Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1928.

II. volební období.
6. zasedání.

1593.

Naléhavá interpelace

poslanců H. Bergmanna, Frant. Buřívala, Boh. Procházky a druhů

vládě

o nesrovnalostech slovenské a podkarpatoruské výhody železničních zaměstnanců a o odstranění těchto nesrovnalostí.

Výnosy min. železnic ze dne 26. ledna čís 54718 a ze dne 4. srpna 1921 čís. 40064, které vzhledem k zásadám a konstrukci právních norem, jež obsahují, tvoří podstatnou část služební smlouvy, zaručily 4 nebo 5 platových stupňů každému zaměstnanci, jenž zavázal se k 6ti leté službě na Slovensku a Podkarpatské Rusi a vyhověl podmínkám smlouvy. K těmto zásadám vydalo min. železnic řadu doplňujících a vysvětlujících výnosů, z nichž mnohé smysl původní smlouvy ruší a nesprávně interpretují. Tím jsou značně poškozováni zaměstnanci, slovenskou (podkarpatoruskou) úpravu požívající. Stejně také vládní nařízení č. 15 ze dne 5. března 1927 zásady smlouvy ruší.

Protiprávní praxí obou slovenských ředitelstev st. drah při vyměřování slovenského přídavku do vydáni nového požitkového systému jsou poškozeni zejména:

1. Zaměstnanci po 1. lednu 1921 stabilisovaní (jmenovaní definitivními), kterým byly ve slovenském přídavku přiznány pouze jeden, dva, neb tři platové stupně, ačkoli podle ustanovení odstavce A (II. 5 citovaného výnosu min. železnic, který tvoří předmět smlouvy, mají nárok, aby slovenský přídavek byl jim při jmenování definitivními vyměřen znovu ve výši 4 nebo 5 platových stupňů.

2. Zaměstnanci, kteří byli na Slovensko ustanoveni po 1. lednu 1921 mají rovněž slovenský přídavek (podkarpatoruský) nesprávně vyměřen, a jsou platově poškozeni o jeden neb více platových stupňů. Železniční správa jest podle ustanovení citovaných výnosů povinna přiznati jim 4 nebo 5 platových stupňů s fiktivním počátkem postupových lhůt ve slovenském pořadí od 1. ledna 1921, bez ohledu, zdali službu na Slovensku nastoupili před tímto termínem aneb po něm, při čemž splatnost a finanční účinek počíná dnem nástupu služby na Slovensku. V odstavci A. I. 6. slovenské úpravy jest zaručeno, že vedle automatických postupů v platu základním dějí se pravidelné postupy také v pořadí druhém - slovenském - všeobecně s fiktivním počátkem od 1. ledna 1921.

3. Výnosem min. železnic ze dne 4. května 1922 číslo 4224/I,/3 bylo rozhodnuto, aby pro vyměřování slovenského přídavku a pro postupy v něm bylo bráno za základ platové schéma, platné v době vydáni slovenské úpravy (Úř. v. min. žel. čis. 11 ex 1920 nař. čís. 36) a ve prospěch zaměstnanců státu llI-a a III-b dovoleno, aby v dřívější VIII. služební třídě nebylo ve slovenském přídavku přihlíženo k platové stupnici 5508- (Kč 9636-), která byla zavedena teprve podle výnosu min. železnic ze dne 13. června 1921 čís. 13652 (Úř. v. min. žel. čís. 32 ex 1921). To se však u zaměstnanců, později stabilisovaných neděje a tito jsou ve slovenském přídavku zařazováni do platové stupnice Kč 9636 -, místo 10.152-, ačkoliv výnosy min. železnic a zejména výnosem ze dne 13. července 1922 čís. 32925 se přikazuje užiti výhodnějšího platového schéma a platovou stupnici Kč 5.508 (Kč 9.636-) překročiti.

4. Celé řadě zaměstnanců železniční správa upírá nárok na diety z titulu nemožného ubytování a vedeni dvojí domácnosti a mimořádný slovenský přídavek (odbouračky), třebaže jest odůvodněn právně a judikaturou Nejvyššího správního soudu a Nejvyššího soudu dostatečně vysvětlen. Zejména nebyl proveden rozsudek Nejvyššího soudu o mimořádném slovenském přídavku vynesený dne 1. února 1926. Při posuzování nároků poškozených zaměstnanců neřídí se správa dráhy věcnými i právními důvody a tyto nároky posuzuje libovolně a podle volného výkladu.

5. Železničním zaměstnancům, kteří byli povoláni k vykonávání presenční služby, nebo následkem právního chaosu v otázce státní příslušnosti byli nuceni žádati znovu o čsl. státní občanství, kterého nijak nepozbyli, není přiznána slovenská (podkarpatoruská) úprava I., ačkoliv jí původně požívali. Uvedená praxe, kterou jsou poškozeni zejména zaměstnanci nejnižších kategorii, národnosti slovenské a rusínské, nemůže býti v souladu s morálními povinnostmi železničního resortu, ježto citelně poškozuje nejen zaměstnance, který vykonal občanskou povinnost, oproti tornu, jenž k ní povolán nebyl, nýbrž také na Slovensku a Podkarpatské Rusi těžce ohrožuje brannou morálku. Ti zaměstnanci, kteří z důvodů formálních byli nuceni žádati znovu o státní občanství, čsl. státní příslušnosti nepozbyli a byli přijati do služeb čsl. st. drah do 31. VII. 1922 stejně jako ti, kteří po tomto termínu vrátili se z presenční vojenské služby a před tím byli ve službách dráhy mají právně odůvodněný nárok, aby byla jim přiznána slovenská (podkarpatoruská) úprava I.

6. Železničním zaměstnancům, kteří v soutěži na vlastní žádost nebo ze služebních důvodů jsou překládáni do území mimoslovenského, nezákonným nátlakem se upírá slovenský přídavek tím, že jsou proti své vůli nepřímo donucováni podepisovati prohlášení (revers), jímž zříkají se nároku na slovenskou úpravu, třebaže vykonávali službu na Slovensku nepřetržitě 6 i více let, po kteréž době se stal slovenský (podkarpatoruský) přídavek trvalým a regulérním služebním příjmem. I po převodu do nových platů, kdy nabyli pouze jedno platové pořadí, jest tohoto nátlaku opět používáno, ačkoliv se tak neděje v ostatních resortech státní správy, kde zaměstnanci převedení do nových požitků podle platu dosaženého ve slovenském přídavku, jsou překládáni s požitky, jež převodem nebo při systemisaci nabyli. Nálezem Nejvyššího správního soudu ze dne 11. května 1922 č. 6449 bylo rozhodnuto, že slovenská výhoda zaniká, když zaměstnanec jest přeložen na jiné místo mimo Slovensko. Oproti tomu správa železniční, využívajíc důvod pro přeložení k nátlaku na druhou smluvní stranu, sociálně slabší, pozbavuje přeložené zaměstnance takto pravoplatně nabytého a trvalého nároku na slovenský přídavek.

7. Zaměstnanci, kteří předčasně byli ze služebních důvodů pensionováni a jimž nebyla poskytnuta možnost dosloužiti předepsanou dobu 6 let i když k dovršení slovenského 6ti letí zbývalo pouze několik dnů nebo hodin, byli rovněž poškozeni o slovenský přídavek, ačkoliv jich přihláška k závazku 6ti leté služby na Slovensku byla při příchodu přijata a uznána. Naproti tomu nebylo umožněno dosloužiti 6ti letí, k němuž zbývalo více než 6 měsíců insp. Čeňku Zummerovi u řed. čsl. st. drah v Košicích, přeloženému do trvalé výslužby řízením restrikčním, který 6ti letí dosáhl teprve po dokončeném 35. služebním roce. Touto nestejnou a libovolnou praxí jsou hmotně i morálně dotčeni zejména nejstarší zaměstnanci, pensionováni z jiných důvodů než z invalidity, kteří mají morální nárok alespoň na alikvotní část slovenského přídavku k požitkům zaopatřovacím.

8. Vedle poškození, jež vzniklo protiprávním prováděním citovaných výnosů min. železnic do 1. ledna 1926, jsou zaměstnanci na Slovensku a Podkarpatské Rusi značně zkráceni též při převodu do nových platů podle zásad § 86 vlád, nař. čís. 15 ze dne 5. března 1927 tím, že byli převedeni do nových platů, které již po převodu rovnají se požitkům, jako kdyby slovenskou úpravu neměli vůbec přiznanou, nebo budou poškozeni, jakmile dosáhnou v příslušné platové stupnici, do níž byli převedeni nebo jmenováni, konečných platových stupňů. Při převodu objevuje se také důsledek protizákonné praxe při vyměřování slovenského přídavku do 1. ledna 1926, při čemž o počet slovenských stupňů protizákonně upíraných krátí se rozhodná doba pro převod do nových platů v časové míře postupových lhůt. Platový zákon č. 103 Sb. z. a n. ze dne 24. června 1926 měl podle vůle zákonodárců zlepšiti hmotné poměry státních zaměstnanců valorisací jejich služebních příjmů a neobsahuje ustanovení, kterým slovenská úprava se ruší byť i textativně nebyla do zákona pojata. Také pro obor státních drah nebyla slovenská a podkarpatoruská úprava zrušena služebním řádem, vydaným na podkladě platového zákona a ani zrušena býti nemohla, ježto podle soukromoprávního poměru zaměstnanců st. drah jest smlouvou, již dlužno posuzovati jen na podkladě práva soukromého, zvláště, když při jejím sjednání bylo zaručeno, že budoucí platové zákony, tedy ani platový zákon 103, nemohou býti slovenskému přídavku na újmu. Slovenský přídavek v novém požitkovém systému státních drah musí býti tudíž podle smluvních zásad přiznán k tomu všemu, co jinak nový požitkový systém zaručuje, ve výši dalších 4 nebo 5 platových stupňů s fiktivním počátkem postupových lhůt ve slovenském pořadí od 1. ledna 1921. Stejně také podle zásad smlouvy musí býti postupováno i při výměře slovenského přídavku u zaměstnanců provisorních a těch, kteří byli na Slovensko ustanoveni po 31. červenci 1922 a službu na Slovensku vykonávají.

Uvážíme-li, že slovenská (podkarpatoruská) úprava, která byla poskytnuta železničním zaměstnancům pro odlišné životní podmínky na Slovensku a Podkarpatské Rusi, pro diferenciální drahotní poměry, za cenné služby při reorganisaci státních drah v této části republiky, stala se podle právních norem, jež obsahuje, pravoplatně trvající a nabytou výhodou, shledáváme, že postup železniční správy, odmítající revisi všech nesrovnalostí, vyplývajících jednak z nesprávné praxe do 1. ledna 1926 a jednak při provádění v novém požitkovém systému, jest protiprávní. To zajisté nebylo úmyslem vlády a ústavních činitelů, když za služby na Slovensku a Podkarpatské Rusi byly železničním zaměstnancům zaručeny určité hmotné výhody a pod příslibem jich pak na Slovensko a Podkarpatskou Rus vylákáni. Odmítnutím odůvodněných právních nároků v cestě řízení správního jsou zaměstnanci přinuceni domáhati se svých práv před řádnými soudy republiky. Tato forma, jakou postižení zaměstnanci musí uplatniti své právo, působí nedozírné morální i hmotné škody železničnímu podniku a poškodí zajisté také dobrou pověst čsl. státu, dojde-li k podání tisíců soudních žalob na železniční erár, jichž podání jest připraveno. Dosud také asi 12.000 právních ohrožení ve věci slovenské úpravy leží u obou slovenských ředitelstev. nevyřízeno. Nepochopitelné toto stanovisko železniční správy k odstranění všech vylíčených nesrovnalostí - třeba již judikaturou nejvyšších soudních instanci bylo nebo bude korigováno - ohrožuje také důvěru ostatní veřejnosti k státní správě, právní stav a pořádek ve státě a nutný služební soulad mezi železniční správou a zaměstnanci.

V důsledku toho táží se podepsaní vlády:

1. Nechá vláda dojíti v desátém výročí samostatnosti státu k nesmrtelné ostudě podání asi 12.000 žalob železničních zaměstnanců na Slovensku a Podkarpatské Rusi proti železničnímu eráru pro nedodržení smluvních závazku, daných co do slovenské a podkarpatoruské výhody, aneb přiměje železniční erár, aby se smírným způsobem se svými zaměstnanci vyrovnal a tím této ostudě předešel?

2. Jest vláda ochotna sděliti podepsaným, co v této věci zařídila, aneb zaříditi hodlá?

Podepsaní navrhují, aby rozprava o této naléhavé interpelaci byla zahájena ihned.

V Praze, dne 12. června 1928.

Bergmann, Buříval, Procházka,

Slavíček, Zeminová, Netolický, David, Pechmanová, Chvojka, Špatný, Lanc, Mikuláš, Riedl, Moudrý, dr. Uhlíř, Vlček, Knejzlík, Hrušovský, dr. Franke, Sladký, dr. Klapka, inž. Záhorský.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP