(19.30 hodin)
Je tedy evidentní, že vládní koalice připravila něco, čím možná vytře někomu zrak. Vládní koalice připravila něco, co neznamená posun vpřed. Položme si tedy jasně otázku, na kterou tady z různých pozic odpovídali různí kolegové a kolegové z Poslanecké sněmovny. Je důvodné, abychom tento zákon podpořili? Já ho nevidím. (Předsedající: Čas, pane kolego!) V tomto ohledu jsem přesvědčen, že je to nesmyslné a zákon není možné podpořit. Tato vláda nepředložila nic, co by znamenalo pozitivní změnu pro Českou republiku! (Potlesk poslanců KSČM.)
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová: To byla faktická poznámka a já nevidím nikoho, že by se hlásil, tedy se ptám, zda se ještě někdo chce přihlásit do rozpravy k tomuto bodu. Nikdo se nehlásí, rozpravu končím. Budeme hlasovat, ale ještě předtím se zeptám na případná závěrečná slova, pokud je o ně zájem. Není.
Přistoupíme tedy k hlasování, a to podle § 97 odst. 3 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců, tedy souhlasu 101 poslance. Příslušné kvorum je již nastaveno.
Návrh usnesení zní takto: "Poslanecká sněmovna schvaluje návrh zákona o změně daňových, pojistných a dalších zákonů v souvislosti se snižováním schodků veřejných rozpočtů podle sněmovního tisku 695/3."
Zahajuji hlasování číslo 40. Táži se, kdo souhlasí s tímto návrhem usnesení. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 40 přítomno 196, pro 94, proti 101. Konstatuji, že návrh zákona nebyl přijat. (Potlesk v levé části sálu.)
O slovo se hlásí pan ministr financí Miroslav Kalousek. Prosím, pane ministře.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek: Já děkuji Poslanecké sněmovně za zodpovědné projednání tohoto návrhu. Já jsem chtěl jenom - nechtěl jsem tím rušit - zkonfrontovat ten billboard, který prezentuje tady sociální demokracie, že 54 miliard korun inkasa DPH chrání, přičemž nejméně polovina vystoupení sociálních demokratů polemizovala s tím, že tyhle peníze Ministerstvo financí vybere. (Na billboardu opřeném o lavice ČSSD je nápis: "54 miliard Kč chtějí ODS a TOP 09 vzít z kapes rodin zvýšením DPH.") Tady skutečně znělo mnohokrát: tyto peníze stejně, Kalousku, nevybereš, přičemž vaše vlastní stranická propaganda vás usvědčuje ze lži. Hezký večer! (Potlesk zprava.)
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová: Dámy a pánové, budeme pokračovat. Zahajuji projednávání bodu číslo
5.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní
ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 564/9/ - zamítnutý Senátem
Usnesení, jímž Senát zamítl tento návrh zákona, jste obdrželi jako sněmovní tisk 564/10. Vítám mezi námi paní senátorku Dagmar Terelmešovou.
Prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu o zamítnutí tohoto návrhu vyjádřil ministr práce a sociálních věcí Jaromír Drábek. Prosím, pane ministře.
Ministr práce a sociálních věcí ČR Jaromír Drábek: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Dobrý večer už, vážené kolegyně, vážení kolegové... (Předsedající: Prosím o klid v jednacím sále!) Naplňuje se trochu moje obava, že po těch dvou předchozích tiscích pro vás nebude téma sociálně-právní ochrany dětí takovou prioritou, jakou by mělo být, tedy poprosím, skutečně je to velmi důležitá norma, která se týká ohrožených dětí, a je to krok, o kterém jsme v Poslanecké sněmovně velmi pečlivě diskutovali několik měsíců. Já bych chtěl znovu poděkovat všem, kteří se na té práci a na těch diskusích účastnili, a protože jsem o tom mluvil v jednotlivých čteních velmi podrobně, tak se pokusím být maximálně stručný vzhledem k pokročilé hodině.
Norma, kterou máte před sebou, má jednoznačný cíl: zlepšit podporu dítěte v přirozené rodině, zlepšit možnost adopce a pěstounské péče, to znamená zajistit co nejrychleji a co nejprofesionálněji pomoc dítěti ve chvíli, kdy v přirozené rodině setrvat nemůže. Tato norma obsahuje řadu dalších opatření, která směřují ke zkvalitnění a k profesionalizaci pěstounské péče, stanoví závazné postupy pro činnost orgánů sociálně-právní ochrany dětí, ať už zavedením standardů kvality práce, institutu sociální kurately, vyhodnocování situace dítěte a rodiny, individuálního plánu ochrany dítěte. (V sále je velký hluk.)
V průběhu projednávání jak v Poslanecké sněmovně, tak v Senátu se ukázalo, že tato novela je spojována s řadou nepřesných informací. Jak jsem už řekl, hlavním cílem úpravy je systematická práce s přirozenou rodinou. Zároveň je ale jasné, že péče o dítě v rodinném nebo náhradním rodinném prostředí vyžaduje podporu ze strany odborných služeb přímo v terénu. Cílem tedy není zbavit tyto děti odborné péče, jak je v některých vystoupeních podsouváno. Cílem je, aby tato péče byla dětem pokud možno doručována do jejich přirozeného prostředí, protože dnes v řadě případů činíme pravý opak.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová: Promiňte, pane ministře, já vás přeruším. Dámy a pánové, vím, že je už pozdní hodina, ale přesto vás všechny důrazně žádám, abyste buďto věnovali pozornost panu ministrovi, nebo opustili jednací sál.
Ministr práce a sociálních věcí ČR Jaromír Drábek: Připomínky, že pěstounů je nedostatek, že pěstouni nejsou dostatečně připravováni nebo že pěstounská péče selhává, jsou právě argumentem pro přijetí novely. Předloha vychází z velmi důkladné analýzy současného stavu. Navrhuje postup, jak stávající nedostatky napravit. Jde především o zvýšení nároků na zájemce o náhradní rodinnou péči, ale zároveň také o vyšší podporu pěstounů ze strany státu nejenom ve formě hmotného zabezpečení, ale především ve formě zákonného nároku na odborné, poradenské, doprovodné a odlehčovací služby. (Silný hluk v sále trvá.)
Velká debata byla také vedena o kvalifikaci a přípravě pěstounů. Objevily se dokonce návrhy, aby pěstoun měl povinně pedagogické nebo zdravotnické vysokoškolské vzdělání. U takových návrhů musím konstatovat, že jde o nepochopení -
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová: Ještě jednou přerušuji pana ministra. Všechny poslance a poslankyně žádám, aby zasedli do svých lavic a případné hovory přenesli mimo jednací sál!
Ministr práce a sociálních věcí ČR Jaromír Drábek: - nepochopení účelu náhradní rodinné péče. Hlavní kvalifikací pro výkon pěstounské péče jsou přece rodičovské kompetence a ty nelze, jak víme všichni z našich běžných rodinných životů, získat žádným formalizovaným vzděláním. Tyto kompetence jsou však zkoumány a doplňovány v průběhu kvalitní přípravy a odborného posuzování zájemců o náhradní rodinnou péči. Na pěstounství se tedy člověk nebude připravovat oněch 48 nebo 72 hodin uvedených v zákoně, ale samozřejmě dlouhodobě a po celý svůj rodičovský život.
Stěžejní v předloženém návrhu novely zákona o sociálně-právní ochraně dětí jsou změny, které povedou k důslednější ochraně práv ohrožených dětí, a je v zájmu dětí přijmout tyto změny.
Poslanecká sněmovna již jednou s předkládaným návrhem zákona vyslovila svůj souhlas a já bych chtěl vás všechny, kolegyně a kolegové, požádat i přesto, že třeba tuto normu kritizujete jako nedostatečný krok, nebo i přesto, že ji kritizujete jako příliš razantní krok, abyste tuto normu podpořili, protože rozhodně povede ke zlepšení situace ohrožených dětí.
Děkuji za pozornost. ***