PČR, PS 2010-2013 | 47. schůze | Středa 24. října 2012

Minulý  Dolů  Další

(16.10 hodin)
(pokračuje Šincl)

Podle analýzy Sdružení nájemníků České republiky může plánované zpřísnění pravidel pro poskytnutí příspěvku na bydlení až zdvojnásobit počet chudých domácností ze současných 10 % na 20 %. V protikladu k vývoji v evropských zemích se hranice nároku na pomoc domácnostem s vysokými náklady na bydlení v porovnání k příjmům neúměrně zvyšuje z dnešních 30 % na 50 %. Například rodiny, které dostávají dávky v hmotné nouzi, mohou měsíčně přijít až o 2 000 korun.

Velmi zranitelnou skupinou budou osaměle žijící senioři. Z již uvedené analýzy Sdružení nájemníků České republiky pro města nad 100 000 obyvatel vyplývá, že příspěvek na bydlení pro osaměle žijícího seniora s průměrným starobním důchodem 10 740 klesne ze současných 2 394 korun na částku 246 korun. To znamená o téměř 90 %. Pro města s 50 000 až 100 000 obyvateli vyplývá, že příspěvek na bydlení pro osaměle žijícího seniora s průměrným starobním důchodem 10 740 klesne ze současných 2130 na nulu. To znamená o 100 %.

Zatímco na této dávce státní rozpočet plánuje ušetřit částku 1,4 miliardy korun ročně, celá řada skrytých nákladů, jak finančních, tak společenských, vznikne zejména obcím, ale i státnímu rozpočtu. Jde o náklady na výstavbu dotovaných sociálních bydlení, přestože bytů je dostatek. Dojde k nárůstu bezdomovectví a s tím spojené odbírání dětí do ústavní či pěstounské péče. Dojde k nárůstu počtu rodin bydlících na ubytovnách, které jsou z hlediska finanční podpory ze státního rozpočtu mnohem nákladnější než podpora nájemního bydlení. A naposledy, dojde k posílení nežádoucích procesů sociálního vyloučení, stěhování osamělých seniorů z nájemních bytů do domovů pro seniory a další.

Z těchto důvodů jsem v rozpočtovém výboru předložil pozměňující návrh, jehož podstatou je vypustit - opakuji vypustit - z návrhu tisku číslo 801 celou část návrhu týkající se této oblasti. Tento pozměňující návrh byl rovněž rozpočtovým výborem přijat a je součástí usnesení rozpočtového výboru.

Pro případ, že by snad někomu vadilo, že doporučení rozpočtového výboru obsahuje usnesení týkající se snížení DPH a dávek na bydlení a měl by s tím problém při hlasování, protože to například obsahuje oboje, avizuji tímto podání samostatných pozměňujících návrhů, které předložím v podrobné rozpravě v rámci podaných pozměňujících návrhů. Pro úplné pochopení, jde o pozměňující návrh, jehož cílem je zachovat i po prvním lednu 2013 dosavadní systém dvou sazeb DPH, a to v její současné výši, to je 20 % základní sazba a 14 % snížená sazba DPH, a současně zabránit účinnosti novely zákona číslo 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, kde bylo rozhodnuto, že se sazby DPH od 1. ledna 2013 sjednotí na úrovni 17,5 %. U pozměňujícího návrhu, jehož podstatou, u toho druhého, je vypustit z návrhu tisku číslo 801 celou část návrhu týkající se oblasti doplatku na bydlení, dávek na bydlení.

Závěrem mého vystoupení v obecné rozpravě mi prosím dovolte se s vámi podělit o názor mnoha zoufalých malopříjmových rodin a seniorů, se kterými jsem se setkal v dlouhých frontách na úřadu práce. Cituji: V současné době se snažíme učit Romy našemu životu. Od ledna 2013 se budeme my - myšleno důchodci a malopříjmové skupiny obyvatel - učit od Romů, jak žít v chudobě.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji, pane poslanče. Dalším přihlášeným je pan poslanec Doktor, připraví se pan poslanec Babák.

 

Poslanec Michal Doktor: Děkuji za udělené slovo. Vážený pane předsedo vlády, dámy a pánové. Je, připouštím, trochu zvláštní sledovat atmosféru projednávání věci, která ovlivňuje politickou stabilitu, respektive nestabilitu v této zemi, a vzhledem k tomu, že už při projednávání návrhu státního rozpočtu na rok 2013 bylo uvedeno, že tento dokument a návrh státního rozpočtu jsou z hlediska kvalitativního i nominálního spojenými nádobami, je to o to zvláštnější, že debata zatím nevede k předkládání návrhů a k definici jevů, které by mohly být základem nějaké dohody, kvalitativní dohody, která by se mohla stát základem pro sestavení a projednání rozpočtu na rok 2013. Jinými slovy, čím déle tato debata a hlasování o daních a takzvaném daňovém balíčku bude odkládána, o to déle bude trvat nejistota a případné riziko rozpočtového provizoria na rok 2013. A já sám za sebe říkám, považuji-li něco za žádoucí, tak spíše akceleraci než odkládání závěrečného rozhodování. Já sám chci ve svém příspěvku nastínit prostor, kde cítím možnou dohodu a možný kompromis, jakkoli některé věci, které jsem uvedl i v minulosti, pro mě zůstávají nadále limitní a nepřekročitelné a ty ve svém projevu zvýrazním.

Myslím, že vláda a Poslanecká sněmovna, která plní i v této věci vůči vládě kontrolní funkci, musí hledat prostor pro kompromis ve třech oblastech. Maximalizace úspor ve výdajích státu, a to nejen pro rok 2013. Zdůrazňuji: ještě další a vyšší úspory než ty, které byly provedeny. A vláda ví velmi dobře, že tento manévr bude muset podstoupit tak či onak, ať už bude daňový balíček schválen v jakékoliv podobě. Za druhé, maximalizace výnosů státu. Zdůrazňuji: nedaňových, ale i daňových výnosů státu. A za třetí, a to je ten můj limit, který opakuji, odstranění naprosto nežádoucí a neodůvodnitelné výjimky pro daň z příjmu z prodeje majetku restitučního projektu církví.

K prvně uvedenému, tedy k potřebě hledání dalších kapacit v oblasti výdajů, respektive úspor na výdajové stránce rozpočtu roku 2013. Reálie fiskálního období roku 2012, letošního roku, jsou stejně plovoucím a stále se proměňujícím prostorem a bude takový i příští rok. Bez ohledu na to, že by byl balíček schválen v podobě, která je navržena, tedy v nezměněné podobě, a my víme, že toto nebude, bude muset hledat vláda úspory v intervalu 10 až 15 miliard korun, a bude-li balíček korigován, zůstane tento interval nezměněný. Já znovu a znovu opakuji, že korekce daňového balíčku, tedy změna toho záběru, který chtěla vláda učinit ve smyslu zvýšení daní a zvýšení daňového břemene, jakkoli teoretického, nemusí nutně znamenat výpadky na straně příjmů státního rozpočtu, neb zvyšování daní v době, kdy je ekonomika v období stagnace, nepřináší vyšší výběr daní. ***


Minulý  Nahoru  Další