Při rušení míst strážníků
na zmíněných vlečkách postupuje
státní správa železniční
nejen s vědomím a v dohodě, nýbrž
i na přímou žádost správy uhelných
závodů, nikoli tedy proti jejím námitkám.
Bezpečnost provozu jest vždy a v prvé řadě
uvážena v příslušném řízení
úředním. Zrušována jsou místa
jen zcela postradatelná, jejichž udržování
bylo by s hlediska služby a tudíž i hospodářsky
zcela neodůvodněné. Proti rozumné
úspoře sil a finančních nákladů
nemůže býti zajisté se žádných
stran vážných námitek, poněvadž
jest jen ve všeobecném zájmu národohospodářském.
Nemám pak práva a to ani na úkor osob třetích,
zejména proti jejich vůli, udržovati nákladná
a při tom snad zcela zbytečná zařízení.
Z těchto okolností je zřejmo, jak obtížným
by bylo, vyhověti vyslovenému přání.
V Praze dne 31. července 1927.
Okresní správa politická v Kolíně,
provádějíc tiskovou prohlídku časopisu
"Středočeské Hlasy", vycházejícího
v Kolíně, zabavila čís. 12. tohoto
časopisu ze dne 25. března 1927, shledavši
ve článku "Útok na demokrecii"
a to ve větě v interpelaci doslovně uvedené
skutkovou podstatu trestného činu dle §u 300
tr. z.
Zabavení toto bylo krajským jako tiskovým
soudem v Kutné Hoře dle §§ 491, příp.
488 tr. z. a čl. V. zákona ze dne 17. prosince 1862,
č. 8 ř. z. z roku 1863 potvrzeno. Jde tu tedy o
rozhodnutí soudní, jež možno měniti
jedině řádným pořadem instancí
soudních.
Odpověď na interpelaci převzal jsem sám
proto, ježto v daném případě
tiskovou prohlídku vykonal a časopis zabavil úřad
politický.
V Praze dne 5. září 1927.
Dovoluji si odkázati k odpovědi na interpelaci posl.
Svobody a soudr., v této záležitosti podanou
(č. t. 989/II), kterou doplňuji takto:
Zmínka o odstranění terčí na
nástupištích týká se zrušení
starých stálých návěstí
"stůj" při některých nástupištních
kolejích n akonci starých peronů.
U několika průběžných nástupištních
kolejí brněnského horního nádraží
a to na obou zhlavích nástupišť byla totiž
dříve postavena stálá návěstí
"stůj" k označení místa,
kde mají stroje přijíždějících
vlaků zadržeti. Tyto návěsti, jež
se i za nosi osvětlovaly, zůstávaly ve své
nezměnitelné poloze i při odjezdech vlaků
s dotčených kolejí, takže vlaky při
každém výjezdu odtud přejížděly
soustavně návěsti, které pro ně
znamenaly podle předpisu čís. XXII. vlastně
zákaz jízdy, nechávajíce je takto
prostě bez povšimnutí.
Tento postup byl nejenom v zásadním rozporu s ustanovením
předpisů XXII, nýbrž vychovával
a nabádal přímo vlakový personál
k prostému pomíjení nejdůležitějších
a nejvýznačnějších návěstí,
což jistě nebylo službě ku prospěchu.
Proto byly tyto stálé návěstí
zrušeny, čímž však nebyla ustanovení
předpisu č. XIX., čl. 128 nikterak dotčena.
Tvrzení interpelace pak, že generální
inspekce spočívá patrně na nesprávném
pochopení stavu věcí, poněvadž
intervenující orgán ministerstva železnic
na místě samotném zdůraznil pouze
zákaz, který všeobecně platil a platí,
totiž povolovati současně vjezdy vlaků
do stanice, směřující proti ustanovení
předpisu č. XIX. čl. 122.
V Praze dne 20. srpna 1927.
K politováníhodnému neštěstí
v Brně dne 12. dubna 1927 došlo takto:
Osobní vlak čís. 731 přejel na horním
nádraží na nástupištní koleji
čís. IV námezník své vjezdné
koleje na jižním zhlaví nástupišť
a vjel s boku na křižovatce kolejí čís.
IV a V u výměny čís. 67 do přední
části osobního vlaku čís. 1532,
který právě přijížděl
s opačné strany přes zmíněnou
výměnu na svoji jízdním řádem
stanovenou kolej V.
Oba nehodou postižené vlaky byly průběžně
brzděny a stroje ve správném postavení.
Skutečně brzděné zatížení
vlaků převyšovalo značně stanovenou
výměru. Brzdy účinkovaly dobře
a spolehlivě. Kolejnice byly sice v čas nehody od
předchozího nočního deště
mokré, smyk zabrzděného vlaku nebyl však
zjištěn.
Vlak 731 má podle jízdního řádu
příjezd v 6 hod. 38 min., vlak čís.
1532 v 6 hod. 40 min.
Námezník kolejí, který byl přejet
strojem vlaku čís. 731 jest vzdálen od styku
výměny čís. 67 - 42.50 m. Kolej čís.
IV, na kterou vlak čís. 731 vjížděl,
tvoří v nástupišti čís.
III. dva mírné protioblouky v podobě táhlého
obráceného S. Spádové poměry
jsou příznivé, kolej III leží
v nástupišti úplně vodorovně.
Počasí bylo v čas nehody naprosto příznivé,
rozhled nerušený.
Oba vlaky byly hlášeny včas. Krátce
po příchodu zvonkových návěstí
uvolnil disposiční výpravčí
vlaků na horním nádraží na hradlovém
staničním přístroji vjezdy pro oba
vlaky na nástupištní kolej čís.
IV. a V., když mu byli před tím dozorčí
úředníci na obou zhlavích nástupišť
hlásili, že dotčené koleje jsou pro
očekávané vjezdy volné. Hradláři
na stavědlech čís. II. a IV. uvolnili vjezdy,
jakmile zjistili, že pro jízdy vlaků není
žádných překážek.
Příslušní dozorčí úředníci,
jakož i dozorce posunu a posunovači byli na svých
místech a očekávali vlaky.
Dopravní předpisy nezapovídají zásadně
současné vjezdy vlaků z protilehlých
stran do stanic, nýbrž zakazují toliko ony
současné vjezdy vlaků, při kterých
jest možnost střetnutí. Také staniční
hradlový přístroj v Brně nevylučuje
současné stavění jízdních
cest obou směrů na koleje čís. IV.
a V. a tato možnost byla v zařízení
ponechána již se souhlasem býv. ministerstva
železnic ve Vídni s ohledem na stísněné
místní poměry n horním nádraží
k rychlejšímu odbavování vlaků,
ovšem za předpokladu, že článkem
122 předpisů čísl. XIX. předepsaná
bezpečnostní opatření budou vždy
dodržována.
O zákazu současných nebo souběžných
jízd, které by mohly přivoditi střetnutí,
byly všechny stanice se zabezpečovacím zařízením
a výtopny důrazně zpraveny a poučeny
služebním rozkazem čís. 1008 z 2. listopadu
1920. tímto rozkazem, který výslovně
upozorňoval na striktní dodržování
ustanovení čl. 122 předpisu čís.
XIX, který měl býti podle výslovného
poukazu uložen do sbírky speciálních
výnosů stanice a jenž je dosud v platnosti,
byl podělen také dopravní úřad
v Brně .Ve shodě s uspořádáním
zabezpečovacího zařízení bylo
upraveno také znění bodu 72. staničního
řádu, kde není současnost protijízd
na koleje čís. IV. a V. ani výslovně
zakázána ani výslovně povolena, takže
zůstalo i zde směrodatným ustanovení
čl. 122 předpisu XIX.
Pokud se úpravy jízdníchřádů
vlaků čís. 731 a 1532 týče,
vyhovovala tato plně ustanovení předpisu
čís. XIX, čl 72 (6), neboť je mezi příjezdy
obou vlaků rozdíl 2 minut.
O brněnském neštěstí přinesly
různé zprávy denní listy a mezi nimi
též "Stráž Socialismu" s odborným
posudkem o příčinách neštěstí.
Tento posudek byl částečně zabaven.
Zabavení nařídilo státní zastupitelství
v Brně, ježto v obsahu míst v interpelaci výslovně
uvedených shledalo skutkovou podstatu přečinů
podle čl. VIII. zák. čís. 8/1863 ř.
z. a §u 300 tr. z. a mělo za to, že veřejný
zájem nutně vyžaduje, aby zabavením
bylo zabráněno dalšímu rozšiřování
závadných míst.
Soud zabavení potvrdil z těch důvodů,
pro něž bylo nařízeno. Tím uznal,
že státní zastupitelstvo postupovalo podle
zákona. Bylo-li přes rozhodnutí soudu pokládáno
zabavení za křivdu, bylo věcí těch,
kdož zabavením cítili se dotčeni, aby
podáním opravných prostředků
domáhali se přezkoumání rozhodnutí
soudu. Nestalo-li se tak, sami si muší přičísti,
že zůstalo při rozhodnutí, před
nímž se svými námitkami nebyli slyšeni.
Důležitý zájem veřejný,
aby soud chráněn byl při rozhodování
před vlivy z venčí plně ospravedlňuje
zakročení státního zastupitelství.
Zabavení zpráv, jež se příčí
ustanovení čl. VII. a VIII. zák. čís.
8/1863 ř. z. nelze s hlediska veřejného zájmu
vytýkati. za daného stavu věci nebylo by
podkladu pro nějaké opatření v tomto
směru interpelací požadovaného.
Pokud jde o věcná tvrzení tohoto článku
bylo by poznamenati:
Rozkaz týkající se propuštění
přebytečných smluvních dělníků,
není nijak ve spojitosti a souvislosti s nehodou.
Tvrzení o zrušení místa jednoho výhybkáře
spočívá snad na nedorozumění.
Před rekonstrukcí zabezpečovacího
zařízení v Brně v roce 1923 měly
totiž obě bývalé soukromé dráhy
zvláštní zabezpečovací zařízení,
odvislé od sebe jen při vjezdech na společnou
nástupištní kolej čís. I. Sloučením
služby dopravní po převratě nastaly
změněné dopravní poměry, které
vyžadovaly možnost převodu vlaků na všechny
a se všech staničních kolejí. K tomu
účelu provedená rekonstrukce kolejiště
vyžadovala i rekonstrukci dosavadního zabezpečovacího
zařízení, jež bylo nutno přizpůsobiti
změněným poměrům. Proto bylo
zrušeno stavědlo čís. I. Steg, úkol
jeho přenesen na stavědlo čís. II.
(věž II. býv. severní dráhy)
a částečné též na dozorce
výměn II., jehož stanoviště se
nalézá těsně u jižního
zhlaví nástupiště. Personál zrušeného
stavědla přešel v plném počtu
na stavědlo II., takže nenastaly naprosto žádné
personální úspory. při tom bylo telefonické
spojení jižní strany se stranou severní
vybudováno a doplněno, stanoviště dozorce
výměn II. bylo přesunuto s dosavadního
místa o 150 m blíže k nástupištím,
aby byl získán lepší přehled.
Také případ vyšinutí dne 10.
dubna 1927 nebyl důsledkem úsporného systému,
nýbrž příčinou vykolejení
bylo klesnutí vnitřního pásu kolejnicového
a v důsledku toho pak vyvrácení kolejnic.
Klesnutí pražců na jedné straně
a tím i klesnutí vnitřního kolejnicového
pásu bylo přivoděno tím, že vrstva
nasypané škváry byla během doby zatlačena
do spodní rozmělněné vrstvy slínu,
kdežto slín vystoupil na povrch Pražce pozbyly
pevného podkladu, váha vozidel soustředila
se na propadlou kolejnici a vyvrátila ji.
Rovněž rozkaz k zajíždění
strojů přijíždějících
vlaků na kolej IV. až přes výhybku čís.
67, o němž se interpelace zmiňuje, nikdy neexistoval
a byl by již se zřetelem na vjezdy vlaků z
protilehlých stran na sousední koleji čís.
V. a VI. úplně nemožný.
Nepříznivé místní poměry
panovaly na brněnském horním nádraží
už za přestavby v r. 1905 a potíže ty
rostly neustále ve stejném poměru, ve kterém
stoupala osobní doprava.
Nedostatek místa byl vždy nejtíže pociťován
při ranních a večerních vlakových
skupinách, sloužících převážně
k hromadné přepravě dělnictva a zaměstnanectva
jedoucího za prací do měst a zpět.
Těmto nedostatkům byla hned od převratu státního
a jest zejména i nyní věnována stálá
a vydatná pozornost, jak vidno z následujícího:
Generální projekt na přestavbu nádraží
a potřebných železničních spojů
v Brně byl vypracován a schválen min. železnic
výnosem z 2. března 1921, čís. 34.446/20-IV/5.
V intencích tohoto výnosu a výnosu z 26.
září 1924, čís. 31.425-IV/2,
jako prvá stavební etapa vypracován byl návrh
na výstavbu ústředních výtopen
v Brně. Stavba výtopen odlehčila by dolnímu
nádraží, kde by z něho výtopna
byla odstraněna a bylo by možno přikročiti
k přestavbě dolního nádrží
na nákladové nádraží pro město
Brno.
Město Brno při předběžném
jednání o projektu ústředních
výtopen činilo námitky proti situování
výtopen v trojúhelníku, daném třemi
tratěmi mezi Brnem a H. Heršpicemi, z důvodů
komunikačních a též hygienických
a žádalo, aby definitivní vyřešení
bylo odsunuto do doby, kdy bud znám výsledek právě
vypsané ideové soutěže na regulační
plán V. Brna.
Aby se odlehčilo svízelným poměrům
na osobním nádraží v Brně, projektovány
jsou odstavné koleje v Brně filiálce, pro
deponování osobních souprav a v Brně
h. n. projektováno je nové osobní nástupiště
pro směr přerovský a břeclavský
v místech nynějšího skladiště
rychlozboží.
Odstavné koleje v Brně filiálce budou v nejbližší
době úplně dokončeny a odevzdány
dopravě; pro osobní nástupiště
požádali jsme zemskou správu politickou o zavedení
pochozí komise a stavebního řízení.
K odlehčení stísněných poměrů
v zastávce Zábrdovicích je schválen
projekt na vybudování nákladiště
celovozových zásilek v Brně na Radlase.
Také aktivováním nově zřízené
komárovské spojky se dopravní poměry
značně zlepšily.
Výše vylíčené stísněné
místní a dopravní poměry přinesly
s sebou, že byla na hradlovém staničním
přístroji k rychlejšímu odbavování
vlaků i po rekonstrukce zařízení v
roce 1923 ponechána možnost současných
vjezdů z opačných stran na staniční
koleje čís. IV. a V., což však bylo výslovně
dovolováno jen v případech, kde dopravními
předpisy čís. XIX. čl. 122 předepsaná
bezpečnostní opatření byla přesně
zachována, na což byl personál, jak již
bylo výše řečeno, výslovně
a důtklivě upozorněn služebním
rozkazem čís. 1008/1920.
Při tom byl brán též zřetel k
výslovnému nařízení doplňku
k jízdním řádům, tabulky 18,
podle kterého měly všechny vlaky do Brna hor.
nádraží vjížděti se zmenšenou
rychlostí a zvýšenou opatrností, tak
aby mohly v případě potřeby kdykoliv
a kdekoliv zastaviti.
Ve vztahu k tomu bylo také nařízení
staničního řádu I. díl, bod
71, upravující bezpečnostní opatření
pro příjezdy, odjezdy a křižování
vlaků vzhledem k poloze nádražních budov,
nástupišť a vzhledem k tomu, vystačuje-li
délka kolejí vjezdových.
Vtěsnání značného počtu
přijíždějících vlaků
v krátkém údobí od 6 hod. 30 min.
do 7 hod. vynutilo si přímo cestující
obecenstvo, najmě zástupci dělnictva nesčetnými
intervencemi a nátlaky, dožadujícími
se toho, aby dotčené vlaky odjížděly
co nejpozději z výchozích stanic a dojížděly
do Brna těsně před započetím
práce v továrnách.
Tyto zákroky a nátlaky opakovaly se i pravidelně
po každém sebe menším opozdění
vlaků, jž bylo ve většině případů
vyvoláno neodvratnými dopravními poměry,
ba došlo i v prvných letech popřevratových
k tomu, že v jednotlivých případech
ohrožovalo cestující obecenstvo dopravní
personál dokonce násilím.
Snažil se tudíž veškeren dopravní
personál všemožně, aby i ve svízelných
poměrech pokud možno namáhavou a odpovědnou
službu zdolal a obecenstvu vyhověl. Bohužel¨,
ani nejlepší vůle a snaha i při těch
nejdokonalejších zařízeních nevylučuje
možnost nehody, jejíž příčiny
lze hledati i najíti snad stejným právem
v nešťastné náhodě či risiku
každého lidského podnikání, jako
v chybách neb poklescích odpovědných
činitelů. Do jaké míry lze brněnské
neštěstí přičítati trestuhodné
vině ať toho či onoho, to rozhodnouti přísluší
soudu a nebudiž ode mne jakožto ministra železnic
žádáno, abych tomuto rozhodnutí předbíhal
svým úsudkem. Proto nebudiž snad nesprávně
rozuměno tomu, že si uložím určitou
zdrženlivost i vůči výtkám činěným
dozorčím úřadům, poněvadž
bych nerad obranou proti těmto výtkám třebas
jen nepřímo zabočil do hodnocení případu
se subjektivního stanoviska zúčastněných
osob.
Při tom nelze přezírati, že výtky,
které byly činěny státní správě,
vyplynuly z prvé doby pochopitelně rozčilení
nad politováníhodným neštěstím
a jsou proto snad i poněkud upřílišněné,
zejména pokud kategoricky žádají okamžitou
změnu a nápravu různých věcí,
které lze jen v delší době a s obrovskými
náklady přiblížiti k cíli a jež
tedy nelze provésti z dneška na zítřek.
Že pak ani v době minulé, kdy jsem ještě
nenesl odpovědnost za resort železniční,
nescházelo státní správě železniční
dobré vůle a snahy nápravu nedostatků
zjednati, vylíčil jsem již výše.
V této snaze chci s urychlením nadále pokračovati
a nespustím nezbytné potřeby bezpečnosti
železničního provozu, pokud jen obmezené
prostředky po ruce jsoucí dostačí,
se zřetele.
Nároky nehodou stižených osob jsou zabezpečeny
zákonem a státní správa železniční
snažila se a snaží pokud možno co nejlépe
je uspokojiti. Vyřízeno bylo dosud 71 případů
a státní správa železniční
poskytuje v případech úrazů, které
vyvolaly pracovní nezpůsobilost živitelů
rodin, až do konečného vyrovnání
zálohy úměrné výdělkům
postižených.
V Praze dne 20. srpna 1927.
V roce 1926 povolilo ministerstvo financí zřízení
nové tabákové prodejny v Přerově,
v Nové čtvrti mezi náměstím
Svobod, ulicí Smetanovou a Wurmovou. Jelikož se ucházeli
o tuto prodejnu dva váleční poškozenci
byla vypsána veřejnou soutěží.
Nabídku podali 4 uchazeči, z nichž jeden později
nabídku odvolal. Ze zbylých tří přišli
v úvahu válečný invalida Josev Sedlařík
z Přerova a Amálie Brožková tamtéž.
po vyšetření majetkových, výdělečných
a rodinných poměrů byla prodejna zadána
Amálii Brožkové jako nejpotřebnější
z uchazečů, poněvadž se stará
o 4 nezaopatřené děti ve stáří
8-15 roků, je úplně nemajetná, jsouc
odkázána jen na rentu 3600 Kč ročně.
Provozovala sice po nějaký čas po smrti svého
manžela živnost obuvnickou a prodej obuvi, ale tyto
živnosti podle vyšetření od 1. března
1924 vůbec neprovozuje.
Příjem ze živnosti nepřesahoval však
nikdy daně prostého minima, takže jí
podle zákona příslušen nárok
na důchod.
Názor interpelantů, jakoby Amálii Brožkové
a jejím dětem byl přiznán důchod
válečných poškozenců neoprávněně,
neodpovídá podle oznámení presidia
ministerstva soc. péče skutečnosti.
Manžel jmenované, Antonín Brožek, narozený
r. 1886, zemřel podle výpisu z úmrtní
matriky dne 13. září 1922 chronickým
zánětem ledvin. Obvodní lékař
Dr. Orsava, který jmenovaného léčil
od 20. září 1915, t. j. již 14 dnů
po propuštění Brožkově z vojenské
služby, na tuberkulosu plic až do dne úmrtí,
uvádí ve svém dobrozdání ze
dne 23. listopadu 1922 a pak v novém vyjádření
ze dne 25. května 1927, že Antonína Brožka
léčil na kožní tuberkulosu dolních
končetin a na částečnou infiltraci
plicních hrotů. Tuberkulosa kožní se
po dvouletém léčení vyhojila, proces
plicní však postupoval, až provodil 13. září
1922 smrt. Zápis v úmrtní matrice, že
Brožek zemřel zánětem ledvin, vysvětluje
lékař tím, že k původní
nemoci (tuberkulose plic) přidružily se v posledním
období zánět ledvin, že však hlavní
příčinou smrti byla tuberkulosa plic, jež
byla vojenskou službou za války světové
určité alespoň zhoršena.
Tímto vyjádřením, jež neodporuje
obsahu správních spisů a jehož správnost
nebyla vyvrácena, je nárok pozůstalých
po zemřelém Antonínu Brožkovi zákonitě
odůvodněn.
Sedlařík byl uznán za méně
potřebného Brožkové, ježto jest
svobodný a byl zaměstnán u pojišťovny
"Alianz" jako výběrčí s
měs příjmem 150 až 200 Kč. Mimo
to dostává rentu 1350 Kč ročně.
Prodejna tabáku ve Velkém Týnci, která
se uprázdnila okamžitým rozvázáním
smluvního poměru s bývalým obstaravatelem
Janem Kellnarem, byla předána dne 7. března
t. r. Anně Mačákové ve Velké
Týnci, avšak jen k prozatímnímu obstarávání,
aby zásobování kuřivem netrpělo.
Veřejná soutěž byla na tuto prodejnu
vypsána vyhláškou okresního fina. ředitelství
v Olomouci ze 17. března t. r., č. Ta-725/4.
Nesouhlasí tudíž se skutečností
tvrzení, že tato prodejna byla zadána bez soutěže
a že zadání nebylo vyhlášeno.
Nabídku podali 3 uchazeči, mezi nimi i legionář
Poučenský v Velkého Týnce.
Předběžné šetření
nebylo však dosud skončeno a nebylo proto o definitivním
zadání prodejny ještě rozhodnuto.
Jest tudíž námitka o protizákonném
zadání této prodejny bezpodstatná.
V Praze dne 13. června 1927.
Místní dráha Kuřím-Veverská
Bítýška jest drahou soukromou a má tudíž
právo stanoviti si samostatně tarifní sazby.
Finanční poměry této dráhy
nejsou utěšené a platné zákonné
předpisy neposkytují mi možnosti naříditi,
aby osobní tarify na této dráze byly sníženy
na úroveň tarifů státních drah,
zejména neměl bych pak práva naříditi,
aby tato dráha poskytla nějaké slevy z normálních
sazeb nebo slevy již poskytnuté ještě
podstatně snížila.
V Praze dne 27. srpna 1927.
V roce 1924 Státní pozemkový úřad
vykonal pozemkovou reformu na velkostatku Bludov-Chromeč,
jehož vlastníkem jest Karel Žerotín.
Z celkové výměry zemědělské
půdy as 500 ha bylo převzato k účelům
pozemkové reformy 256 ha, zbytek pak ponechán vlastníku
dle §u 11 záb. zákona se zámkem a budovami
dvora Bludova. Lesní půda ve výměře
as 500 ha zůstala zatím pozemkovou reformou nedotčena.
Ze všech zaměstnanců počtem 61 byli
odškodněni tři přídělem
půdy, 22 vyplacením peněžitého
odškodnění úhrným penízem
Kč 115.430,- (mezi nimi 17 zemědělských
dělníků), pět zaměstnanců
přikázáno k dalšímu zaměstnání
na přiděleném zbytkovém statku, utvořeném
z převzatého dvora Chromeč a 31 zaměstnanců
ponecháno k dalšímu zaměstnání
na půdě vlastníka ze záboru propuštěné.
Byli tedy zaopatřeni a odškodněni zaměstnanci
úměrně k výměře převzaté
půdy. zaměstnanecká otázka byla tudíž
na velkostatku vyřešena k spokojenosti zaměstnanců
velkostatku vyřešena k spokojenosti zaměstnanců
velkostatku a nebylo stížností proti tomuto
řešení během celého roku 1925
ani začátkem roku 1926.
K zaměstnancům, ponechaným na zbytku velkostatku
propuštěném ze záboru, náleželi
v interpelaci jmenovaní vyjma Josefa Heděnce, který
nebyl zaměstnancem velkostatku Bludova. zaměstnání
těchto nebylo tudíž prováděním
pozemkové reformy dotčeno, tito se také o
zaopatření v stanovené lhůtě
nehlásili a nebyli ani správou velkostatku označeni
Státnímu pozemkovému úřadu
jako přebyteční v důsledku úbytku
půdy. Běží tedy o zaměstnance,
pro něž podle zákona náhradového
(§ 75 zákona ze dne 8. dubna 1920, č. 329 ve
znění zákona ze dne 13. července 1922,
č. 220 Sb. z. a n.) neplatí předpisy o zaopatření
zaměstnanců, kteří z důvodu
provedené pozemkové reformy pozbyli zaměstnání.
Tvrzení interpelace, že spisy, jednající
o zaopatření zaměstnanců se ztratily,
není správné, neboť spisy tyto jsou
po ruce v oddělení VI/2 Státního pozemkového
úřadu.
Není správné tvrzení interpelace,
že se nikdo netázal zaměstnanců, jaký
způsob zaopatření dle §u 75 náhr.
zákona požadují a že s nimi žádný
z úředníků Státního
pozemkového úřadu nejednal. Vyhláškami,
vyvěšenými dne 21. března 1924 u obecního
úřadu a ve dvoře Bludově dne 22. března
1924 a sejmutými dne 3. dubna 1924 byli veškeří
zaměstnanci dvora Bludova vyzváni, aby v den ve
vyhlášce stanovený sdělili s přídělovým
komisařem, který ze způsobů zaopatření
požadují.
Podle vylíčeného stavu věci nemá
vláda důvodu k nějakému opatření.
V Praze, dne 5. září 1927.