Státní pozemkový úřad rozhodnutím
ze dne 7. září 1926, č. j. 103.940/26
a ze dne 2. prosince 1926, č. j. 91.796/26 propustil pražskému
arcibiskupství ze záboru lesní a zemědělské
objekty v Týně nad Vlt. a sice v celkové
výměře 1496 ha 54 a 11 m2. Propuštění
těchto objektů ze záboru jest příslušným
výměrem Státního pozemkového
úřadu podmíněno zachováním
některých podmínek, kterým majitel
má se podrobiti a je zachovávati. Kdyby podmínky
zachovány nebyly, má pozemkový úřad
právo, převzíti majetek znova do záboru
a provésti zde příslušné řízení
přídělové.
V podmínkách, uložených správě
arcibiskupských statků v Týně nad
Vlt., výslovně se v bodu třetím stanoví,
že ťv revíru Semenec a v revíru Hněvkovickém
nebudou prováděny žádné holoseče,
nýbrž pouze seč výběrová
a že podvolení se daným podmínkám
a jejich přesné plnění v celku i jednotlivě
tvoří další výminku přiznaného
ponechání uvedených nemovitostí, takže,
nepřistoupí-li žadatel na podmínky tyto,
rozhodnutí samo (o zrušení záboru) jest
pokládati za neučiněné, nedodrží-li
se pak v budoucnu některá z daných podmínek,-
vzchází pro Státní pozemkový
úřad právo, nemovitosti uvedené a
podle § 20 žadateli ponechané, pokládati
dále za zabrané a je ihned převzíti
a přiděliti.
Budiž konstatováno, že správa arcibiskupského
panství v Týně n. Vlt. nedodržela tuto
podmínku při hospodaření na objektech,
které jí ze záboru půdy byly vráceny
a v r. 1927-28 provádí porážku dřevní
hmoty ve výše jmenovaných revírech čistou
holosečí, čímž interes zákona
o zachování přírodních krás
přivádí ad absurdum.
Městská obec v Týně n. Vlt., která
se o příděl tohoto, kdysi jí patřícího
majetku podle přídělového zákona
ucházela a která na zachování přírodních
krás svého okolí má krajní
zájem, když zjistila, jakým způsobem
podmínky Státního pozemkového úřadu
jsou zachovávány, rozhodla se, ke zjištění
pravého stavu vyžádati si názor povolaného
úředního znaku. Za tím účelem
požádala lesmistra a soudního znaku krajského
soudu v Táboře, p. Jar. Rodra, aby podal svůj
odborný posudek o těžbě dřeva
v revírech Semenec a Hněvkovice, a zda při
způsobu těžby v těchto revírech
zachovány jsou podmínky, na které správa
panství při vrácení a převzetí
lesů ze záboru přistoupila.
Znalecké dobrozdání, vydané městskému
úřadu v Týně n. Vlt. dne 14. května
t. r. a podepsané výše uvedeným odborníkem
jako soudním znakem, zní takto:
Byl jsem dožádán obcí města Týna
n. Vlt., abych se vyjádřil resp. podal odborný.
úsudek, zda forma mýtební porážky
hospod. roku 1927-28, uskutečněná na arcibiskupském
lesním velkostatku Týně n. Vlt. v revírech
Semenci a Hněvkovice, odpovídá způsobem
jejího výkonu podmínkám, za kterých
Státní pozemkový úřad v Praze
na žádost vlastníka zabrané půdy,
t. j. pražského arcibiskupství; propustil vltavotýnské
lesy ze záboru. Vyhovuje této žádosti
provedl jsem dne 10. května b. r. u přítomnosti
zástupce města Týna n. Vlt. na předmětných
objektech nestranné šetření o jehož
výsledku sobě dovoluji podati následující
znalecké dobrozdání.
Pražské arcibiskupství co vlastník zabrané
lesní půdy velkostatku Týna n. Vlt. žádalo
Státní pozemkový úřad, aby
podle § 20 zákona ze dne 30. ledna 1920, čís.
81 Sb. z. a n. propustil ze záboru jeho celý majetek
vltavotýnský, tedy nad výměru, ustanovenou
podle § 11 zák. ze dne 16. dubna 1919, čís.
215 Sb. z. a ň.
Na vysvětlení poznamenávám, že
jest účelem dotčeného § 20 přídělového
zákona, aby při provádění pozemkové
reformy nebyly rušeny krásy přírodní
a ráz krajiny etc.; Státnímu pozemkovému
úřadu jest dán příkaz, aby
na žádost vlastníka zabrané půdy
propustil ze záboru plochy, jež jsou přírodními
krásami etc. Dané propuštění
jest ale vázáno uznáním podmínek,
stanovených tímto úřadem, kteréžto
podmínky mají právě zabezpečiti
nerušené další trvání krás
přírodních etc.
Pražské arcibiskupství sice použilo zákonné
možnosti k zpětnému získání
všech zabraných lesů velkostatku Týna
n. Vlt. - pochopitelně s kladným výsledkem,
neboť veškeré souvislejší lesní
komplexy lze považovati za krásy přírodní
- ale nesplnilo podmínky, za kterých Státní
pozemkový úřad v Praze tamní lesní
majetek propustil ze záboru. Rozhodnutím ze dne
7. září 1926 k č. j. 103.940/26-II/1
a ze dne 2. prosince 1926 k č. j. 91.796-II/2 propustil
totiž Státní pozemkový úřad
v Praze na základě § 20 zákona ze dne
30. ledna 1920, čís. 81 Sb. z. a n. vlastníku
zabraného majetku, t. j. pražskému arcibiskupství
lesní velkostatek Týn n. Vlt. ze záboru v
jeho původní rozloze s výhradou, že
budou splněny a trvale dodržovány oboustranně
uznané a stanovené podmínky. V intimátu
Státního pozemkového úřadu
v Praze data 7. září 1926 k č. j.
103.940/26-II/1, týkajícím se propuštění
ze záboru vyjma jiných nemovitostí též
arcibiskupských revírů Semenes a Hněvkovice,
jest mezi ostatními stanovena ad 3 podmínka, že
v obou zmíněných polesích nebudou
prováděny žádné holoseče,
nýbrž pouze seč výběrová.
A dále: ťŽe podvolení se všem, tudíž
i této podmínce (ad 3) a její přesné
splnění tvoří další výminku
přiznaného ponechání shora uvedených
lesních komplexů, takže nedodrží-li
se budoucně i tato podmínka (ad 3), vzchází
pro Státní pozemkový úřad právo,
nemovitosti ony podle § 20 zákona ze dne 30. ledna
1920, čís. 81 Sb. z. a n. ze záboru propuštěné.,
pokládati dále za zabrané a je ihned převzíti
a přiděliti.Ť
V dalším obsahu zmíněného intimátu
uvádí Státní pozemkový úřad:
ťZjistiv provedeným úředním řízením
a šetřením, že plochy obou revírů
spadající pod ustanovení druhé věty
§ 20 přídělového zákona,
vyhovuji příkazu, danému první větou
téhož § 20 a ponechávám vlastníku
plochy ty atd.Ť
Lze proto míti důvodně za prokázáno,
že Státní pozemkový úřad
svými odborníky úředně na místě
zjistil skutečný stav a potřebu dalšího
pěstování a výchovy porostu v revírech
Semenci a Hněvkovice, jakož i celkovou konfiguraci
plochy i terénu obou lesních jednotek s patřičným
zřetelem na jejich krajinný charakter a na základě
tohoto zjištění správně se rozhodl
pro obsahovou stylisaci hospodářského způsobu
těžební methody v podmínce ad 3 uvedené.
Jako znalec strany stěžující nemohu
rozhodovati, z jakých důvodů opomenula resp.
provedla lesní správa velkostatku Týna n.
Vlt. v revírech Semenci a Hněvkovice těžbu
dřeva z etátu hospod. roku 1927 až 28 tvarem
holopasečným na místo předepsanou
seči výběrovou; prostě konstatuji,
že:
a) V obou polesích se stala porážka dřevní
hmoty z hlavní těžby ročníku
1927-28 čistou holosečí,
b) která v revíru hněvkovickém za
daného stavu jednotlivých lesních skupin
mýtných a polomýtných oblastí
předpokládala v těchto porostech provedení
jedině správného způsobu hospodaření
tmavou, po případě výběrovou
sečí.
Pod označením těžby výběrové
jest rozuměti onen způsob lesního hospodaření,
kde pečlivá snaha lesního odborníka
napomáhá přírodě k dosažení
přirozeného tvaru porostní obnovy cestou
přirozeného zmlazování mateční
dřevinou, kterou postupně odstraňuje, aniž
by násilně, poněvadž rušivě
zasahovala do kompaktní dřevní zásoby
- na rozdíl od formy holopasečné, která
bez zřetele na poměry: krajinné scenerie,
stanoviska, místního klima a stavu těženého
lesa poráží hmotu na souvislém celku
určité plochy. Není sporu, že pouze
výkonem seče výběrové, zhodnocující
v sobě všechny podmínky zdárného
pěstění a výchovy nových porostů
a současně zabezpečující na
dlouhou řadu let produkční schopnost cenné
kmenoviny, možno zachovati dnešní krajinnou neporušitelnost
lesního teritoria, které si představujeme
jako souvislou, tedy holými plochami uměle nerušenou
lesní oblast.
Po shlédnutí pozastavovaných míst
v revírech v Semenci a Hněvkovice, na kterých
byla provedena v hospod. r. 1927-28 hlavní mýtební
poruba, znalec se přesvědčil, že ani
u jedné z vykácených sečí nebyly
zachovány podmínky, předepsané Státním
pozemkovým úřadem, t. j., nebylo použito
seče výběrové, nýbrž výhradně
tvaru holopasečného.
Toho patrným důkazem jsou:
1. | V lese Širočiny | 1 | holá | seč | v rozloze | asi | 0.3500 | ha |
2. | V lese Semenci | 4 | holé | seče | 1.5000 | |||
3. | V lese Bohousku | 3 | 1.5000 | |||||
4. | V lese Děkanství | 2 | 0.8500 | |||||
5. | V lese Čihováku | 2 | 0.7000 | |||||
6. | V 1. Hněvkovice | 8 | 4.5000 |
tedy celkem v obou revírech Semenci a Hněvkovice
20 holosečí v rozloze asi 9.4000 ha.
Byla-li lesní správa arcibiskupského velkostatku
Týn n. Vlt. při tomto všeobecně praktikovaném
a hospodářského roku 1927-28 se týkajícím
holopasečení vedena snahou:
a) Zvýšiti nahromaděním těžby
v rámec holých ploch výnos hmoty a tím
i peněžitého efektu na majetku ze záboru
propuštěném,
b) snížiti tamže správní a provozní
režii k finančnímu prospěchu majitele,
c) nebylo by oproti těmto důvodům vážných
námitek, kdyby se jednalo o majetek nezabraný a
žádnými podmínkami jeho hospodářské
soustavě nadřízenými úřady
neomezený.
Poněvadž v daném případě
jde ale o majetek ze záboru propuštěný,
kterážto propuštění vázal
státní pozemkový úřad v Praze
určitými výhradami, dlužno spatřovati
v opomenutí těchto výhrad resp. podmínek
zásadní porušení obapolně smluvené
a uznané dohody a z těchto příčin
poškození hospodářské substance
a stability propuštěných lesních celků,
jakož i krásy lesa a krajinné scenerie.
Nebylo-li v revíru Semenci použito při porážce
hmoty ustanoveného pasečení sečí
výběrovou a z tohoto opomenutí vzešlo
porušení místních přírodních
krás a rázu krajiny, tím více nutno
pozastaviti provedení holých sečí
v revíru hněvkovickém jehož malebnou
polohu, dobré stanovisko, vnější i vnitřní
strukturu k těžbě schopných porostů,
příznivé místní klima, jakož
i v určitých oblastech tohoto polesí na značné
rozloze se rozprostírající mladý a
nadějný obrost smrku a jedle, povstalý přirozeným
zmlazením matečné dřeviny, považuje
znalec za školský příklad a ukazovatele
k ekonomickému pěstění a výchově
lesa cestou přirozenou.
Teprve po pečlivém shlédnutí hněvkovického
revíru se znalec přesvědčil o jedině
správném a účelném rozhodnutí
Státního pozemkového úřadu,
povinně hospodařiti v tomto ze záboru propuštěném
lese pouze sečí výběrovou.
Lesní správa arcibiskupského velkostatku
Týna n. Vltavou se přes dané podmínky
rozhodla zmýtiti v hněvkovickém revíru
v těžbě v hospodářském
roce 1927-28 ustanovenou plochu cca 4.5000 ha holosečí,
takže vděčné, ale odborně poněkud
namáhavé místní přirozené
zmlazení, t. j. způsob jeho udržování
zůstaly nepovšimnuty.
Se stanoviska lesohospodářského budiž
zvláště podotknuto, že na třech
místech byly založeny holoseče do porostů
kompletovaných přirozeným zmlazením
jedlí, kterýžto nárost bez předchozí
přípravy na postupnou reakci světla, byl
při výtahu klad z 80 zničen a zbytek rychlým
odstraněním hlavního porostu, dnes vysazený
přímé intensitě slunečních
paprsků, nebude schopen další vegetace.
Na základě všech shora uvedených a přímo
v zájmových objektech zjištěných
důkazů lze míti za prokázáno,
že vlastník lesních revírů Semenec
a Hněvkovice, propuštěných Státním
pozemkovým úřadem v Praze podle §u 20
přídělového zákona ze záboru,
nehospodařil na těchto lesních komplexech
způsobem obapolně ujednaným a stanoveným,
tedy, že nevyhověl podmínkám v §
20 tohoto zákona obsaženým - zda vědomým
způsobem, nelze znalci rozhodovati.
Po tomto konstatování interpelovaných faktů
odborníkem jistě povolaným, učinil
městský úřad v Týně
n. Vlt. ve věci samé rozklad k Státnímu
pozemkovému úřadu a žádá,
aby, poněvadž zde nebyly splněny podmínky
tohoto úřadu, byly objekty vltavotýnského
arcibiskupského panství znovu do záboru pojaty,
provedeno řádné přídělové
řízení, kde nový nabyvatel by podmínek
Státním pozemkovým úřadem uložených
náležitě šetřil.
Případ sám jest vážným
vykřičníkem poměrů, jaké
urychleným propuštěním zabraných
objektů původním vlastníkům
zavládly. Město Týn vykonalo jen svou povinnost,
jestliže stálo zde a stojí na stráži
veřejných zájmů. Jde také o
majetek, který mu kdysi patřil, neprávem
byl mu po bělohorské bitvě odňat a
jehož marně se domáhá.
Podepsaní se táží:
Jest vláda ochotna uložiti Státnímu
pozemkovému úřadu, aby v důsledcích
stížnosti města Týn nad Vltavou a znaleckého
dobrozdání lesního znaku krajského
soudu v Táboře, p. J. Rodra, nařídil
urychlené a přísně nestranné
komisionelní řízení o tvrzeních
ve stížnosti města a znaleckém posudku
obsažených?
Potvrdí-li úřední šetření,
že podmínky propuštění ze záboru
zde splněny nebyly, převezme Státní
pozemkový úřad tyto objekty znovu a provede
o nich řádné řízení
přídělové, kde by obec vltavotýnská
svůj komunální interes mohla uplatniti?
Obce Šenov, Žilina a Loučka tvoří
s Novým Jičínem hospodářský
celek.
Podle posledního sčítání lidu
měl Nový Jičín 13.226 a s uvedenými
obcemi 19.157 obyvatelů! Nynější počet
obyvatelstva lze aspoň odhadnouti na 20.000.
Město Nový Jičín je sídlem
krajského a okresního soudu, okresní politické
správy, 6 finančních úřadů,
státního policejního komisařství
atd. Vojenskou posádku tvoří jeden prapor
40. pěšího pluku.
V městě jsou dvě střední školy,
v Žilině hospodářská střední
škola a ve všech jmenovaných obcích je
vysoce vyvinuté české a německé
národní školství. Dále jest ve
městě zemská polepšovna.
Nový Jičín s přilehlými obcemi
má výslovně průmyslový ráz.
Je tam dohromady 25 velkých a středních závodů,
z toho 3 továrny na klobouky, 10 továren textilních,
12 továren na výrobu různých strojů,
plechového zboží, automobilů, tiskáren
atd., které zaměstnávají dohromady
přes 300 úředníků a cca 4.700
dělníků. Roční výroba
obnášela v roku 1927 circa 320,000.000 Kč.
Dále dlužno ještě uvésti státní
továrnu na tabákové výrobky s cca
900 dělníky a roční výrobou
v ceně cca 200,000.000 Kč, lihovar v Šenově
a pivovar v Loučce, pak větší počet
velkoobchodů a velkoživností a obchodů
a živností středního významu
s mnohými zaměstnanci a dělníky.
Je-li postavení státních gážistů
v každém průmyslovém středisku
do jisté míry obtížné, poněvadž
nemohou konkurovati ani s lépe placenými soukromými
zaměstnanci, ani se středními obchodníky
a živnostníky, kteří mohou část
drahoty na konsumenty přesunouti, je postavení jejich
specielně v Novém Jičíně horší
nežli jinde za jinak stejných poměrů.
Nový Jičín má totiž velmi špatné
vlakové spojení se světem - pouze lokálkou
- kdežto blízké ohromné průmyslové
středisko Moravská Ostrava má vhodné
spojení na všechny strany a absorbuje celý
kraj až po Lipník nad Bečvou, který
tam téměř výhradně gravituje.
Tak se stává, že lze v Moravské Ostravě
mnohé životní potřeby za výhodnějších
a levnějších podmínek nakoupiti, nežli
v daleko menším Novém Jičíně.
Bytové poměry státních gážistů
jsou pro častá překládání
velmi neutěšené a zhorší se samozřejmě
s postupným rušením ochrany nájemníků.
Velká část zaměstnanectva bydlí
v bytech nevýhodných a nepřiměřených,
mnozí dokonce v nouzových bytech anebo v podnájmu.
Zřízením okresního zastupitelstva
se poměry ještě zhorší.
Stavební poměry jsou velmi nepříznivé.
Domek o 2 pokojích s příslušenstvím
stojí 65 - 70.000 Kč, což vyžaduje asi
4 - 4.500 Kč úrokování a amortizace.
Peníz to naprosto nedostižitelný pro většinu
zaměstnanců, kteří nevládnou
soukromým jměním.
Stavební náklad v Novém Jičíně
vyrovná se stavebnímu nákladu v předměstích
brněnských a pražských, kde se nabízejí
domky o 3 pokojích ke koupi za 90.000 - 96.000 Kč.
Též ceny živnostníků jsou zde mnohem
vyšší, nežli v mnohých stejně
velikých městech. Oproti menším městům
jsou ceny ty aspoň o 20 - 30 procent vyšší.
Zařazením Nového Jičína s obcemi
Šenovem, Žilinou a Loučkou, tvořícími
celek o cca 20.000 obyvatelích, jenž svým hospodářským
významem předčí mnohá daleko
větší města, do skupiny C činžovného
a postavení jich na roveň bezvýznamným
městečkům se 2-4.000 obyvateli (na příklad
Dačice, Jemnice, Žďár, Uh. Ostroh, Val.
Klobouky, Vizovice atd.), stala se Novému Jičínu
s přilehlými obcemi velká křivda,
neboť v takových malých městečkách
jsou průměrně drahotní poměry
aspoň o 10-15 procent příznivější
nežli v Novém Jičíně.
Proto s ohledem na mimořádné poměry
nahoře popsané dovolují si podepsaní
tázati se vlády, zdali jest ochotna s největším
urychlením zařaditi Nový Jičín
a přilehlé obce Šenov, Žilinu a Loučku
do skupiny B činovného podle §u 12, bod 7.
zákona ze dne 24. Vl. 1926, čís. 103 Sb.
z. a n.?
V Mírově byla nákladem přes 40 mil.
korun čsl. zbudována trestnice a nyní dochází
k jejímu rušení, aniž bylo rozhodnuto,
jak bude použito evakuovaných budov a ubikací.
K trestnici patří 19 jednopatrových domků
o 4 bytech, celkem 76 bytů dvoupokojových a 13 úřednických
bytů o třech až šesti pokojích.
V trestnici samé jsou zařízeny různé
dílny řemeslnické v 23 místnostech,
nemocniční sály, škola, pekárna,
prádelna, moderní kuchyně, kotelna, kanceláře,
vězeňské místnosti atd., celkem asi
290 místností. Kolem trestnice jest park a zelinářství.
V posledních dvou letech bylo investováno několik
mil. Kč na zařízení vodovodu, kuchyně
a prádelny.
Zrušení Mírovské trestnice omlouvá
se - humanitou. Na Mírově jsou drženi nepolepšitelní
zločinci a nad těmi se ustrnuli směrodatní
odborníci z ministerstva spravedlnosti a uznali, že
z důvodů zdravotních není možno
dále ponechati trestance v budově starého
hradu mírovského. Budova prý nemá
kanalisace, účelně zařízených
samovazeb, vedle jiných předstíraných
nedostatků. Tisíckráte hůře
bydlí desetitisíce spořádaných
rodin, nezaměstnaných a bez bytů.
Jako druhý důvod likvidace mírovské
trestnice je uváděno docílení úspor.
Nebude prý potřeba tak značného počtu
dozorců. Ačkoliv statistika dobře ukazuje,
že ani za dnešního stavu není mírovský
trestanec nejdražší, nechceme o docílení
úspor pochybovati. Mluví-li se o šetrnosti,
musíme důrazně poukázati na milionové
investice: vodovod, kotelna, kuchyně, prádelna,
kteréžto byly provedeny v poslední době,
kdy již o zrušení trestnice jednáno a
snad už dokonce rozhodnuto bylo. Bylo by záhodno věděti,
zda při výpočtech nákladů na
trestance v novém umístění byla vzata
v úvahu jako pasivní položka 40,000.000 Kč,
které po přestěhování zůstávají
na Mírově ležeti jako mrtvý kapitál,
investovaný v budovách, zařízení
a příslušenství bývalé
trestnice. Že opuštěné budovy a zařízení
musí min. spravedlnosti považovati za pasivum, vysvítá
z toho, že do dneška nemá pro ně vhodného
využití. I když se mluvilo, že v uvolněných
místnostech zřízen bude na Mírově
ústav pro padlé dívky, nebo výchovná
kolonie cikánů, nutno považovati tyto instituce
jako uměle vyvolané k vyplnění prázdných
místností a nikoliv jako z nutnosti vyplývající:
ony nejsou schopny zaktivovati kapitál representující
cenu budov a zařízení.
Podle zprávy ťPozoraŤ ze dne 20. května
1928 vyslovil se vysoký státní úředník
v min. spravedlnosti k deputaci mírovské české
menšiny, jež žádala ponechání
mírovské trestnice, že tato česká
menšina je uměle vypěstovanou květinou
a hřebem na českém těle. Tato provokace
svědčí o tom, že min. spravedlnosti
asi nezáleží ani na osudu české
školy v Mírově, pro niž stát postavil
nákladem půl milionu Kč školní
budovu, že je mu lhostejný osud českých
živnostníků, kteří se na Mírově
usadili. Nemůže býti ale lhostejno vládě
čsl. republiky a českému lidu vůbec,
aby takto znehodnocovaly se 10ti miliony státního
majetku, aby ubíjely se existence těch, kteří
šli na jazykové pomezí jako živnostníci
hledat obživu, aby ubíjelo se české
menšinové školství státem draze
vydržované. Táží se proto podepsaní
pana min. spravedlnosti, zdali zprávy o přemístění
mírovské trestnice jsou pravdivé. V případě
ano, zdali je ochoten zaříditi nové šetření,
jež by vzalo v potaz znehodnocení tak obrovského
státního majetku na Mírově, jež
nastalo by zrušením trestnice,. a uvažovaly by
o tom, zdali zrušením mírovské trestnice
nezpůsobí velikou hmotnou škodu všeobecnou?
Pak-li již o přemístění mírovské
trestnice je definitivně rozhodnuto, táží
se podepsaní pana min. spravedlnosti,- zdali je ochoten
s veřejností sděliti, jak účelně
bude opuštěných ubikací a obytných
domů i veškerého zařízení
trestnice použito, aby přinášelo státu
potřebnou amortisaci a aby v občanstvu rozptýleny
byly obavy, že samo ministerstvo Čsl. republiky nedbá
zásady úporného šetření
a hospodárného nakládání se
státním majetkem?
U krajského soudu v Olomouci byl veden spor mezi Elektrizitätsgenossenschaft
v Berouně Moravském jako žalobkyní a
firmou Ladislav Pechánek a spol. jako žalovaným
o zaplacení většího peněžního
obnosu. Spor nebyl ukončen pro konkurs uvalený na
jmění firmy L. Pechánek a spol. Žalovaná
firma popírala oprávněnost požadovaných
peněz a spor její není ukončen dosud.
Tento civilní spor má však svůj základ
v národnostní zášti. Ladislav Pechánek
je předsedou odboru Národní jednoty v Mor.
Berouně a o jeho existenční zničení
usiluje německá většina v čele
s Emanuelem Hyklem. Společnost elektrická ovládaná
Hyklem, zkonstruovala si fiktivní pohledávku za
firmou Lad. Pechánek a spol. v částce 58.000
Kč, prý za krádež elektr. proudu. Emanuel
Hykl šel v protičeské zášti tak
daleko, že způsobil, aby elektrická společnost
vymohla si na výše uvedený obnos zajišťovací
exekuci, kterou prováděl dne 14. března 1928
soudní vykonavatel od okresního soudu ve Dvorci
a jako intervenující za domnělého
věřitele, Em. Hykel. Pro posouzení ducha
panujícího u okresního soudu ve Dvorcích,
svědčí výrok okresního soudce
Dr. Františka Mildnera: ťBringen sie mir recht viel
Material gegen den Pechanek, ich werde schon dem Čechen
einheizen!Ť
V instrukcích pro soudní vykonavatele je, že
musí postupovati při exekuci tak, aby dotčená
strana nebyla provokována, urážena a výkon,
že má býti proveden co nejšetrněji.
Soudní vykonavatel však trpěl. aby intervent
Em. Hykel, člověk osmkrát trestaný,
dopouštěl se při exekuci urážek
manželky pana Pechánka a byt v pravém slova
smyslu devastoval. Soudní vykonavatel trpěl tato
urážlivá slova Hykelova pronesená k
manželce pana Pechánka: ťVidíte kam jste
to přivedli. - Nyní já jsem zde pánem.-
Já půjdu i přes mrtvoly.Ť Při
rabování knihovny ponechal v ní Hykel české
svazky s posměšnými slovy: ťTo je česká
literatura, ta nemá cenu!Ť Vysmíval se, že
při přihlašování dluhující
částky do konkursu se stal omyl, který mu
dává právo využíti ho proti ni.
Soudní vykonavatel nezakázal urážení
nešťastné paní, nervově choré,
ba trpěl. aby Hykel přímo zběsile
vyházel všechnu korespondenci ze zásuvek na
zem na hromadu, stále volaje, že půjde přes
mrtvoly, aby přeházel vše ve skříních,
v prádelníku, aby si prohlížel korespondenci
Národní jednoty, jejíž je Pechánek
předsedou, aby nábytek z bytu byl vynášen
nešetrně na dvůr do veliké vrstvy sněhu,
do něhož byly i naházeny originály obrazů.
Surovost tuto pozorovali dva svědci, jež jsem ochoten
uvésti. V továrně byly zabaveny stroje a
vše na vozech bylo ostentativně odváženo
přes celé město do staré tovární
budovy. V zásuvce zabaveného umyvadla byly rodinné
skvosty a peněžní obnos kol 10 000 Kč,
kteréžto věci, jak nyní bylo zjištěno,
byly ve skladišti, kde nábytek je uložen, ukradeny.
Soudní vykonavatel k celému vzrušujícímu
jednáni interventa klidně přihlížel,
trpěl urážení nemocné paní,
trpěl nešetrné nakládání
s nábytkem a obrazy, trpěl v pravém slova
smyslu devastování bytu a proto táží
se podepsaní pana min. spravedlnosti, zdali je ochoten
tento neuvěřitelný, bohužel však
pravdivý případ národní zaujatosti
státních orgánů proti spořádané,
vzorné české rodině dáti co
nejpřísnější vyšetřiti
a vinníky potrestati, aby se podobný případ
ne mohl opakovati.
V Mor. Berouně je zřízeno rolnické
lnářské družstvo, jehož ředitelem
je Wilhelm Dreiseitel, na jehož dveřích do
poslední doby byl tento nápis: ťČechen
und Juden haben keinen Zutritt!Ť Této lnárně,
která ještě v roku 1924 zaměstnávala
60 dělníků a dnes zaměstnává
daleko menší počet, která je rok od
roku pasivní, v jejíž okruhu rok od roku klesá
počet pěstitelů lnu, jejíž bilance
svědčí o neschopnosti vedení podniku,
dostalo se loni od min. zemědělství 400.000
č státní subvence pod záminkou podpory
akce zvelebení Inářství. Podle zpráv
v Mor. Berouně kolujících, jedná se
letos v min. zemědělství o státní
subvenci tomuto podniku 900.000 Kč.
Z této lnárny vychází organisování
všech protičeských akcí, státní
subvence jsou zbytečně vyhazovány na podporování
německého šlendriánu a nikoliv na zvelebení
lnářství, protože i němečtí
rolníci nemají k tomuto podniku důvěru
a osevnou plochu lnu rok od roku zmenšují.
Udělování tak obrovských subvencí
pasivnímu a života neschopnému podniku je mrháni
peněz státních a proto táží
se podepsaní pana ministra zemědělství,
zda je ochoten přísnou a nestrannou revisí
zjistiti hospodaření podniku po stránce obchodní,
k jakému účelu bylo loni povolených
400.000 Kč po užito, zda opravdu osevné plochy
lnu ubývá a způsobiti, aby na příště
podniku onomu se subvence neudělovaly?
Své doby byl vyvlastněn lesní velkostatek
knížete Jana Lichtensteina, ředitelství
v Adamově a vyvlastněná část
byla převedena do správy státní školy
zemědělské v Brně. Tímto převedením
byly obce Babice n. Sv., Bílovice, Řicmanice, Kanice,
Březina, Proseč, Bukovina, Křtiny, Habrůvka,
Olomoučany, Adamov a Útěchov, nalézající
se vesměs v obvodu tohoto velkostatku, vyňaty nejen
z jakékoliv účasti a podílu na lesní
reformě, ale převodem jmenovaného velkostatku
do rukou státní školy zemědělské
v Brně se stav obcí a jich obyvatelstva zhoršil.
Správa velkostatku jednak vůbec zakázala
vstup do lesů, jednak vstup do lesů činí
odvislý na zvláštní doporučení
hodné dobrozdání obcí v obvodu velkostatku
a to pouze na dvě dopoledne v týdnu; po většinu
měsíců v roce je však vstup do lesů
zakázán vůbec.
Pokud lesy náležejí panství Lichtensteina,
byly v soukromém provozu, nečinily se chudému
obyvatelstvu nižádné překážky,
aby si obstaralo chrastí a dřevo sbíráním
dříví v lesích, sbíráním
lesních plodin, jahod, borůvek, malin, hub a léčivých
bylin, levným prodejem nebo zdarma poskytováním
trávy na lesníich pasekách. Kromě
toho bylo dovoleno zdarma nebo za levný peníz hrabati
lesní listí jako stelivo pro užitkové
zvířectvo; levně koupiti stavební
materiál a pod. Tyto výhody, jakmile byl velkostatek
převeden do státní správy mizely,
až nedávno naříkaným zákazem
vstupu do lesů byly zrušeny. Tím se ještě
více zhoršila beztak již špatná situace
chudobného obyvatelstva ve jmenovaných obcích,
mnohdy odkázaného po celé měsíce
pouze a jedině na tržbu z odprodeje nasbíraných
lesních hub nebo jiných lesních plodin. Nikdo
z tamějšího obyvatelstva nechodí na
houby nebo na borůvky z luxusu, nýbrž z nutnosti
spotřeby. Také nechodí nikdo z luxusu, pohrabovati
listí nebo vyžínat trávu v pasece, takže
vystavování nějakých zvláštních
doporučení obcemi je bezcenná formalita a
žádá-li toho státní správa,
pak jen proto, aby občanstvo zbytečně trápila.
Obyvatelstvo, jak uvedeno v resoluci vpředu citovaných
obcí, předpokládalo, že lesní
reforma bude sloužiti nejširšímu obyvatelstvu,
že bude prostředkem pro zlepšení nejen'stavu
venkovských obcí, ale zejména nejchudšího
obyvatelstva. Veškerým právem v resoluci, určené
ministerstvu zemědělství, poukazují
obecní zastupitelstva na to, že aktu pozemkové
reformy bylo tu zneužito; aby agrární a průmyslový
kapitál zmocnil se lesů a aby monopolním
postavením, které se mu dostalo, vyrubal lesy, které
mají především sloužiti obcím
a jejich obyvatelstvu.
Zpředu jmenované obecní správy poukazují
mezi jiným také na to, že tamní správa
státních lesů jde v čele zdražovatelů
stavebního materiálu, zejména dřeva,
a že správa státních lesů byla
první, která zdražila stavební dřevo.
Odpovídá to duchu zákona o stavebním
ruchu. Z lámání stavebního kamene
a z kopání písku vybírá státní
správa poplatky mnohem vyšší nežli
jaké jsou u jiných velkostatků nebo soukromníků.
Dřívější výhody na žádost
obcí nebo jednotlivců, aby si mohli nalámati
kámen a nakopati písek k účelům
stavebním bezplatně, poskytované ve značné
míře bývalou správou - úplně
odpadly.
Nejhůře a nejtížeji je zákazem
vstupu do státních lesů postižena chudina.
Obyvatelstvo tamních obcí je z převážné
většiny obyvatelstvo chudé a to znamená
zhoršení jeho dosavadního stavu. Vesnická
chudina sbíráním hub a lesních plodin
a jich odprodejem doplňovala si skrovnou existenci, stejně
jako domkáři a chalupníci vyžínáním
trávy z lesních pasek docilovali od koz mléko,
jediný to produkt venkova, určený ponejvíce
pro děti.
Jestliže se tamní obyvatelstvo bouří
proti takovému nesmyslnému zákazu vstupu
do lesů pro sbíráni hub a lesních
plodin, vzmáhá se jej odpor a nenávist proti
ředitelství státních lesů a
jeho úřednictvu, pak veškerým právem,
neboť v nich opatřuje nové panstvo, které,
jak jsme vpředu ukázali, je horším onoho
panstva, vzešlého z rodu hrabat a knížat.
Obecní správy činí proto dobře
a právem, jestliže za tohoto stavu odmítají
odpovědnost a záruku za pořádek, který
tamní správa státních statků
svým nesmyslným zákazem o přístupu
do lesů sama porušila.
Podepsaní se proto táží pana ministra
zemědělství:
1. Jest pan.ministr ochoten naříditi tamější
státní správě, aby ihned odvolala
a zrušila zákon o vstupu do státních
lesů.
2. Jest pan ministr ochoten naříditi, aby k účelům
stavebním pro obce a nezámožné jednotlivce
byl, jako za dřívější správy,
poskytován stavební materiál, jako nalámání
kamene a kopání písku, bez poplatku a aby
lesní dřevo k témuž účelu
bylo poskytováno za režijní cenu, když
o to požádají?
3. Jest pan ministr ochoten sděliti podepsaným,
co v té věci podnikl aneb co hodlá zaříditi?