Senát Národního shromáždění
republiky Československé projednal a v 90. schůzi
dne 1. července 1927 přijal s některými
změnami a doplňky vládní návrh
zákona (tisk sen. 415 a 459) o potulných cikánech
a podobných tulácích.
Tento návrh zákona řeší velmi
palčivou otázku, jak upraviti soužití
kočovných cikánů a jiných potulných
živlů v naší republice uprostřed
ostatního obyvatelstva republiky. Svým potulným
životem, svou náchylností k zahálce,
žebrotě, krádeži a násilí,
cikáni stali se svízelí, nebezpečím
a postrachem usedlého obyvatelstva, které ode dávna
naléhavě se domáhalo a domáhá
ochrany před těmito živly. Jest to zejména
obyvatelstvo venkova, které jest nejvíce
jimi ohroženo, neboť cikáni vyhledávají
ponejvíce krajiny řidčeji obydlené,
kde dozor orgánů veřejné bezpečnosti
není tou měrou intensivní jako v oblastech
hustěji osídlených a městech. Důsledky
poměrů válečných a poválečných,
zejména též v sousedních státech
cikány značně prostoupených (Maďarsko,
Rumunsko), vystupňovaly ještě dále cikánskou
kalamitu v naší republice a specielně na venkově
až ke katastrofální míře. Zdá
se, že do území našeho nekontrolovatelně
přešly nové živly cikánské
ze zahraničí a že nastal i jistý přesun
jejich směrem k západu. Také methody cikánů
doznaly změny zvýšenou útočností
a zločinnou odvahou, která vyvrcholila v četné
odvážné loupeže a nezastavila se ani před
ničením lidských životů. Tím
způsobena byla situace přímo katastrofální
a obyvatelstva na venkově zmocňovala se přímo
panika, neboť nebylo si jisto ani majetkem, ani životem.
Bohužel, dosavadní prostředky zákonné,
hlavně praeventivní, jako rak. zákon z r.
1873 a uhers. z r. 1913 a příslušná
nařízení prováděcí,
neposkytovala dosti prostředků k ovládnutí
této kalamity, která živena jsouc mimořádnými
poměry přerostla úřadům a bezpečnostním
orgánům přes jich síly. Zdá
se též, že jisté reformní snahy
v trestnictví, směřující k
jisté mírnosti ve vyměřování
trestů a jich výkonu, pokud běží
o tyto vrstvy obyvatelstva, nepadly na pravou půdu a spíše
zvyšovaly odvahu ku zločinnosti a ohrožovaly
tak nemístnou humanitou tím více klidné
a pracující členy společnosti.
Nezbývá proto, než řešiti celou
otázku od základu. Dosavadní předpisy
zákonné, čelící proti tuláctví,
neměly po většině na zřeteli
specielní poměry cikánské kalamity,
tím méně stupeň, na který tato
v poslední době vyvrcholila. Běží
nyní o to, aby specielně cikánská
otázka byla vyřešena, a to je problémem,
který si obrala osnova vládní, vypracovaná
ministerstvy vnitra a spravedlnosti.
Autoři osnovy musili si položiti otázku, jak
zakročiti proti potulným cikánům.
Bylo zjevno, že republika nemůže potulných
cikánu zákonem ani přes noc vypuditi, ani
je učiniti přes noc usedlými občany.
S druhé strany je zřejmo, že potulný
život cikánský je semeništěm mravní
zkázy, zločinnosti, zdravotních závad
(přenosu nakažlivých nemocí atd.) a
že potulný život nutno postupně, avšak
energicky omezovati a potlačovati.
Osnova stojí proto na zásadě, nevydávati
absolutních zákazů nebo příkazů,
nýbrž dáti administrativním úřadům
vydatná zmocnění a prostředky k obmezení
kočování a jeho výstřelků.
Praví o tom motivy vládní osnovy: "Bude
pak záležeti na prostředcích, jež
administrativa bude míti po ruce, zvláště
ovšem po stránce finanční, zda a v jakém
rozsahu bude lze jednotlivá opatření tohoto
zákona prováděti."
Vůči tomu dlužno vysloviti očekávání,
že vláda bude si plně vědoma své
povinnosti, chrániti klidné občanstvo
před ohrožením jeho majetků a životů
potulnými živly a že nepřipustí,
aby intence zákona ztroskotaly nedostatkem finančních
prostředků, neboť obyvatelstvu neběží
o záhon, nýbrž o skutečné zajištění
jeho bezpečnosti.
Zákon sám zakládá se tedy na jistém
kompromisu vůči potulnému živlu cikánskému
a snaží se potulnictví uvésti v jistý
řád a soulad se zájmy ostatního obyvatelstva.
Jak uvedeno, nutno se spřáteliti s tím, že
potulnictví cikánů nelze přes noc
vykořeniti, ale přes to nutno říci
jasně a otevřeně, že potulnictví
se svými všemi morálními a jinými
závadami není trvale slučitelno se životními
principy převážné většiny
klidného a prací se živícího
obyvatelstva, a že nelze od tohoto žádati, aby
se dalo mizivou menšinou obyvatel, která nechce se
přizpůsobiti morálce obrovské většiny,
zneklidňovati a ohrožovati na majetku a životu.
Nutno proto říci, že cílem zákona
a administrativy jej provádějící nemůže
býti setrvání na nějakém kompromisu,
nýbrž postupné odstranění tuláckého
života a přizpůsobení resp. podrobení
oněch tuláckých vrstev morálce a životním
způsobům spořádaného obyvatelstva.
Kdo tomu se nepodrobí, toho stát a jeho společnost
občanská nemůže trvale snésti
mezi sebou jako rovnocenného a rovnoprávného
člena společnosti. Zákon stojí na
principech lidskosti, neboť lidskost žádá
též ochranu spořádaných živlů
ve státě proti neukázněným,
vůči nimž dlužno použíti plné
rozhodnosti a kázně v zájmu celku.
Za tohoto předpokladu lze se spřáteliti s
principy; na kterých osnova zákona jest zbudována.
Pokud běží o obsah osnovy, uvésti jest
toto:
Zákonný pojem "potulných cikánů",
na něž se zákon má vztahovati, není
vymezen jen ethnograficky (rasou), nýbrž rozšiřuje
se i na jiné tuláky, po cikánsku žijící
(ať již s cikány neb samostatně).
Netýče se tedy zákon "cikánů"
vůbec, nýbrž jen "potulných cikánů",
což výslovně třeba vytknouti. Předpokladem
pro výjimečná opatření není
zde tedy rasa, nýbrž způsob života (potulnictví).
Zákon nemá se též dotýkati cikánů
jednotlivců, nýbrž jen potulných cikánů
v tlupách. Na jednotlivé potulné cikány
budou se ovšem vztahovati platné zákony o tuláctví,
jichž unifikace jest vyhražena teprve kodifikaci našeho
trestního práva.
Osnova obsahuje jednak opatření preventivní (soupis, evidenci, výchovu dětí),
jednak opatření represivní (zápověď
kočování bez zvláštního
povolení, zápověď tvoření
tlup atd.).
Stěžejní zásady a předpisy, na
nichž založena jest vládní osnova, jsou
tyto:
1. Zavádí se soupis a evidence potulných
cikánů, jehož provedení upraveno bude
vládním nařízením § 2.
Tomuto účelu slouží té antropometrická
a daktyloskopická zjišťování, ku
kterým bezpečnostní úřady budou
oprávněny.
2. Zavádí se povinný průkaz totožnosti
pro potulné cikány (osobní legitimace).
3. Kočování v rodinách a s vozidly
a tažnými a pod. zvířaty jest vázáno
na povolení úřadu, který může
povolení odepříti neb je omeziti na určité
území, jistý směr a pod.
4. Vydává se absolutní zákaz držení
zbraní, střeva a pod.
5. Kočující a tábořící
tlupy nesmějí přesahovati rámec rodiny.
6. Tábořiti lze jen na místech úřadem
(obec. starostou, stát. policejním úřadem)
vykázaných. Jistá území mohou
býti potulným cikánům vůbec
zakázána.
7. Cizozemští cikáni jsou z pobytu v republice
vůbec vyloučení.
8. Potulní cikáni mohou býti podrobeni lékařským
prohlídkám a nutným opatřením
zdravotním, jejich zvířectvo pak opatřením
zvěropolicejním.
9. Potulným cikánům mohou býti děti
do 14 let, nemohou-li o ně řádně pečovati,
dáti jim potřebnou výchovu, odňaty
a předány do péče řádných
rodin neb vychovávacích ústavů (v
ústavech mohou podrženy býti dle potřeby
až do dokonaného 16. roku). Tato hranice věková
byla usnesením senátu zvýšena (viz níže).
Náklad nese stát.
10. Osnova obsahuje trestní předpisy proti porušení
zákona a vydaných příkazů a
zákazů.
11. Osnova upravuje příslušnost úřadů
se zřetelem na potřebu rozhodování
vůči potulnému elementu. Zejména zavádí
se pro odnětí dítek a jich umístění
příslušnost okresního soudu neb poručenského
úřadu I. stolice, v jichž obvodě rodina
byla přistižena.
12. Při potrestání soudem podle § 18
(pro držení zbraní neb střeliva) vysloviti
jest vždy příslušnost policejního
dohledu. Při jiných trestech může
politický úřad vysloviti, že se odsouzený
dává pod policejní dohled.
Pokud běží o výlohy spojené s
prováděním tohoto zákona, zejména
s prováděním opatření ku zjišťování
totožnosti (§ 3), přejímá tyto
po většině stát, pokud nejde o takové
výlohy, které vyplývají z povinnosti
obce pobytu starati se o chudé.
V příčině zákazu užívání
zbraní, budiž vzhledem k různosti judikatury,
která by mohla zavdati příčinu k pochybnostem,
zdůrazněno, že zákaz se týká
všech zbraní v technickém slova smyslu, ovšem
ne pouze zbraní střelných.
Senát Národního shromáždění
provedl některé změny a doplňky ve
vládní osnově, z nichž zmínky
zasluhuje zejména:
V zájmu zjišťování totožnosti
pojal senát do osnovy ustanovení (§ 3, odst.
2.) podle něhož se zakazuje každé jednání,
jímž se úmyslně maří zjišťování
totožnosti. Mimo to opravňují se úřady,
aby mohly totožnost též jinak zjistiti.
Za účelem ulehčení styku s úřady
připouští se zněním senátu,
by různá hlášení a vracení
legitimací mohla se konati u nejbližší
četnické stanice (místo u politického
úřadu). Hlásiti jest též narození
dítek (§ 4).
Důležitou změnu provedl senát tím,
že zvýšil věk dítek, do kterého
lze tyto odníti potulným cikánům,
ze 14 na 18 let a věk, do kterého lze ponechati
tyto v ústavech, do 21 let. Lze souhlasiti s názorem
senátu, že opatření toto "může
nejsnáze otázku potulných cikánů
zlikvidovati" (§ 12, odst. 6.).
Senát zbavuje dále obce povinnosti hraditi
různé výdaje, vzniklé z umístění
cikánských a jim podobných tuláckých
dítek (§ 12, odst. 7.). Ustanovení toto lze
vítati, ježto obce byly náhodným pobytem
cikánů postihovány často beze své
viny velikými výlohami a to i tehdy, neběželo-li
o jejich příslušníky (nedala-li se příslušnost
zjistiti).
Senát vyslovuje dále osvobození cikánských
legitimací od kolku a osvobození všech úředních
úkonů podle tohoto zákona od poplatků
za úřední úkony.
Ustanovení toto jest pokládati rovněž
za vhodné.
S osnovou zákona a potulných cikánech nerozlučně
souvisí další vládní osnova o
zřízení nucených pracovních
kolonií a o změně některých
ustanovení trestního práva" (č.
tisku senátu 445). Běží tu jak o řešení
otázky, jak přidržeti k práci živly
práce se štítící, tak i o rozšíření
instituce policejního dozoru na území Slovenska
a Podkarpatské Rusi, kde není pro ni dosud, zákonného
podkladu. Dále náleží sem vládní
návrh zákona, jimž se doplňují
a mění zákony o četnictvu a sborech
stráže bezpečnosti (tisk 448 senátu),
obsahující zejména úpravu předpisů
o užívání zbraní četnictvem
a stráží bezpečnosti.
Uzákonění těchto dalších
předpisů jest nutným předpokladem
pro to, aby zákon o potulných cikánech mohl
s úspěchem býti uveden v život. Jest
si proto přáti, aby také tyto osnovy; které
právě se projednávají senátem
Nár. shromáždění, byly co nejrychleji
též poslaneckou sněmovnou vyřízeny.
Vzhledem k této souvislosti uvedených předpisů
obsahuje osnova ustanovení, dle kterého zákon,
sice nabude účinnosti dnů po vyhlášení,
avšak s výjimkou §§ 4 a 5 (jednajících
o legitimacích a o udílení povolení
ke kočování), u nichž začátek
účinnosti ustanoví vládní nařízení.
Lze vysloviti očekávání, že vláda,
se stejnou pohotovostí, se kterou připravila osnovu
zákona, připraví též vydání
vládního nařízení a uvede předpisy
zákona v plnou platnost.
Ústavně-právní výbor navrhuje,
aby poslanecká sněmovna Národního
shromáždění schválila zákon
ve znění připojeném.
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Za potulné cikány podle tohoto zákona pokládají
se cikáni z místa na místo se toulající
a jiní tuláci práce se štítící,
kteří po cikánsku žijí, a to
v obojím případě i tehdy, mají-li
po část roku - hlavně v zimě - stálé
bydliště.
(1) Potulní cikáni se sepisují a vedou v
patrnosti jak určí vládní nařízení.
(2) Potulní cikáni jsou povinni na vyzvání
k soupisu takovému se dostaviti a udávati při
něm správná osobní data (přezdívky)
svá i osob, s nimiž se potulují.
(1) Bezpečnostní úřady a orgány
mohou ke zjištění totožnosti prováděti
u potulných cikánů kdykoli zjišťování
anthropometrická, daktyloskopická i jiná,
zejména zvláštních známek (jizev,
vad, tetování a pod.) a přikázati
jim, aby po dobu, než jejich totožnost bude zjištěna,
nejdéle však po 14 dnů, nevzdalovali se z určitého
místa, jakož i učiniti vhodná opatření
k zajištění tohoto příkazu.
(2) Jednání, kterým zjišťování
totožnosti úmyslně se maří, zvláště
též odstraňování rozlišujících
známek, se zakazuje, v takových případech
mohou bezpečnostní úřady neb orgány
totožnost též jinak zajistiti.
(1) Každý potulný cikán starší
14ti let obdrží od politického úřadu
I. stolice zvláštní průkaz totožnosti
(legitimaci cikánskou), v němž budou uvedena
jeho osobní data (§ 2), popis osoby, jakož i
připojen otisk prstů. Dále buďtež
do tohoto průkazu zapsána obmezení, jež
cikánu byla uložena, byl-li dán pod policejní
dohled. Děti mladší 14ti let buďtež
zapsány v průkazu osoby, s níž žijí.
(2) Každý potulný cikán jest povinen
nositi cikánskou legitimaci stále u sebe a ji na
požádání předložiti bezpečnostnímu
úřadu nebo orgánu. Rovněž jest
povinen ohlásiti nejbližšímu politickému
úřadu nebo nejbližší četnické
stanici veškeré změny v osobních datech
osob v ní uvedených a narození dítek
nejpozději do osmi dnů, ztrátu legitimace
do tří dnů.
(3) Zemře-li osoba, jíž legitimace cikánská
byla vydána, budiž legitimace vrácena nejbližšímu
politickému úřadu I. stolice neb nejbližší
četnické stanici. Učiniti jsou tak povinny
osoby, jež se zemřelým žily.
(1) Cikáni smějí jen, obdrží-li
k tomu povolení (list kočovnický) politického
úřadu I. stolice, kočovati v rodinách
nebo s vozidly, jakož i se zvířaty určenými
li tahu nebo k nošení nákladů.
(2) V listě kočovnickém budiž udáno,
pro které osoby platí, a dále kolik a jaká
vozidla nebo zvířata smějí býti
s sebou vzata. List zní na jméno hlavy rodiny.
(3) V listě kočovnickém může
býti v zájmu veřejné bezpečnosti
předepsán též směr a druh cesty,
může býti určeno území,
v němž kočování jest dovoleno,
nebo mohou býti uložena i jiná obmezení.
Není-li tomu tak, platí povolení ke kočování
pro obvod celého státu.
(4) Povolení ke kočování, na jehož
vydání nemá nikdo nároku, vydává
se nejdéle na dobu jednoho roku a může býti
kdykoliv politickým úřadem I. stolice odňato
nebo změněno. Na požádání
musí býti kočovnický list předložen
kdykoli bezpečnostnímu úřadu nebo
orgánu k nahlédnutí a to od osoby, na jejíž
jméno zní, nebo není-li přítomna,
od nejstaršího člena rodiny.
(5) List tento nenahrazuje průkazů, jež padle
zvláštních předpisů jsou nutny
ku provozování kočovných řemesel
nebo jiných živností, jakož i ku provozování
kočovných podniků zábavných.
Držení jakýchkoli zbraní, střeliva
a výbušných látek jest potulným
cikánům naprosto zapovězeno.
Potulní cikání nesmějí kočovati
a tábořiti v tlupách přesahujících
rámec rodiny (§ odst. 1.).
(1) Tábořiti v rodinách nebo i jednotlivě
přenocovati smějí potulní cikáni
jen na místech a po dobu, jež jim určí
do odvolání obecní starosta (státní
policejní úřad). Při tom lze výjimkou
z ustanovení §u 7 povoliti, aby po dobu nezbytné
potřeby tábořilo více rodin na jednom
místě.
(2) Po dobu táboření buďtež listy
kočovnické (§ 5) uloženy na potvrzení
u obecního starosty (státního policejního
úřadu).
Cizozemským potulným cikánům jest
pobyt v Československé republice zakázán,
nevykáží-li se zvláštním
povolením ministerstva vnitra.
Politické úřady II. stolice mohou určití
území a obce, do nichž jest potulným
cikánům přístup vůbec zakázán,
nejsou-li tam příslušni. Zákaz tento
budiž uveřejněn v Úředních
novinách a kromě toho vyznačen na tabulkách
u silnic při vstupu do takového území
nebo obce. Náklady na tabulky nesou obce, v nichž
jsou tabulky umístěny.
(1) Potulní cikáni mohou býti kdykoli podrobeni
k rozkazu politického úřadu I. stolice, v
případech nutných k rozkazu obecního
starosty lékařské prohlídce a všem
opatřením nebo obmezením, jichž, jest
třeba v zájmu zdraví jejích nebo zdravotnictví
veřejného (tak ku př. očkování,
desinfekce, ostříhání, isolace, nucené
dodání do léčebných ústavů
atd.).
(2) Vhodná opatření zdravotní a veterinární
mohou býti vykonána, i na jejich movitém
majetku a zvířatech.
(3) Náklady opatření těchto nese stát,
pokud je nemohou hraditi cikáni sami, nebo pokud nejsou
ku placení po právu povinny jiné fysické
nebo právnické osoby.
(1) Děti mladší 18ti let mohou býti
potulným cikánům odňaty, nemohou-li
o ně náležitě pečovati a zvláště
jim dáti potřebnou výchovu. V každém
případě lze jim odníti děti
cizí.
(2) Děti cikánům odňaté buďtež
dodány do péče řádných
rodin nebo vychovávacích ústavů, v
nichž by bylo postaráno nejen o jejich náležitou
výchovu, nýbrž i o vhodnou přípravu
pro praktický život. V ústavech takových
budou děti podrženy tak dlouho, pokud je toho třeba,
nejdéle do dosažení zletilosti.
(3) Vychovávacímu ústavu přísluší
nad dětmi těmi všechna práva, která
náležejí jinak rodičům nebo poručníkům.
Byl-li dítěti ustanoven před odevzdáním
do ústavu poručník, nebude vykonávati
svého úřadu po dobu, po kterou je dítě
zadrženo v ústavě.
(4) O odnětí dětí potulným
cikánům a odevzdání jich do péče
rodinné nebo do vychovávacího ústavu
rozhoduje na oznámení politického úřadu
I. stolice okresní soud, na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi poručenský (sirotčí) úřad
I. stolice, v jejichž obvodě rodina (děti)
byla přistižena. O řízení před
těmito soudy (úřady) platí všeobecná
ustanovení o řízení před poradenskými
(opatrovnickými) soudy a poručenskými (sirotčími)
úřady.
(5) Vládní nařízení určí
vychovávací ústavy sloužící
k výchově takových dětí.
(6) Politický úřad I. stolice může
prozatímně děti vhodně umístiti.
Z opatření takového není odvolání.
(7) Náklady vzniklé předběžným
umístěním nebo odevzdáním do
péče rodinné nebo zadržením v
ústavě vychovávacím, hradí
stát, pokud nejsou k tomu po právu povinny osoby
třetí, obec tato povinnost nestíhá.
(1) Pokud není čin přísněji
trestný, trestají se přestoupení příkazů
a zákazů uvedených v §u 2 až v
§u 5, v §u 7 až v §u 10, nebo příkazů
a zákazů podle těchto ustanovení vydaných,
jako přestupky vězením (uzamčením)
do jednoho měsíce, přestupky §u 6 vězením
(uzamčením) do tří měsíců.
(2) Při odsouzení pro přestupky podle §u
5 odst. 1., prodá představenstvo obce, kde vozidla
a zvířata jsou uschována, tyto veřejnou
dražbou, nenaloží-li jinak s nimi odsouzený
sám nebo nevrátí-li se mu a stržený
peníz uloží pro něho u obecního
úřadu, při odsouzení podle §
6 prohlásí se zbraně, střeliva, a
výbušné látky za propadlé ve
prospěch státu. Prokáže-li se v obou
případech, že věci byly odcizeny, vrátí
se poškozenému, a byly-li zatím prodány,
vyplatí se mu stržený za ně peníz.
Stíhati a trestati přestupky uvedené v §u
13 přísluší politickým úřadům
I. stolice, sbíhají-li se však s jinými
činy soudně trestnými, soudům.
(1) Soud má v odsuzujícím rozsudku pro přestupky
uvedené v §u 13 vždy vysloviti, že lze odsouzeného
dáti pod policejní dohled.
(2) Přísluší-li potrestání
úřadu politickému, může tento
úřad v trestním nálezu zároveň
vysloviti, že odsouzený se dává pod
policejní dohled.
(1) Pokud se-mluví v zákoně tomto o politických
úřadech I. stolice rozumějí se tím
v místech, kde jsou státní policejní
úřady, tyto úřady.
(2) Příslušnost úřadů
řídi se podle místa dočasného
pobytu potulných cikánů, v řízení
trestním podle místa přistižení.
Obce jsou povinny při provádění tohoto
zákona spolupůsobiti. Zvláště
náleží jim konati hlášení
o potulných cikánech a prováděti zajišťovací
opatření podle §u 3. Podrobnosti určí
vládní nařízení.
(1) Ustanovení tohoto zákona nedotýkají
se platnosti všeobecných předpisů rázu
policejního (ku př. o hlášení,
o vypovídání a vyhošťování,
o postrku, o cestovních pasech atd.), jakož i předpisů
o provozování kočovných řemesel
nebo jiných živností, podomního obchodu
a kočovných podniků zábavných.
(2) Platnosti pozbývají veškerá dosavadní
ustanovení týkající se potulných
cikánů.
Listiny podle tohoto zákona vydané jakož i
žádosti za ně, dále podání
směřující k provádění
tohoto zákona, jsou kolku a poplatku prosty.
Zákon tento nabývá účinnosti
8 dní po vyhlášení, kromě §§ů
4 a 5, u nichž začátek účinnosti
ustanoví vládní nařízení.
Zákon tento provede ministr vnitra, v dohodě s ministry
financí, spravedlností, sociální péče,
školství a národní osvěty, veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy a
zemědělství.