Vedle příkazu nejdokonalejšího
využitkování všech přírodních
zdrojů energie třeba vysloviti ještě
ten příkaz, aby použití elektrické
energie stalo se dobrodiním všeobecným.
Naším konečným
cílem tedy jest rozvádění laciného
proudu po celé československé republice.
Cíle toho možno ovšem dosíci jen postupně.
Dle předběžných odborných úvah
bude nutno investovati do elektrických podniků po
20 let každoročně 70 mil. korun dnešní
valuty. V dalších letech bude třeba dokončit
vybudování vodních sil, zejména přehradových.
Tak bude možno provést elektrisaci celé republiky.
Počítáme-li, že by stavební náklad
byl 5kráte větší, než v době
předválečné, bylo by třeba
na vybudování našich vodních sil, obnášejících
okrouhle 800.000 HP, as 2 milliard kor., na výstavbu parních
elektráren 500 mil. kor. a na elektrické vedení
přibližně 1 milliarda kor. Naproti tomu obnášeti
pak bude roční příjem za proud okrouhle
milliardu korun.
Z těchto údajů
je patrno, že v elektrisaci našich zemí spočívá
jeden z nejvýznamnějších našich
hospodářských úkolů. l jest
pochopitelno, jestliže vláda řešení
úkolu toho se hodlá činně zúčastniti.
Vítáme tuto účast a souhlasíme
s tím, aby se nedála ve formě subvencí
nebo půjček, ale přímým kapitálovým
přínosem, jenž státu zjedná postavení
společníka podniku. Těšíme se
z toho, že náš stát nazírá
na otázku elektrisace s lepším pochopením,
než zaniklý stát rakouskouherský. Vždyť
to, co bylo dosud v oboru elektrisačním u nás
vykonáno, stalo se bez státního přispění
a v prvé řadě přičiněním
a zásluhou naší samosprávy. To budiž
k její cti a chvále uznáno.
Dle dnes předkládané
osnovy zákona povoluje se na soustavnou elektrisaci částka
75 mil. K, jež v letech 1919 až 1928 zařazena
bude ve lhůtách do státního rozpočtu.
Dle důvodové zprávy má z obnosu toho
připadnout 50 mil. na vybudování vodních
sil a 25 mil. na účast státu ve všeužitečných
smíšených elektrárenských společnostech,
o nichž promluvím později. Je jisto, že
vzhledem k velké důležitosti vodních
sil jest obnos 50ti milionů K, povolený na jich
vybudování, velmi malý. Jestliže se
s ním spokojujeme, jest tak proto, že v samém
titulu zákona se naznačuje, že se jedná
o podpoře státu při zahájení
elektrisace. Jakmile budou hospodářské a
finanční poměry naší republiky
upraveny, bude nutno uvedenou částku značně
zvýšiti. Bude tak třeba v zájmu zdárného
vývoje všech našich zemí a zejména
Slovenska, jež jest na vodní síly tolik bohaté,
na průmysl a živnosti však chudé. Bude
tak třeba proto, aby vodní síly nestaly se
předmětem spekulace velkokapitálu, s nimž
při uhlí učinili jsme mnohé smutné
zkušenosti. Řeky jsou statkem veřejným,
výhod jejich sil musí se dostati celé veřejnosti
za podmínek co možno nejpříznivějších!
Současně hodlá
stát podporovati t. zv. všeužitečné
elektrické podniky. Jsou to ony, jež tvoří
podstatnou část soustavné elektrisace
československého státu a v nichž zastoupeny
budou země neb korporace místní samosprávy,
které buď samy, neb s dosavadními elektrárenskými
družstvy neb svazy převezmou alespoň 60 procent
základního kapitálu podniku.
Jak z uvedeného patrno, jsou
všeužitečné elektrické podniky
smíšené společnosti, v nichž kapitál
veřejných činitelů bude obnášeti
více než 50 procent, aby jejich vlivem trvale zabezpečena
byla povaha podniku obecně prospěšného.
Soukromému kapitálu dovoleno účastniti
se v těchto podnicích pouze 40 procenty. Účast
tohoto činitele má přispěti k obchodní
pružnosti podniku.
Podpora, kterou stát všeužitečným
elektrickým podnikům poskytne, spočívá
jednak v jeho finanční účasti, jednak
v povolení různých finančních
výhod a zejména v udělení některých
výhod právních.
Soukromým podnikům,
které se ani v budoucnosti z podnikání nevylučují,
uvedené výhody ovšem poskytovány nebudou.
Co se týče ustanovení jednotlivých
paragrafů osnovy, nebudu se jimi specielně zabývati
a poukáži jen všeobecně na tato důležitá
ustanovení:
Všeužitečným
podnikům elektrickým poskytuje stát v odůvodněných
případech výhody při zdanění
částek, jimiž podnik súročuje
své zápůjčky, dává jim
právo použíti veřejných komunikací
pro stavbu elektrických vedení a poskytuje jim nárok
na zřízení služebností i na vyvlastnění
nemovitostí za přiměřené odškodné.
Mimo to umožňuje tento
zákon, aby v určité době, kterou z
podstatných důvodů lze prodloužiti,
provedeny byly přípravné práce pro
zřízení elektrického podniku. Poskytuje
totiž právo vstupovati na cizí pozemky, vyjma
železniční, vyšetřovati na nich
půdu a prováděti tam i technické práce
potřebné ku vypracování stavebního
návrhu. Škoda těmito pracemi způsobená
musí ovšem býti poškozenému nahražena.
Není tudíž v budoucnosti již možno,
aby výrobny elektrické energie i rozvodné
jejich sítě byly odvislé od libovolných
podmínek, kladených jednotlivci.
Veškerá řízení
a schvalování děl všeužitečných
podniků mají býti, pokud to jen možno,
zkrácena.
Elektrické podniky, které
již dnes existují, mohou těchto výhod
nabýti tenkráte, jestli že se stanou všeužitečnými.
Ze všeobecných ustanovení
tohoto zákona nutno poukázati na ona, jež chrání
oprávněné zájmy konsumentů,
a na ona, jež umožňují, aby elektrického
podniku neúplně využitého, anebo neúplně
využité vodní síly bylo ve veřejném
zájmu a v zájmu soustavné elektrisace plně
využitkováno.
Zvláštní zmínky
zasluhuje onen paragraf, jenž jedná o přeměně
podniků na všeužitečné. Dle něho
ty elektrické podniky, které dodávají
většinu vyrobeného proudu pro všeobecnou
potřebu a které svým rozsahem a polohou jsou
vhodny a nevyhnutelně nutny v zájmu veřejném
pro soustavnou elektrisaci, mohou nařízením
ministerstva veřejných prací v dohodě
se súčastněnými ministerstvy a po
slyšení elektrárenského poradního
sboru přeměněny býti na podniky všeužitečné.
Nařízená přeměna
musí býti provedena vlastníkem do jednoho
roku ode dne vydání nařízení
a jest prosta všech poplatků převodních.
Dosavadní vlastník může se súčastniti
na přeměněném podniku 40 % jeho stanovené
ceny. Nevyhoví-li vlastník podniku danému
nařízení, může dojíti
k vyvlastnění. Ministerstvo veřejných
prací společně s ostatními súčastněnými
ministerstvy do jednoho roku ode dne účinnosti tohoto
zákona vyjmenuje ony podniky, jichž se ustanovení
tohoto paragrafu dotýkají.
K odůvodnění
uvedeného opatření řeknu toto:
Vlády zaniklého Rakouska
byly příznivy podnikání velkokapitalistickému
a umožnily mu zříditi elektrárny na
výhodných místech, pokud jde o výrobu
i pokud se jedná o konsum energie. Tyto ryze výdělečné
podniky, založené najmě cizím kapitálem,
vybírají si nejvhodnější konsumní
místa a v krajinách s konsumem slabším
elektrické sítě nerozvádějí.
Jest třeba jistého prostředku, aby i v oblastech
sítěmi těchto podniků zabraných
provedla se soustavná elektrisace, jinak by nastaly značné
mezery v programu vytčeném tímto zákonem.
Nad to zabírají sítě těchto
podniků četné oblasti, v nichž se vyskytují
důležité vodní síly, jichž
využitkování za účelem úspory
uhlí by bylo při dosavadním stavu věcí
valně stíženo.
Aby takové závady a
obtíže byly znemožněny, k tomu nejvhodnějším
prostředkem jest navržená nucená přeměna
uvedených podniků na všeužitečné
za plnou ovšem náhradu poskytnutou dosavadnímu
majiteli, jemuž se umožňuje, aby se súčastnil
40 % kapitálu a aby svými zkušenostmi přispěl
k dalšímu rozvoji závodu.
Slavné Národní
shromáždění! Uvedl jsem z předložené
vám osnovy zákona jenom některá důležitější
ustanovení. Již z nich jest patrno, že tento
zákon znamená oproti nynějším
poměrům značné zlepšení.
Přes to považujeme jej
pouze za přechodný. Vydání nutného
definitivního zákona, upravujícího
veškeré elektrárenské hospodářství,
bude možno uskutečniti teprve tehdy, až bude
vžita nová ústava a až rozřešena
bude řada věcí s elektrisačním
problémem úzce souvisejících.
Na jednu z nich, dovolte, abych
při této příležitosti naši
vládu co nejdůrazněji upozornil. Je to uhlí.
l hospodaření uhlím jest základní
podmínka budoucího správného hospodaření
silou, tedy i elektřinou. Naše hnědouhelná
ložiska nejsou již tak bohatá, neboť dle
zpráv geologů budou do 80 let vyčerpána.
Některé autority stanoví ještě
kratší dobu. Jelikož není dnes možno
zjistiti budoucí spotřebu síly a nutno míti
za to, že tato spotřeba bude stále větší,
poněvadž poroste také snaha lidská po
zmenšení fysické práce, jest tedy naší
nejprvnější povinností, abychom zkoumání
svých uhelných ložisek věnovali tu největší
péči.
K tomu účelu jest nutno,
aby v nejkratší době byl zřízen
geologický ústav, který by co nejdříve
podal zprávu o množství uhlí v našem
státě. Současně je třeba, aby
v zájmu ekonomického využití různých
druhů uhlí provedeno bylo jejich chemické
zjištění a zužitkování.
Úkol tento musí býti proveden bez ohledu
na finanční náklad, který z toho státu
vzejde.
Končím přáním,
abyste tuto osnovu uzákonili v zájmu nového
rozvoje průmyslu, živností i zemědělství.
(Souhlas.)
Místopředseda Důla:
K slovu jest přihlášen ministr veřejných
prací Haupl. Prosím, by svůj proslov
pronesl.
Ministr veř. prací
Hampl: Vážené Národní
shromáždění!
Dnešní den, kdy předložen
byl Národnímu shromáždění
ku schválení zákon, jednající
o zahájení soustavné elektrisace, jest pro
ministerstvo veřejných prací zvlášť
významným, neboť jest si toho dobře
vědomo, jakou důležitost má soustavu
elektrisace pro zvýšení veškeré
produkce, jak průmyslové a živnostenské,
tak i zemědělské, stejně jako pro
veškeré ostatní obyvatelstvo naší
republiky.
Mechanická energie parního
stroje, nahražující práci rukou lidských
a domácích zvířat, byla příčinou
ohromného hospodářského převratu
v minulém století.
Jestliže Angličané
projevili svojí pietu vynálezci parního stroje
James Wattovi tím, že jeho tělo uložili
ve Westminsteru mezi své krále a ostatní
velikány, ukázali tím nejnázornější
význam jeho vynálezu pro lidskou kulturu.
Elektrická energie stala se
v tomto století nejvhodnější formou
pomocné energie, neboť jí přenášíme
nejsnadněji energii mechanickou, jí využitkujeme
nejlépe těžko přístupných
vodních sil a soustřeďujeme výrobu energie
přímo v dolech.
Soustavná elektrisace má
pro naše národohospodářství obdobný
význam jako dráhy a i svým obratem peněžním
se drahám v dohledné době vyrovná,
neboť není daleka doba, kdy celková roční
spotřeba energie bude obnášeti v republice
3-4 millirdy kilow. hodin, což při průměrné
ceně 30 h za jednu kw. h. obnášeti bude celkový
roční příjem za proud jednu milliardu
korun. Vybudování soustavné elektrisace,
zejména pak vybudování vodních sil
potrvá ovšem desítiletí.
Předložený zákon
jest pouze prvním krokem k této výstavbě
řady elektrických podniků, sloužících
veřejné potřebě; vlastní práci
bude nutno vládě spolu s ostatními činiteli,
kteří při elektrisaci spolupůsobí,
teprve vykonati v budoucnosti.
Návrh elektrárenského
zákona, který byl v ministerstvu veřejných
prací za účinného spolupůsobení
zemských výborů a zástupců
místní samosprávy, zástupců
vysokých škol technických, obchodních
komor, zemědělských rad, zástupců
elektrických podniků, odborných sdružení,
živností, jakož i zástupců úřednictva
a dělnictva vypracován, má reelní
základ. Byl vyhotoven na podkladě zjištěného
dnešního stavu elektrisace v československé
republice a na základě generálního
programu budoucí soustavné elektrisace celé
republiky, jejímž konečným cílem
jest rozvádění proudů jednotnou rozvodnou
sítí po celé oblasti našeho státu
a co možno nejdokonalejší zužitkování
všech jeho přírodních zdrojů.
Vzdor všem potížím postupovalo veškeré
jednání o zákoně elektrisačním
poměrně rychle.
K urychlenému uvedení
zákona v život přispěla značně
dnešní uhelná krise a nedostatek dopravních
prostředků, který nutí státní
správu, by vodních sil co nejlépe a s všemožným
uspíšením bylo využitkováno; současně
přesvědčení, že jen zvýšenou
prací a intensivní výrobou bude možno
zahojiti rány válkou způsobené.
Jest v zájmu našeho hospodářství,
aby s vodními silami, tímto nevyčerpatelným
zdrojem energie, hospodařili především
činitelé veřejné správy, a
to tak, aby vodní síly se nestaly předmětem
spekulace velkokapitálu (Tak jest!), který
často nemá ani svého pevného sídla.
Kdyby činitelé veřejné správy
nepřikročili s veškerou energií k vybudování
vodních sil, stihl by naše řeky týž
osud, jako naše uhelná ložiska. (Tak jest!)
Velkokapitál, toužící jen po okamžitém
zisku, zabral jen ta nejvhodnější ložiska,
a slabší, ač pro stát též
velmi důležitá, nechal ladem ležeti k
veliké škodě racionelního hospodářství
uhelného. Podobně využil by jen největších
spádů řek a ostatek by zůstal nepoužit.
Jest naší povinností
zdůrazniti, že nelze nadále prováděti
jakoukoliv úpravu a splavnění řek,
aniž by byl vzat náležitý zřetel
na soustavné využitkování vodní
síly.
Bude nutno ve směru tomto
mnohé napraviti, v čem bývalá rakouská
vláda chybila.
Dle mínění našeho
obsahuje zákon veškerou právní podporu,
jíž je třeba, aby mohla býti elektrisace
prováděna soustavně a ve prospěch
všeho obyvatelstva. Cílem snažení ministerstva
veřejných prací bylo, aby vybudováno
bylo elektrisační hospodářství
s nejvyšší možnou ekonomií, t. j.,
aby cena energie při hražení veškerých
výloh, jak úroků a investice, tak i amortisace,
udržování a obsluhování, byla
co možno nejnižší. Když výroba
energie se zlevní, bude možno bez subvencí
zavésti elektrickou energii i do odlehlých chat
našich dědin.
Činnost vlády při
provádění soustavné elektrisace půjde
dvěma hlavními směry; jednak bude bdíti
státní správa ve smyslu navržených
zákonných ustanovení nad soustavným
prováděním elektrisace, jak právě
bylo uvedeno, a jednak súčastní se stát
sám vedle ostatních činitelů veřejné
správy na podnikání elektrárenském.
Nechceme ani státního, ani zemského, ani
soukromopodnikatelského monopolu, nýbrž chceme
součinnost všech činitelů, kteří
mají o hospodárnou výrobu a rozvod energie
zájem. Nehledě k tomu, že vláda nemá
ani dostatek finančních prostředků
za dnešního stavu věcí, ani tak obsáhlého
úředního aparátu, aby sama celý
elektrárenský problém mohla racionelně
provésti, dlužno plně souhlasiti s názory
odborných kruhů, že právě takováto
součinnost veřejné správy s lidem
položí zdravý základ pro celé
elektrárenské podnikání.
Pro administrativní správu
všeužitečných elektrických podniků,
jež mají býti nositeli soustavné elektrisace,
zvolena byla osvědčená forma smíšené
společnosti. Zákon nezabývá se otázkou
úpravy administrativy podniků elektrických
a to z té příčiny, že bude nutno
dříve, než se k úkolu tomuto přikročí,
rozřešiti ústavu naší republiky.
Vypracování osnovy
zákona o státní podpoře při
zahájení soustavné elektrisace bylo velmi
usnadněno tím, že v oboru tomto vykonaly zemské
výbory a místní samosprávy velikou
a záslužnou práci. Ministerstvo veřejných
prací vděčně vzpomíná
intensivní činnosti zemských výborů
na poli elektrisace, dále i svazu okresů, obcí
a četných hospodářských družstev,
která se stala průkopníky v našem elektrárenském
podnikání, a jež se nelekala žádných
obětí v minulých těžkých
dobách, vzpomíná též i píle
všech soukromých činitelů, zvláště
našich vynikajících zástupců
elektrotechnické vědy.
Zvláštními díky
jest zavázáno ministerstvo veřejných
prací technickému výboru Národního
shromáždění a jeho zpravodaji za mimořádnou
péči, kterou věnovali zkoumání
vládní osnovy a za její vhodné doplnění.
Jsem povinen i upřímným díkem svému
předchůdci ministru Staňkovi, který
s nevšední láskou na díle tomto spolupůsobil.
Ministerstvo veřejných prací chová
vroucí přání, aby zákon o elektrisaci
přinesl skutečný prospěch všem
producentům a veškerému obyvatelstvu naší
republiky, a aby se stal jedním z prostředků
hospodářského rozmachu našeho státu.
(Výborně! Potlesk.)
Předseda
(zvoní): K slovu není nikdo přihlášen,
debata je skončena. Přistoupíme k hlasování.
Prosím pány, aby zaujali svá místa.
(Děje se.)
Poněvadž nejsou podány
žádné pozměňovací návrhy,
míním dáti hlasovati o zákonu ve 3
skupinách, a to, oddíl prvý by tvořily
§§ 1., 2. a 3., druhý oddíl §§
4. až 24., který jedná o elektrických
podnicích všeužitečných, a potom
o skupině třetí, to jsou: §§ 25.
až 33. všeobecná ustanovení, jakož
i nadpis zákona. Jsou snad námitky proti tomuto
způsobu hlasování? (Nebyly.) Není
jich, budeme tedy hlasovati, jak jsem právě uvedl.
Kdo souhlasí s §em 1., 2. a 3. zákona ve smyslu
zprávy výborové, prosím, aby povstal!
(Děje se.)

