825. Československá tisková kancelář vykazuje v roce

1930 provozní ztrátu....... 891. 111 Kč 35 h,

jež je proti rozpočtené ztrátě v částce 1, 350. 000 Kč - h

příznivější o......... 458. 888 Kč 65 h.

Nižší ztráta vyplynula ze snížení předpokládaných provozovacích nákladů o........... 562. 902 Kč 70 h,

kdežto provozovací výtěžky se snížily

jen o............ 104. 014 Kč 05 h.

Hlavní roli při tom hrají náklady na zúrokování investičních dluhů, které byly o 440. 985 Kč 30 h nižší, nežli bylo rozpočtem předvídáno.

K jednotlivostem se uvádí:

V oddílu I/1. "Vlastní výdaje provozovací":

Na položce a) "Služební příjmy stálých zaměstnanců" bylo dosaženo úspory

v částce........... 258. 944 Kč - h,

jež však je vyvážena zvýšením nákladů na platy smluvních zaměstnanců a pomocných sil celkem o...... 310. 992 Kč 15 h

u položky b) "Ostatní výdaje".

Na položce a1) "Vánoční příspěvek" se vykazuje náklad

v částce........... 38. 737 Kč 10 h,

jenž pro rok 1930 přirozeně nemohl býti ještě předvídán.

Položka b) "Ostatní výdaje" vykazuje překročení o........ 16. 328 Kč 45 h,

které je důsledkem jednak příznivých, jednak nepříznivých výsledků na různých dílčích položkách. Zejména je třeba zdůrazniti toto:

Překročení se jeví na př.:

u "platů smluvních zaměstnanců" o... 165. 667 Kč 55 h, protože během roku 1930 nedošlo ke jmenování dosavadních úředníků smluvních pragmatikálními úředníky, a u "osobních nákladů pomocných sil" o.... 145. 324 Kč 60 h

z" důvodu rozšíření služby a nutnosti náhradního zastupování v případě dlouhodobých absencí stálého personálu.

Úspor bylo dosaženo na př. u těchto položek:

1. "Transmise domácí" ve výši... 55. 479 Kč 10 h,

2. "Transmise zahraniční" ve výši.. 158. 638 Kč 60 h,

3. "Provozovací potřeby, publikace a

výlohy insertního oddělení" ve výši.. 63. 644 Kč 45 h. Ad 1. Náklad na telefonní provoz mezi centrálou a odbočkami, zmenšil se následkem zapracovanosti personálu přes to, že zpravodajství a síť zpravodajů v republice byla rozšířena.

Ad 2. Nedošlo k zamýšlenému zřízení zpravodajství z některých míst v cizině, byly sjednány příznivější meziagenturní podmínky a kvóta ze zahraniční transmise, odváděná čsl. poštovní správě, byla snížena.

Ad 3. Úspory bylo dosaženo různými opatřeními rázu administrativního a organisačního, jakož i zvýšenou šetrností v provozním hospodaření.

Na položce c) "Odpisy" činí úspora

celkem ........... 20. 907 Kč 05 h,

z níž připadá na odpisy řádné 11. 686 Kč a na odpisy mimořádné 9221 Kč 05 h.

V oddílu I/2. "Výdaje správní": Na položce a) "Služební příjmy stálých zaměstnanců" vzniklo překročení o... 49. 206 Kč - h přesunem služebního platu bývalého přednosty ze stavu redakce na stav správy.

Na položce a1) "Vánoční příspěvek" vykazuje se náklad 8032 Kč 50 h, jenž nemohl býti rozpočtově předvídán.

Na položce b) "Ostatní výdaje" projevilo se překročení

ve výši........... 52. 496 Kč 18 h,

jež vyplynulo ze vzájemně se kompensujících úspor a překročení některých dílčích položek, z nichž sluší uvésti úsporu na dílčí položce "odměny a výpomoci"

v částce........... 50. 868 Kč 40 h

následkem výplaty vánočního příspěvku a překročení na dílčí položce "nájemné" o .......... 80. 411 Kč 80 h,

jež bylo nutno platiti za delší dobu, poněvadž k přesídlení do nové budovy došlo později, než bylo rozpočtem předvídáno. Mimo to náklady na této položce stouply o nepředvídaný doplatek za obecní dávky z nájemného za léta 1926-1929 v částce 17. 000 Kč, bylo nutno zaplatiti doplatek nájemného za rok 1929 a konečně bylo zvýšeno nájemné v odbočkách úhrnem asi o 10. 000 Kč.

V oddílu I/3. "Výdaje všeobecné":

Na položce a) "Pense" bylo dosaženo úspory v částce...... 52. 848 Kč 80 h,

poněvadž nedošlo k pensionování v předpokládaném rozsahu.

V oddílu II. "Zúrokování investičních dluhů:

Náklady na zúrokování investičních

dluhů byly proti rozpočtu nižší o.. 440. 985 Kč 30 h

hlavně proto, že odpadlo placení úroků z částky 2, 576. 487 Kč 85 h, přenechané k 31. prosinci 1929 jako příspěvek ministerstva financí na investice ke zvýšení základního jmění, dále proto, že investiční dluh nedosáhl výše při sestavování rozpočtu odhadnuté.

V oddílu III. "Ztráty finanční":

Na běžných úrocích pasivních bylo proti rozpočtu ušetřeno...... 36. 877 Kč 13 h.

V oddílu IV. "Jiné výdaje":

V tomto oddílu byly účtovány náklady na správu budovy v částce.. 82. 859 Kč 35 h, jež nebyly preliminovány.

Jde zde o výlohy vzniklé od října 1930 následkem dokončení stavby vlastní provozní budovy podniku. Tyto výlohy byly uhrazeny do výše 55. 502 Kč 45 h příjmy správy budovy účtovanými v oddílu IV. "Jiné příjmy", takže správa budovy jeví se v roce 1930 pasivní částkou.. 27. 356 Kč 90 h.

V provozních příjmech projevil se v oddílu I/1. "Vlastní příjmy provozovací" nepříznivý výsledek v částce...... 124. 558 Kč 10 h,

jehož příčina tkví u zpravodajství politického v poklesu počtu předplatitelů, zastavením nebo splynutím některých časopisů zejména v odbočkách; pokud se týče zpravodajství komerčního, je úbytek příjmů odrazem hospodářské krise, v jejímž důsledku se zmenšil počet abonentů, po případě byla zpravodajská služba zrestringována. Naproti tomu vykazuje zpravodajství sportovní a obrázkové, jakož i inserce výsledky oproti rozpočtu příznivější.

V oddílu I/2. "Ostatní příjmy" jeví se na položce "pensijní příspěvky" výsledek proti rozpočtu nepříznivější o......... 45. 466 Kč 35 h

jednak proto, že nebyla všechna preliminovaná místa pragmatikálních úředníků plně obsazena, čímž bylo dosaženo menšího příjmu na pensijních příspěvcích, jednak, že bylo nutno z hrubého příjmu této položky odečísti značnou částku vyplacenou na převedených prémiových reservách a vrácených pensijních příspěvcích bývalých zaměstnanců.

V oddílu III. "Zisky finanční" bylo na položce "Kursovní zisky z valut a cenných papírů" dosa-

ženo náhodného přijmu...... 2. 308 Kč 40 h,

s nímž rozpočtově nebylo počítáno.

V oddílu IV. "Jiné příjmy" vykazuje se rovněž nepreliminovaný

příjem v částce......... 63. 702 Kč -h,

týkající se většinou příjmů správy budovy za nájemné, otop a světlo ve IV. čtvrtletí 1930.

Celková provozní ztráta v částce 891. 111 Kč 35 h

bude uhrazena ze státní pokladny.

Proti ztrátě za rok 1929 v částce 926. 379 Kč 10 h

jest provozní ztráta za rok 1930 v částce........... 891. 111 Kč 35 h

nižší o............ 35. 267 Kč 75 h.

826. Žabčický školní závod zemědělský končil v roce 1930 ztátou.. 266. 440 Kč 48 h. Proti očekávanému zisku podle rozpočtu ............ 58. 860 Kč - h

jest výsledek nejpříznivější o.... 325. 300 Kč 48 h, a sice byly skutečné příjmy proti očekávaným nižší o........ 412. 685 Kč 25 h,

kdežto na provozovacích nákladech

byla docílena úspora....... 87. 384 Kč 77 h.

Rozpočtových příjmů nebylo dosaženo při produkci živočišné následkem menšího odchovu vlastního dobytka způsobeného z části nemocemi, dále poklesem ceny mléka, kterýžto úbytek byl jen z části vyrovnán zvýšeným množstvím nadojeného mléka, a konečně poklesem cen dobytka všeho druhu. Úbytek příjmů při produkci rostlinné proti rozpočtu vznikl z té příčiny, že množství sklizně jarní pšenice, čekanky, brambor, hrachu a máku bylo menší následkem velkého sucha a jiných kalamit a že při zpeněžení plodin, zejména zásob z roku 1929, byly docíleny nízké tržní ceny, kterýžto úbytek nebyl vyrovnán docíleným větším množstvím sklizených hlavních plodin: pšenice ozimé, ječmene a žita. Nebylo také do sazeno očekávaných příjmů z náhrad za práce strojní následkem poklesu výdělku z námezdní orby parním pluhem pro rozmach orby traktory. Nedosažení rozpočtových příjmů z produkce živočišné a rostlinné bylo z části vyváženo zvýšeným příjmem u okopanin následkem lepší sklizně řepy, přes to, že její cena poklesla, dále u různých příjmů a u úroků z uložených provozních hotovostí.

Příznivý výsledek oproti rozpočteným nákladům jest tolika početní a vznikl tím, že v rozpočet byla zařazena částka na inventář živý, určená patrně na jeho obnovu, kterážto potřeba však nedojde výrazu na účtě ztráty a zisku, jsouc účinem směnným, dále že bylo sníženo nájemné za statek, placené podniku "Státní lesy a statky", na pouhý roční příspěvek 10. 000 Kč.

Po vyloučení takto docílených úspor v částce 329. 500 Kč, přesahují skutečné provozovací náklady rozpočet o 297. 018 Kč 33 h. Překročení to bylo způsobeno při mzdách tím, že nebyla do rozpočtu zařazena potřeba na hodnotu naturálních příjmů poskytovaných zaměstnancům a že vyčištění zaplevelených polí a jiné nádenické práce vyžádaly si většího nákladu, než bylo předpokládáno. V důsledku toho stoupla i potřeba na sociální pojištění. Opravy a udržování budov vyžádaly si vyššího nákladu vzhledem k tomu, že bylo třeba hospodářská a obytná stavení uvésti do pořádku, k čemuž náhrada složená dřívějším pachtýřem zplna nestačila. Vyšší náklad oproti rozpočtu vyžadovala potřeba na krmiva odpisem hodnoty počátečních zásob v důsledku všeobecného poklesu cen, dále potřeba na daně, na provoz zahrady a školky, přijetím zahradníka a doplněním ovocných stromů, jež byly poškozeny mrazy. Vyšší potřeba na odpisy byla přivoděna novými investicemi na zakládacích aktivech v předchozích letech; správní výlohy stouply proti rozpočtu přibráním poradce pro školní závod,

honorováním kancelářských prací ředitelství závodu a vzestupem cestovních výloh za služební cesty. Překročení při výdajích provozovacích bylo z části sníženo úsporami na platech stálých a smluvních zaměstnanců, docílenými úbytkem, resp. výměnou zaměstnanců, nevyužitím potřeby na udržování mrtvého inventáře a úsporami na skladních hmotách v důsledku menší spotřeby a poklesu cen.

Proti roku minulému, který končil

ztrátou............ 304. 48 Kč 03 h,

nastalo zlepšení o....... 38. 307 Kč 55 h,

tím, že proti vyšším těžbám podniku o 189. 001 Kč 98 h

stouply náklady pouze o..... 150. 694 Kč 43 h.

Vzestup těžeb byl přivoděn hlavně při produkci živočišné a rostlinné zpeněžením vyššího množství hospodářských produktů. Náklady stouply hlavně následkem provedení nutných oprav budov a staveb hospodářských, ztrátou na účtu krmiva vzniklou snížením hodnoty počátečních zásob, vyššími odpisy z důvodu větších investic a zvýšenými náklady na výdaje správní pro ředitelství závodu. Tento vzestup nákladů byl zmírněn podstatným snížením náhrady požadované podnikem "Státní lesy a statky" od školního závodu počínaje 1. lednem 1930.

Na investice vydal podnik částku 403. 342 Kč 25 h

na zřízení zelinářské zahrady a ovocných sadů a školek, na stavbu deputátní budovy a jejího zařízení, na zřízení hospodářských objektů, na meliorace a čerpací stanici.

Investiční potřeba byla uhrazena příspěvkem státní správy

ve výši.......27. 000 Kč

a subvencí země Moravskoslezské v částce... 28. 000 Kč 55. 000 Kč - h, zbytek byl kryt použitím vlastních hotovostí závodu.

827. Kuřimský školní závod vysoké školy zvěrolékařské v Brně byl prohlášen vládním nařízením čís. 183/1929 Sb. z. a n. za podnik spravovaný podle zásad obchodního hospodaření ve smyslu zákona čís. 404/1922 Sb. z. a n. Jde o statek najatý ve výměře 220 ha polí a 2 ha luk. Pachtovné činilo 108. 007 Kč 75 h.

Hospodářský výsledek - ztráta - 329. 886 Kč 60 h

vztahuje se na dobu od 1. října 1929 do konce roku 1930 a vznikl tím, že

provozovací příjmy per..... 997. 120 Kč 10 h

nedosáhly ani provozovacích nákladů

per............. 1, 188. 399 Kč 80 h,

k čemuž přistoupily ještě odpisy

v částce........... 122. 312 Kč 95 h,

náklady správní v částce..... " 6. 395 Kč - h

a ztráta z rozdílu mezi zaplacenými

a přijatými úroky v částce.... 9. 898 Kč 95 h.

Vyšší náklady provozovací vzešly nákupem a spotřebou veškerého hnojiva, krmiva a ostatních potřeb k zahájení provozu, dále zvětšenou režií v době žní a v řepní kampani následkem nepříznivého počasí a ztrátou při nutné výměně hovězího dobytka následkem propuknutí slintavky a kulhavky.

Nižší příjmy provozovací měly svojí příčinu v poklesu úrody žita a ovsa, řepy a pícnin následkem velkého sucha a ztrát způsobených jinými škůdci, hlavně pak v nízkých tržních cenách při zpeněžení sklizně obilí a řepného semene přes to, že úroda obilnin, vyjímaje žito a oves, byla množstvím i kvalitou prvotřídní.

Na nutné investice poskytla státní pokladna správě statku příspěvek

ve výši........... 313. 583 Kč 50 h,

jehož bylo použito na zakoupení hospodářských strojů částkou.... 150. 627 Kč 85 h a na stavby, resp. úpravy stájí, kůlen, garáže a na instalaci elektrického osvětlení a vodovodu částkou... 162. 955 Kč 65 h.

Skupina III. Podíl samosprávných svazků a fondů a podíl silničního fondu na státních daních,

dávkách a poplatcích.

828. Vyšší podíl vyplývá z příznivějšího výsledku na poplatkovém ekvivalentu. (Viz výsledek u příjmů kap. 21. tit. 3., § 5, pol. 2. )

829. V roce 1930 byly na podílech vyplaceny vedle náležitostí za všechny měsíce běžného roku ještě také podíly připadající na přirážku zaplacenou v posledních měsících roku 1929.

830. Týká se doplatků k zálohám vyplaceným na Slovensku na podíly za rok 1928 v důsledku většího předpisu 15% zvláštního příspěvku k dani pozemkové.

831. Dodatečnou výplatou podílů z plateb konaných v roce 1928 a 1929 na předpisy pozemkové daně za léta 1921 až 1927 (§ 12, odst. 2., zákona čís. 77/1927 Sb. z. a n. ).

832. Následkem většího předpisu splatné daně domovní za rok 1929 a dodatečných předpisů za rok 1928 byly obcím a fondům vyplaceny značné doplatky k zálohám na podíly za rok 1928 a 1929 a vyšší zálohy na podíly za běžný rok.

833. Dodatečnou výplatou podílů z plateb konaných v roce 1928 a 1929 na předpisy domovní daně za léta 1921 až 1927 (§ 12, odst. 2., zákona čís. 77/1927 Sb. z. a n. ).

834. Zvýšený výnos daně nápojové (viz výsledek u státních příjmů kap. 21., tit. 3., § 4, pol. 6. ) a následkem toho vyšší podíl.

835. V důsledku ustanovení odst. 1., lit. b) a odst. 3., § 10 zákona ze dne 27. listopadu 1930, čís. 169 Sb. z. a n.

836. Nedošlo k výplatě přídělu podle § 11, odst. 2., zákona čís. 77/1927 Sb. z. a n., naproti tomu byly však fondům a zemím poukázány doplatky vyplývající z vyúčtování částek zadržených v roce 1928 a 1929 na úhradu nákladů na služební, odpočivné a zaopatřovací platy zemských a okresních zaměstnanců, jichž placení při organisaci politické správy převzal stát.

837. Súčtováním záloh poskytnutých v roce 1930 na zvýšené platy učitelské.

838. Dodatečnou výplatou podílů z plateb konaných v roce 1928 a 1929 na předpisy daně z obratu a daně přepychové za léta 1921 až 1927 (§ 12, odst. 2., zákona čís. 77/1927 Sb. z. a n. ).

839. Větších příjmů bylo dosaženo v důsledku rozmachu automobilové dopravy, čímž vzrostl počet motorových vozidel. Počínaje rokem 1930 započítávají se do daňové náležitosti, jako u přímých daní, také povinné platby na daň a dávku dosud nepředepsanou, jež byly vykázány až dosud jako přeplatky. Tím se zvýšila náležitost o dalších 55, 417. 554 Kč 41 h. (Srovnej str. XX. státního závěrečného účtu za rok 1929. )

840. Dovozem většího množství výrobků, hlavně polotovarů pro tuzemské rafinerie, z nichž se platí plný dovozní poplatek, jehož polovina tvoří příjem silničního fondu.

841. Nedosažení rozpočtových příjmů bylo přivoděno tím, že bylo spotřebováno větší množství olejů vyrobených v tuzemských rafineriích ze surovin dovezených bez cla a z polotovarů, z nichž se platí nízké clo.

842. V důsledku rozmachu automobilové dopravy stoupl dovoz pneumatik a pryžových obručí.

843. Příjem plynul z dočasných přebytků silničního fondu, ukládaných na běžném účtu u poštovní spořitelny v Praze.

844. Náhrady vydaných záloh.

845. Týká se zadržených kaucí a různých dosud definitivně nezúčtovaných příjmů.

846. Částky na účet výpůjčky u Ústřední sociální pojišťovny v Praze byly v roce 1930 postupně vybírány dříve, než jak bylo při sestavování rozpočtu předpokládáno.

847. Příznivý výsledek souvisí s menší potřebou úvěru kap. 14., tit. 7., § 1 (viz vysvětl. čís. 328).

848. Příspěvky na úpravu nestátních silnic nebyly spláceny podle postupu prací, na něž byly povoleny, poněvadž volné pokladní hotovosti fondu v roce 1930 byly vázány pro zadané zlepšovací práce na silnicích státních. Na úhradu zadržených splátek příspěvků jest pamatováno novelou k zákonu o silničním fondu [čís. 76/1931 Sb. z. a n., čl. VI., § 5a)].

849. Jde o splátky na výdělkové částky za úpravu souvislých tratí státních silnic v roce 1930, které jsou splatný za jistých podmínek v osmi pololetních splátkách, počínaje 1. říjnem 1930 a zúročitelny 5% pozadu ode dne schválení kolaudačního výsledku.

850. Skutečné výdaje na zlepšení státních silnic činily 226, 585. 514 Kč 60 h, na vrub této položky bylo však možno zúčtovati pouze částku odpovídající výpůjčce 140 mil. Kč, kdežto zbytek byl uhrazen přechodně zálohou z běžných příjmů na výdaje ze zápůjčky. (Viz čís. 852. ) Způsob definitivního zúčtování těchto záloh upravuje novela k zákonu o silničním fondu [zákon čís. 76/1931 Sb. z. a n., čl. VI, § 5a)].

Z vykázané náležitosti připadá na všeobecné správní náklady částka 5, 449. 418 Kč 60 h.

851. V důsledku skutečného stavu dluhu silničního fondu u Ústřední sociální pojišťovny v Praze.

852. Nepříznivý výsledek této položky odpovídá příznivému výsledku příjmové položky "Zálohy splacené" a týká se záloh na krytí výdajů spojených s dalším zlepšováním státních silnic, které se mají hraditi ze zápůjčky. Záloh z běžných příjmů na úhradu těchto výdajů se používá, poněvadž

přebytek běžných příjmů se nevydal zcela na podpory pro zlepšení silnic nestátních, ježto byl vázán pro zadané práce na silnicích státních.

853. K vrácení předepsané přijaté cizí peníze.

Skupina IV. Správa státního dluhu.

Výdaje.

854. Byla vyšší potřeba u: IV. státní půjčky (zák. čís.

417/1920 a čís. 216/1924 Sb. z. a n. ), 3% slosovatelných dluhopisů za pohledávky z válečných dodávek (zák. čís. 236/1924 Sb. z. a n. ), náhradních rent bez závazku k umoření, vydaných za prozatímní listy a předválečné dluhopisy (§§ 6 a 9 zák. čís. 104/1928 Sb. z. a n. ), náhradních rent umořitelných, vydaných za předválečné dluhopisy (§ 12 zák. čís. 104/1928 Sb. z. a n. ), a u závazků z převzetí předválečného dluhu nezajištěného podle zákona čís. 104/1928 Sb. z. a n. a vládního nařízení čís. 64/1929.

Potřeba odpovídala stavu dluhu, výsledkům umořovacích tahů, jakož i výsledkům při výměně a splacení dluhopisů předválečného dluhu nezajištěného se zřetelem ke stavu přihlášek a úřední úschovy.

Nepříznivý výsledek se snížil menší potřebou u: 4 1/2 % státní prémiové půjčky (zák. čís. 85/1920 Sb. z. a n. ), státní losové půjčky (zák. čís. 100/1921 Sb. z. a n. ), státní investiční půjčky dopravní (zák. čís. 126/1921 Sb. z. a n. ), státní investiční půjčky elektrisační (čl. IX. fin. zák. čís. 682/1920 Sb. z. a n. ), 6% slosovatelné státní půjčky z roku 1921 (moučné) (zák. čís. 308/1921 Sb. z. a n. ), 6% státní slosovatelné půjčky z r. 1923 (konversní) (čl. VII., odst. 2. fin. zák. čís. 372/1922 Sb. z. a n. ), 4% prioritní půjčky býv. Buštěhradské železnice z roku 1896 (zák. čís. 124/1923 Sb. z. a n. ), 5% konversní půjčky Ústecko-Teplické dráhy z r. 1922 (zák. čís. 234/1922 Sb. z. a n. ), 4% slosovatelné státní půjčky na nabytí akcií Košicko-Bohumínské dráhy (zák. čís. 158/1925 Sb. z. a n. ), 3% odškodňovacích dluhopisů za válečné půjčky (§ 13 zák. čís. 216/1924 Sb. z. a n. ), 4% prioritních obligací a akcií místních drah (zák. čís. 156/1925 Sb. z. a n. ), 6% umořitelné státní půjčky z r. 1926 (konsolidační) (čl. VII., odst. 2. fin. zák. čís. 207/1925 Sb. z. a n. ), komunální zápůjčky Zemské banky v Praze (čl. XIII., odst. b), fin. zák. čís. 176/1927 Sb. 7. a n. ), 5% umořitelné státní půjčky z r. 1928 (čl. XIII., odst. b), fin. zák. čís. 176/1927 Sb. z. a n. ) a závazků z převzetí předválečného dluhu zajištěného podle zákona čís. 52/1928 a vyhlášek ministra financí čís. 109/1928 a čís. 110/1928 Sb. z. a n. V těchto případech řídila se potřeba skutečným stavem dluhu, jenž byl zjištěn vyúčtováním, výší splatného dlužného kapitálu, výher a prémií z dluhopisů, jež byly dány do oběhu a taženy v tazích umořovacích i výherních, hodnotou dluhopisů nakoupených za účelem úmoru aneb převzatých k úhradě úpisů, jakož i dobou jejich nákupu neb převzetí, dále stavem výměny dluhopisů za dluhopisy jiné zároveň se zřetelem ke stavu předválečných dluhopisů v úřední úschově dosud nezaměněných, konečně hodnotou titrů vrácených pro nesplnění zákonných podmínek a způsobem súčtování výher, jakož i splatností kuponů dluhopisů, jež byly již vydány ke krytí úpisů neb výměnou.

856. Byla vyšší potřeba u: 4 1/2 % státní prémiové půjčky, 4% prioritní půjčky býv. Buštěhradské železnice z roku 1896, u 5% konversní půjčky Ústecko-Teplické dráhy z roku 1922, u 4% prioritních obligací místních drah, ježto vedle slosování bylo pro účely umořovací nakoupeno z trhu i ze zásob cenných papírů ústřední státní pokladny pod jmenovitou hodnotou ještě určité nominále těchto dluhopisů.

V platbě jest obsažena částka 385. 050 Kč, za kterou byly v roce 1930 nakoupeny dluhopisy 4% a 4 1/2 % umořitelných náhradních rent lit. E a F per 435. 000 Kč nom., jež v roce 1931 měly býti slosovány jako splatný úmor těchto dluhů. Částka 385. 050 Kč vykazuje se v roce 1930 jako výdajový přeplatek na úmoru a v roce 1931 vzroste v účtu k náležitosti

jako splatný úmor dluhu a bude vykázán v úbytcích stavu státního dluhu.

Nepříznivý výsledek se snížil nižší potřebou u: státní losové výpůjčky, státní investiční půjčky elektrisační, 6% slosovastátní půjčky na nabytí akcií Košicko-Bohumínské dráhy, 6% umořitelné státní půjčky z roku 1926 (konsolidační), 5% umořitelné státní půjčky z roku 1928 a u náhradních rent umořitelných lit. E a F, ježto se řídila podle výše splatného kapitálu z dluhopisů daných do oběhu a tažených a podle nákupní hodnoty umořených dluhopisů.

856. Byla nižší potřeba u státních pokladničních bonů republiky československé, ježto v rozpočtu se počítalo se zúročením vyššího dlužného kapitálu a nebylo potřeby na úrocích z případných dalších úvěrních operací, ježto k nim nedošlo.

857. Nižší potřebou u 8% československé zahraniční půjčky investiční z r. 1922, ježto platy byly konány ze skutečného dluhu po slosování.

858. Byla vyšší potřeba u 8% čsl. zahraniční půjčky investiční z r. 1922 se zřetelem k výši umořeného a splatného dlužného kapitálu a k jeho úpravě podle původních kursů použitých při vyúčtování půjčky.

859. Potřeba byla nižší v důsledku výhodnějšího kursu potřebné valuty.

860. Byla nižší potřeba u závazků Společné pokladně ze 4 1/2 % rakouských pokladničních poukázek z r. 1914, ježto platy na běžné a zadržené úroky byly konány za výhodnějšího kursu a podle úpravy těchto platů sjednané se Společnou pokladnou, a nebylo potřeby u závazků ze 4% uherské renty z r. 1910, ježto československo nemělo z této renty žádného závazku vůči Společné pokladně.

Příznivý výsledek byl snížen vyšší potřebou u závazků ze 3% frankových priorit a ze 4% frankových priorit, jakož i ze 4% rakouské zlaté renty jednak se zřetelem k nepříznivějšímu kursu v době placení, jednak k vyššímu schodku ve zlaté rentě oproti rozpočtu.

861. Potřeba byla nižší se zřetelem k nákupu 4% frankových priorit z r. 1900 za výhodnější kurs, než byl kurs, jehož bylo použito v rozpočtu pro výpočet závazků z těchto priorit.

862. Provise a výlohy se snížily, ježto kromě prolongace a úpisů půjček, jichž emise není dosud skončena, nebyly prováděny jiné úvěrní operace; také náklad na tisk dluhopisů, na dozor při tisku a na revisi dluhopisů byl značně nižší.

863. Byly vyšší příjmy určené podle čl. II. a III. úmluvy ze dne 2. února 1927 mezi čsl. státem a Národní bankou československou k úhradě pravidelné splátky v částce 110, 000. 000 Kč.

864. Byly placeny úroky ze 4% prioritních obligací místní dráhy Mutěnice-Kyjov převzaté státem podle zákona čís. 78/1930 Sb. z. a n. Úhrada byla opatřena státním podnikem ,, Československé státní dlahy".

865. Byly nakoupeny, pokud se týče k úhradě úpisů na místo hotovostí převzaty dluhopisy 4 1/2 % prémiové půjčky, IV. státní půjčky, 6% státní investiční půjčky dopravní, 6% státní slosovatelné půjčky z roku 1921 (moučné), 6% státní investiční půjčky z roku 1923, 6% státní slosovatelné půjčky z roku 1923 (konversní), 4% státní slosovatelné půjčky na nabytí akcií Košicko-Bohumínské dráhy, 3% odškodňovací dluhopisy za válečné půjčky, 3% odškodňovací dluhopisy za válečné dodávky, dluhopisy náhradních rent neslosovatelných

i umořitelných a státní železniční dluhopisy v úhrnné částce 51, 484. 770 Kč 25 h.

Úhrada byla opatřena z výtěžku IV. státní půjčky podle § 26, odst. 2., zák. čís. 216/1924 Sb. z. a n. (viz neprelimino-


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP