Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1937.
IV. volební období. 4. zasedání.
751.
Návrh
poslanců Josefa Ešnera, Jar. Kučery, Luďka Pika, Antonína Remeše a
Frant. Nového
na vydání vládního nařízení podle čl. 1 zákona ze dne 21. června 1934, čís. 109
Sb. z. a n., jímž se pozměňuje vládní nařízení ze dne 24. května 1928, čís. 74 Sb.
z. a n. o náhradách pozemkové daně z důvodů živelních škod na zemědělských kul- 
turách a vládního nařízeni ze dne 24. května 1928, čís. 75 Sb. z. a n. o poskytováni
podpor při živelních pohromách.
Podepsaní navrhují:
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Vládě se ukládá, aby neprodleně pro- 
vedla své usnesení z roku 1935, týkající
se novelisace vládních nařízení č. 74 a 75
z r. 1928 Sb. z. a n. o náhradách pozem- 
kové daně z důvodů živelních škod na ze- 
mědělských kulturách a o poskytování
podpor při živelních pohromách a to tak,
že
1.  akce pro zemědělce postižené živel- 
ními  pohromami  prováděny  budou  na- 
příště okresními a zemskými úřady,
2.  v místních a okresních komisích pro
vyšetřování škod a rozdílení podpor při
živelních pohromách dostane se zastou- 
pení všem zájmovým zemědělským orga-
nisacím,
3.  podpory   budou  vypláceny v peně- 
zích.
Odůvodnění.
Podle § 9 vlád. nař. č. 74/1928 pře- 
zkoumání nároků na náhradu pozemkové
daně z důvodů živelních pohrom a zjiště- 
ní výše škody přísluší okresním komisím.
Okresní komise skládá se z předsedy a
ze 4 členů. Tři členy jmenuje správa fon- 
du v
Čechách a na Moravě podle návrhů
příslušných odborů zemědělských rad.
Podle § 7 vlád. nař. č. 75/1928 čl. 2
zřizuje se místní komise v každé obci
postižené živelní pohromou a skládá se
z předsedy a ze 2 až 4 místních znalců,
jmenovaných politickým úřadem I. stoli- 
ce z řad místních zemědělců, po slyšení
delegáta zemědělské rady z příslušného
okresu.
Při praktickém provádění obou citova- 
ných vládních nařízení ukázalo se, že
jsou nedostatečnými a nevyhovují plně
účelu, který měl zákonodárce na mysli.
Praktickým prováděním obou citovaných
vládních nařízení pověřeny jsou odbory
zemědělských rad, které svým zastara- 
lým složením neodpovídají demokratické
ústavě státní a hospodářskému rozvrst- 
vení skupin zemědělských usedlostí. Od- 
bory zemědělských rad opírají se o ze-
mědělsko-hospodářské spolky, v nich?
zájem veliké většiny držitelů půdy (ze- 
mědělců) se nemůže uplatniti.
Obě citovaná vládní nařízení dávají
delegátům a odborům zemědělských rad
právo, aby navrhli a dokonce do okres-
nich komisí jmenovali členy ze řad ze- 
mědělců. Místní komise škody vyšetřují
a okresní komise tato vyšetření kontro- 
lují a podpory rozdělují. Jsou proto obě
tyto instituce velmi důležité. Podle § 109
odst. 2 zák. č. 76/1927 Sb. z. a n. má
býti z fondů zřízených podle § 108 té- 
hož zákona použito přebytků ku posky- 
tování mimořádných podpor hospodář- 
sky slabým poplatníkům, jimž ku zmír- 
nění škod způsobených živelní pohromou
jest zvláštní pomoci potřeba.
Delegáti zemědělských rad nedbají
zájmových organisací, nikoho se nedota- 
zují a okresním úřadům navrhují k jme- 
nování do místních komisí osoby jedné
politické strany, ke které sami přísluší.
Stejně stranické je jmenování členů do
okresních komisí, v důsledku čehož ne- 
dostává se výhod ze zákona plynoucích
těm zemědělcům, které měl zákonodárce
na mysli, t. j. hospodářsky slabým po- 
platníkům, nýbrž z největší části hospo- 
dářsky silným jedincům.
Podpory postiženým zemědělcům po- 
dle vlád. nař. č. 75/1928 vypláceny jsou
v naturáliích a přednost při zadávání do- 
dávek těchto naturálií, které provádí o-
kresní úřady, mají družstva. I v tomto
případě okresní komise počínají si jedno- 
stranně a protěžují z 90% družstva ho- 
spodářská, jako by jiných družstev v re- 
publice nebylo. Postiženým zemědělcům
dostává se tak podpor jednak opožděně
a jednak jsou jim často vnucovány k od- 
běru také produkty, které jsou pro ně
nevhodné a které nepotřebují. Sdělí se
jim, kolik metrických centů levnějšího
zboží se jim přiděluje jako podpora a ulo- 
ží se jim lhůta, do které je mají odebra- 
ti. Skladiště družstva od místa pobytu
zemědělcova bývá často vzdáleno něko- 
lik hodin cesty a zemědělec si musí sjed- 
nati povoz k dopravě. Vedle toho v cha- 
lupách zemědělců zejména malých, v té
době není peněz potřebných na zaplace- 
ní odvezení naturální podpory a tak se
stává, že zemědělec nemůže ve stanove- 
né době příděl odebrati.
Není žádných věcných důvodů, aby
podpory nebyly vypláceny v penězích,
neboť správě fondu živelního i správě
státní zůstává stejné, komu peníze vy- 
účtuje, jestli družstvu anebo přímo země- 
dělcům.
V Praze dne 14. ledna 1937.
Ešner, Jar. Kučera, Plk, Remeš, Nový,
Klein, Srba, Bečko, Polach, Schulcz, Kopasz, F. Kučera, František Němec, Benda,
Jaša, Jurnečková-Vorlová, dr. Markovič, A. Langer,  Hladký,   Dlouhý,  Laušman,
Vaverka, Tymeš.

