Předpisy o jízdě a řízení
samohybných vozidel. Jakož i bezpečnostní
předpisy pro jízdu a zkoušení řidičů
byly vydány nařízením ze dne 28. dubna
1910 č. 81 ř. z. Ačkoliv automobilism doznal
od r. 1910 velmi pronikavého rozmachu, zůstávají
v platnosti tyto předpisy, neodpovídající
ani automobilovému rozvoji, a poměrům dopravním
a hospodářskému a sociálnímu
postavení řídičstva. Stále
množící se automobilové nehody, při
nichž dochází i k úrazům smrtelným,
jsou z větší části zaviňovány
nedostatečným vyučením a vyškolením
řidičského dorostu v soukromých autoškolách,
které jsou podniky rázu čistě výdělečného.
Požadavek, aby řidiči automobilů byli
náležitě školeni při průmyslových
školách státních a podrobeni přísnějším
zkouškám, jest plně oprávněným
v zájmu veřejné bezpečnosti. Politické
úřady I. a lI. stolice trpí, aby jednotlivé
obce vydávaly o jízdě obcemi samostatné
vyhlášky, jež jsou v přímém
rozporu s dosavadními předpisy a tím více
s automobilovým rozvojem. Řidiči automobilů
nemohouce vzhledem k požadavkům rychlé dopravy
vyhověti zastaralým předpisům, jsou
bezpotřebně chikanováni a trestáni
citelnými pokutami a tím značně hospodářsky
zatěžováni.
Výbor technicko-dopravní senátu
Národního shromáždění
již několikráte se zabýval těmito
naléhavými otázkami a jednání
odložil po prohlášení zástupců
příslušných ministerstev, že vláda
sama předloží příslušnou
osnovu automobilního zákona o úpravě
jízdy a řízení strojů. Příslušná
osnova byla ministerstvem veřejných
prací, již vypracována a v červenci
1927 rozeslána zájmovým organisacím.
Ježto urychlené vydání automobilového
zákona je nejen v zájmu zúčastněných
složek a automobilového průmyslu, obchodu a,
řidičů aut, nýbrž i v zájmu
celé veřejnosti, potřebující
zvýšení veřejné bezpečnosti.
Obracejí se podepsaní na vládu s tímto
naléhavým dotazem:
1. Zda ví vláda Č. S. R. o prohlášení
zástupců příslušných ministerstev,
jež učinili v dopravním výboru senátu
Národního shromáždění,
že automobilní zákon bude vypracován
a Národnímu shromáždění
předložen?
2. Zda je vláda ochotna zjednati nápravu v dosavadních
průtazích s předložením již
vypracované osnovy a zda je ochotna dáti příslušným
ministerstvům pokyn, aby osnova automobilního zákona,
odpovídající dnešním potřebám
řidičstva, dnešnímu rozvoji automobilovému
a potřebám veřejné bezpečnosti
byla Národním shromážděním
co nejdříve předložena?