8. Stav obecních knihoven v Čechách, na Moravě a ve Slezsku koncem r. 1926.

(Přibližné výsledky.)

Českých knihoven bylo
8.257
se
3,456.040
sv.
a
10,741.049
příjmů;
německých knihoven bylo
2.960
s
1,209.189
sv.
a
3,907.313
příjmů.


9. Stav obecních knihoven na Slovensku koncem r. 1926.

(Přibližné výsledky.)

Slovenských knihoven bylo2.580
se
178.914 sv.,
maďarských knihoven bylo586
se
79.349 sv.,
německých knihoven bylo78
s
24.887 sv.,
a rusínských knihoven bylo 1
s
60 sv.


II. Zatímní výsledky lidovýchovné činnosti v r. 1926.

V činnosti bylo 553 okresních sborů osvětových a 8.687 místních osvětových komisí (československých, německých, maďarských, podkarpatoruských a polských).

Provedeno
přednášek
účastníků
kursů
hodin
účastníků
ochot. představení
44.811
3,428.596
2.703
78.458
128.424
19.731
vzd. kinem. předst.
loutkových her
lidových besed
besídek mládeže
7.335
4.743
5.468
7.938
akademií lid.
výstav
pouč. vycházek
jiných podniků
2.783
1.012
3.694
6.655


Cellem provedeno 106.773 osvětových podniků.

Kapitola 11. Ministerstvo zemědělství.

Náležitou organisací práce a přičleněním téměř všech oborů zemědělství se dotýkajících má býti ministerstvu zemědělství umožněna systematická péče ve zlepšení hospodářských a technických podmínek zemědělské a zemědělsko-průmyslové výroby a péče o hospodářské a kulturní povznesení zemědělského obyvatelstva.

Činnost v hlavních oborech byla tato:

V oboru zemědělského školství byla věnována zvýšená pozornost věcnému vypravení zemědělských škol a školních statků, a to jak ústavů státních, tak ostatních. Státní školní statky postupně reorganisovány, hlavně se zřetelem na princip rentability a plné jich využití pro propagaci zemědělského pokroku (šířením ušlechtilých osiv a sádí, ušlechtilého plemeniva atd.). Na Slovensku a Podkarpatské Rusi umožňují školní statky pořádání účelných kursů pro výkonné zemědělce.

Dokončeny stavby školních budov Masarykovy státní vyšší hospodářské školy v Opavě a státní hospodyňské školy v Uherské Skalici.

V nižních Verečkách v Podkarpatské Rusi opatřeny pro tamní kursy vrchovinského a poloninského hospodaření vhodné budovy.

Za morální i hmotné podpory ministerstva zemědělství započato s půjčováním diapositivových přednášek a filmů zemědělských jak zemědělským školám, tak různým osvětovým útvarům. Zřízena stálá výstava učebných pomůcek pro zemědělské školy v Praze.

Pokračováno ve vydávání učebnic a odborných, zvláště populárních zemědělských publikací.

Uspořádány dva specielní kursy pro zemědělské učitelstvo.

Z programu pro rok 1928 se uvádí:

Prohloubení organisace zemědělského vyučování, zvláště zemědělských škol po stránce personální a věcné, především se zřetelem k dokonalému výcviku žactva i v praxi.

Zvýšená pozornost bude věnována specialisaci v zemědělském vyučování, hlavně pak výchově a výcviku pomocného personálu zemědělského pro větší zemědělské podniky tak, aby se tyto pracovní síly (krmiči, dojiči a jiné) nemusely povolávati z ciziny.

Další vypravení dosavadních škol, pokud se týče vlastních staveb školních a školních demonstračních a propagačních objektů i jich zařízení.

Opatřování dalších moderních učebných pomůcek pro názorné vyučování na zemědělských školách, odborných zemědělských kursech a přednáškách; vydávání scházejících učebnic.

Budování první státní odborné školy hospodářské na Podkarpatské Rusi v Mukačevě, s jejíž stavbou bylo v roku 1927 započato.

Účelné usměrnění mimoškolské činnosti zemědělského učitelstva a rozšíření této jeho významné činnosti o zemědělské poradnictví v samotném výkonném zemědělství příslušných oblastí jednotlivých škol.

Pořádání nejnaléhavějších doplňovacích kursů pro zemědělské učitelstvo, a to jak kursů s programem zemědělsko-technickým a ekonomickým, tak zvláště s pořadem pedagogicko-didaktickým.

Bude se pracovati na zřízení zamýšleného "Státního pedagogického semináře" pro vzdělání učitelstva škol zemědělských.

Ve výzkumnictví bylo třeba doplňovati a rozšiřovati činnost ústavů a stanic specialisací některých odvětví zemědělských (bramborářství, chmelařství, pícninářství, lnářství atd.) a vybavovati ústavy a stanice a ostatní pokusné objekty potřebnými přístroji, pomůckami a různými zařízeními, které pro výzkumnou i praktickou tuto činnost jsou potřebny. V prvé řadě bylo pečováno o opatření budov pro umístění ústavů, které jsou hlavní podmínkou pro rozvinutí řádné jejich činnosti. Výsledek této snahy jeví se v tom, že dokončena byla nástavba III. a IV. pavilonu výzkumných ústavů zemědělských v Bratislavě a stavba budovy stanice v Komárně; pro pražské výzkumné ústavy dokončuje se stavba ústřední budovy. Pokud se týče dalších staveb, pokračuje se v nástavbě zbývajících pavilonů budov státních výzk. ústavů v Bratislavě, započato bylo se stavbou budovy pro výzkumné ústavy bramborářské v Německém Brodě a pro stanici v Opavě; pro přístavbu a nástavbu budovy výzkumných ústavů v Košicích vykonány všechny přípravy, aby se mohlo s ní co nejdříve započíti. Při pokusných statcích bylo hleděno na řádné vybavení statků pomocnými budovami hospodářskými (chlévy, špýchary, kůlnami, atd.), dále na doplnění živého a mrtvého inventáře a učiněny přípravy pro nákup origin. kmenů hospodářských zvířat.

Mimo vydržování státních výzkumných ústavů a stanic a ostatních pokusných objektů poskytuje ministerstvo zemědělství podpory pro vybudování ústavů a stanic nestátních.

Pro budoucnost jest nutno v tomto vybavování a zdokonalování státních výzkumných ústavů zemědělských a lesnických i stanic a všech pokusných objektů pokračovati, aby ústavy mohly učiniti zadost všem povinnostem jim ukládaným pro vykonávání kontroly na základě vydaných zákonů a nařízení: zák: č. 128/21 a nař. č. 208/21 o uznávání původnosti odrůd atd., dále zák. č. 165/24 o ochraně výroby rostlinné a příslušných nařízení č. 167/25, 58/26, 78/26 a dále čl. XLVI. a XII. ohledně kontroly polnohospodářských produktů. Jest nutno tudíž pečovati v prvé řadě o vhodné umístění výzkumných ústavů a stanic.

Ministerstvo zemědělství projektuje za tou příčinou další stavby budov, po případě adaptace a dále snaží se opatřiti potřebné pozemky pro stanice, révové školky a pokusné vinice a provésti melioraci pozemků odvodněním, postřikem atd.

Jako doplněk činnosti výzkumných ústavů a stanic by bylo třeba zřizování názorných hospodářství pro propagaci osvědčených poznatků zemědělského výzkumnictví a pokusnictví.

Ústavy a stanice pro výrobu živočišnou se doplňují, aby mohly řádně plniti své úkoly. V činnost vešla státní výzkumná stanice včelařská v Židlochovicích na Moravě a státní farma včelařská v Liptovském Hrádku; hotova je státní výzkumná stanice rybářská a hydrobiologická v Libějovicích.

Přímé zvelebování hospodářství polního a lesního. K docílení soběstačnosti ve výživě a v ostatních potřebách obyvatelstva a k udržení a zvýšení zahraničního odbytu byly zaváděny a podporovány různé zvelebovací akce za tím účelem, aby zvýšen byl výnos a zlepšena kvalita pěstovaných plodin. Akce tyto týkaly se jednak pořádání demonstračních pokusů o používání strojených hnojiv, o různých způsobech obdělávání pozemků, ošetřování kultur, o různých způsobech sklizňových podle nových osvědčených poznatků zemědělského pokroku, dále pokusů s různými osvědčenými odrůdami kulturních rostlin, jednak podporovány byly nákupy orig. osiv a imunní sadby bramborů, jakož i podporováno bylo zřizování čisticích stanic na osivo vzhledem k tomu, že zvýšení a zlepšení výroby rostlinné závisí hlavně na zdravém a hodnotném osivu a zdravé a hodnotné sadbě.

Pro budoucnost hodlá ministerstvo zemědělství v těchto zvelebovacích akcích pokračovati a pokud možno podle finančních prostředků je rozšířiti. Zvláště bylo by třeba ve větším měřítku prováděti zvelebovací akce týkající se zřizování čisticích stanic pro osiva a propagaci moření osiva, v ovocnictví: zakládání obecních sadů, přešlechťování stromů, pořádání kursů v třídění a balení ovoce. Důležitými jsou akce týkající se zvětšení výroby a odbytu zeleniny, ve lnářství: podpory nákupu hodnotného semene a stavby skladišť, v pícninářství: podpory pro zakládání nových luk a zlepšování starých luk, v zemědělském průmyslu: zvláštní podpory pro jeho technické zvelebení.

V produkci živočišné nese se snaha ministerstva zemědělství i nadále k dosažení všestranné soběstačnosti.

Snaha tato potkává se již se zdarem, jak ukazuje pokles dovozu, zejména jatečného dobytka a masa, tuků a mléčných výrobků.

V organisaci zásobování velkých měst mlékem a mléčnými výrobky na podkladě družstevním se pokračuje.

Chovná užitková kontrola rozšiřuje se dále za pomoci chovatelských příspěvků.

Zvelebovací akce rybářské zdatně pokračují; zarybňování řek a potoků dociluje se reorganisací a úpravami umělých líhní. Drobná rybničná hospodářství uvádějí se v racionelní hospodaření. Podporuji se akce odborného vyučování včelařství. Drůbežnictví valem se zlepšuje.

Úprava pastvin, které dosud byly skoro nevýnosné, postupuje v poměru k uvolněným státním prostředkům.

V oboru zpeněžování hospodářského zvířectva a živočišných výrobků, pracuje se o dalším vybudování družstevních organisací zpeněžovacích a přistupuje se k zakládání organisací filiálních.

V r. 1928 postupováno bude dle těchže směrnic a zásad jako v r. 1927, poněvadž příznivé výsledky všech dosud prováděných akcí se již částečně jeví. Bude třeba ještě více stupňovati domácí produkci masa, tuků, mléka a mléčných výrobků a omeziti tak jich dovoz z ciziny.

Ku zvýšení konsumu domácích produktů živočišných jest rovněž třeba přihlížeti. Pravidelné zásobování středních i menších konsumních středisek mlékem bude postupně organisováno.

Zužitkování mléka v horských oblastech výrobou trvanlivých produktů musí býti podporováno veřejnými prostředky.

I v pastvinářství bude postupováno dle dosavadních směrnic a pozornost bude věnována novým pastvinám družstevním, jakož i pastvinám vysokohorským.

Konečně bude dbáno i o další prohloubení a budování družstevního zpeněžování hospodářského zvířectva a jeho produktů.

V chovu koní směřovala v roce 1927 činnost ministerstva zemědělství k tomu, aby státní ústavy pro chov koní a v nich soustředěný plemenný materiál byly co nejúčelněji a pro státní pokladnu s nejmenším možným nákladem využity pro zemský chov koní a splnily tak co nejlépe úkol, pro nějž jsou zřízeny. V celkové péči o chov koní byly účelně podpořeny všechny akce zemědělských rad a zájmových organisací a skupin, jež zabývají se zvelebením domácího chovu koní. V organisačním směru byly sbírány všechny skutečnosti, jež bylo lze získati při provádění vládního nařízení o plemenitbě koní č. 164/1925 Sb. z. a n., aby jich bylo použito pro připravovanou novelisaci tohoto nařízení, jež má ještě v roce 1927 nebo počátkem 1928 vejíti v platnost.

Program prací v r. 1928 jest pokračováním a sledováním dosavadního shora uvedeného programu. Přibude k němu ještě rozšíření státního hřebčínu v Topolčánkách a objekty nutné pro stáda klisen matek, zejména objekty porodnice, bez nichž žádný provoz hřebčínu není na trvalo myslitelný, ku kterémuž doplnění nutno konečně v r. 1928 přistoupiti.

Ministerstvo zemědělství pečuje o zemědělskou organisaci v nejužším slova smyslu, ať již jde o zájmovou organisaci veřejnoprávní, t. j. zemědělské rady v Čechách, na Moravě, ve Slezsku a na Slovensku, zřízené dílem již za Rakouska - v prvých dvou zemích - nebo až po převratě - ve Slezsku a na Slovensku - nebo o zájmové organisace soukromoprávní, spočívající buďto na podkladě spolkovém (hospodářské spolky všeobecné nebo specielně odborné s různým territoriálním obvodem) nebo družstevním, upraveném zákony: rakouským z r. 1873, slovenským z r. 1919 a podkarpatoruským z r. 1926.

Pokud se týče zemědělských rad, vztahovala se péče ministerstva zemědělství k těm zemědělským radám, které založeny byly po převratu, aby mohly býti po stránce osobni i věcné vybaveny takovým způsobem, aby se mohly vykázati stejnými úspěchy v propagaci a popularisaci zemědělského pokroku, jakož i v hájení a zastupování zájmů zemědělců své oblasti, jako zemědělské rady v Čechách a na Moravě.

V zemědělském družstevnictví ukončilo provedení sanační akce podle zákona ze dne 9. října 1924, číslo 237 Sb. z. a n., o zvláštním fondu pro zmírnění ztrát povstalých z poválečných poměrů ono období podpůrné činnosti ministerstva zemědělství, v němž bylo nutno téměř všechny prostředky obraceti ku odstranění škod a závad vzniklých následkem války a jí vyvolaných poměrů a tím na čas odsunouti účel, k němuž byly prostředky původně věnovány, totiž zvelebovací akce zemědělského družstevnictví, mající drobnému zemědělci získati prostřednictvím družstva účast na zemědělském pokroku. Započata byla akce směřující k rekonstrukci strojního a stavebního zřízení lihovarů při provádění pozemkové reformy sdružstevněných.

Na Slovensku a v Podkarpatské Rusi byla za účasti ministerstva zemědělství provedena reorganisace družstevních ústředí.

V r. 1928 jest v programu obrátiti zřetel ministerstva zemědělství v zemědělské organisaci k dobudování zemědělské spolkové organisace v župách a okresích na Slovensku i Podk. Rusi, kde nedosahuje ještě intensity počtu a činnosti zemí historických. Na Podkarpatské Rusi má tím větší význam zemědělská organisace soukromoprávní, že obstarává agendu poučovatelskou a propagační, která jest v ostatních zemích zemědělskými radami vykonávána. Mimo to pracuje se na osnově zákona o zemědělských komorách a společenstvech, kterými zájmová organisace zemědělská postavena bude na nový základ.

V zemědělském družstevnictví budou podporovány ty akce, jichž výsledek jeviti se má ve zvelebení produkce zemědělské. Proto budou podporovány zemědělské kursy vzdělávací, investice v družstvech podnikané za účelem jich vybavení vhodnými a účelnými provozovnami a strojní zařízení, a konečně pokračováno bude v akci, sledující rekonstrukci družstevních lihovarů při provádění pozemkové reformy sdružstevněných, která v roce 1927 zdárně byla započata.

V tomto roce také dojde k provedení zákona čís. 131 z r. 1926, sledujícího oživení činnosti úvěrních družstev podkarpatoruských, která připojením k našemu státu přišla o disposici s přebytky uloženými u dřívější centrály v Budapešti. Akce tato uvedená v soulad se sanační akcí podle zákona čís. 237/24 bude zároveň znamenati sanaci úvěrního družstevnictví podkarpatoruského.

V zákonodárství sociálně politickém i v r. 1927 hájena byla zásada, aby provádění sociálních reforem v zemědělství dělo se způsobem a měrou, odpovídající svérázné povaze zemědělského podnikání a zvláštním zájmům zemědělců a zemědělských zaměstnanců. Po zevrubných studiích a četných poradách se zájemníky i odborníky dokončeny byly legislativní práce, spojené s redakcí osnovy zákona o zveřejnění krupobitního a dobytčího pojištění. Vhodnou a účelnou organisací, zejména vyloučením jakýchkoliv zisků a za přispění i státní podpory, mají býti obě tato pojišťovací odvětví podstatně zlevněna a tak zpřístupněna co nejširšímu kruhu zemědělských zájemců. Dalším úkolem bude po uzákonění této osnovy uvésti v život veřejnou živelní pojišťovnu. Též studiu ostatních pohrom, které v značné míře ohrožují zemědělskou výrobu (povodně, mrazy, sucho, mokro atd.), bude v r. 1928 věnována náležitá pozornost. Připravuje se nová úprava úrazového pojištění zemědělského dělnictva, aby vyhovovala zvláštní povaze zemědělství a aby jeho administrativa, byla co nejlevnější a co nejméně zaměstnávala zemědělské podniky administrativními pracemi. Též snahy po reformě sociálního pojištění dělnického byly s hlediska zemědělského bedlivě sledovány. Konečně i otázka vhodné úpravy poměru zemědělského dělníka k hospodáři a otázka pracovního průkazu bedlivě se studuje.

V oboru zprostředkování práce zemědělskému dělnictvu na Slovensku a v Podkarpatské Rusi vyvinuly zemědělské úřady práce na Slovensku a v Podkarpatské Rusi zvýšenou činnost. Letošního roku do 15. července 1927 zprostředkována takto práce asi 54.000 osobám. Při dodávání tohoto dělnictva mimo jeho domov dbá ministerstvo zemědělství prostřednictvím svých podřízených úřadů práce o to, aby zájmy a práva dělnictva byly dostatečně chráněny. Pokud jde o dělnictvo dodávané do ciziny (ročně as 18.000 osob) uzavírají se s cizinou zvláštní resortní dohody, které stanoví mimo jiné zejména jednotný typ pracovní smlouvy.

Za účelem zvýšení zájmu dělnictva o práci při zemědělské výrobě podporována byla peněžitými prostředky i v r. 1927 akce zemědělských rad, jejíž účelem je odměňování zemědělského dělnictva za dlouholeté věrné a pilné služby u jednoho a téhož hospodáře.

Rostoucí význam zemědělských výstav si vynutil, že ministerstvo zemědělství věnovalo pozornost vyřešení otázky pražského výstaviště, podobně jako se stalo již letošního roku při podpoře výstavby brněnského výstaviště na Bauerově rampě. Přispěním státu byla umožněna kapitálová účast zemědělských kruhů na akc. výstavní společnosti brněnské. Vzhledem k tomu, že stát zákonem převzal záruku za úvěr pražských veletrhů při výstavbě veletržních budov v Holešovicích, bude nutno hledati obdobné řešení i při vyřešení výstaviště používaného Zemědělskou jednotou v dohodě se zemským výborem. V dohodě s ostatními ministerstvy bude uvažováno o účelném a úsporném využití rozpočtových úvěrů pro domácí i zahraniční výstavnictví ustavením stálé meziministerské komise.

V oboru prací vodohospodářských vykazují práce meliorační stálý vzrůst; meliorační ruch přenesen byl v posledních letech i do oblastí a krajů republiky, kde dříve jen málo neb vůbec nebyl rozšířen, jako do rozsáhlé oblasti jižních Čech, do všech horských krajů Čech, Moravy a Slezska a do většiny krajů Slovenska a částečně i Podkarpatské Rusi.

Podobně jeví se i stálý vzestup v provádění melioračních regulací vodních toků, jichž bylo provedeno za rok 1923 v délce 58 km, za rok 1925 v délce 92 km a za rok 1926 v délce 250 km. V nejbližší době přikročí se k úpravě řeky Nitry v obvodu města Nitry o nákladu okr. 21,000.000 Kč. Tento regulační podnik bude dosud největším podnikem regulačním v oboru působnosti ministerstva zemědělství na Slovensku. Přípravné práce se konají pro úpravu řek Úhlavy, Dědiny (včetně zřízení vodní nádrže na Skalce), Novohradky a Třebovky v Čechách. Obzvláštní národohospodářský význam pro západní Slovensko bude míti projektované ohrázování výústní trati řeky Moravy za účelem zamezení záplav velkými vodami Moravy a ve spojení s tím provedení rozsáhlé meliorace pozemků ležících v údolí řeky Moravy. Pro Podkarpatskou Rus vypracován jest projekt na úpravu řeky Latorice v souvislosti s odvodněním černého močálu a připravuje se projekt na úpravu potoka Bataru s meliorací přilehlého území.

V provádění úpravních a zabezpečovacích prací, zajištěných za účelem odčinění povodňových škod z prostředků povolených zákonem ze dne 15. X. 1925, č. 227 Sb. z. a n., se úspěšně pokračuje a práce zahrazovací se dokončují.

Z rozsáhlých staveb vodovodních prováděny byly v r. 1926 - 1927 stavby vodovodů pro skupinu Horní Ploučnice v Mimoni a pro město Bělou pod Bezdězem a započato bylo se stavbou skupinového vodovodu pro Horní Stěnavu v Meziměstí u Broumova a vodovodu pro Hronský Sv. Ondrej na Slovensku. Dokončuje se stavba vodovodu pro město Břeclav, který bude základem vodovodní skupiny pro Břeclav a okolí.

Z připravovaných staveb vodovodních dlužno poukázati zejména na projekt vodovodní skupiny Metujské, dle kterého má býti zásobeno vodou 81 obcí v okresích Broumov, Police, Náchod, Nové Město n. Met., Opočno a Hradec Králové s nákladem okr. 103,000.000 Kč, na projekt vodovodu skupiny Doupovské, dle něhož má býti zásobeno vodou 62 obcí v okresích Kadaň a Žatec s nákladem okr. 40,000.000 Kč, dále na projekt vodovodní skupiny Orlické v Jablonném n. Orl., vodovodní skupiny Štolcenhan-Havraň a na připravované projekty vodovodní pro Rožnov pod Radh., pro Kyjov a jiné.

V oboru agrárních operací připravuje se osnova nového zákona komasačního, který má platiti pro celou republiku. V činnosti úřadů pro agrární operace zaujímají svým významem a rozsahem přední místo komasace (scelování pozemků). V roce 1927 bylo započato 26 komasací o výměře 15.000 ha a pokračováno bylo ve 43 komasacích o výměře 28.600 ha. Mimo to bylo pracováno ještě na dalších 56 komasacích, jež jsou již fakticky provedeny, nejsou však dosud po stránce právní formálně skončeny. Nových komasací přihlášeno jest k zpracování přes 70.

Katastrofální živelní pohromy v roce 1927 vyžádaly si změny v posavadním postupu udílení nouzových podpor v tom smyslu, že dle § l zákona ze dne 14. července 1927, č. 118 Sb. z. a n. bude přispívati stát těm, kdož byli v letech 1926 a 1927 živelní pohromou postiženi, 3%ty k úrokové míře ze zápůjček, uzavřených u peněžních ústavů k tomu ministerstvem zemědělství zmocněných.

Úhrn zápůjček nesmí přesahovati 20 mil. korun a příspěvek na úrok omezen jest na dobu nejdéle 10 let.

V roce 1928 a v letech dalších budou udíleny podpory zemědělcům živelními pohromami postiženým ze zvláštních fondů, zřízených podle § 108 zák. ze dne 15. června 1927, č. 76 Sb. z. a n. o přímých daních při zemědělských radách, na Podk. Rusi při zemědělském referátu civ. správy.

Očekávaný rozvoj v elektrisaci venkova po vydání elektrisačního zákona skutečně nastal. Počet žádostí elektrisačních družstev a obcí o státní příspěvek na provedení elektrisace stále stoupá tak, že v 7 měsících r. 1927 předloženo bylo 531 nových žádostí oproti 359 žádostem za celý rok 1926. Roční příspěvek na elektrisaci venkova 10 mil. Kč, jenž určen jest na nejnutnější podporu rozvíjející se elektrisační akce, nestačil by, kdyby se mělo vyhověti žádostem všeužitečných elektrických podniků za povolení státního příspěvku na primérní vedení a přípojky, zřizované v hospodářsky chudých a slabých krajích, ve kterých spotřeba elektr. proudu nestačí ku nejnutnější rentabilitě vynaložených investic na primérní vedení a přípojky.

V oboru lesnictví předložen byl zákonodárným sborům návrh nového zákona o prozatímní ochraně lesů, který má na zřeteli zachování lesů a zvýšení produkce lesní půdy. Vedle toho připravuje se reorganisace státních lesnických zkoušek, směřujících 1 zvýšení úrovně lesnického vzdělání.

Roku 1927 bylo pokračováno v zalesňovacích pracích v obvodu celého území Československé republiky, ovšem se zřetelem k sníženým prostředkům, jen v míře daleko skrovnější než v letech minulých. Uváží-li se, že lesní půda při kulturních a průmyslových střediscích musí ustupovati jiným účelům, jest třeba i nadále s ohledem na udržení rozlohy naší lesní državy a neztenčené produkce dřeva, věnovati zalesňování pustých ploch a méně plodných pozemků co největší pozornost. Mimořádné lesní těžby omezeny byly na míru nejnutnější a pracováno bylo dále na opatření za účelem zušlechtění lesního osiva, aby pro budoucnost vypěstovány byly lesy co nejzdatnější. Na Slovensku a v Podkarpatské Rusi pokračováno bylo v pracích zařizovacích v lesích pod státní správou podle uher. zákonného článku XIX/1898. Intensivní a účelné obhospodařování těchto lesů pod státní správou má velký význam i celostátní, poněvadž tyto lesy zaujímají na Slovensku rozlohu 378.478 ha a v Podkarpatské Rusi rozlohu 90.917 ha.

Po stránce propagační účastní se ministerstvo zemědělství v oboru lesopolitickém výstav s poučným a názorným materiálem, aby občanstvo seznamováno bylo s důležitým významem lesů.

V oboru zvěrolékařství byla v roce 1927 vedle obvyklých prací zákonem předepsaných učiněna mimořádná opatření na tlumení distomatosy, na podkladě nově vydaného vládního nařízení prováděno v některých pohraničních obcích ochranné očkování psů proti vzteklině, pokračováno v ochranném očkování proti sněti slezinné, sjednána veterinární konvence s Maďarskem a revidována s Rakouskem, pořádány kursy pro prohlížitele - laiky masa a pracováno na vládním nařízení o tuzemské přepravě masa.

V roce 1928 bude pokračováno v tlumení a ochranném očkování proti nejnebezpečnějším nákazám zvířat, v pracích na vydání zákona o nákazách zvířat a o prohlídce masa a příslušných vládních nařízení; bude pracováno na úpravě předpisů pro dovoz cizozemských tuků živočišného původu a bude pokračováno v přípravách pro aktivování občanských podkovářských kursů.

Celkové výdaje min. zemědělství preliminují se na rok 1928 částkou 216,1 mil. Kč,
tedy proti rozpočtu na rok 1927, jenž činil 204,6 mil. Kč.
více o115 mil. Kč.
Z tohoto zvýšení připadá na osobní výdaje (52,3 mil. Kč - 45,9 mil. Kč) 6,4 mil. Kč,
a na věcné výdaje (163,7 mil. Kč - 158,6 mil. Kč) 5,1 mil. Kč.


Zvýšení osobních výdajů (6,4 mil. Kč) odůvodňuje se úpravou platů státních zaměstnanců podle zákona č. 103/26 Sb. z. a n., a vlád. nař. č. 113/26 a 114/26, která měla za následek též zvýšení osobních výdajů na jich nemocenské pojištění.

Větší výdaje věcné (5,1 mil. Kč) vznikly tím, že nově zařazen byl do dílčího rozpočtu ministerstva zemědělství úvěr 1 mil. Kč na léčení distomatosy (měknutí kostí u dobytka), jakož i nový dosud rozpočtově neopatřený úvěr na podporu ruských a ukrajinských uprchlíků částkou 4 mil. Kč, při čemž se podotýká, že další potřebné částky na zmíněnou ruskou pomocnou akci jsou pro rok 1928 rozpočtově preliminovány při kapitolách oněch resortů, k jichž agendě akce tato svojí povahou přísluší (ministerstvo zahraničních věcí 19 mil. Kč a ministerstvo školství a národní osvěty 7,5 mil. Kč).

Nutno podotknouti, že od roku 1928 přeřazeny byly z administrativního rozpočtu ministerstva zemědělství do podniku "Státní lesy a statky" výdajové i příjmové položky na hospodářské statky při zemědělských školách a výzkumných ústavech jakož i výdaje a příjmy státního diagnostického a serotherapeutického veterinárního ústavu v Ivanovicích.

Přes tento přesun výdajů v částce 16,1 mil. Kč nejeví se u administrativních výdajů kap. 11. snížení, nýbrž zvýšení, a to jednak o tuto částku získanou přesunem 16,1 mil. Kč, jednak o shora vykázanou a odůvodněnou částku 11,5 mil. Kč, tedy úhrnem o 27,6 mil. Kč.

Zmíněným přesunem získané zvýšení výdajů o 16,1 mil. Kč vysvětluje se tím, že v roce 1928 zvýšeny byly úvěry zejména v tit. 3. na podpory pro přímé zvelebování hospodářství polního a lesního, na odvodňování jakož i příspěvek na chov a zpeněžování dobytka, kteréžto úvěry byly v rozpočtu na rok 1927 zkráceny o částky, jež vyžádal si zákon ze dne 1. července 1926, č. 139 Sb. z. a n., o finanční podpoře elektrisace venkova, jakož i zákon ze dne 15. října 1925, č. 227 Sb. z. a n., o státní pomoci při živelních pohromách v roce 1925.

Příjmy kap. 11. preliminují se v návrhu rozpočtu na rok 1928 částkou 15,8 mil. Kč,
kdežto na rok 1927 byly preliminovány částkou 29,2 mil. Kč,
takže jeví se příjmy na rok 1928 menší o 13,4 mil. Kč.


Snížení příjmů odůvodňuje se hlavně přeřazením příjmových (14,2 mil. Kč) položek hospodářských statků při zemědělských školách a výzkumných ústavech, jakož i státního veterinárního ústavu v Ivanovicích z administrativního rozpočtu kap. 11. do rozpočtu podniku "Státní lesy a statky".


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP