456

§ 13. Státní tiskárny.
§ 13. Státní tiskárny:

b) v působností ministerstva národní obrany.

Rozpočet tiskárny ministerstva národní obrany na rok 1938 byl upraven se zřetelem
k bilanci tiskárny za rok 1936 a k rozpočtu tiskárny na běžný rok 1937, jakož i k provozu
podniku, jak se v běžném roce 1937 vyvíjí.

Rok 1936 končí pro státní podnik Tiskárna ministerstva národní obrany ziskem
517. 526'65 Kč, po utvoření reservy na zaplacení daně výdělkové v částce 223. 000 Kč,
ziskem 294. 526'65 Kč. Z této částky bylo určeno zaplatiti 75. 000 Kč na splátku inves-
tičních dluhů podniku a 98. 600 Kč za provedené investice, takže zbývá celkem částka
120. 926. 65 Kč jako konečný přebytek k odvedení do státní pokladny
(na místě částky 120. 000 Kč preliminované podnikovým rozpočtem).

Podstatné zvýšení chodu podniku odpovídající zvýšeným potřebám vojenské správy
potrvalo i v roce 1936, jak je zřejmo ze srovnání množství zpracovaného materiálu a
surovin z posledních let.

Materiálu a surovin bylo zpracováno:

 
 

v roce 1936 za....

1, 565. 849 Kč,

 

v roce 1935 za....

1, 544. 009 Kč,

 

v roce 1934 za....

950. 770 Kč,

 

v roce 1933 za....

737. 925 Kč,

 

v roce 1932 za....

963. 884 Kč,

 

v roce 1931 za....

816. 750 Kč.

Pokud se týče papíru koupeného na výrobu bylo zpracováno:

 

v roce 1936 papíru cca.

.. 311. 000 kg,

 

v roce 1935 papíru cca.

.. 302. 000 kg,

 

v roce 1934 papíru cca.

.. 175. 000 kg,

 

v roce 1933 papíru cca.

.. 153. 000 kg,

 

v roce 1932 papíru cca.

.. 160. 000 kg.

Na mzdy dělnické bylo vyplaceno:

 
 

v roce 1936 .....

1, 551. 092 Kč,

 

v roce 1935 .....

1, 432. 306 Kč,

 

v roce 1934 .....

1, 167. 549 Kč,

 

v roce 1933 .....

, 1, 155. 016 Kč,

 

v roce 1932 .....

1, 312. 598 Kč,

 

v roce 1931 .....

1. 437. 985 Kč.

Bylo tedy zpracováno materiálu a surovin v roce 1936 na př. proti roku 1933
více o 110% a na mzdy dělnické bylo vyplaceno proti témuž roku více pouze o 33%.

Podnik přijal:

1. za tiskopisy skladové

 
 

v roce 1936...

... 3, 038. 530 Kč,

 

v roce 1935...

... 3, 135. 107 Kč,

 

v roce 1934...

... 2, 565. 951 Kč,

 

v roce 1933...

... 2, 679. 077 Kč,

 

v roce 1932...

... 2, 528. 732 Kč,

 

v roce 1931...

... 2, 319. 647 Kč;

2. za tiskopisy pro MNO.

 

v roce 1936...

... 1, 360. 156 Kč,

 

v roce 1935...

... 1, 215. 938 Kč,

 

v roce 1934...

... 742. 303 Kč,

 

v roce 1933...

... 596. 617 Kč,

 

v roce 1932...

... 765. 981 Kč,

 

v roce 1931...

... 835. 617 Kč;


457

§ 13. Státní tiskárny.

3. za různé jiné práce

 

v roce 1936...

... 1, 097. 153 Kč,

v roce 1935...

... 924. 584 Kč,

v roce 1934...

... 963. 299 Kč,

v roce 1933...

... 833. 969 Kč,

v roce 1932...

... 951. 254 Kč,

v roce 1931...

... 778. 837 Kč.

Celkem podnik přijal

v roce 1936...

... 5, 495. 839 Kč,

v roce 1935...

... 5, 275. 629 Kč,

 

... 4, 271. 553 Kč,

v roce 1933...

... 4, 109. 563 Kč,

v roce 1932...

... 4, 245. 967 Kč,

v roce 1931...

... 3, 913. 872 Kč.

Podle těchto výsledků za rok 1936 byly zvýšeny v návrhu rozpočtu podniku na rok
1938 proti rozpočtu na rok 1937 položky určené na:

a) náklad na mzdu (byla rozdělena na dvě položky),

b) spotřebu materiálu a surovin,

c) ostatní provozní a režijní náklady,

d) udržování zařízení,

e) příspěvek na nemoc, a starob, pojištění dělnictva,

f) různé nepředvídané výdaje,

vše z důvodu většího provozu podniku, jehož rozsah jeví v posledních létech tendenci
vzestupnou v důsledku mimořádných požadavků vojenské správy.

Naproti tomu byly sníženy položky určené na:

a) platy smluv, občanských zaměstnanců,

b) různé správní výdaje (v důsledku rozdělení na dvě položky).

Celkem počítá se v návrhu rozpočtu na rok 1938 s provozovacími

. 4, 769. 400 Kč

výdaji .......................

proti preliminovaným výdajům provozovacím v roce 1937....

. 3, 640. 500 Kč

tedy více o .....................

. 1, 128. 900 Kč

a s provozovacími příjmy ................

. 4, 998. 200 Kč

proti příjmům preliminovaným v r. 1937 ...........

. 3, 900. 200 Kč,

jeví se tudíž zvýšení o .................

. 1, 098. 000 Kč,

což odpovídá provozu podniku v roce 1936.

 

458

§ 14. úřední noviny v Praze a v Bratislavě.
§ 14. Úřední noviny v Praze a Bratislavě.

úřední noviny jsou vydávány za účelem přímého seznamování veřejnosti s opatřeními
a intencemi vlády a pro nestranné zpravodajství o důležitých událostech vnitřních i za-
hraničních.

V úředních novinách jsou na základě různých zákonných a správních opatření uve-
řejňována usnesení soudní, vyhlášky, oznámení, výkazy, nabídkové soutěže, oznámení
o uprázdněných místech veřejných úřadů, svolání dědiců, valných hromad a různá sdě-
lení společností a firem, jejichž veřejná známost a případně i pravoplatnost jest podmí-
něna včasným uveřejněním v úředních listech.

Hospodaření v roce 1936 skončilo přebytkem ........

452. 456´95.

úřední noviny v Praze vykázaly v roce 1936 ztrátu v částce....

58. 680'80,

Úradné noviny v Bratislavě zisk ..............

511. 13775.

Provozní zisk úředních novin v Praze a Bratislavě preliminuje se
na rok 1938 částkou ..................

900. 100'-,

z toho připadá:

   

na úřední noviny v Praze .................

366. 300'-,

na Úradné noviny v Bratislavě ...............

533. 800'-.


45

§ 15. československá tisková kancelář.
§ 15. Československá tisková kancelář.

Československá tisková kancelář jako státní podnik zpravodajský má za úkol spolehlivě
obstarávati zpravodajství, a to v prvé řadě zpravodajství politické - doprovozené zpra-
vodajstvím illustračním -, dále zpravodajství komerční a sportovní. Své zprávy dodává
tisku, kruhům peněžním, průmyslovým a obchodním, a zahraničním zpravodajským agen-
turám. Nejširší veřejnosti slouží československá tisková kancelář rozhlasem ve zvlášt-
ních relacích Radiojournalu. Kromě toho obstarává československá tisková kancelář též
službu insertní, hlavně pro státní a veřejné úřady.

Vlastní službu, to jest provoz podniku, obstarávají odvětví a oddělení českosloven-
ské tiskové kanceláře v Praze, odbočky podniku a dopisovatelé v důležitých místech čes-
koslovenské republiky, dále pak vlastní zpravodajové v zahraničí a konečně i zahraniční
zpravodajské agentury na podkladě vzájemných úmluv o zpravodajství.

V roce 1937 zavedla československá tisková kancelář vysílání svého materiálu v české
řeči do svých odboček dálnopisnými stroji a hodlá zavésti tuto službu též v jazyce němec-
kém. Zkouší se již také vysílání dálnopisnými stroji pro cizinu.

Další rozvoj služby by vyžadoval nových nákladů personálních a věcných. Snaha,
aby úhrada, kterou poskytuje státní pokladna ke krytí konečného schodku podniku byla
pokud možno nejmenší, vedla k tomu, že náklady byly úzkostlivě preliminovány, takže
konečný schodek československé tiskové kanceláře na rok 1938 je preliminován částkou
483. 600 Kč (včetně úmoru investiční půjčky 29. 500 Kč), to jest nižší o 915. 400 Kč, než jak
byl preliminován na rok 1937.

Pro posouzení celkové ztráty čsl. tiskové kanceláře nutno uvážiti, že z této ztráty
připadá circa 30% na provoz podniku a 70% na budovu. Poměry na trhu bytovém ne-
dovolují kalkulovati těžbu podle skutečných nákladů stavebních, které byly proti nyněj-
ším cenám značně vyšší, ale podle skutečně docíleného nájemného při pronajímání míst-
ností obchodním zájemcům.

Ve výnosu budovy obsaženo jest i nájemné z místností, kterých používá Českoslo-
venská tisková kancelář, a jež je stanoveno podle skutečných stavebních nákladů.


460

Skupina m.

Skupina III.
Podíly na státních daních, dávkách a poplatcích.

Úhrn podílů na státních daních, dávkách a poplatcích odhaduje se na rok 1938 ve výši
2. 743, 104. 140 Kč, tedy o 79, 987. 460 Kč méně než na rok 1937, kdy bylo preliminováno
2. 823, 091. 600 Kč.

Tento pokles výdajů ve skupině III. je způsoben výhradně sníženou potřebou v části E
Mimořádná přechodná opatření, jež je proti roku 1937 menší o 271, 912. 200 Kč.

Poněvadž naproti tomu v části A Podíl svazků územní samosprávy a fondů na státních
daních, dávkách a poplatcích jeví se zvýšení o 29, 974. 740 Kč, v části B Podíl z daně z obratu
a z daně přepychové na učitelské platy o 95, 000. 000 Kč, v části C Podíly státních fondů
o 66, 200. 000 Kč a konečně v časti D Ostatní podíly o 750. 000 Kč, úhrnem tedy v části A, B, C
a D o 191, 924. 740 Kč, činí celkové snížení ve skupině III jen 79, 987. 460 Kč.


461

Skupina IV. Správa státního dluhu.

Skupina IV.
Správa státního dluhu.

V rozpočtovém návrhu na rok 1938 preliminuje se celková po-
třeba pro státní dluh částkou ..............

1. 852, 151. 545 Kč,

tedy proti rozpočtem na rok 1937 schválené částce .......

1. 700, 947. 183 Kč,

více o ......................

151, 204. 362 Kč.

Podle návrhu rozpočtu na r. 1938 činí státní dluh k 1. lednu 1938

47. 094, 386. 474 Kč,

kdežto v rozpočtu na rok 1937 počítalo se s dluhem ......

46. 784, 508. 636 Kč.

Státní dluh se tedy zvyšuje o ............

309, 877. 838 Kč.

Při porovnání se stavem roku 1937 jsou tyto změny:

 

Přírůstek:

 

1. 4 1/2% unifikační půjčka emise A ...........

665, 000. 000 Kč,

2. 4 1/2% unifikační půjčka emise B ...........

625, 000. 000 Kč

3. úvěr vlády anglické ................

8, 862. 914 Kč

4. úvěry vlády Spojených Států Amerických ........

522, 100. 000 Kč.

5. úvěry vlády italské ................

75, 510. 487 Kč 

6. čsl. osvobozovací dluh ...............

267, 388. 084 Kč

7. Závazky Společné pokladně na předvál. dluh:

 

a) zajištěný ...................

74, 628. 710 Kč

b) nezajištěný ..................

86, 165. 331 Kč

Úhrnný přírůstek...

2. 324, 655. 526 Kč.

úbytek:

 

1. 3 1/2% IV. státní půjčka ..............

230, 955. 375 Kč

2. Státní stavební losová půjčka ............

40, 000. 400 Kč

3. 3% odškodňovací dluhopisy za vál. půjčky ........

121, 368. 638 Kč

4. 3% odškodňovací dluhopisy za vál. dodávky .......

46, 708. 500 Kč

5. 3 1/2% náhradní renta ...............

2, 683. 300 Kč

6. 3% železniční dluhopisy typ A ............

750 Kč

7. Zápůjčka pro podnik "Státní lázně" ..........

2. 449 Kč

8. Dřívější státní půjčky ve vázané úschově u poštovní spořitelny

11, 127. 200 Kč

9. Státní pokladniční poukázky .............

599, 426. 000 Kč

10. 8% zahraniční půjčka z r. 1922 ...........

470, 708. 120 Kč

11. úvěry vlády francouzské ..............

149, 453. 556 Kč

12. 5% poukázky 1937 - 1942 zaručené francouzskou vládou...

312, 343. 400 Kč

13. Státovkový dluh .................

30, 000. 000 Kč

Úhrnný úbytek...

2. 014, 777. 688 Kč.

Čistý přírůstek státního dluhu činí tudíž proti roku 1937...

309, 877. 838 Kč.


462

B. Mimořádný rozpočet.

Příloha B.

Mimořádný rozpočet.

Investice pravé státních podniků, které byly v roce 1937 odkázány
na úvěr, byly zařaděny do čl. XVIII finančního zákona na rok 1937. Vzhledem k tomu,
že na rok 1938 se mění forma rozpočtu a že tento se dělí na dvě části, a to na řádný roz-
počet (příloha A) a mimořádný rozpočet (příloha B), který se nově zavádí pro rok 1938,
zařaďují se investiční náklady státních podniků (investice pravé), pokud jsou odkázány
na úvěr, na rok 1938 do mimořádného rozpočtu (oddělení 1), na který se vztahuje
čl XXIX osnovy finančního zákona na rok 1938. Jinak poukazuje se na údaje ve zvláštní
části důvodové zprávy u dotčených státničil podniků (skupina II).

Ohledně zařadění výdajů na zvláštní potřeby obrany státu do mimo-
řádného rozpočtu (oddělení 2) nutno uvésti, že vzhledem k mezinárodním poměrům jest
nezbytně třeba doplniti materiální vybavení armády na výši, odpovídající mezinárodní
situaci. Tyto značné mimořádné výdaje na obranu státu ovšem nemůže plně nésti jen ny-
nější generace; proto je třeba odkázati je na úvěr.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP