu déle sloužících.
Vládním usnesením ze dne 21. května
1937 byl dosavadní počet déle sloužících
zvýšen více než dvojnásobně. Na tento po- 
čet hodlá vojenská správa doplniti stav
déle sloužících v nejblíže následujících
3 letech. Zároveň hodlá vojenská správa
prodloužiti dobu další činné služby z dosa- 
vadních 8 na 10 let, aby tak mohla plně
využíti vojenských schopností déle slouží- 
cích a aby investice, které na jejich vý- 
chovu byly vynaloženy, nepřišly nazmar.
Bude-li však déle sloužící nucen ztráviti
v dobrovolné další činné službě dobu po- 
měrně velmi dlouhou, je třeba zbaviti ho
starostí o další existenci a zabezpečiti mu
ji tak, aby do poměru déle sloužícího vstu- 
poval a povinnosti déle sloužícího vykoná- 
val ochotně u vědomí, že nejlepší léta své- 
ho života neobětoval namáhavé vojenské
službě marně.
Ve snaze tohoto výsledku dosíci před- 
kládá vláda návrh na změnu zákona č. 54/
1927 Sb. z. a n.
Hlavní změny, které jsou proti dosavad- 
nímu stavu navrhovány, týkají se druhu
a počtu vyhrazených míst, podmínek pro
umisťování, řízení umisťovacího a zhod- 
nocení vojenské služby déle sloužícího ve
služebním poměru, v němž bude umístěn.
Jednotlivě:
K  článku   I.
K čís. 1:
úvodní větou nového znění § 2 se kon- 
statuje, že každý déle sloužící, který vyho- 
vuje ustanovením zákona, bude - žádá-li
ovšem o to - umístěn. Je to manifestace
vůle státní správy vycházeti déle sloužícím
vstříc a zároveň zbaviti je obav, že snad
počet vyhrazených míst (§4) není dosta- 
tečný.
Jednotlivé druhy míst, jež dosud podle
§ 2 zákona č. 54/1927 Sb. z. a n. byly déle
sloužícím vyhrazeny, zůstávají bez pod- 
statné změny. Výpočet jich byl však ter- 
minologicky přizpůsoben stavu dnes plat- 
nému. Termín manipulační (kancelářští)
úředníci, který po nové kategorisaci úřed- 
níků provedenou vládním nařízením č.
103/1927 Sb. z. a n., stal se co do obsahu
sporným, nahrazen byl novou dikcí, podle
které se déle sloužícím vyhrazují (v me- 
zích kvóty stanovené v § 4) všechna místa
úřednická, pro která je předepsáno nižší
než úplné středoškolské vzdělání. Výjimka
učiněna jen pro úředníky důchodkové kon- 
trolní služby, poněvadž pro tyto má býti
předepsáno úplné středoškolské vzdělání a
finanční správa fakticky od uchazečů toto
vzdělání již požaduje.
Mezi soukromé podniky, u nichž mohou
býti určitá služební místa vyhrazena déle
sloužícím, zařaďují se nově i t. zv. regis- 
trované podniky důležité pro obranu stá- 
tu, o nichž jedná hlava III, část 2 zákona
č. 131/1936 Sb. z. a n. o obraně státu. Je
přirozené, že místa vyhrazená déle slouží- 
cím v těchto podnicích nebudou určena ně- 
jakým vrchnostenským aktem, nýbrž do- 
hodou s příslušnými odborovými organisa-
cemi zaměstnavatelskými. Předpokládá se,
že tyto podniky již vzhledem k svým prá- 
vům a povinnostem vyjdou vstříc vojenské
správě a tím i déle sloužícím, v nichž zís- 
kají spolehlivé a ukázněné zaměstnance.
K čís. 2:
§ 3 doplňuje se v prvním odstavci jen
odkazem na nové ustanovení § 7, odst. 3,
písm. b), aby nebylo rozporu mezi oběma
ustanoveními. Vzhledem k § 7, odst. 3,
písm. b) může tedy vládním nařízením
býti stanoveno, že déle sloužící za určitých
podmínek nemusí býti ustanovován nej- 
dříve čekatelem, po případě pomocným zří- 
zencem nebo kancelářským pomocníkem,
nýbrž hned zřízencem (úředníkem) nebo
kancelářským oficiantem.
Dosavadní ustanovení § 3, odst. 2 se po- 
někud mění na přání některých resortů
státní správy. I když v novém znění mohlo
10
by býti na první pohled spatřováno zhor- 
šení dosavadního stavu, otvírají se tím
déle sloužícím nová místa, o která se také
hlásí.
K čís. 3:
Změny v odstavci 1 se týkají počtu
vyhrazených míst v jednotlivých katego- 
riích zaměstnaneckých. Zvýšený počet déle
sloužících nutnost této změny plně odů- 
vodňuje. Zvyšují se proto dosavadní kvóty
u četnictva, finanční a vězeňské stráže
z jedné poloviny na dvě třetiny, u ostat- 
ních míst z jedné třetiny na polovinu.
U policejní stráže zůstává kvóta dosavad- 
ní. Propůjčovateli míst, jichž vyhrazená
kvóta se zvyšuje, zůstává ještě dosti vol- 
nosti při jich obsazování, neboť není-li
oprávněných uchazečů, není v obsazení
místa nijak vázán. V oboru ministerstva
národní obrany, kde dosud byla vyhrazena
všechna místa zaměstnanců kancelář- 
ské služby déle sloužícím, je nutno uvolniti
určitou minimální (jednu pětinu) míst pro
ženy (hlavně pro psaní na stroji). V ostat- 
ních kategoriích zaměstnaneckých v oboru
vojenské správy zůstávají všechna místa
vyhrazena déle sloužícím.
K čís. 4:
V § 6 jsou stanoveny podmínky nároku
na propůjčení vyhrazeného místa.
Proti dosavadnímu stavu prodlužuje se
podmínka služby v poměru déle sloužícího
z důvodů shora (ve všeobecné části) uve- 
dených z 8 na 10 let. Nárok na umístění
poskytuje se však i těm déle sloužícím,
kteří se před dovršením 10 lete služby sta- 
nou k řadové službě nezpůsobilými. Tyto
osoby byla by vojenská správa nucena
prostě z poměru déle sloužících propustiti.
Nebylo by spravedlivé, aby z dobrodiní zá- 
kona byli vyloučeni, jestliže vojenská služ- 
ba byla příčinou jejich nezpůsobilosti ke
službě vojenské; předpokládá se ovšem, že
takoví déle sloužící neztratili způsobilost
k zastávání místa ve službách mimovojen-
ských. Déle sloužící, kteří se stali nezpůso- 
bilými k vojenské službě v takovém stupni,
že ztratili způsobilost k zastávání místa
ve službách vyhrazených, mají ovšem ná- 
rok na zaopatření podle zákona č. 83/1932
Sb. z. a n.
Podle dosavadního znění § 6, odst. 2 zá- 
kona je podmínkou pro propůjčeni vyhra-
zeného služebního místa, aby uchazeč vy- 
hovoval též všem všeobecným i zvláštním
podmínkám stanoveným pro propůjčení
služebního místa, o něž jde.
Vláda uvažovala o možnosti stanovení
úlev v podmínkách pro umístění déle slou- 
žících, na př. v podmínce zdravotní způ- 
sobilosti, svobodného stavu, bezdětnosti a
pod. Tomu bude lze, ukáže-li se toho nutnost,
vyhověti v rámci platných předpisů (libe- 
rálním používáním práva dispense, změ- 
nou interních předpisů a pod. ). Bude-li
třeba, vydá vláda v těchto směrech pro-
půjčovatelům služebních míst příslušné
pokyny.
Dosavadní odstavec 3 § 6 přenechával
vládnímu nařízení stanoviti, že v někte- 
rých služebních oborech (zvláště u čet- 
nictva, finanční stráže a stráže bezpeč- 
nosti) může býti služební místo propůjčeno
již po pětileté službě v poměru déle slouží- 
cího. Na této zásadě setrvává i přítomný
návrh. Stanoví toliko možnost takového
umístění přímo zákonem, poněvadž vlád- 
ním nařízením stejně by nemohlo býti sta- 
noveno nic jiného. V této úpravě je též
spatřovati kompromis mezi hlediskem vo- 
jenské správy a potřebou zmíněných
ozbrojených sborů, aby používaly služeb
bývalých déle sloužících ještě ve fysické
kondici dovolující zmáhati obtížnost a dů- 
ležitost služby těmito sbory obstarávané.
Mezi služby, pro něž se připouští možnost
umístěni po kratší době, pojaty jsou služ- 
by u všech ozbrojených sborů. Dosavadní
pětiletá služba v poměru déle sloužícího
zvyšuje se však na šestiletou vzhledem
k tomu, že i základní doba, která je pod- 
mínkou pro umístění, zvyšuje se z 8 na
10 let.
K čís. 5:
Velmi palčivou otázkou, nejvíce brzdící
pravidelné doplňování sboru déle slouží- 
cích, je otázka hodnocení jejich další činné
služby ve služebním poměru, v němž budou
umístěni. Je pochopitelné, že na déle slou- 
žícího, nastupujícího vyhrazené služební
místo po 10 lete další činné službě ve věku
nejméně 32 až 34 let, nemůže působiti
příznivě skutečnost, že je na roven posta- 
ven začátečníku, třeba ve věku 18 let.
Dnešní stav v tomto směru je naprosto
neuspokojivý. Podle vládního nařízení č.
58/1934 Sb. z. a n. započítává se sice čás-

