| II. volební období. | 7. zasedání. |
Předloženým vládním návrhem
tisk č. 1896 má býti novelisován zákon
ze dne 13. června 1922, č. 188 Sb. z. a n., jímž
založeny byly za účasti státní
správy československé plavební společnosti
Labská a Dunajská, do té míry, že
má býti změněno ustanovení
§ 3. zmíněného zákona. Dle tohoto
ustanovení zákonného bylo snížení
akciového kapitálu možno toliko úměrným
snížením jak přednostního, tak
kmenového kapitálu.
Předložený vládní návrh
ponechává sice zásadu o úměrném
snížení obou druhů akciového
kapitálu v platnosti, přes to však přináší
nové ustanovení tím, že prohlašuje
za přípustno, aby ze zvláštních
důvodů bylo snížení provedeno
toliko na vrub kapitálu kmenového. Tento důvod
jest dán v daném případě, jak
vysvítá z důvodové zprávy.
Při akciovém kapitálu 70 mil. Kč,
jenž znamenal rozhodně překapitalisování
obou společností, nebyly by tyto společnosti
mohly tento kapitál zúročiti a zvláště
nebylo by nikdy bývalo došlo na zúročení
akcií kmenových.
Uváží-li se, že společnosti zakládány
byly v době neurovnaných hospodářských
a měnových poměrů, bylo jistě
na čase při nynějších stabilisovaných
hospodářských poměrech jak u nás,
tak i v okolních státech postaviti je na základnu,
jež by přiblížila je nynějším
skutečným hospodářským poměrům.
To odůvodněno jest také tou okolností,
že provoz i finanční hospodářství
obou společností rok od roku utěšeně
se vzmáhá.
Obě společnosti se dostatečně vžily,
a také jejich finanční hospodářství
je na vzestupu tak příznivém, že v posledních
dvou letech příjmové položky převyšují
položky výdajové; z diference té je
však také zjevno, že by na zúročení
kapitálu 70 mil. Kč nebylo pomyšlení,
poněvadž docílené přebytky nestačí
ani na povinné odpisy a pojištění parku
nehledě k nutným investicím a opravám.
Nově uspořádány mají býti
poměry tak, že by akciová základna čsl.
plavební akc. společnosti Labské činila
40 mil. Kč a čsl. akc. plavební společnosti
Dunajské 30 mil. Kč. K těmto základnám
došlo se tím, že porovnány byly poměry
obou našich podniků a to jak co do tonáže,
tak co do akciového kapitálu s poměry konkurujících
cizozemských plavebních podniků a na konec
poměr lodního parku čsl. plavební
akc. společnosti Labské ku lodní tonáži
čsl. akc. plavební společnosti Dunajské.
Na Labi vydalo šetření, že park čsl.
plavební akc. společnosti Labské je o 25%
slabší nežli lodní tonáž společnosti
německé Vereinigte Elbeschiffahrtsgesellschaften
(V. E. G.) a že naše společnost jest o 25% mocnější,
nežli druhá společnost Neue
Deutsch - böhmische Gesellschaft (N. D. B.). Akciový
kapitál V. E. G. činí však v Kč
59 mil., N. D. B. v Kč 42 mil., nepočítaje
reservní fondy, jimiž tyto společnosti disponují.
Tím nalezena byla základna Kč 40 mil. pro
čsl. plavební akc. společnost Labskou.
Na.Dunaji zjištěno bylo, že vídeňská
společnost Donau - Dampfschiffahrtsgesellschaft
má tažnou sílu 6 kráte větší,
lodní tonáž 31/2 kráte
větší; akciový kapitál 90 mil.
Kč a reservní fondy rovněž 90 mil. Kč;
druhá společnost "Bavorský Lloyd"
oproti naší společnosti má tažnou
sílu větší o 87% a lodní tonáž
větší o jednu třetinu a při tom
akciový kapitál 79 mil. Kč.
Jelikož pak lodní park čsl. plavební
akc. společnosti Labské má větší
tažnou sílu a dvakrát tolik tonáže
nežli lodní park čsl. akc. plavební
společnosti Dunajské, objevilo se, že z tohoto
poměru resultuje pro naši dunajskou společnost
akciová základna 30 mil. Kč.
Důvodová zpráva vhodně odůvodňuje,
že v daném případě provádí
se snížení pouze na vrub akciového kapitálu
kmenového, uvádí-li, že na súročení
kmenových akcií nemohlo nikdy dojíti, takže
byl vlastně fiktivním majetkem, nehledíme-li
ani k tomu, že bylo kmenových akcií přes
dvě třetiny, takže i po této stránce
je remedura odůvodněna.
Pro novou úpravu poměru československé
státní správy k soukromým účastníkům
v obou společnostech zvolena byla proti dřívějšímu
stavu účast 51% ku 49%, takže státní
správě zůstává většina
kapitálové účasti a tím i rozhodující
vliv, a soukromým účastníkům
přikazuje se větší percentuelní
účast na akciovém kapitálu, aby tak
vyrovnána byla škoda způsobená tím,
že za minulé období 6 roků investovaný
kapitál ničeho nevynášel.
O provedení celé transakce; k níž Národní
shromáždění vládu tímto
zmocňuje, podá tato zprávu Národnímu
shromáždění.
V článku 2. udílí se vládě
zmocnění, aby zmíněným plavebním
podnikům poskytla příspěvky, podpory
a výhody k provozování plavby, zvláště
vyžaduje-li toho obecný zájem státní.
Důvodová zpráva věcně podotýká
k tomu, že naše zákonodárství nemá,
pokud jde o plavbu říční, žádné
ustanovení o subvencování plavby, jakkoli
otázka ta je velice důležitá a v jiných
státech plavba bývá stálými
a značnými ročními příspěvky
případně i na dlouhá léta zajištěnými,
podporována. Za udílení subvencí může
si vláda vyhraditi podstatný vliv, jak o tom zmiňuje
se odstavec druhý článku 2.
Článek 3. obsahuje prováděcí
doložku:
Výbor pro dopravu a veřejné práce
usnesl se doporučiti poslanecké sněmovně
ke schválení připojenou vládní
osnovu zákona.
Předloženým vládním návrhem
zákona, kterým se mění a doplňují
některá ustanovení zákona č.
188/22 Sb. z. a n. má podle důvodové zprávy
dosavadní akciová základna čsl. plavební
akc. společnosti Labské a sl. akc. plavební
společnosti Dunajské přiblížena
býti nynějším stabilisovaným
hospodářským poměrům. Toho
se má docíliti snížením akciového
kapitálu obou společností a to na vrub akcií
kmenových, na jichž súročení
by za nynějšího překapitalisovaného
stavu nebylo vyhlídky. Pro budoucnost má býti
akciová základna čsl. plavební akc.
společnosti Labské 40 mil. Kč a čsl.
akc. plavební společnosti Dunajské 30 mil.
Kč. K této základně došla státní
správa tím, že přirovnala stav československých
společností k poměrům jiných
plavebních podniků cizozemských s nimi konkurujících
a to jak co do tonáže, tak co do výše
akciového kapitálu.
Jelikož rozvoj obou společností jak co do provozu,
tak i co do finančního hospodářství
je rok od roku příznivější, je
vidno, že obě společnosti plní své
obchodní poslání a je tudíž jenom
ve všeobecném zájmu, aby jich hospodářské
základny byly jak vzhledem k stabilisovaným hospodářským
poměrům, tak vzhledem k zvláštním
poměrům v plavebním obchodě uspořádány
tak, jak přítomný návrh obsahuje.
Výbor předpokládá, že hospodářské
a sociální poměry zaměstnaného
dělnictva u obou společností odpovídají
příslušným zákonům republiky.
Jelikož pak obě společnosti slouží
zájmům československého obchodu a
napomáhají neméně i československému
průmyslu, lze se stanoviska výboru pro záležitosti
průmyslu, živností a obchodu s předloženým
vládním návrhem projeviti souhlas. - Z těchto
důvodů připojuje se výbor pro záležitosti
průmyslu, živností a obchodu k usnesení
výboru pro dopravu a veřejné práce,
učiněnému ve schůzi dne 26. února
1929, a doporučuje poslanecké sněmovně
vládní osnovu zákona, jakož i výborem
přijatou resoluci ke schválení.
Se stanoviska výboru rozpočtového třeba
zvlášť zdůrazniti, že navrhovaná
změna předloženým vládním
návrhem týká se § 3. zákona č.
188/22 Sb. z. a n. Zachovává sice předložený
vládní návrh i nadále zásadu
původního zákona, že snížení
akciového kapitálu plavebních společností
Labské a Dunajské má se díti úměrně
na vrub kapitálu přednostního i kmenového,
připouští však, že ze zvláštních
důvodů lze provésti snížení
toliko na vrub kapitálu kmenového. Případ
ten, jak z důvodové zprávy k článku
prvnímu vysvítá, je právě dán.
Akciová základna 70 mil. Kč znamená
překapitalisování společností,
neboť při této základně nedošlo
by nikdy na zúročení akciového kapitálu.
Hospodářské poměry dneška jsou
také jiné, nežli byly v době založení
obou společností a je tedy pochopitelno, že
třeba přiblížiti poměry obou
společností nynějším hospodářským
poměrům.
Případným srovnáním s konkurenčními
podniky plavebními jak na Labi, tak na Dunaji, nalezena
byla základna, a to pro společnost Labskou 40 mil.
Kč, pro společnost Dunajskou 30 mil. Kč.
Děje-li se pak snížení na vrub akcií
kmenových, jichž dosaváde bylo oproti jiným
akciovým podnikům příliš mnoho,
t. j. skoro 64%, je odůvodněn tento fakt tím,
že takové množství kmenových akcií
tvořilo vlastně fiktivní majetek. Důvodová
zpráva naznačuje dále, že při
zamýšleném snížení bude
vyrovnána škoda, jíž měli soukromí
účastníci z toho, že za minulé
období 6 roků neměli z kapitálu investovaného
do plavebních podniků žádného
zisku. Tato náhrada má se státi přikázáním
větší percentuelní účasti
na. akciovém kapitálu, ale tak, že si státní
správa vyhradí většinu kapitálové
účasti a tím i rozhodující
vliv. Bude tedy přesun v držbě akcií
tak, že státní správa vlastniti bude
51% a soukromí účastníci 49%. Utváří
se pak poměr v držbě akcií následovně:
U Československé plavební akciové
společnosti Labské bude míti státní
správa celkem 51.000 akcií, z nichž bude 14.000
prioritních a 37.000 kmenových v celkové
hodnotě 20,400.000 Kč. Na soukromé zakladatele
připadne 49%, t. j. 49.000 akcií prioritních
v ceně 19,600.000 Kč.
U Čsl. akciové plavební společnosti
Dunajské celkem 38.250 akcií, z nich bude 10.600
prioritních a 27.650 kmenových v celkové
hodnotě 15,300.000.- Kč. Na soukromé zakladatele
připadne 49%, t. j: 36.750 akcií prioritních
v ceně 14,700.000.- Kč.
Obět, která se tu přináší
v zájmu dalšího rozvoje plavebních podniků
jest vlastně první vydatnější
podporou domácím plavebním podnikům,
aby mohly obstáti v konkurenci s jinými zahraničními
plavebními podniky, jichž lodní park je daleko
větší, značně odepsaný
a jichž kapitálová základna je značně
nižší v poměru ke kapitálové
základně našich dvou plavebních podniků.
Je tedy návrh na snížení akciového
kapitálu ze zvláštních důvodů
výhradně na vrub akcií kmenových,
v daném případě úplně
oprávněný.
V článku druhém obsahujícím
ustanovení o podporách lze spatřovati jistou
benevolenci se strany státní správy pro případ,
že by naše plavební podniky hlavně ze
zájmů veřejných potřebovaly
státního příspěvku. Jelikož
podobného ustanovení zákonného o subvencích
pro říční plavbu dosud nemáme,
lze jenom vítati, že subvencím tohoto druhu
dává se také zákonný podklad.
Při tom bych vzpomenul toho, že stálá
subvence se tímto nezajišťuje ani jednomu ani
druhému podniku, jakkoliv bývá v jiných
státech obvyklým, že národní
plavba subvencuje se stálými, značnými
a, na dlouhá léta zajištěnými
státními příspěvky.
Výbor rozpočtový pojednal o tomto vládním
návrhu ve své schůzi dne 28. února
1929 a usnesl se doporučiti jej poslanecké sněmovně
ke schválení i s resolucí, přijatou
ve výboru pro záležitosti průmyslu,
obchodu a živností.
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Ustanovení § 3. zákona ze dne 13. června
1922, č. 188 Sb. z. a n., jímž se upravuje
poměr československé státní
správy k československým plavebním
společnostem Labské a Dunajské se mění
a bude zníti takto:
1. Objeví-li se v budoucnu z jakýchkoliv důvodů
potřeba snížiti kapitál některé
z obou plavebních společností (§ 1),
budiž zpravidla snížen úměrně
jak přednostní, tak kmenový akciový
kapitál, ze zvláštních důvodů
je však přípustno, provésti snížení
toliko na vrub kapitálu kmenového. Vláda
se zmocňuje, aby vstoupila, budou-li to hospodářské
poměry celkové anebo zvláštní
poměry společností vyžadovati, za tím
účelem v jednání se zakladatelskými
bankami uvedenými v § 1., sjednala a provedla úmluvu
o odpisu akciového kapitálu v souhlasu s tímto
ustanovením.
2. Vláda se dále zmocňuje, aby se zakladatelskými
bankami sjednala a provedla změny ustanovení zakladatelské
smlouvy, pokud souvisejí se snížením
akciového kapitálu.
3. Vláda jest povinna podati o tom, co podle předešlých
odstavců zařídila, neprodleně zprávu
Národnímu shromáždění.
1. Vláda se zmocňuje, aby těmto plavebním
společnostem poskytla v případech zřetele
hodných a zejména, vyžaduje-li toho obecný
zájem státní, příspěvky,
podpory a výhody k provozování plavby.
2. Při tom může si vláda vyhraditi vliv
na určování dopravních sazeb, na stanovení
plavebních linií a na jejich provoz, jakož
i na přijímání zaměstnanců
a vymíniti si úkony a služby pro státní
a jiné veřejné účely.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení a provésti jej ukládá
se ministru průmyslu, obchodu a živností v
dohodě se zúčastněnými ministry.
Vláda se vybízí, aby současně
s úpravou poměru československé státní
správy k československým plavebním
společnostem na Labi a Dunaji započala a provedla
modernisaci, respektive vybudování zastaralých
přístavů na Labi.

