57
Zdaňování družstev.
Zákonná ustanovení o zdaňování družstev jsou předmětem
revise v rámci chystané novely k zákonu o přímých daních.
I podle platného zákonného stavu má prodej nečlenům u nákup-
ních družstev za následek ztrátu daňových výhod.
Zdaňování rodinných
akciových společností.
Daňovému úniku u rodinných akciových společností a cizo-
zemských společností čelí nová stylisace § 324, odst. 3 zákona
o přímých daních, která umožňuje finanční správě, aby takovéto
případy zdanila podle skutečných hospodářských výsledků v bi-
lanci nevykázaných.
Odměny za mimořádné
výkony.
V debatě bylo také upozorněno, že dani důchodové a z vyš-
šího služného unikají služební požitky, vyplácí-li je zaměstnava-
tel pod titulem "odměn za mimořádné výkony", neboť pak nejde
o napřed určené platy, jež jediné tvoří příjem ze služebního po-
měru.
K tomu nutno uvésti: Do příjmu ze služebního poměru ne-
patří jen napřed určené požitky uvedené v § 11, odst. 1, č. 1
žák. o př. d., nýbrž podle § 11, odst. 1, č. 3 též veškeré jiné po-
žitky, které pobírají zaměstnanci ze svého služebního poměru
nebo povolání nebo v souvislosti s ním, tedy i shora zmíněné od-
měny. Ježto pak do základu daně z vyššího služného patří
všechny požitky v § 11 uvedené, jest zřejmo, že zmíněné odměny
podléhají jak dani důchodové tak i dani z vyššího služného.
Úroky k prodlení.
V debatě vytýkán byl vysoký výnos úroků z prodlení a do-
poručeno bylo snížení úrokové míry. Výnos úroků z prodlení
nutno si vysvětliti jednak výší daňových nedoplatků, která při
7%ní úrokové sazbě tento výnos více než plně odůvodňuje, jed-
nak ustanovením zákona, podle něhož platby vykonané na pří-
mých daních súčtují se nejprve na úroky z prodlení a na upomí-
nací a exekuční náklady. Ministerstvo financí připravuje
na
podkladě § 271, odst. 2 žák. o př. d. osnovu vládního nařízení,
kterým má býti míra úroků z prodleni poněkud snížena.
Likvidace daňových
nedoplatků.
Většina řečníků zdůrazňovala nutnost likvidace daňových
nedoplatků, i když se jednotliví pánové rozcházeli o praktické
hodnotě těchto pohledávek státních a o způsobu jejich vymá-
hám, nesení této otázky je připravováno. Likvidace nedoplatků
nemá býti ovšem sama o sobě účelem; jde o to, zjednati pořádek
v účtu mezi poplatníkem a státem, ale také i pořádek v admini-
strativě. K tomuto pořádku má se dojíti tůn, že se zjedná ně-
kterými současnými legislativními a administrativními opatře-
ními uvolnění na pracovním stole. Mezi tato opatření patří zjed-
nodušení ukládání daní u drobných poplatníků a zjednodušení
výpočtu úroků z prodlení; podklad pro to je navržen v připra-
vované novele zákona o přímých daních. Pro tuto mimořádnou
práci nutno ovšem voliti vhodnou a jednoduchou metodu pra-
covní. To se má státi decentralisaci, k níž dány byly předpo-
klady několika normativními výnosy. Posílení odpovědnosti a
odvahy má býti provedeno tím, že se tato hromadná likvidační
práce provede v komisích složených z úředníků berních správ
i berních úřadů a za účasti laického živlu (z části členů daňo-
vých komisí). Aby nahromaděné takto úkoly mohly býti zdo-
lány, bylo postaráno o podstatné rozmnožení personálu, jež bude
ještě k tomuto účelu v rámci daných norem dokončeno.
58
Paušalování nákladů
daňových na více let.
K výslovnému přání, aby daňové základy byly v dohodě
s poplatníky na 2-3 roky paušalovány, nutno uvésti, že se
tomuto požadavku vychází značnou měrou vstříc ustanovením
právě projednávané osnovy zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon o přímých daních. Stanoví se tam totiž, že u poplatníků
daně důchodové a všeobecné výdělkové, u nichž daňový základ
nepřesahuje v sudém berním roce 15. 000 Kč, bude stanovený
základ platiti bez nového vyměření a bez podávání přiznání i pro
příští berní rok. Aby nebyli ani poplatník ani státní pokladna
poškozeni, obsahuje návrh ustanovení o tom, že jak poplatník
(žádostí o vyměření), tak i finanční správa (výzvou k podání
přiznání) mohou docíliti pro druhý rok řádné vyměření.
Vymáháni dani.
K stížnosti na neúprosnou přísnost při vymáhání daní je
třeba konstatovati, že nižší výnos daní na straně jedné a zvý-
šené požadavky kladené na státní pokladnu se strany druhé nutí
finanční správu, aby z daňových nedoplatků vyčerpala pro-
středky, jichž je třeba ku doplnění daňových výnosů, pokleslých
v důsledku hospodářské krise. Přes to však se při vymáhání
daní bere vždy náležitý ohled na poplatníky, kteří se nalézají
v hospodářské tísni a přes svou dobrou vůli nemohou platiti, ve
formě posečkání nebo částečného prominutí daňových nedoplatků.
Účtování přímých dani.
Byla vytýkána také složitost účetnictví u berních úřadů a
byl doporučen návrat ku předpisování daní za běžný rok.
Otázka, máme-li se vrátiti ku předpisování daní za běžný rok,
je předmětem úvah ministerstva financí, které připravuje cestu
k tomu, aby aspoň nejasnosti ve vyúčtování, související se za-
tímní povinností podle posledního předpisu, byly odstraněny.
Daň z obratu.
Pokud jde o otázku přesunutelnosti daně z obratu, je si
finanční správa vědoma toho, že podnikatel, jemuž se snad ne-
podaří daň na odběratele přesunouti, je v nevýhodě oproti tomu,
kdo daň na odběratele přesune. Odstranění této nerovnosti, jež
vlastně záleží od toho, jak dodavatel v jednotlivém případě svůj
soukromoprávní poměr k odběrateli upraví, vyžadovalo by, aby
bylo u každé jednotlivé dodávky zjišťováno, byla-li z ní daň na
odběratele přesunuta čili nic, což je však po stránce daňové tech-
niky přirozeně nemožno.
Organisace finanční
stráže.
Bylo též požadováno podřízení fin. stráže (bez podřízených
instancí) zvláštnímu ministerskému inspektorátu. To by odpo-
rovalo §§ 9 a 10 celního zákona č. 114/1927 Sb. z. a n. Dosavadní
podřízení fin. stráže okrskovým celním správám a ministerstvu
financí potřebám služby vyhovuje a není nikterak na úkor rych-
lému jednání ve věci zabezpečení hranic.
Technickému vybavení fin. stráže věnuje min. financí
zvláštní pozornost a zařídilo již, aby výkonné úřady fin. stráže
a celní úřady v pohraničí byly, pokud v jejich sídle, případně
v jejich blízkosti není některý státní úřad opatřený telefonem,
postupně telefony vybaveny.
V debatě bylo poukazováno mimo jiné i na značný rozsah
podloudnictví. Podloudná doprava zboží mění se co do druhu
i rozsahu podle hospodářských, cenových a měnových poměrů
sousedních států, na něž ovšem není možno působiti. Pokud fin.
správa pozoruje, že by
se podloudnictví s některým zbožím
59
zvláště rozmáhalo, věnuje mu zvýšenou pozornost a činí dle
možnosti opatření k jeho zamezení.
Dovozní listy.
V debatě mluvilo se též o úlevách obchodních, jichž rozsah
není z rozpočtu patrný, "úlevami, jichž rozsah není z rozpočtu
patrný" bylo by možno, nehledíme-li na celní úlevy poskytnuté
jednotlivým oborům výrobním příslušnými ustanoveními celního
sazebníku a celního zákona v režimu dovolovacích listů a t. zv.
zvláštních povolení resp. v režimu zušlechťovacího styku, na-
zvati úlevy ve formě dovozních listů podle zákona čís. 73/1930
Sb. z. a n. Dovozní listy vydávají se v rozsahu a za podmínek
tímto zákonem stanovených vývozcům určitých výrobků v zá-
koně výslovně vyjmenovaných (žita, ječmene, ovsa, okurek
čerstvých nebo naložených, jetelového semene, másla, sýrů,
mouky a mlýnských výrobků a sladu) a opravňují vývozce k bez-
celnému dovozu zboží, v zákoně rovněž vyjmenovaného, a to
v množství odpovídajícím celní hodnotě vydaného dovozního
listu.
Daň z cukru.
V debatě bylo uvažováno o snížení daně z cukru. O snížení
spotřební daně z cukru mohlo by býti z důvodů zachování fi-
nanční rovnováhy uvažováno jen tehdy, našla-li by se odpoví-
dající náhrada za vzniklý tak úbytek. Nelze předpokládati, že by
snížením daně a v důsledku toho též snížením ceny cukru stoupl
konsum cukru tou měrou, že by jím byl kryt dosavadní daňový
výnos.
Tabáková režie.
Příjmy tabákové režie pro rok 1936 odhadnuty vzhledem
k poklesu spotřeby kuřiva níže. Ježto i vydání bylo však
sníženo, počítá se, že bude dosaženo preliminovaného výtěžku
1. 278, 538. 600 Kč, jenž je i tak o 41, 550. 000 Kč nižší než v roz-
počtu na rok 1935, kdy činil 1. 320, 088. 600 Kč.
Tabáková režie se snaží zabrániti dalšímu poklesu zlepšo-
váním kvality a balení kuřiva a vyvěšováním reklamy v elek-
trických vozech, na nádražích, případně jejím promítáním v bio-
grafech. Rovněž tak neopomíjí monopolní správa věnovati se i
výchově prodavačů tabáku.
Pokud jde o zásoby surovin, nutno zdůrazniti, že nákup su-
rového tabáku děje se mnohdy v zájmu celostátním, jak to vy-
žaduje národohospodářská politika.
Rozbor státního dluhu.
Příspěvek státní správy na státní dluh klesá z částky
1. 094, 126. 652 Kč na 786, 014. 200 Kč, tudíž o 308, 112. 452 Kč. Ke
snížení tomuto přispívá hlavně úspora 82, 916. 311 Kč, kterou má
v roce 1936 přinésti připravované snížení úroku vnitřního stát-
ního dluhu, dále výnos zamýšlené mimořádné daně, postihující
dividendy a úroky některých nestátních cenných papírů v od-
hadované výši 40, 000. 000 Kč, dále i příjem 159, 925. 000 Kč z ko-
nečného vyúčtování stříbrných mincí, což jest ovšem příjem mi-
mořádný rázu přechodného.
60
Stav státního dluhu, který v rozpočtu na rok 1935 byl
vykázán ke dni 1. ledna 1935 částkou 39. 367, 627. 798 Kč,
vzrůstá k 1. lednu 1936 na částku 40. 933, 673. 851 Kč, tedy
o 1. 566, 046. 053 Kč.
Hlavní složkou tohoto vzrůstu jsou pokladniční poukázky,
jichž oběh vzrostl o 2. 289, 056. 000 Kč.
V důsledku úmoru dvacetiny půjčky práce, úmoru 8%ní
zahraniční půjčky a závazků společné pokladně, hlavně však
v důsledku účetních odpisů na stavu některých dluhů projevuje
se tento přírůstek jen částkou shora uvedenou.
61
Kapitola 20. Nejvyšší účetní kontrolní úřad.
Úvěr kapitoly, srovnání
K rozpočtem 1935.
Rozpočet nejvyššího účetního kontrolního úřadu, který jest
rozpočtem v podstatě ryze výdajovým, činí na rok 1936 7 mil.
040. 100 Kč a jest proti rozpočtu předchozímu vyšší o 914. 300 Kč.
Rozpočet zvyšuje se za tím účelem, aby se mohl rozmnožiti per-
sonální stav kontroly, což jest patrno již z podrobností rozpočtu,
neboť ze zvýšení připadá na platy zaměstnanců 702. 800 Kč.
V souvislosti se zvýšením počtu zaměstnanců jeví se nutným
zvýšiti také některé věcné položky rozpočtové.
Rozsah a vzrůst kontrolní
agendy.
Nejvyšší účetní kontrolní úřad má široký obor působnosti
a dalekosáhlý úkol. Kontroluje státní hospodaření příjmové
i výdajové, majetek i dluh státní, podniky státní a kapitálovou
účast státu v různých společnostech, fondy spravované nebo do-
tované státem, nadace a korporace, jež přijímají podpory nebo
záruky státní. Postupem času po zákonu o organisaci politické
správy přistoupila k tomu též kontrola: hospodaření územní samo-
správy. Stálé rozšiřování kontrolní činnosti objevuje se i v sou-
vislosti s vývojem krise a jejích problémů, a zvýšené kontroly
jest třeba jak při opatřeních na podporu exportu, tak při nových
útvarech zavedených při řízení hospodářství zemědělskými pro-
dukty. Tím se pochopitelně požaduje od kontroly větší výkon-
nost, než tomu bylo dříve.
Rozmnožení personálu a
zvýšení intensity
kontroly.
Rozpočtový výbor uznal při projednávání závěrečného účtu
za rok 1933, že není prospěšno, aby setrvalo se při dosavadním
omezeném personálním stavu kontroly nejvyššího účetního kon-
trolního úřadu. Ve své resoluci, na které se usnesla také posla-
necká sněmovna, doporučil vládě rozmnožení personálu kontrol-
ního úřadu, jež je předpokladem pro další uplatnění kontroly.
Jest třeba, aby se rozvinulo věcné zkoumání po technické stránce
při novém vzestupu investiční činnosti státní a při kontrole
hospodářství oněch společností, do nichž stát vložil kapitál,
které podporuje neb za které se garancií zaručil. Jde zejména
o věcnou kontrolu dávek a investic, na něž se vynakládají ročně
značné prostředky, a o rozšíření dohlídkové činnosti v podnicích
státních a u těch institucí, v nichž je stát účasten kapitálem,
a tedy o úspory ve výdajovém hospodaření a úspory organisace
a činnosti státních institucí. Pro kontrolní agendu nejvyššího
účetního kontrolního úřadu je systemisováno 53 míst úředníků
vyšší kontrolní správní služby a 60 míst úředníků kontrolní
správní služby, tudíž celkem 113 kontrolních úředníků. Jejich
počet zůstal na téže výši, ač agenda značně vzrostla.
Součinnost s úsporným a
kontrolním výborem.
Úsporný a kontrolní výbor pozval nejvyšší účetní kontrolní
úřad k permanentní spolupráci a při své obsáhlé činnosti seznal,
jak 'obtížná je věcná kontrola při nedostatku sil kontrolního
úřadu, a dospěl k přesvědčení, že je velmi prospěšno, aby po
věcné stránce bylo kontrolním úřadem jako neodvislým činite-
lem zvýšenou měrou zkoumáno hospodaření subjektů, s nimiž
jsou nějak spojeny státní finanční zájmy, úsporný a kontrolní
výbor seznal dosavadní práce nejvyššího účetního kontrolního
úřadu, uznal i potřebu toho, aby byly rozmnoženy dohlídky na
místě, které jsou nejspolehlivějším způsobem pro objektivní
zjištění skutkového stavu. Proto také on doporučil rozmnožení
personálního stavu.
62
Státní závěrečný účet
a běžná evidence výdajů
a příjmů státních.
Poměr k legislativním
sborům.
Zpravodaj poukázal na to, že stalo se již tradicí kontrol-
ního úřadu, že odevzdává státní závěrečný účet ve lhůtě 8 mě-
síců, takže výsledky minulého roku jsou po ruce před konečným
zpracováním rozpočtu. Bylo také během debaty oceněno, že úvod
účtu obsahuje zevrubná data a rozbor daňových nedoplatků.
Zpravodaj vyzdvihl význam toho, že nejvyšší účetní kontrolní
úřad zařídil měsíční evidenci státních příjmů a výdajů. Jinde
publikují se veřejně data o státních pokladních výsledcích během
rozpočtového roku; bývají to však data celkového obratu po-
kladního, v čemž bývají spojeny také účiny na cizí účet a prů-
běžné účiny. Na rozdíl od toho jsou měsíční výkazy, jež má
k disposici sněmovna a úsporný a kontrolní výbor od nejvyššího
účetního kontrolního úřadu o to cennější, že se v nich vystihují
již skutečné působivé účiny jednotlivých oborů státní admini-
strativy. Lze je proto srovnávati s proposicemi rozpočtu a s vý-
sledky předcházejících let. Hrubé obraty má pokladní správa
denně z účtu poštovní spořitelny.
Součinnost s úsporným a kontrolním výborem vyvíjí se stále
úžeji a parlamentní komise svým postavením jest s to nahraditi
nedostávající se exekutivu nejvyššího účetního kontrolního úřa-
du. Zpravodaj zdůraznil tuto úzkou součinnost s parlamentní
úspornou a kontrolní komisí, význam prací nejvyššího účetního
kontrolního úřadu jako orgánu legislativní kontroly i zásah par-
lamentní úsporné a kontrolní komise v zájmu řádného a včasného
vyřizování dohlídkových sdělení nejvyššího účetního kontrolního
úřadu a odstranění závad jím vytknutých.
68
Závěrečné jednání a usnesení.
Po projednání vládního návrhu státního rozpočtu na rok 1936 ve všech jeho skupi-
nách i s přílohami a kapitolách vlastní státní správy i se státními podniky a fondy a fi-
nančního zákona usnesl se rozpočtový výbor poslanecké sněmovny ve schůzi dne 2. pro-
since 1935 navrhnouti poslanecké sněmovně, aby schválila finanční zákon a
státní rozpočet na rok 1936 v nezměněném znění vládního návrhu tisk 125, jak
jest k této zprávě připojen.
Zároveň usnesl se rozpočtový výbor doporučiti poslanecké sněmovně přijetí 8 reso-
lucí, otištěných při této zprávě.
64
Přehled schůzí výboru.
|
Schůze |
|||||||
|   |
byla |
trvala |
|||||
|
číslo |
konala se dne |
zahájena |
skončena |
||||
|   |
| hodin |
minut |
hodin |
minut |
hodin |
minut |
|
|
1 |
20. listopadu 1935 |
14 |
30 |
19 |
45 |
5 |
15 |
|
2 |
21.,,,, |
9 |
- |
12 |
30 |
3 |
30 |
|
3 |
21.,,,, |
14 |
30 |
19 |
40 |
5 |
10 |
|
4 |
22.,, " |
9 |
- |
12 |
30 |
3 |
30 |
|
5 |
23. " " |
9 |
- |
13 |
25 |
4 |
25 |
|
6 |
25. |
15 |
- |
20 |
30 |
5 |
30 |
|
7 |
26. " |
9 |
- |
12 |
25 |
3 |
25 |
|
8 |
26. " " |
14 |
30 |
23 |
30 |
9 |
- |
|   |   |
9 |
- |
13 |
- |
4 |
-------- |
|
9 |
27. " |
14 |
30 |
18 |
40 |
4 |
10 |
|
10 |
28. ",, |
9 |
- |
22 |
45 |
13 |
45 |
|
11 |
29 ..... |
9 |
- |
22 |
- |
13 |
- |
|
12 |
30. |
9 |
- |
21 |
- |
12 |
- |
|
13 |
2. prosince " |
15 |
- |
18 |
30 |
3 |
30 |
|   |
Bylo tudíž 13 schůzí, které trvaly... |
90 |
10 |
||||
65
Přehled jednání rozpočtového výboru o stát. rozpočtu 1936.
|
Kapitola |
Řečníků bylo |
Podáno bylo |
|||||||||
|
pozměň, návrhů |
resolucí |
||||||||||
|
Čís. |
název |
vlád. |
koal. |
opos. |
celkem |
koal. |
opos. |
celkem |
koal. |
opos. |
celkem |
|
1 |
President republiky a kancelář |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |   |
|
2 |
Zákonodárné sbory a kanceláře |
  |
3 |
3 |
6 |
  |   |   |   |   | |
|   |
sněmoven |
  |   |   |   |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|
3 |
Předsednictvo ministerské rady |
  |   |   |   |
- |
- |
- |
- |
1 |
|
|
4 |
Ministerstvo zahraničních věcí |
  |   |   |   |
- |
- |
- |
- |
2 |
2 |
|
5 |
Ministerstvo národní obrany |
2 |
9 |
7 |
18 |
- |
- |
- |
1 |
4 |
5 |
|
6 |
Ministerstvo vnitra |
  |   |
- |
- |
- |
- |
5 |
5 |
||
|
7 |
Ministerstvo spravedlnosti |
  |   |
1 |
- |
- |
- |
1 |
3 |
4 |
|
|
8 |
Ministerstvo pro sjednocení zá- |
4 9 |
5 18 |
  |
|
  |   |   |   | ||
|   |
konů a organisace správy |
  |   |   |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|
|
9 |
Nejvyšší správní soud a Volební |
  |   |
i |
  |   |   |   |   |   | |
|
10 |
soud |
  |   |   |
- |
  |   |   |   | ||
|   |
osvěty |
1 |
7 |
6 14 |
- |
2 2 |
- |
3 |
3 |
||
|
11 |
Ministerstvo zemědělství |
  |   |   |   |
- |
- |
- |
- |
3 |
3 |
|   |
a živností |
  |   |   |
- |
- |
  |
- |
1 |
1 |
|
|   |   |
- |
11 |
11 22 |
  |   |   |   |   |   | |
|
13 |
Ministerstvo veřejných prací |
  |   |   |
- |
- |
- |
5 |
- |
5 |
|
|
14 |
Ministerstvo pošt a telegrafů |
  |   |   |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|
|
15 |
Ministerstvo železnic |
  |   |
|
- |
- |
- |
- |
1 |
1 |
|
|
16 |
Ministerstvo sociální péče |
  |   |   |
- |
- |
- |
- |
9 |
9 |
|
|
17 |
Ministerstvo veřejného zdravot- |
  |
9 |
8 17 |
  |   |   |   |   |   | |
|   |
nictví a tělesné výchovy |
  |   |   |   |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|
18 |
Odpočivné a zaopatřovací platy |
  |   |   |   |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|
19 |
Ministerstvo financí 1 |
1 |
10 |
7 18 |
- |
3 |
3 |
1 |
5 |
6 |
|
|
20 |
Nejvyšší účetní kontrolní úřad |
  |   |   |   |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|   |
Finanční zákon |
- |
4 |
8 |
12 |
- |
8 |
8 |
- |
- |
- |
|   |
Celkem |
8 |
62 |
55 |
125 |
- |
13 |
13 |
8 |
37 |
45 |

