Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1928.

II. volební období.
6. zasedání.

1523.

Naléhavá interpelace

poslanců inž. J. Nečase, R. Tayerle a soudruhů

vládě

o předložení automobilového zákona.

Předpisy o jízdě a řízení samohybných vozidel. Jakož i bezpečnostní předpisy pro jízdu a zkoušení řidičů byly vydány nařízením ze dne 28. dubna 1910 č. 81 ř. z. Ačkoliv automobilism doznal od r. 1910 velmi pronikavého rozmachu, zůstávají v platnosti tyto předpisy, neodpovídající ani automobilovému rozvoji, a poměrům dopravním a hospodářskému a sociálnímu postavení řídičstva. Stále množící se automobilové nehody, při nichž dochází i k úrazům smrtelným, jsou z větší části zaviňovány nedostatečným vyučením a vyškolením řidičského dorostu v soukromých autoškolách, které jsou podniky rázu čistě výdělečného. Požadavek, aby řidiči automobilů byli náležitě školeni při průmyslových školách státních a podrobeni přísnějším zkouškám, jest plně oprávněným v zájmu veřejné bezpečnosti. Politické úřady I. a lI. stolice trpí, aby jednotlivé obce vydávaly o jízdě obcemi samostatné vyhlášky, jež jsou v přímém rozporu s dosavadními předpisy a tím více s automobilovým rozvojem. Řidiči automobilů nemohouce vzhledem k požadavkům rychlé dopravy vyhověti zastaralým předpisům, jsou bezpotřebně chikanováni a trestáni citelnými pokutami a tím značně hospodářsky zatěžováni.

Výbor technicko-dopravní senátu Národního shromáždění již několikráte se zabýval těmito naléhavými otázkami a jednání odložil po prohlášení zástupců příslušných ministerstev, že vláda sama předloží příslušnou osnovu automobilního zákona o úpravě jízdy a řízení strojů. Příslušná osnova byla ministerstvem veřejných prací, již vypracována a v červenci 1927 rozeslána zájmovým organisacím.

Ježto urychlené vydání automobilového zákona je nejen v zájmu zúčastněných složek a automobilového průmyslu, obchodu a, řidičů aut, nýbrž i v zájmu celé veřejnosti, potřebující zvýšení veřejné bezpečnosti. Obracejí se podepsaní na vládu s tímto naléhavým dotazem:

1. Zda ví vláda Č. S. R. o prohlášení zástupců příslušných ministerstev, jež učinili v dopravním výboru senátu Národního shromáždění, že automobilní zákon bude vypracován a Národnímu shromáždění předložen?

2. Zda je vláda ochotna zjednati nápravu v dosavadních průtazích s předložením již vypracované osnovy a zda je ochotna dáti příslušným ministerstvům pokyn, aby osnova automobilního zákona, odpovídající dnešním potřebám řidičstva, dnešnímu rozvoji automobilovému a potřebám veřejné bezpečnosti byla Národním shromážděním co nejdříve předložena?

V Praze dne 15. března 1928.

Inž. Nečas, Tayerle,

Hampl, Karpíšková, Klein, Pik, Chalupník, Chalupa, Brožík, dr. Dérer, Geršl, Stivín, dr. Meissner, Srba, Kříž, V. Beneš, Remeš, Tomášek, Koudelka, Svoboda, Prokeš, Biňovec, Brodecký.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP