| II. volební období. | 7. zasedání. |
Podepsaní navrhují:
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Národní shromážděni republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 11 zákona ze dne 31. ledna 1919, č. 75 Sb.
z. a n., ve znění zákona ze 14. července
1922, čís. 253 Sb. z. a n., poslední odstavec
bude zníti takto:
"Vyhláška v obci musí obsahovati den volby
a počet osob, jež mají býti voleny,
lhůtu, do které možno žádati za
vydání tištěných seznamů
voličských (§ 15), dále lhůtu,
do které možno se domáhati volby podle zásady
poměrného zastoupení a podmínky této
žádosti (§ 19), lhůtu ku předložení
kandidátních listin s udáním kalendářního
dne a jméno osoby k přijetí kandidátních
listin oprávněné (§ 20) ustanovení
o formě a obsahu kandidátních listin (§
21), lhůtu k oznámení sdružených
listin (§ 26) a lhůtu k jmenování členů
volební komise (§ 32)."
§ 20 zákona doplní se tak, že za první
odstavec vsunuje se ustanovení tohoto znění:
"Starosta obecní, resp. osoba k přijímání
kandidátních listin oprávněná
(§ 11), je povinen alespoň v poslední den lhůty
v 1. odst. stanovené, býti přítomen
do 12. hodiny na obecním úřadě za
účelem přijímání kandidátních
listin."
§ 59 doplňuje se takto:
Jako třetí odstavec vsunuje se ustanovení
tohoto znění:
Náhradníky, kteří nastupují
na místo členů obecního zastupitelstva,
(§ 57) vezme do slibu starosta obecní, před
zahájením jednání v té schůzi
obecního zastupitelstva, do které byl náhradník
prvně povolán.
§ 68 doplňuje se takto:
Odstavec (1) bod 1. zní:
"Není-li starosta neb jiná osoba k přijímání
kandidátních listin oprávněná
na obecním úřadě přítomná
(§ 20), odepřel-li starosta resp. osoba k přijetí
kandidátních listin oprávněná
přijmouti kandidátní listinu a vyhověti
jinak povinnostem v §§ 20 a 24 uvedeným."
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení a provede jej ministr vnitra.
V praksi bylo zjištěno, že v ustanovení
§ 20 volebního řádu nedostačuje,
jelikož sice ukládá se stranám předložení
kandidátní listiny, avšak ukládá
se toto předložení "obecnímu úřadu".
Toto označení nevyhovuje, zvláště
v malých obcích, kde obecní úřad
je v bytě obecního starosty a kde není zvláštní
místnosti. Jest třeba stanoviti přímo
v zákoně, aby starosta, po případě
jiná osoba fysická, byla již ve vyhlášce
volební zmocněna a současně povinna
k přijímání kandidátních
listin. Tak v obci Sedlo, polit. okr. Strakonice, končila
lhůta k podání kandidátních
listin pro volbu obecního zastupitelstva dnem 2. října
1927 o 12. hodině polední. Tohoto dne dostavil se
v 113/4 hodiny zmocněnec jedné
z volebních skupin v průvodu ještě jednoho
člena této skupiny, aby předložil kandidátní
listinu. Obecní úřad byl v bytě starosty.
Starosta nebyl přítomen ani v úřadě,
ani v obci a tak byly listiny ponechány na obecním
úřadě za přítomnosti členů
rodiny starostovy. V dalším řízení
bylo však uznáno, že kandidátní
listiny nebyly podány včas, jelikož se starosta
vrátil domů až odpoledne. A tak byla uznána
jen jedna kandidátní listina a to té strany,
ke které náležel pan starosta tak nebylo vůbec
voleno podle zásady poměrného zastoupení.
Jest tedy třeba, aby již ve vyhlášce volební
byla tato věc jasně upravena a aby zanedbání
této povinnosti postiženo bylo trestní sankcí.
Pokud jde o slib náhradníků, jest i tuto
věc třeba zákonem upraviti.
Po stránce formální navrhují podepsaní,
aby návrh byl přikázán výboru
ústavně-právnímu.

