PČR, PS 2010-2013 | 51. schůze | Úterý 19. února 2013

Minulý  Dolů  Další

(17.30 hodin)
(pokračuje Úlehla)

Takže já samozřejmě teď hovořím pouze za sebe, a proto doporučuji právě i z těch ohledů, že to není o tom, jestli nás bude Evropská unie trestat, já jsem také zastáncem dodržování legislativy, ale že diskvalifikujeme české firmy oproti okolním státům ze všech subdodávek, které dosud dělaly, a tím ohrozíme stovky pracovních míst. Na to jsou posudky odborné veřejnosti.

Já si vážím kolegyně Konečné. Myslím si, že naše pracovní vztahy jsou korektní, ale tohle jsem považoval za objektivní a nutné zdůraznit.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. Faktická poznámka - paní kolegyně Konečná. Prosím.

 

Poslankyně Kateřina Konečná: Já se omlouvám. Já jsem to hlasování neměla před sebou. Kolega Úlehla má pravdu. My jsme to nakonec o jeden hlas na výboru podpořili, nicméně definitivní stanovisko Sněmovny o tomto pozměňovacím návrhu, tedy stanovisko vás všech kolegů, bylo samozřejmě negativní, a proto se to do toho návrhu zákona nedostalo. Proto jsem vás vyzývala, abyste setrvali na tom, co už jsme jednou odsouhlasili, a abychom byli zodpovědní. To je možná to správné slovo, které by se k téhle instituci mělo hodit nejlépe.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Žádnou přihlášku neregistruji, z místa se nikdo nehlásí, proto rozpravu končím. Přejete si, pane zpravodaji a pane navrhovateli, závěrečná slova? Nikoliv.

Můžeme přistoupit k hlasování podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců. Ještě přivolám kolegy z předsálí, kteří se chtějí zúčastnit hlasování. Opakuji, že budeme nejdříve hlasovat podle § 97 odst. 4. K přijetí tohoto usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny.

 

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů (zákon o integrované prevenci), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, podle sněmovního tisku 780/3, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 780/4."

Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s tímto návrhem usnesení, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 305 přihlášeno 173, pro 97, proti 34. Konstatuji, že návrh byl přijat. Takže jsme přijali zákon ve znění Senátu. Tím končím projednávání tohoto bodu.

 

Přistoupíme k projednávání bodu s pořadovým číslem

7.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech
a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech),
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 783/4/ - vrácený Senátem

Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy. Jeho usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 783/5. Vítám mezi námi senátorku Alenu Dernerovou.

Prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu vyjádřil pan ministr zdravotnictví Leoš Heger. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr zdravotnictví ČR Leoš Heger: Vážený pane místopředsedo, paní poslankyně, páni poslanci, dovolte mi, abych uvedl návrh zákona, kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, Ministerstva zdravotnictví ve spolupráci s Ministerstvem zemědělství. Uvedený návrh zákona byl po projednání Senátem 31. 1. letošního roku vrácen zpět Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy.

Uplatněné pozměňovací návrhy obsažené v senátním usnesení číslo 85 se týkají čtyř okruhů problémů. Jednak je to vývoz krevní plazmy a dovoz transfuzních přípravků a lidské krve a zjednodušení registračního řízení u tradičních léčivých přípravků. Tyto dvě oblasti pokládám za jakési technicko-legislativní záležitosti, jejichž výklad by tady zabral spoustu času, a nebudu se k nim vyjadřovat. Další dva pozměňovací návrhy se týkají zavedení povinnosti e-preskripce na veškeré léčivé přípravky a zavedení povinnosti lékárníka informovat pacienta o výši doplatku z veřejného zdravotního pojištění na vydávaný léčivý přípravek. Tyto dva pozměňovací návrhy si dovolím okomentovat a avizuji, že s verzí, kterou předkládá Senát, vyslovím v závěru nesouhlas.

Pokud jde tedy o elektronickou preskripci, tak pokud odmyslíme záležitosti, které se týkají averze, která vznikla z aféry IZIP, anebo pokud odmyslíme vyjádření různých odborných uskupení a profesních komor na téma, že jsou lékaři, kteří nejsou schopni provozovat svou ordinaci s počítačem - což já pokládám za velmi nešťastné stanovisko profesních organizací -, tak je k tomu potřeba říct, že tyto body upravují problematiku elektronické preskripce a jejího plošného zavedení a vystavování elektronického receptu po dohodě s pacientem. Tato možnost byla zavedena již od 1. 1. 2008, avšak s ohledem na potřebu vybudování technického zázemí v podobě centrálního úložiště byla elektronická preskripce prakticky možná až od roku 2010 a po určitých diskrepancích a diskusích s Úřadem pro ochranu osobních dat byla definitivně tato preskripce uvolněna v roce 2010.

Ta preskripce má celou řadu pozitiv, jak pokud jde o předepisujícího lékaře, tak vydávajícího lékárníka, tak pokud jde o pacienta. Já bych zde jenom shrnul, že primárním cílem elektronické preskripce je modernizace poskytování zdravotních služeb, která je s ohledem na současný stav vědy a techniky v dané oblasti nezbytným předpokladem pro další efektivní fungování systému zdravotnictví. Záměrem elektronizace je zavedení systému, který umožní odpovídající kontrolu předepisovaných a vydávaných léčivých přípravků ve vztahu k pacientovi, a nikoliv pouze ex post, nýbrž ještě před provedením preskripce, případně výdeje. Vzhledem k tomu, že je stále více záznamů o pacientově zdravotním stavu v elektronické podobě, je preskripce prováděná elektronickou formou logickým krokem, který byl již dávno zaveden v řadě zemí.

Navrhovaná účinnost od 1. 1. 2015 poskytuje podle mého názoru dostatečný čas pro veškeré potřebné přípravy technických i personálních předpokladů realizace. ***


Minulý  Nahoru  Další