Interpelací ze dne 15: března 1927, tisk číslo
930/VIII, upozornili podepsaní na protizákonné
nakládání asi s 500 četnickými
strážmistry, kteří v důsledku
výnosu ministerstva vnitra ze dne 19. prosince č:
85966125113 podle odst. 3 § 8 zákona čís.
286/1924 přestoupili do sboru uniformované stráže
bezpečnostní.
Na tuto interpelaci odpověděl pan ministr vnitra
27. července 1927, tisk čís. 1197/XIII, že
vzhledem k ustanovení § 7 zákona č.
28611924 a § 142 mezitím vydaného zákona
č. 10311926 nemohla jim býti předchozí
doba započtena, poněvadž byli převzati
po 1. lednu 1926 a brali u stráže bezpečnostní
z počátku nižší požitky, nežli
měli u četnictva.
I když byli převzati po 1, lednu 1926, byli však
k přestupu podle odst. 3 § 8 zák. 286/1924
vyzváni před 1. lednem 1926 a převzetí
jejich se stalo před vyhlášením zákona
č. 10311926, mělo proto býti ihned rozhodnuto
o úpravě jejích požitků podle
odst. 3 § 8 zák. č. 28611924, ode dne jejich
nástupu u stráže bezpečnostní,
t. j. 15. května 1926, nejdéle 1. června
1926, podle toho času platné normy, poněvadž
zákon č. 103 byl teprve vyhlášen 7.
července 1926 a zpětná platnost jeho nastala
sice od 1. ledna 1926, ale v době
přestupu zmíněných četnických
gážistů ke stráži bezpečnosti
platily normy staré, zejména odstavce 3, §
8 zák. č. 286/1924. I když byly zdánlivě
změněny plat. zákonem č. 103/1926,
pamatoval zákonodárce v tomto zákoně
na podobné případy ustanovením odst.
1, § 215, že personální opatření,
učiněná v době od 1. ledna 1926 do
dne vydání zákona č. 10311926, nutno
uvésti ode dne jejich účinnosti v soulad
s ustanovením tohoto zákona.
Z vylíčeného jde jasně najevo, že
nebylo zapotřebí v těchto případech
čekati na vydání vládního nařízení
k § 142 zák. č. 10311926, nýbrž,
že poměry těchto gážistů
měly býti ihned upraveny podle platných ustanoveni
odst. 3, 8 zákona 28611924, zvlášť, když
tuto nesrovnalost nezavinili oni gážisté, nýbrž
státní administrativa
svou liknavostí nebo tím, že prejudikovala
ustanovením zákona, který dosud nebyl ani
usnesen ani vyhlášen.
Jak z 1. odstavce § 207 zák. č. 103/1926 vyplývá,
nebylo úmyslem zákonodárce, aby toho, kdo
již jednou ve státní službě byl
a získal nárok na započtení určité
doby pro postup do vyšších požitků,
bez příčiny na požitcích nebo
postupu do vyšších požitků zkracoval,
nebo dokonce mu töto právo odpíral.
Odstavec 3 § 8 zák. 286/1924 měl právě
zaměstnance, který by přestoupil do jiné
státní služby, i nižší, chrániti
před takovýmto poškozením, což
potvrzuje odpověď pana ministra vnitra ze dne 27.
července 1927, uvádějíc, že byly
požitky zmíněných gážistů
po dohodě s ministerstvem financí prozatímně
upraveny na míru, jako měli u četnictva.
Nutno jen uvésti, že i tato
odpověď neodpovídá skutečnosti,
nýbrž, že gážisté tito byli
na svých požitcích zkráceni, jak dokazují
tyto dva skutečné případy:
1. Plat bývalého četnického strážmistra
u četnictva činil podle ust. části
IV. zákona čís. 103/1926 v 6. platovém
stupni III. platové stupnici, v místě činovného
C, úhrnem ročních Kč 16.128. Podle
této ťúpravyŤ byl mu jako nadstrážníku,
zařaděnému do stupnice podúřednické,
vyměřen plat v 5. plat. stupni II. plat. stupnice
podle zákona čís. 10311926 v místě
činovného A úhrnem ročních
Kč 15.900.-. Jeví se tudíž rozdíl
Kč 228.
2. Plat bývalého četnického strážmistra
u četnictva činil v 5. plat. stupni III. plat. stupnice
(IV. část zákona 10311926) v místě
činovného C, úhrnem ročních
Kč 16.680.-. Podle této ťúpravyŤ
bylo mu jako nadstrážníku vyměřeno
ve 4. stupni II. plat. stupnice (podle zákona č.
10311926 o stát. podúřednících)
v místě činovného A úhrnem
ročních Kč 16.200.-. Jeví se tudíž
zde rozdíl Kč 480.-.
Nelze se proto s touto odpovědí spokojiti, zejména,
když se tato záležitost táhne již
23 měsíce a není dosud vyřešena.
Při dobré vůli mohla již býti
vyřešena s použitím odst. 3, § 142
zák. č. 103/1926!
Z těchto důvodů táží se
podepsaní pana ministra vnitra:
1. Jest pan ministr ochoten uznati v předu uvedené
právní i morální důvody a vyřešiti
konečně otázku požitků četnických
gážistů, přestouplých do stavu
stráže bezpečnosti, použitím odst.
3, § 142 zákona č. 103/1926 v době co
nejkratší, nemá-li u těchto 500 lidí
býti ubita úplně víra ve spravedlnost,
právo a právní stav státu?
2. Jest pan ministr ochoten sděliti podepsaným,
co v této záležitosti zařídil,
neb zaříditi hodlá?
Ve Dvorcích na sev. Moravě působí
u okresního soudu jediný okresní soudce dr.
František Mildner, který se dal plně do protičeských
služeb a svůj úřad vykonává
stranicky. Žaloby českých stran nechává
po několik let nevyřízeny.
Dokladem mého tvrzení
jsou tyto případy:
V roce 1926 podal Čech.Lad. Pechánek z Moravského
Berouna žalobu proti Emilu Hykelovi pro urážku
na cti. Na den 23. července bylo stanoveno 1. stání,
jež bylo odročeno a do dnes, ač od té
doby uplynuly plné dva roky, další stání
nařízeno nebylo: To stalo se proto, že Emil
Hykel, ač již osmkrát dle trestního
rejstříku trestaný, je pravou rukou okresního
soudce dra Mildnera v protičeské agitaci.
V roce 1927 bylo zavedeno proti Augustu Lichtblauovi v Moravském
Berouně trestní řízení, pro
§ 71 trestního řádu. Dne 31. srpna 1927
bylo poslední soudní. přelíčení
a od té doby celá záležitost leží
v klidu u okresního soudu ve Dvorcích a to z toho
důvodu, že na výsledku sporu je interesována
poškozená česká strana a že žalovaný
jest Němcem.
Okresnímu soudci dru Mildnerovi jest trnem v oku česká
menšina v Moravském Berouně. Z toho důvodu
nechává celé roky ležeti nevyřízené
české žaloby a oproti tomu ihned vyřizuje
žaloby Němců proti echům. Že tento
soudce je nemožný na tomto místě pro
svou protičeskou zášť, svědčí;
že okresní soudce dr. Mildner takto se vyjádřil:
ťBringen sie mir recht viel Material gegen Pechánekich
werde schon dem Tschechen einheitzen.Ť
Podotýkám, že Lad. Pechánek je předsedou
odboru Národní jednoty v Moravském Berouně
a že proti němu veškerá německá
zášť je soustředěna.
Táži se pana ministra, zdali je ochoten tyto případy,
jež mohu doklady potvrditi, co nejpřísněji
vyšetřiti a soudce dra F. Mildnera přeložiti,
protože není možno, aby na dosavadním
místě, jako krajně zaujatý dále
působil?
Zákon ze dne 8. dubna 1927 o ročním kontingentu
branců, o náhradní záloze a některých
změnách branného zákona, veřejnost
přijala dosti sympaticky, protože se zdá spravedlivější
nežli zrušený zákon o výhodách
v plnění branné povinnosti.
Zákon nový vyžaduje, aby žádosti
o zařazen-í do náhradní zálohy
byly předloženy odvodní komisi ihned, jakmile
bylo branci oznámeno, že byl odveden. Přijímání
žádostí po odvodu zákon nepřipouští.
Při provedených letošních jarních
odvodech však překvapilo, ba přímo zarazilo,
že průměrem asi 7% odvedených podalo
žádosti o zařazení do náhradní
zálohy, což jest počet nízký,
neboť se dalo očekávati, že žádosti
bude podáno mnohem více, jelikož v roce 1927
bylo podáno na 20.000 žádostí za poskytnutí
branné výhody.
Malé však procento podaných žádostí
o zařazení do náhradní zálohy
vysvětluje se dodatečně neznalostí
příslušného zákona a ustanovení,
že nutno žádost předložiti ihned
u odvodní komise, jakmile je branci sděleno, že
jest odveden.
Teprve po odvodu si mnozí uvědomili, že měli
podati žádost odůvodněnou do zařazení
do náhradní zálohy, ale jest již pozdě.
Docházejí četné dotazy a žádosti
o intervence, aby žádosti byly dodatečně
přijímány a projednány. Ve velmi četných
případech se jedná opravdu o rodinné
hospodářské poměry neutěšené.
Nemíníme se ujímati netečných
a nedbalých žadatelů. Odporovalo by však
duchu zákona, kdyby sociální výhody,
plynoucí ze zákona, byly v této přechodné
době se vší tvrdostí zákona odpírány
sociálně slabým jedině pro nedodržení
určité formality.
Bude-li ministerstvo národní obrany na výkladu
zákona v tomto případě neochvějně
trvati, může se státi, že při nedostatečném
počtu žádostí o zařazení
do náhradní zálohy bude měřítko
při rozhodování menší, což
by mělo za následek, že výhody kratší
služby (12 neděl výcviku) vojenské zúčastní
se i branci s příznivými hospodářskými
a rodinnými poměry, zatím co branci v daleko
obtížnějších poměrech, kteří
z neznalosti ustanovení zákona žádosti
o zařazení do náhradní zálohy
včas u odvodu nepředložili, budou nuceni sloužiti
18 měsíců, a tak došlo by k nesrovnalostem
daleko větším, než
jak tomu bylo za platnosti zákona o výhodách
v plnění branné povinnosti.
Bude proto prospěšno, aby ministerstvo národní
obrany letos výjimečně povolilo přijímati
žádosti o zařazení do náhradní
zálohy do určitého termínu po odvodu.
Bude-li letošního roku tato
výjimka nařízena, zásada zákona
nijak neutrpí, jelikož zákon sám byl
sdělán proto, aby sociálně slabým
byl podporou a poskytl pomoc těm nejpotřebnějším.
Podepsaní se táží:
Zná pan ministr národní obrany tyto poměry
po uzákonění a při praktickém
provádění zákona ze dne 8. dubna 1927,
čís. 53 Sb. z. a n.?
Jest pan ministr ochoten naříditi připuštění
dodatečných žádostí o zařazení
do náhradní zálohy?
Na trati čsl. státních drah, směrem
Olomouc-Hlucholazy, náležející pod ředitelství
čsl. státních drah v Olomouci, v okrese šumperském
v obci Bohutíně a Komňátce byly osobní
zastávky již po mnoho roků v předválečné
době.
U těchto osobních zastávek, které
jsou silně používány z okruhu mnoha
obcí (jak bude dále uvedeno), není čekárny,
ani praobyčejné boudy, kde mohlo by se obecenstvo
ukrýti před nepohodou a jest vystaveno v každém
počasí při mrazu, bouři, dešti
a větru úplně nechráněno venku
na pospas veškerým živlům přírodním.
Jednání zájmových obcí, korporací
a Starostenského sboru okresu šumperského se
ředitelstvím čsl. státních
drah v Olomouci o zřízení obyčejné
nenákladné čekárny, kde mohlo by se
občanstvo včas nepohody alespoň skrýti,
nevedlo dodnes k žádnému cíli, neb ředitelství
čsl. státních drah v Olomouci svým
přípisem okresnímu Starostenskému
sboru ze dne 3. ledna 1928, číslo 166816-III-1927,
trvá na předpisech, že náklad stavební
a udržovací musí nésti zájmové
obce, což není v tomto případě
možno, poněvadž obce tyto jsou chudé,
že nejsou s to uvedené náklady nésti.
Že žádost o postavení čekáren
jest odůvodněna vidno z toho, že zastávky
v Bohutíně používají občané
obcí: Bohutín, Bartoňov, Radomilov, Olšany,
Klášterec, Zborov, HIorní Studýnky,
Bušín, Hartíkov, Jakubovice a Písařov.
Zastávky v Komňátce používají
obce: Komňátka, Lhota Stědrákova a
Český Bohdíkov skorem celý, neb nádraží
jest hojně vzdáleno. Poněvadž v kraji
jest zavedena výroba domácího zboží
(kartáčů), používají
zastávky též četní tito živnostníci,
by svoje výrobky rozvezli po celé Čsl. republice
a tím se živili.
Ze mnoha obcí mají k zastávce 1 až 2
hodiny cesty, že jim není možno vždy dojíti
ve správný čas, a i když včas
přijdou, jest mnohdy vlak zpožděn a teď
si představte, pane ministře, že takový
občan, zpocen a schvácen, musí státi
v největším mrazu, bouři a větru,
nemaje kam s by se skryl a tělo uchránil, tak že
lehce může přijíti o zdraví.
Není to hazardování zdravím a životem
občanů a poplatníků
venkovských? Co by tomu řeklo občanstvo ve
městě, kdyby se mu tak vedlo; jistě by byla
zjednána brzy náprava, ale zde není možno
nápravy se dovolati, ačkoliv v našem státě
mají míti všichni občané stejná
práva, poněvadž mají i stejné
povinnosti.
Že zastávek se silně používá,
jest důkazem prodej lístků. V Bohutíně,
ačkoliv zde nejsou všechny lístky na dálku,
spíše jen na kratší vzdálenosti,
činí měsíční příjem
za lístky 20.000 až 22.000 Kč, což jest
pro zastávku na venkově peníz jistě
slušný, možná že
ani některé venkovské stanice takovou tržbou
za jízdní lístky nemohou se vykázati.
V Komňátce jest sice příjem o něco
menší, avšak potřeba čekárny
i tam jest řádně odůvodněna,
jak už dříve uvedeno. Nelze se proto diviti
občanstvu, které v té nejhorší
nepohodě čeká
venku, že dost ostře kritisuje tyto poměry:
a poukazuje na to, že soukromý podnikatel vyhověl
by svým zákazníkům více, nežli
státní správa železnic.
Táži se proto pana ministra železnic, je-li ochoten
pro mimořádnou důležitost těchto
zastávek dáti zříditi zcela jednoduché
čekárny, aby tak oprávněnému
požadavku občanstva výše uvedených
obcí bylo vyhověno?