Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Zrušiti byt připojením jeho nebo jednotlivých
jeho částí k jinému bytu nebo k jiným
místnostem, používati bytu nebo jednotlivých
jeho částí k jiným účelům
než k bydlení nebo míti v téže
obci dva nebo více bytů jest dovoleno pouze se svolením
okresního úřadu.
(2) Žádati za svolení ke zrušení
bytu nebo k používání bytu k jiným
účelům než k bydlení jest oprávněn
vlastník domu, jiná osoba jen se souhlasem vlastníka
domu.
(1) Svolení podle § 1 může býti
dáno, zřídí-li žadatel v obci
náhradní místnosti způsobilé
k obývání, nebo není-li v obci nedostatek
bytů, jinak jen z důležitých příčin,
na příklad lze-li připojením bytu
nebo jednotlivých jeho částí l jinému
bytu zameziti přeplnění bytu, nebo jde-li
o použití bytu nebo jednotlivých jeho částí
k účelu, který jest ve veřejném
zájmu, anebo potřebuje-li žadatel dvou nebo
více bytů. v téže obci pro výkon
svého povolání.
(2) Svolení podle § 1 k používání
jednotlivých částí bytu k jinému
účelu než k bydlení není potřebí
pro místnosti, kterých majetník bytu a osoby
žijící s ním ve společné
domácnosti užívají k výkonu svého
povolání.
Stavební změny za příčinou
zrušení bytů nebo za příčinou
jejich používání k jiným účelům
než k bydlení, smějí býti stavebním
úřadem povoleny jen, vykáže-li se vlastník
domu svolením podle § 1.
Připuštění místností k
obývání podle § 1 nařízení
ministra sociální péče v dohodě
s ministrem vnitra a spravedlnosti ze dne 28. března 1918,
č. 114 ř. z., o opatřeních bytové
péče zůstávají v platnosti,
dokud nebudou odvolána úřadem příslušným
k udělení stavebního povolení nebo
povolení obývacího.
Vlastník domu jest povinen nepronajaté a neobydlené
místnosti, které se hodí k obývání
a kterých nepotřebuje pro sebe nebo pro své
zaměstnance, na příkaz okresního úřadu
pronajmouti za byt do 15 dnů po pravoplatnosti příkazu.
(1) Nepronajme-li vlastník domu místností
do lhůty stanovené v § 5, určí
nájemníka do 8 dnů okresní úřad.
(2) Pronajme-li vlastník domu místnosti do lhůty
stanovené v § 5, avšak nenastěhuje-li
se do nich nájemník do lhůty stanovené
za tím účelem okresním úřadem,
může okresní úřad prohlásiti
nájemní smlouvu za zrušenou a určí
nájemníka do 8 dnů po pravoplatném
zrušení nájemní smlouvy.
V obcích s více než 10.000 obyvateli může
býti stanoveno pravoplatným usnesením obecního
zastupitelstva, schváleným zemským úřadem
a vyhlášeným způsobem v místě
obvyklým, že vlastníci domů smějí
do 31. prosince 1930 pronajímati beze svolení obce
byty pouze
1. těm, kdo v obci nebo v některé z obcí
okolních vykonávají své povolání
jako veřejní funkcionáři nebo jako
veřejní nebo železniční zaměstnanci,
2. těm, kdo mají v obci práva domovské,
3. majetníkům a zaměstnancům podniku
důlního, továrního, živnostenského,
zemědělského neb obchodního v obci,
4. těm, kdo se stěhují z bytu do bytu v obvodu
obce, měli-li již byt ve vlastním domě
nebo byt naturální nebo služební anebo
byt najatý od vlastníka domu,
5. státním občanům československým,
kteří se stěhují z ciziny.
(1) Obec s více než 10.000 obyvateli může
ustanoviti vyhláškou, uveřejněnou způsobem
v místě obvyklým, že vlastníci
domu jsou povinni do 31. prosince 1930 oznamovati jí ve
lhůtě vyhláškou stanovené každé
uprázdnění. a každý pronájem
bytů nebo jiných místností. Ve vyhlášce
může býti uložena také nájemníkům
povinnost, aby oznamovali každý podnájem a
každé uprázdnění místností
daných do podnájmu.
(2) Obec může naříditi určitý
způsob oznamování.
(3) Oznámení jsou prosta kolků.
(1) Uprázdní-li se byt, obývaný aspoň
ode dne 19. srpna 1922 státním zaměstnancem,
tím, že tento zaměstnanec byl přeložen
do jiné obce, může jej okresní úřad,
v jehož obvodu jest byt, zajistiti pro jiného státního
zaměstnance.
(2) Byty zajištěné podle odst. 1. nebo podle
§ 13 zákona ze dne 11. července 1922, č.
225 Sb. z. a n., a zákona ze dne 26. dubna 1923, č.
87 Sb. z. a n., o mimořádných opatřeních
bytové péče mohou býti znovu zajištěny.
Byl-li byt zajištěn podle § 9, jest vlastník
domu povinen pronajmouti jej ode dne, kterého se zruší
nájemní smlouva, a není-li tu nájemní
smlouvy, ode dne, kdy se byt uprázdní, státnímu
zaměstnanci, kterého mu označí úřad,
který byt zajistil.
Zajištění bytu zaniká, neoznačí-li
úřad vlastníku domu ještě před
počátkem výpo vědní lhůty,
následující po pravoplatném zajištění,
státního zaměstnance, kterému byt
musí býti pronajat, nebo neoznámí-li
mu označený státní zaměstnanec
nejpozději pátého dne této výpovědní
lhůty, že byt přijímá.
Vyklidí-li přeložený státní
zaměstnanec zajištěný byt dříve,
než se skončí nájemní po měr,
nesmí vlastník domu brániti státnímu
zaměstnanci, pro něhož byt byl zajištěn,
a který mu oznámil, že byt přijímá,
aby se se svolením dosavadního nájemníka
nastěhoval, do zajištěného bytu.
Zajistiti nelze:
1. bytů, z nichž byla státním zaměstnancem
nebo vlastníkem domu již platně dána
výpověď,
2. bytů v domech stavebních sdružení,
která byla ministerstvem sociální péče
uznána za obecně prospěšná,
3. bytů, kterých vlastník domu potřebuje
pro sebe nebo pro své ženaté nebo vdané
děti.
Byla-li před počátkem výpovědní
lhůty, následující po pravoplatném
zajištění, zrušena nájemní
smlouva mezi státním zaměstnancem, pro něhož
byl byt zajištěn, a vlastníkem domu, zajištění
bytu nezaniká a úřad, který jej zajistil,
může vlastníku domu označiti jiného
státního zaměstnance.
Přeložený státní zaměstnanec
jest povinen uposlechnouti vyzvání úřadu,
jemuž jest přidělen, aby do určité
doby nájemního poměru nezrušoval, nebo,
byl-li mu v novém služebním místě
patřen byt, nájemní smlouvu o svém
bytu v určité lhůtě vypověděl.
Ke státním zaměstnancům počítají
se také vojenští gážisté
a příslušníci četnictva. Totéž,
ca o státních zaměstnancích, platí
obdobně a zaměstnancích železnic, sloužících
veřejné dopravě, mimo zaměstnance
drah pouličních a o učitelstvu veřejných
škol obecných a občanských.
Obce, které podle § 70 zákona ze dne 11. března
1921, č. 100 Sb. z. a n., o stavebním ruchu byly
do 30. června 1921 zmocněny, aby provedly opatření
podle zákona ze dne 30. října 1919, č.
592 Sb. z. a n., o zabírání bytů obcemi,
a stát, zastoupený ministerstvem sociální
péče, pokud naň podle § 16, odst. 1.,
zák. č. 225/1922 Sb. z. a n. přešla
práva a závazky společných bytových
úřadů, mohou činiti veškerá
opatření, nutná za účelem správy
a vrácení bytů zabraných a za účelem
zabezpečení svých práv a splnění
svých povinností ze zabrání pro ně
vyplývajících.
(1) Zabrání bytů a místností,
provedená podle nařízení ze dne 22.
ledna 1919, č. 38 Sb. z. a n., o zabírání
bytů obcemi a podle nařízení ministra
Československé republiky s plnou mocí pro
správu Slovenska ze dne 30. dubna 1919, č. 76/3577
pres., "Úradné Noviny", ročník
I, č. 13., a podle zák. č. 592/1919 Sb. z.
a n. zůstávají v platnosti nejdéle
do 31. prosince 1930.
(2) Ode dne 1. ledna 1931 jest o všech bytech zabraných
a o bytech, jejichž správa přešla na stát
se společných bytových úřadů,
míti za to, že byla o nich mezi uživatelem a
vlastníkem domu L?činěna nájemní
smlouva.
Na úhradu výloh, spojených s likvidací
společných bytových úřadů,
budiž do státního rozpočtu zařaděna
příslušná úhrada.
(1) Přestupky § 1 a přestupky vyhlášky
obce podle § 7 trestá okresní úřad
pokutou do 10.000 Kč, při nedobytnosti vězením
do jednoho měsíce. V trestním nálezu
může býti zároveň stanovena lhůta,
do níž ten, kdo se dopustil přestupku, jest
povinen zjednati stav vyhovující zákonu nebo
vyhlášce.
(2) Úřad příslušný k potrestání
může vysloviti beztrestnost s podmínkou, že
do stanovené lhůty bude zjednán stav vyhovující
zákonu nebo vyhlášce.
(3) Kdo uvede vlastníka domu v omyl za tím účelem,
aby od něh o najal byt proti ustanovení vyhlášky
obce podle § 7,.může býti potrestán
podle odst. 1.; vlastník domu uvedený v omyl jest
beztrestný.
(4) Přestupky vyhlášky obce podle § 8
trestá okresní úřad pokutami do 2000
Kč, při nedobytnosti věcním do 5 dnů.
(1) Působnost okresního úřadu podle
tohoto zákona vykonává, pokud není
jinak ustanoveno, ve městech se zvláštním
statutem magistrát a ve městech se zřízeným
magistrátem městský notářský
úřad. O zajišťování bytů
podle §§ 9 až 16 ve městech se zvláštním
statutem a ve městech se zřízeným
magistrátem rozhoduje zemský úřad.
(2) Proti rozhodnutí obce, kterým bylo odepřeno
svoleni k pronájmu bytu podle § 7, může
vlastník domu podati u obce do 15 dnů odvolání,
o němž rozhoduje nadřízený politický
úřad s konečnou platností. V rozhodnutí
obce budiž uvedeno též odůvodnění
a poučení 0 opravném prostředku.
(3) Proti určení nájemníka podle §
6 a proti označení státního zaměstnance
podle § 10 není odvolání.
(4) Proti rozhodnutí zemského úřadu,
kterým nebylo schváleno usnesení obecního
zastupitelstva podle § 7, nebo kterým byl zajištěn
byt podle §§ 9 až 16, není opravného
prostředku.
Ustanovení tohoto zákona o vlastníku domu
vztahují se i na jeho zákonného nebo smluvního
zástupce a na trvalého nebo dočasného
uživatele nebo poživatele domu.
Ustanovení § 31, odst. 1., č. 4., zákona
0 ochraně nájemníků ze dne 28. března
1928, č. 44 Sb. z. a n., o bytech, zajištěných
podle § 13 zák. č. 225/1922 Sb. z. a n. a zák.
č. 87/1923 Sb. z. a n., a o bytech, pro které byl
určen nájemník podle § 2, odst. 2.,
téhož zákona, platí též
o bytech, zajištěných podle §§ 9
až 16, a o bytech, pro které byl určen nájemník
podle § 6.
(1) Ustanovení §§ 1 až 16 se nevztahují
1. na domy, jakož i na přestavby, přístavby
a nástavby domů, pro něž bylo uděleno
nebo se udělí úřední povolení
stavební po 27. lednu 1917, na Slovensku a Podkarpatské
Rusi po 12. listopadu 1916, a v jiných domech na místnosti,
které byly teprve po 1. květnu 1924 nově
zřízeny nebo z neobytných na obytné
upraveny,
2. na budovy státu, země, okresu, obce nebo některého
fondu těmito korporacemi spravovaného a na byty
jimi najaté, kterých užívají
jejich zaměstnanci jako bytů služebních,
3. na budovy, kterých korporace a ústavy, humanitní,
zdravotnické, osvětové a kulturní
a sociálně pojišťovací ústavy
používají pro svoje účely,
4. na domy a objekty, které jsou ve vlastnictví
nebo správě železnic nebo železničních
fondů,
5. na místnosti, za něž jejich majetníci
zřídili místnosti náhradní
podle § 9 zák. č. 592/1919 Sb. z. a ň.,
6. na letní byty a na byty pronajímané pravidelně
lázeňským hostům v místech
lázeňských,
7. na byty a úřadovny zástupců cizích
států,
8. na místnosti zabrané podle zákona ze dne
12. srpna 1921, č. 304 Sb. z. a n., o zabírání
budov nebo jejich částí pro účely
veřejné a na místnosti získané
pro školu a pro bydlení podle zákona ze dne
3. dubna 1919, č. 189 Sb. z. a n., a zákona ze dne
9. dubna 1920, č. 295 Sb. z. a, n., o školách
národních a soukromých ústavech vyučovacích
a vychovávacích,
9. na místnosti pronajímané u provozování
živnostenského přechovávání
cizinců.
(2) Účinnost §§ 1 až 6 zanikne v
obcích uvedených v § 31, odst. 2., zák.
č. 44/1928 Sb. z. a n. dnem, kterého v nich pozbudou
účinnosti ustanovení uvedeného zákona.
V těchto obcích může býti dána
výpověď z bytů zajištěných
podle §§ 9 až 16 tohoto zákona a podle §
13 zák. č. 225/1922 Sb. z. a n. a zák. č.
87/1923 Sb. z. a n. jen z důvodů uvedených
v §§ 1 až 3 zák. č. 44/1928 Sb. z.
a n.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. července 1928. I po tomto dni zůstávají
však v platnosti ustanovení §§ 2 a 13 zák.
č. 225/1922 Sb. z. a n. a zák. č. 87/1923
Sb. z. a n. pro případy, ve kterých byl již
vlastník domu vyzván k pronájmu bytu, nebo
ve kterých bylo vydáno rozhodnutí o zajištění
bytu. Ustanovení §§ 1 až 16 pozbudou účinnosti
dnem 31. prosince 1930.
Provésti tento zákon náleží ministru
sociální péče v dohodě s ministry
spravedlnosti a vnitra.
Zákonem ze dne 11. března 1921, č. 100 Sb.
z. a n., o stavebním ruchu, bylo po 30. červnu 1921
zrušeno zabírání bytů obcemi,
což bylo podnětem 1 vydání zákona
ze dne 11. července 1922, č. 225 Sb. z. a n., o
mimořádných opatřeních bytové
péče, jehož účelem bylo zabezpečiti
do té oby, nežli se podaří překonat.i
bytovou tíseň rozvojem stavebního ruchu,
co nejhospodárnější využití
dané zásoby bytů. Tímto svým
účelem zákon o mimořádných
opatřeních bytové péče nejen
se stal nutným doplňkem zákona o ochraně
nájemníků, nýbrž jest i způsobilý
přispěti k zabránění nebo aspoň
zmírnění nepříznivých
účinků uvolnění výpovědního
práva. Zákon o mimořádných
opatřeních bytové péče byl
novelován zákonem ze dne 2. dubna 1923, č.
87 Sb. z. a n.
Byla-li zákonem ze dne 17. prasince 1927, č. 183
Sb. z. a n., prodloužena působnost zákona o
mimořádných, opatřeních bytové
péče do vydání nového zákona,
nejdéle do 30. června 1928, byla tím jednak
uznána nutnost revise dosavadních ustanovení
tohoto zákona, jednak nutnost odsunouti novou úpravu
zákona do doby, kdy také bude upravena ochrana nájemníků,
což se stalo zákonem ze dne 28. března 1928,
č. 44 Sb. z. a n.
Při dosavadním provádění zákona
o mimořádných opatřeních bytové
péče se objevilo, že některá
jeho ustanovení jsou takřka zcela nepraktická,
některá že již nevyhovují změněným
poměrům. Zejména jest nutno, aby zákon
byl přizpůsoben novému zákonu o ochraně
nájemníků a zákonu ze dne 14. července
1927, č. 125 Sb. z. a n., o organisaci politické
správy.
Osnova nového zákona zachovává v celku
hlavní zásady zákona dosavadního,
v jednotlivostech však obsahuje podstatné změny.
Ustanovení §§ 1 a 3 až 5 dosavadního
zákona jsou nyní shrnuta do §§ 1 a 2 osnovy.
V praxi se neosvědčilo ustanovení o zákazu
slučování bytů zejména v těch
případech, kde strany byly ochotny poskytnouti náhradu
zřízením místností nových.
Také omezení, stanovené dosavadním
zákonem pro případy připojování
jednotlivých místností k jiným bytům,
ukázalo se zbytečným tam, kde se připojením
nezmenšoval počet bytů. Z toho důvodu
váže osnova pouze zrušení bytu připojením
jeho nebo jednotlivých jeho částí
k jinému bytu nebo k jiným místnostem na
svolení úřadu.
Ustanovení osnovy o tom, že používati
bytu k jiným účelům než k bydlení
nebo míti v obci více než jeden byt, jest dovoleno
jen s úředním svolením, jsou v podstatě
převzata ze zákona dosavadního. Vypuštěno
bylo ustanovení § 4 dosavadního. zákona,
které podrobně vypočítávalo
příklady dovoleného používání
částí bytu k výkonu povolání,
ježto veškeré tyto případy lze
zahrnouti pod všeobecné ustanovení § 2,
odst. 2., osnovy.
Ustanovení § 3 osnovy kryje se v podstatě s
ustanovením § 6 dosavadního zákona,
ustanovení § 4 osnovy pak s ustanovením §
21, odst. 2., dosavadního zákona.
Ustanovení § 8 dosavadního zákona, kterými
byla stanovena hranice, do které jest dovoleno rozšířiti
byt, bylo vypuštěno jako nepraktické, ježto
rozšíření bytu v konkrétním
případě bude stejně podmíněno
úředním svolením, ať již
jako připojení nových místností
k bytu nebo jako používání dvou nebo
více bytů podle osnovy.
K četným stížnostem zavdávalo
podnět znění § 2 dosavadního
zákona, které připouštěla obcházení
zákona fingováním nájemních
smluv s osobami, které neměly potřeby ani
úmyslu do najatého bytu se stěhovati. Proto
byla pojato do osnovy nové ustanovení § 6,
odst. 2. Tato zostření dosavadních zákonných
ustanovení jest odůvodněno tím, že
nyní, kdy podle zákona o ochraně nájemníků
nové nájmy jsou z ochrany vyloučeny, není
již u vlastníka domu důvodu, aby ve svém
domě nechával byty prázdné, a to ani
v tom případě, když mu jde o to, aby
si zabezpečil byt pro kupce domu.
Ustanovení §§ 9 a 12 dosavadního zákona
bylo převzato do osnovy jako §§ 7 a 8 a bylo
omezeno jen na obce s více než 10.000 obyvateli, ježto
pro malé obce ustanovení ta nemají praktického
významu, aby bylo čeleno obcházení
zákona tím, že osoba, které směl
býti byt pronajat jen s úředním povolením,
nastěhuje se do obce jako podnájemník, bylo
v osnově ustanovení § 7, čís.
4., proti obdobnému ustanovení dosavadního
zákona rozšířeno tak, aby podnájemníkům
nebylo všeobecně možno pronajímati samostatné
byty bez úředního svolení.
Zajišťování bytů přeložených
státních zaměstnanců podle §
13 zákona o mimořádných opatřeních
bytové péče osvědčilo se v
podstatě velmi dobře a byla tohoto opatření
v praxi hojně používáno, o čemž
svědčí bohatá judikatura nejvyššího
správního soudu. Osnova rozvádí zásady
obsažené v § 13 dosavadního zákona
podrobněji v §§ 9 až 16, při čemž
byla volena textace vylučující různé
pochybnosti, k nimž zavdávalo podnět znění
dosavadní.
Ačkoliv zásoba bytů, které možno
zajistiti, časem přirozeně se vyčerpává,
omezuje osnova i nadále zajišťováni jen
na byty, ve kterých státní zaměstnanci
bydleli již 19. srpna 1922, a nerozšiřuje zajišťování
na byty později najaté, aby vlastníci doma
se neobávali pronajímati byty státním
zaměstnancům. Naproti tomu osnova stanoví,
že nemají býti zajišťovány
byty, ze kterých vlastník domu se svolením
soudu podle zákona o ochraně nájemníků
dal již výpověď, a byty v domech obecně
prospěšných stavebních sdružení,
což bylo také v praxi již obecně zachováno.
Mimo to vylučuje osnova zajišťování
bytů v případě, potřebuje-li
vlastník domu uprázdněného bytu pro
sebe nebo pro své ženaté nebo vdané
děti.
Ustanovení §§ 17 až 19 osnovy již za
účel definitivně a úplně zlikvidovati
zabírání bytů obcemi podle zákona
ze dne 30. října 1919, č. 592 Sb. z. a n.
Jde pouze a velmi omezený počet bytů, svého
času zabraných nebo jinak získaných
společnými bytovými úřady,
které jsou dosud ve správě státu.
Ustanovení § 20 osnovy uvádějí
přesněji nežli § 18 dosavadního
zákona, které přestupy nohou býti
trestány a vyměřuje tresty mírnější.
V § 21 jest upravena kompetence pro řízení
ve shodě se zákonem č. 125/1927 Sb. z. a
n. a nařízením ze dne 13. ledna 1928, č.
8 Sb. z. a n.
V § 23 osnova rozšiřuje ustanovení zákona
o ochraně nájemníků, pokud se týkají
zachování ochrany pro byty zajištěné
a pro byty, pro které byl určen nájemník
podle zákona o mimořádných opatřeních
bytové péče, také na obdobné
případy upravené novým zákonem.
Do § 24 byla pojata ustanovení § 20 dosavadního
zákona. Znění odst. 1., čís.
1., o novostavbách bylo upraveno ve shodě se zákonem
o ochraně nájemníků. V čís.
0. téhož odstavce jsou uvedeny letní byty z
byty pronajímané pravidelně lázeňským
hostům v místech lázeňských,
o kterých dosavadní zákon jednal pouze v
§§ 2 a 9.
Ustanovení § 24, odst. 2., osnovy jest důsledkem
ustanovení § 31, odst. 2., zákon, o ochraně
nájemníků. Poněvadž ustanovení
o zajišťování bytů v těchto
obcích mají působiti i nadále, bylo
nutno chrániti byty v obcích těch zajištěné
alespoň proti výpovědi.
Vláda doporučuje, aby osnova byla přikázána
v obou sněmovnách výboru sociálně-politickému
k podání zprávy ve lhůtě
co možno nejkratší, ježto navrhovaná
úprava musí nabýti účinnosti
nejpozději dnem 1. července 1928.