Státní rybářský úřad
vede v celé republice soupis všech vydaných
rybářských lístků, kteréž
má pokládati za tiskopisy, jež se přísně
súčtují. K žádosti rybářských
výborů zašle jim státní rybářský
úřad rybářské lístky
dle toho, mnoho-li jich potřebují proti tříměsíčnímu
vyúčtování. Rybářské
výbory zasílají pak rybářské
lístky poříčním svazům
k jejich žádosti a proti hotovému zaplacení.
Poříčním svazům přináleží
právo vydávati rybářské lístky
pro nájemce rybolovu, pro sportující rybáře
a pro pomocníky rybářské.
Taxy za rybářské lístky plynou do
státního fondu pro zvelebení rybářství.
Vzorky rybářských lístků stanoví
státní rybářský úřad
jednotně pro celý stát.
Ve státě Československém nesmí
nikdo provozovati rybářství, kdo není
opatřen úřední legitimací (rybářským
lístkem) s vlastní podobiznou a přesným
označením, pro který obvod a který
kalendářní rok a k jakému úkonu
(jakým nářadím) platí.
Legitimace se vydávají:
1. Jako lístky rybářské s podobiznou
pro Československou republiku:
a) pro nájemce revíru lístek na dobu šesti let
b) pro sportující rybáře lístek roční,
c) pro pomocníky rybářské lístek
roční.
Za pomocníky rybářské nepovažují
se funkcionáři rybářských spolků
a sdružení, ani funkcionáři poříčních
svazů, i když zastávají funkce porybných
nebo dozorců.
Nárok na vydání lístku rybářského
mají jen osoby zachovalé.
Nájemce rybolovu je oprávněn vybrati pro
sebe od všech, kterým rybařiti dovolí,
zvláštní poplatek pro sebe a musí své
dovolení na lístku vyznačiti s udáním
náčiní a jeho počtu, jakým
rybařiti dovolil.
Poříční svazy a rybářské
výbory kontrolují počet vydaných dovolení
jednotlivými nájemci rybolovu, kteří
o tom vésti musí přesný seznam a jsou
povinni podrobiti se obmezení, které by jim určil
poříční svaz. Mohou se jen odvolati
z tohoto nařízení k rybářskému
výboru, jehož rozhodnutí je bez dalšího
odvolání platné.
Lístky rybářské vyhotovené
způsobem jiným, nežli na blanketech úředních,
jsou neplatny.
Těm, kdož vydávají lístky rybářské,
ponechává se na vůli, aby blankety vyplnili
vedle jazyka československého na místě
prvém, také jiným jazykem v území
obvyklým.
Státní rybářský úřad
ve srozumění s rybářskými výbory
má pro každou zemi ustanoviti jednoho nebo dle potřeby,
při rozsáhlosti povodí několik inspektorů,
jich odměny a náklady správní uhražují
se ze státního rybářského fondu
pro zvelebení rybářství.
Tito inspektoři jsou podřízeni rybářskému
výboru a jest jim uloženo:
a) odbornými znalostmi napomáhati poříčním
svazům při organisaci revírů rybářských;
b) jako znalci intervenovati při všech řízeních,
které dotýkají se zájmů rybářských
při úpravě vod, zřizování
průmyslových závodů, odvádění
kanalisačních odpadků, a v jiných
případech;
c) poučovati a cvičiti družstva a nájemce
revírů ve všem, co souvisí s plněním
zákona tohoto, zejména v oboru hospodaření,
v chráněných útulcích a trdlištích,
ve zřizování umělých trdlišť,
podniků pro chov říčních ryb,
osazování povodí atd.;
d) vykonávati pravidelnou odbornou přehlídku
poříčních svazů, spolků
a sdružení rybářských i hospodaření
v jednotlivých revírech, aby se včasně
mohly vytknouti vady tohoto hospodaření a hledati
prostředky k jich nápravě;
e) cvičiti a instruovati dozorčí orgány
pro službu rybářsko-policejní i dozorčí
službu na trzích.
Podrobná ustanovení o právech a povinnostech
inspektorů vydá státní rybářský
ústav.
Ochranou rybářství jsou pověřeni:
a) Přísežní dozorci ve službách
nájemců rybolovů, rybářských
spolků, sdružení a poříčních
svazů.
b) Poříční dozorci rybářských
výborů.
c) Četnictvo a polní stráže obecní.
Pro poříční dozorce vydá státní
rybářský úřad zvláštní
instrukce. Četnictvo a polní stráže
řídí se zákonem a prováděcími
nařízeními.
Vykonávati zákon tento mimo případy
trestní, náleží, pokud
týká se poměrů smluvních mezi
nájemcem a státem, poříčním
svazům, rybářským výborům
a minist. zemědělství, v ostatních
případech nestanoví-li tento zákon
jinak, politickým úřadům. Úřady
ty mají při tom, pokud jde o otázky odborné,
vyslechnouti znalce; není-li poříční
svaz rybářský nebo rybářský
výbor sám stranou, možno výrok jeho
v odborné otázce rybářské pokládati
za dobré zdání, které postačuje,
aniž třeba dále vyslechnouti znalce.
Co se týče takových opatření,
při kterých vzhledem k poloze nebo rozsahu některé
vody jest zapotřebí anebo prospěšno
postupovati v souhlasu s cizozemskem, buď vyžádáno
opatření ministerstva zemědělství.
V případech, kde běží o poměr
rybářství k záležitostem, jež
co do hlavní věci upraveny jsou v zákoně
o právu vodním, v zákoně lesním
aneb v řádech o plavbě lodní a vorové
(jako zejména o poměr k nařízením
pro užívání a regulování
vody ke stavbám pro plavení dříví,
plavbu lodní a vorovou) platí také v příčině
řízení a rozhodnutí o poměru
tom ustanovení obsažená v dotyčných
zákonech a předpisech o příslušnosti
úřadův a řízení, zahrnujíc
v to i ustanovení o dovolení prací předběžných
na cizím pozemku, o odvoláních a o zapravení
nákladu řízení, pokud předpisy
řečené hodí se na případ,
o nějž jde.
Nicméně dbáti jest při těchto
řízeních také meritálních
ustanovení tohoto zákona, jež na případ
ten se hodí, a budiž rozhodnutí ve třetí
stolici, nepřísluší-li dle oněch
předpisů ministerstvu zemědělství
samému, učiněno v souhlasu s ním.
Kde tento zákon v záležitostech, jež nespadají
pod § 56., přikazuje některé řízení
úřední nebo opatření politickému
úřadu okresnímu, jest k němu příslušný
ten úřad, v jehož okresu leží dotyčný
dílec vody rybné.
Přesahuje-li dílec tento přes okres aneb
jde-li o úřední řízení
neb opatření, jež dle předmětu
neb účelu svého vyžaduje postupu jednotného,
jenž zahrnuje v sobě také vodní dílce
okresu jiného, má politický úřad
zemský ustanoviti ten ze súčastněných
úřadův okresních, jemuž nastoupiti
jest jako stolici první.
Řízení se stranami koná se pravidelně
ústně při čemž jsou připuštěni
jak právní, tak i odborní zástupci
stran. Dle potřeby buďtež k řízení
přibráni znalci z povinnosti úřední.
V případech méně důležitých
může politický úřad k provedení
řízení zmocniti též představenstvo
dotyčné obce.
O každém řízení budiž sepsán
protokol.
Jde-li o zapravení nebo náhradu nákladu na
určité opatření nebo o odškodnění,
pokud se týče o příspěvky k
nákladu a odškodnění, má úřad
politický, jenž jest první stolicí,
také o tom řízení konati a rozhodnouti
šetře ustanovení následujícího
§ 60.
Náleží-li úřadu správnímu
aby rozhodl o nákladu a odškodnění aneb
o příspěvcích k nákladu a odškodnění,
má v rozhodnutí svém, nedocílí-li
se dohodnutí stran súčastněných,
ustanoviti zároveň lhůtu ve které
ti, kteří s rozhodnutím nejsou spokojeni,
mají nastoupiti porad práva a úřadu
o tom oznámení učiniti.
Lhůta tato má vyměřena býti
nejméně na 30 dnů, počítajíc
ode dne doručeného nálezu.
Z tohoto nálezu a z vyměřené lhůty
dle předcházejícího odstavce odvolání
v pořadí instancí správních
se nepřipouští.
Vynesený nález lze vykonati, jakmile promeškána
byla lhůta, stanovená k nastoupení pořadu
práva.
O tom, komu náleží nésti náklad
řízení, rozhodnouti mají úřady
politické pořadem instančním spolu
s věcí hlavní, při čemž
třeba vycházeti ze zásady, že náklad
nésti má především ona strana,
která žádala o to, aby řízení
bylo zavedeno, aneb vinou svojí to způsobila.
Úřad politický má však rozhodnouti,
nemá-li snad náklad ten v jednotlivém případě
uložen býti částečně také
druhým neb všem v řízení súčastněným
stranám, a to hledě ku prospěchu, jejž
mají z upravení věci hlavní, jakož
i vzhledem k tomu zdali snad způsobeny byly jednotlivé
jinak zbytné výlohy chováním té
či oné strany.
Z rozhodnutí politických úřadů
okresních možno se odvolati k politickému úřadu
zemskému z rozhodnutí tohoto pak k ministerstvu
zemědělství Odvolání ta musí
do 14 dnů po doručení rozhodnutí podána
býti písemně nebo ústně politickému
úřadu, který rozhodl v první stolici.
Odvolání včas podané má účinek
odkládací, leč že by důvody veřejné
bezpečnosti vyžadovaly, aby opatření
nařízené bez prodlení bylo provedeno.
Představenstva obecní četnictvo a přísežní
zřízencové říční
policie jsou zavázáni aby dohlíželi
k tomu, zdali ustanovení tohoto zákona se zachovávají,
a aby přestupky, které zpozorovali, politickému
úřadu okresnímu nebo poříčnímu
svazu oznamovali.
Stejná povinnost náleží zejména
také zřízencům policie tržní
ohledně zákazu, vydaného na základě
§ 51.
Těmto zřízencům k dozoru povolaným
přísluší, s výhradou práv
snad rozsáhlejších, s úředním
postavením jejich spojených, práva uvedená
v § 51., a vztahuje se zejména právo, prohlížeti
rybní nádržky obchodníků, na
zásobu ryb vůbec, kterou obchodníci rybami
chovají v prodejních místnostech svých
neb u nich v nádržkách nádobách
a pod.
Přestoupení tohoto zákona a předpisů
neb zvláštních nařízení
na základě jeho vydaných trestá politický
úřad okresní, pokud nevztahuje se na čin
ten obecný zákon trestní, pokutou peněžitou
od 10 do 100 korun, kterážto pokuta, opakuje-li se
přestupek, jakož i tehdy, byla-li násadě
rybí způsobena značná škoda,
může býti zvýšena až na 200
korun.
V případě neschopnosti k placení budiž
pokuta peněžitá změněna v trest
vězení, při čemž deset korun
rovná se jednomu dnu vězení.
Při přestupcích jichž se dopustí
obchodníci neb hospodští, nedovoleným
způsobem prodávajíce neb připravujíce
ryby, budiž rozhodnuto, že ryby proti předpisu
chycené, pokud se týče prodané nebo
ku připravení ustanovené, propadají.
Při přestupcích, kterých se kdo dopustil
užívaje náčiní zapovězeného,
budiž rozhodnuto, že náčiní to
propadá, a to bez rozdílu, zdali vinníkovi
náleží čili nic.
Bylo-li zabaveno zapovězené náčiní,
když bylo k rybolovu vyloženo, aniž by určitá
osoba mohla býti stíhána neb odsouzena proto,
že náčiní toho užívala,
budiž o sobě rozhodnuto, že náčiní
to propadá ve prospěch poříčního
svazu.
Pokuty peněžité a výtěžek
z propadlých ryb plynou do státního fondu
ku zvelebení rybářství. (§ 24.).
Spolu s nálezem trestním budiž uložena
také náhrada škody přestupkem způsobené,
ač-li potřeba dalších průkazů
nevyžaduje nezbytně toho, aby nárok na náhradu
odkázán byl před soudy civilní.
Byla-li dle toho náhrada škody v pravoplatném
nálezu trestním přiřknuta neb odepřena,
jest tomu, jenž s výrokem tím není spokojen,
volno, aby nastoupil řádný porad práva.
Vyšetřování a potrestání
přestupků tohoto zákona odpadá promlčením,
jestliže vinník do šesti měsíců
od doby, kdy se dopustil činu trestného, nebyl vzat
do vyšetřování, avšak bez újmy
závazku odstraniti stav nezákonný, který
následkem přestupku snad trvá.
Osoby pro přestupky tohoto zákona trestané
pozbývají práva na vydání lístku
rybářského po dobu 3 roků.
Co se týče příslušnosti úřadů
politických k vyšetřování a potrestání
přestupků tohoto zákona, lhůt odvolacích
a dotyčného řízení platí
předpisy, které platnost mají pro politické
řízení trestní vůbec.
O trestech. a spojených s nimi náhradách
škod a nákladu rozhoduje v nejvyšší
instanci ministerstvo vnitra v souhlasu s ministerstvem zemědělství.
Zákonem tímto zrušují se dosavadní,
na území státu Československého
platné zákony, upravující právo
rybářské ve vodách vnitrozemských.
Dosavadní zákony a nařízení
rybářsko-policejní, pokud neodporují
tomuto zákonu, zachovávají se naproti tomu
v platnosti potud, pokud nebudou nahraženy nařízeními
vydanými na základě tohoto zákona.
Pokud lístky rybářské vydané
dle dosavadních předpisů zůstanou
v platnosti ustanoví a vyhlásí ministerstvo
zemědělství.
Provedení tohoto zákona ukládá se
ministrům zemědělství, vnitra, veřejných
prací, spravedlnosti a financí.
V měsíci květnu 1920 konán byl v Praze
sjezd rybářských spolků v Československé
republice, jehož súčastnili se zástupci
všech tří zemských svazů rybářských
spolků českých i německých,
a to 115 delegáty, dále zástupce ministerstva
zemědělství, zemědělské
rady a poslanci různých politických stran.
Podkladem jednání sjezdu byla úprava rybolovu
na tekoucích vodách, při čemž
bylo zjištěno, že naše říční
rybářství jest v plném úpadku
organisacním i hospodářském, a že
jsou to jedině rybářské spolky, jež
způsobem racionelním a nevýdělečným
obhospodařují naše tekoucí vody. Přes
to však dodnes k úpravě rybolovu na tekoucích
vodách nedošlo a proto předkládají
podepsaní shora uvedený návrh úpravy
zákonné. V Československé republice
je nyní přes 300 rybářských
spolků se 100000 cleny, z nichž většina
trvá již několik desetiletí a pečlivě
se stará o umělé zarybnování
tekoucích vod násadou obdrženou od zemědělských
rad nebo vypěstěnou ve vlastních líhních.
Od roku 1896 včetně do roku 1907 bylo v Čechách
vypuštěno 13,193.700 násad českými
rybářskými spolky a 4,173.067 německými
rybářskými spolky V poctu jest zahrnuto 4,394.000
rybek a 2,036.000 jiker candátů. Při úpravě
tohoto návrhu rybářského zákona,
schváleného sjezdem rybářských
spolků, bylo přihlíženo v podstatě
k následujícímu:
Dožadujeme se, by všechny tekoucí vody v Československé
republice byly dle zákona vodního majetkem státním,
při čemž veškeré užitky těchto
tekoucích vod přináležely by státu.
Z důvodů čistě hospodářských
žádáme, by užitky těchto vod, a
to rybolov, sekání ledu dobývání
písku, pěstování a zužitkování
vodních rostlin, nebyly od sebe děleny - by tvořily
jedno nedělitelné právo rybářské.
V zájmu racionelního hospodářství
nelze připustiti, by dobývání písku
a zužitkování vodních rostlin patřilo
jinému majiteli než rybáři, neboť
hlavně v době tření musí obě
tato práva býti vykonávána v souhlase
s jeho říčním hospodářstvím.
Dosavadní zkušenosti zřejmě ukazují,
že sebe lepší rybářský zákon
nestačí k zadržení úpadku říčního
rybářství, není-li také zabezpečeno
jeho provádění řádnou organisací.
Z té příčiny veškeré snahy
rybářských spolků i československé
jednoty rybářské ve Vodňanech vedly
k tomu, by ústřední správní
organisaci byla zabezpečena možnost co největšího
dohledu a vlivu nad výkonem práva rybářského
každého jednotlivce. Uskutečnění
těchto snah spatřujeme v sestátnění
veškerých tekoucích vod v Československé
republice. Sestátnění jest ideální
prostředek k racionelnímu obhospodařování
tekoucích vod, a jest zároveň pro zákonodárce
zárukou, že v tomto případě rybářský
zákon bude prováděn důsledněji,
jak vyžaduje to hospodářská závislost
jednotlivých revírů i celých povodí.
V tomto paragrafu přihlíží se k historickému
vývoji práva rybářského v Československé
republice. V Čechách, na Moravě a Slezsku
vyvíjelo se právo rybářské
v celku stejně, a bylo původně svobodné.
Později stalo se regálem čili právem
zeměpánovým a jako takové bylo propůjčováno
městům, klášterům i jednotlivcům.
Během patnáctého a šestnáctého
století dostalo se v moc vrchností světských
nebo církevních. Roku 1849 byla s vyvozením
pozemků rybářská práva vrchnostenská
na cizím pozemku zrušena; stalo se tak prov. nařízením
ze dne 27. června a ze dne 11. července 1849. Ministerským
nařízením ze dne 31. ledna 1852, číslo
460, bylo pak stanoveno, že ten, kdo se zrušení
vrchnostenského práva rybářského
domáhá, musí provésti důkaz,
že jest řečiště jeho vlastnictvím.
Důkaz takový byl ovšem velmi obtížný,
poněvadž nestačilo prokázati vlastnictví
ku břehům, mezi nimiž rybná voda protéká
a důsledek toho jest ten, že dnes velkostatky vlastní
si právo rybářské na tratích
vodních, jež protékají cizím
pozemkem, po většině několika katastry
pobřežních obcí. (Panství v Brandýse
nad Labem vlastní si právo rybářské
v katastrech 32 pobřežních obcí. Panství
křivoklátské vlastní si rybolov v
řece Berounce v katastrech 20 obcí.).
Obecný zákon občanský prohlašuje
§ 287 řeky za veřejný statek a rybolov
v těchto § 382. za volný. Právo volného
rybolovu bylo zrušeno říšským zákonem
rybářským z roku 1885 a jeho vlastnictví
upravuje se zákonodárstvím zemským.
Na Moravě rybářským zákonem
z roku 1895 připadl volný rybolov zemi, v Čechách
pak zemský rybářský zákon dosud
vydán nebyl. Oba tyto zákony rybářské,
říšský z roku 1885 a moravský
z roku 1895, vydávají předpisy o vlastnictví
pouze pro ty vody, v nichž byl dosud provozován rybolov
volný; dosavadních práv rybářských
se nedotýkají, a tu jest příkazem
sociální spravedlnosti, aby také tato práva
byla podrobena státní revisi, a to ve smyslu tohoto
paragrafu, jenž béře zřetel ku státu,
co jedinému oprávněnému majiteli rybářství
v řekách dle historického vývoje práva
rybářského.
K odčinění nespravedlnosti, povstalé
nemožností provedením výše citovaného
min. nařízení z roku 1852, přihlíží
se v odstavci čtvrtém, větě druhé.
Rybářské spolky mají býti kostrou
organisace dohledu a správy nad výkonem práva
rybářského. Tímto řešením
vyhovuje se snaze pobřežních obcí, aby
tyto na výkon práva rybářského
měly patřičný vliv a to bez újmy
a ohrožení racionelního obhospodařování
tekoucích vod; volný rybolov, jenž patřil
by pobřežním obcím jest z důvodu
hospodářské závislosti jednotlivých
revírů zamítnouti.
Rybářské výbory jsou ústřední
dohlédající a správní organisace
nad výkonem práva rybářského
pro jednotlivé země. Jsou hlavou celkové
zemské organisace a mají z větší
části nahraditi působnost zemských
politických úřadů, zvláště
pokud týká se otázek hospodářských.
Dožadujeme se, aby v těchto zemských organisacích
byli zastoupeni pouze nájemci tekoucích vod, aby
jim přináležela v otázkách hospodářských
a správních úplná samospráva;
zamítáme, by o těchto otázkách
rozhodovaly politické úřady jako dosud.
S návrhem, by místo zemských rybářských
výborů byly zřizovány v každé
župě hospodářské sbory jednající
o otázkách říčního rybářství
nelze souhlasiti z těchto důvodů:
a) hospodářská závislost jednotlivých
revírů i celých povodí vyžaduje
soustředění správy, zvláště
pokud týká se doby hájení a racionelního
zarybňování tekoucích vod;
b) jednotlivé řeky protékají několika
župami (Vltava třemi), čímž při
decentralisaci správy utrpěla by jednotnost v obhospodařování
těchto toků;
c) veškeré povinnosti, jež návrh zákona
ukládá poříčním svazům,
zřejmě ukazují potřebu scelení
správy organisační v rámci jednotlivých
zemí.
V případě nemožnosti uskutečniti
tento úřad bylo by třeba zříditi
v ministerstvu zemědělství rybářský
odbor, tak jak již při reorganisaci tohoto ministerstva
byl projektován; zřízení poradního
sboru rybářského při stát.
rybářském úřadě nebo
rybářském odboru min. zemědělství
jest nutné také z důvodu součinnosti
samosprávy a státního ministerského
úřadu.
Rybářům z povolání není
možno dáti náhrady za případnou
snad ztrátu živnosti z důvodů, že
rybářský zákon dává
jim možnost získati hospodářsky cennější
revíry.
Provedení zákona nezatíží nijak
státní pokladnu. Po stránce formální
budiž návrh tento předán výboru
ústavně-právnímu k podání
zprávy plénu poslanecké sněmovny.