Ustanovení původního znění
§ 13 br. zák. nyní již nevyhovuje vzhledem
ke změnám v organisaci branné moci po vydání
branného zákona. Rotmistři z povolání
nepatří nyní organisačně k
mužstvu; co do platů jsou gážisty mimo
služební třídy; je proto potřebí,
činiti rozdíl mezi rotmistry, kteří
jsou samostatnou organisační skupinou a poddůstojníky,
kteří organisačně patří
k mužstvu.
Ustanovením nově vloženého druhého
odstavce má býti opatřena možnost, vyhovující
absolventy škol pro výchovu důstojníků
v záloze, kteří při zkoušce praktické
se osvědčí, jmenovati již za presenční
služby důstojníky (podporučíky)
tak, aby do důstojnických hodností mohli
přijíti přibližně po stejně
dlouhé činné službě jako jednoroční
dobrovolníci před převratem. Podrobnosti
stanoví ministerstvo národní obrany se zřetelem
na roční potřebu důstojníků
v záloze. Pokud platového postavení podporučíků
presenční služby se týče, má
se jim dostati služného podporučíkům
v záloze příslušejícího
[služné stupně a) osmé platové
stupnice]; naproti tomu se jim však nedostane nároku
na přechodné ubytování, jaký
mají podporučíci v záloze nýbrž
ubytování provede voj. správa v kasárnách.
Ostatní náležitosti jejich budou určeny
vládním nařízením.
Není nemožné, že se bude nastoupení
u některých zbraní díti ve dvojím
nástupním termínu; též pro některé
kategorie branců (lékaře a zvěrolékaře)
bylo již nyní povoleno všeobecně nastoupiti
do presenční služby až 1. dubna. Podle
dosavadního právního stavu nastávalo
by v takových případech zařadění
1. října a pak by až do 1. dubna byly takové
osoby v poměru trvale dovolených. Je však účelné,
stanoviti pro takové osoby jako i den zařadění
den dotčeného odchylného nástupního
termínu. Tím způsobem se ušetří
též nutnost, vésti takové osoby ve zvláštní
evidenci jako vojenské osoby mimo činnou službu.
Toto ustanovení ovšem nemůže platiti v
případech, kdy dotčené osobě,
na niž by se vztahoval všeobecný nástupní
termín jiný než 1. říjen, bude
povolen odklad presenční služby; taková
osoba se zařadí vždy 1. říjnem
roku odvodního, a bude pak až do svého nastoupení
do presenční služby v poměru "mimo
činnou službu" (na trvalé dovolené).
Změnou zde provedenou se sjednává soulad
s příslušnými předpisy trestního
řádů (§ 401, 401 a) trestního
řádu z r. 1873, ve znění podle zákona
č. 142/1912 ř. z. a § 509 uh. tr. ř.
z r. 1896), a rozšiřuje se ustanovení tohoto
paragrafu i na vojenský výcvik, kterým jsou
povinni příslušníci náhradní
zálohy.
Tento paragraf je doplněn bližším ustanovením
o povinnosti k další činné službě
za nabytý zvláštní výcvik (zdokonalení
výcviku) vzhledem k novým mezitím zavedeným
institucím (vojenská hudební škola,
škola pro odborný dorost letectva atd.).
Poznamenati sluší, že tento závazek pojmově
patří do činné služby normované
§ 17 branného zákona a nikoli do dobrovolné
další činné služby, jakou má
na mysli § 19, ježto tu jde o službu povinnou a
nikoli dobrovolnou.
Vymezení pojmu zákonité presenční
služby jeví se potřebným, proto se navrhuje
v tom směru příslušný doplněk
v tomto § 4.
Z ustanovení původního § 18 br. zák.
se přejímá ustanovení o nahrazování
presenční služby zameškané vazbou,
při čemž se částečně
pozměňuje dosavadní ustanoveni tak, že
není potřebí, aby k pravoplatnému
odsouzení (potrestání) musilo dojíti
za presenční služby; nahrazovací povinnost
nastává též tehdy, když trestní
řízení zahájené za presenční
služby jest skončeno pravoplatným rozsudkem
teprve po propuštění z činné
služby. Další změnu zavádí
novelisovaný § 18 potud, že stanoví nahrazovací
povinnost již tehdy, když čas odňatý
službě trestem nebo vazbou přesahuje úhrnem
(sám o sobě nebo spolu s jiným zameškání
a ztrávenou dovolenou) dobu dovolené bez zvláštních
důvodů; dovolená tato činí
podle nynějších předpisů při
18 měsíční presenční
službě v prvním roce dvakrát po 7 dnech
a v druhém roce 7 dní a při 14 měsíční
presenční službě dvakrát po 8
dnech. Změna tato je nutná proto, aby byl jednak
získán potřebný soulad s ustanovením,
týkajícím se nahrazovací povinnosti
při udělení delších dovolených,
po případě při překročení
dovolených, jednak, aby celé doby presenční
služby - obzvláště při presenční
službě krátkodobé - bylo použito
k intensivnímu výcviku, resp. aby odnímání
službě z různých důvodů
nepřekračovalo dobu dovolené bez zvláštních
důvodů.
Z téhož důvodu má též novelisovaný
§ 18 ustanovení o povinnosti nahrazovati zameškanou
službu v jiných případech (při
zběhnutí, samovolném vzdálení,
nemoci a zdravotní dovolené). Pokud se pak specielně
zameškání presenční služby
pro nemoc nebo pro zdravotní dovolenou týče,
budou podrobnosti obsaženy ve vládním nařízení,
v němž bude též uvedeno, jakého
minimálního rozměru musí takové
zameškání dosící, aby byla potřebí
je nahrazovati. Při tom bude pamatováno na to, aby
nahrazovací povinnosti bylo vyloučeno zameškání
nemocí získanou přímým vlivem
služby (úrazy ve službě), dále
nakažlivými nemocemi a nemocemi, na jejichž vývoj
měla vliv zvýšená námaha za vojenské
služby. K odst. (3) se poznamenává, že
se osoby, přeložené na trvalou dovolenou stávají
osobami mimo činnou službu; doba v tomto poměru
ztrávená se arci do presenční (další
činné) služby nečítá;
výjimky stanoví se v branných předpisech.
Ustanovení tohoto paragrafu doplňuje návrh
výslovnou zmínkou o déle sloužících.
Je to instituce, jíž je nezbytně potřebí,
aby byl výcvik armády při krátkém
trvání presenční služby zdolán,
a pro níž je třeba opatřiti různé
výhody, aby bylo skutečně dosaženo počtu,
jehož k výcviku mužstva při krátké
presenční službě je nezbytně
potřebí. Pro tyto déle sloužící
má býti opatřeno po 8leté (a v některých
případech po 5leté) službě v
poměru déle sloužících umístění
v státních (veřejných) a některých
soukromých službách (viz o tom osnovu zákona
o umísťování déle sloužících
v státní a jiné veřejné službě,
č. tisku 501 posl. sněm.). Poznamenati sluší,
že dosažení dostatečného počtu
déle sloužících je nezbytnou podmínkou
zkrácení 18měsíční presenční
služby.
Poněvadž přítomná osnova zavádí
novou instituci v branném poměru, jest třeba
tuta instituci včleniti v rámec jednotlivých
ustanovení branného zákona, což se děje
na místě dosavadního § 20, jehož
ustanovení bylo částečně vsunuto
do § 9 ve znění osnovy, částečně
do tohoto paragrafu. Jest přirozeno, že do náhradní
zálohy bude třeba vřaditi kromě osob
odvedených přes kontingent též osoby,
které nezaviněně byly odvedeny později
než v odvodním stáří pravidelném,
jakož i cizince, kteří nabyli čs. státní
příslušnosti po skončení 22.
roku věku. Poněvadž tyto osoby budou podrobeny
jen kratšímu výcviku, nelze je zařadit
do vycvičené zálohy. Cvičení
ve zbrani jest jím stanoviti podle jejich věku podle
ustanovení § 22 br. zák.
Návrh ponechává ustanovení tohoto
paragrafu zásadně nedotčena, zavádí
však některé změny:
a) Zvyšuje počet cvičení o jedno čtyřnedělní
cvičení u mužstva, které bylo vřaděno
do náhradní zálohy a vykonala jen 12 nedělní
vojenský výcvik, nebo bylo jako přebytečné
propuštěno z činné služby dříve,
než vykonalo presenční službu v předepsaném
trvání; o rozdílu mezi náhradní
zálohou a přebytečnými srovn. poznámky
k § 2 osnovy zákona o kontingentu.
b) Pro rotmistry v záloze se stanoví táž
povinnost k cvičením jako pro důstojníky
v záloze, a to proto, že rotmistři nejsou osobami
mužstva, jak z novelisovaného § 13 patrno.
c) Kromě toho se výslovně stanoví
možnost, že se souhlasem osoby cvičením
povinné může býti povoleno u některých
zbraní vykonati větší počet kratších
cvičení, při čemž by ovšem
celková úhrnná délka těchto
cvičení zůstala normální, jakož
i možnost cvičení dobrovolných, jež
mají obzvláštní význam pro některé
speciální zbraně, na př. letectvo
a p.
d) Dále pamatuje se tu na možnost, aby ve výjimečných
případech - bude-li toho za účelem
zvýšení branné schopnosti vojska nezbytně
potřebí - bylo lze na výjimečné
cvičení povolati mimořádně
aspoň část zálohy též
z jiných důvodů než při zavedení
nové výzbroje, na př. na cvičení
v obraně proti leteckým útokům určité
oblasti, cvičení pohotovosti jednotlivých
vojenských částí ve zvlášť
ohrožených oblastech, cvičení ve službě
protiplynové a pod. Dosud pamatoval tento paragraf jen
na taková cvičení, která mají
býti doplňkem k obvyklému vojenskému
výcviku dosaženému v presenční
službě; kromě toho lze povolati zálohu
též na výjimečné cvičení
z důvodu zavedení nové výzbroje.
e) Konečně se tu děje zmínka též
o povinnosti nahrazovati zameškanou dobu cvičení.
Doplněk tohoto paragrafu jest nutný se zřetelem
na zavedení náhradní zálohy.
Vzhledem k tomu, že rotmistři z povolání
svým služebním poměrem blíží
se důstojníkům z povolání,
jest třeba přiměřeně doplniti
§ 25 br. zák.
Dosavadní § 27 br. zák. je doplněn ustanovením
o tom, že z naléhavých důvodů
lze v mimořádných případech
povolati příslušníky určitých
speciálních odvětví k výjimečné
činné službě na dobu nezbytné
potřeby. Takové ustanovení je nejen nutné
v případech rozsáhlých živelních
katastrof, nýbrž i v jiných výjimečných
případech, a je na ně též v cizím
zákonodárství pamatováno (viz na př.
čl. 52, odst. (4), francouzského branného
zákona z r. 1923).
Kromě toho bylo sem pojato ustanovení o tom, že
lze přidržeti k výjimečné činné
službě příslušníky četnictva,
pohraničních stráží a pohraniční
finanční stráže, již před
vyhlášením mobilisace nebo před vypuknutím
války (na př. k ostraze hranice), v kterýchžto
případech nastává pak účinnost
§ 28, lit. b), branného zákona. Takové
ustanovení je nanejvýš nutné, poněvadž
zvláště v napjatých poměrech
před mobilisací na vojenské ostraze hranic
velice záleží. Toto ustanovení je tím
nutnější, že po velkou část
roku bude v činné službě toliko jeden
ročník mužstva, z počátku neúplně
vycvičený.
Původní § 28 branného zákona
se doplňuje ustanovením o osobách, které
nabyly československé státní příslušnosti
po 31. prosinci roku, v němž dosáhly 40. rok
věku. Takové osoby nepodléhají pravidelné
branné povinnosti a nebylo by je vlastně lze podrobiti
"opětnému" odvodu, poněvadž
u žádného odvodu nebyly. Tyto pochybnosti navrženou
stylisací mizejí. Krom toho se doplňuje tento
paragraf výslovnou zmínkou o tom, v jakém
poměru jsou dotčené osoby k branné
moci po dobu svého použití podle § 28
br. zák., aby po té stránce nebylo pochybností.
"
Doplněk k § 30 branného zákona má
odstraniti pochybnosti, které se v praxi vyskytly, jsou-li
osoby, jichž se věc týče, až do
rozhodnutí příslušných úřadů
vojenskými osobami.
Se zřetelem k zákonu o úsporných opatřeních
č. 286/1924 Sb. z. a n., je zamýšleno provésti
účelné decentralisování a zjednodušení,
aby nemusilo ve všech případech uvedených
v § 31 branného zákona rozhodovati ministerstvo
národní obrany, nebo ministerstvo národní
obrany v dohodě s ministerstvem vnitra. Proto stanoví
navržená novela, že povolení k vystěhování
budou udíleti vojenské úřady (a nikoli
výslovně ministerstvo národní obrany,
jak byla po dle § 31 až dosud) a ve vládním
nařízení (branných předpisech)
bude kompetence stanovena decentralisačně. Ježto
tu jde o povolení k vystěhování s
hlediska branného zákona, to jest s hlediska propuštění
z branné moci nebo z povinností branným zákonem
uložených, není dohodování ministerstva
národní obrany s ministerstvem vnitra (nebo vojenských
úřadů s úřady politickými)
nutné, a v zájmu zjednodušení agendy
a se zřetelem na provedení zásad vytýčených
zákonem o úsporných opatřeních
se od takového dohodování upouští.
Rovněž je tu pamatováno na to, aby vládním
nařízením mohlo býti stanoveno, že
ve výjimečných případech lze
upustiti od podání formální žádosti
za povolení vystěhování. Ministerstvo
národní obrany má tu na mysli hlavně
případy našich příslušníků
usedlých v Americe, kteří tam nabyli americké
státní příslušnosti podle amerických
zákonů, avšak zdráhají se podati
žádost za propuštění ze státního
svazku československého, vycházejíce
z právního nazírání amerického
zákonodárství; jest účelné,
aby v zájmu upravení evidence (výmazu osob,
které jsou pro vojenskou evidenci zbytečnou přítěží),
jakož i v zájmu zjednodušení bylo v takových
případech nejsou-li ovšem v konkretním
případě okolnosti proti tomu mluvící
- možné provésti propuštění
z branné moci (a pak propuštění ze státního
svazku), aniž bylo potřebí podávati
výslovnou žádost.
Rovněž stran osob, kterých se týkají
ustanovení §§ 30, 31 a 33 zák. čl.
L/1879 uh., jakož i v případech, kdy se českoslovenští
státní příslušníci stali
příslušníky cizího státu
podle mírových smluv a jiných mezistátních
ujednání, bude potřebí stanoviti ve
vládním nařízení určité
odchylky od normálního postupu.
Aby pak odstraněny byly vyskytnuvší se pochybnosti,
lze-li dvouletou lhůtu prodloužiti, bylo o tom výslovné
ustanovení pojato do novelisovaného § 31.
Ustanovení těchto paragrafů bylo třeba
doplniti s ohledem na zřízení náhradní
zálohy.
Ze stejných důvodů, jaké byly uvedeny
v poznámkách k § 31 je zamýšleno
i v případech uvedených v § 36 branného
zákona provésti zásadu decentralisační
tak, aby nebylo potřebí rozhodování
politických úřadů II. stolice, nýbrž,
aby se vystačilo s rozhodováním úřadů
I. stolice.
Vedle toho je zde učiněna výslovná
zmínka o osobách vykonávajících
vojenský výcvik nebo další činnou
službu (počítajíc v to i dobrovolnou
další činnou službu podle § 19 br.
zák.), jakož i o vojenských gážistech
ve výslužbě dočasně aktivovaných
a o osobách v místním zaopatření
invalidovním; všechny tyto osoby potřebují
k sňatku povolení vojenských úřadů;
aby se odstranily pochybnosti v praxi se vyskytující,
je tu též výslovně stanoveno, zda a
pokud potřebují povolení k sňatku
osoby na trvalé dovolené.
Aby odstraněny byly vyskytnuvší se pochybnosti,
že § 6 branného zákona nemá výslovné
trestní sankce, pojímá osnova příslušné
ustanovení do novelisovaného § 40, jež
ovšem bude platiti jen tehdy, není-li čin přísněji
trestný.
Doplněk tohoto paragrafu se navrhuje proto, aby se výslovně
pamatovalo na novou instituci náhradní zálohy.
Analogon lze nalézti v § 68 branného zák.
z r. 1912.
Doplněk se navrhuje též s ohledem na náhradní
zálohu.
Trestní sazby branného zákona se doplňují
dolní hranicí, jež má význam
pro odvolací právo. Podle civilního trestního
řádu, platného v Čechách, na
Moravě a ve Slezsku § 283, 464) a podle vojenského
trestního řádu (§ 332, 333) řídí
se totiž přípustnost odvolání
tím zdá bylo použito práva mimořádného
zmírnění trestu (zmírnění
trestu pod minimum sazby), čili nic; bylo-li zmírnění
použito, nemá odsouzený práva se odvolati,
kdežto veřejný žalobce tuto možnost
ztrácí, jestliže onoho zmírnění
nebylo použito.
Proto téměř všechna, trestní
ustanovení určují vedle nejvyšší
míry trestu, též jeho dolní hranici.
Trestní ustanovení branného zákona
dosud tomuto požadavku nevyhovovala.
Aby nebylo pochybností, vyslovuje § 65 br. zák.
v novém znění expressis verbis zásadu
již dříve praktikovanou, že náklady,
jež obcím (správám matrik) vznikají
z jejich součinnosti při provádění
branného zákona, platí tyto úřady
ze svého.
Tímto ustanovením se zavádí odchylky
od dosavadního stavu potud, že z osvobození
od kolků se vyjímají podání,
jimiž se žadatel domáhá zvláštní
výhody pro sebe nebo pro svého příslušníka,
nebo které se branné povinnosti přímo
nedotýkají.
Toto ustanovení jest účelné a vyhovuje
též všeobecným zásadám o
povinnosti poplatkové, jakož i tendenci zákona
dávkového.
Vzhledem, tomu, že je potřebí učiniti
potřebné přípravy organisační
a jiné k uskutečnění výcviku
náhradní zálohy, stanoví se účinnost
zákona tak, aby platil teprve pro odvody prováděné
v roce 1928.
Ustanovení § 10, týkající se
novelisace branného zákona, mohou nabýti
účinnosti ihned dnem vyhlášení.
Vláda doporučuje, aby tato její předloha
byla přikázána v obou sněmovnách
výboru brannému k podání zprávy
ve lhůtě co nejkratší.