(17.20 hodin)
I v těchto případech je nutné odsunout poskytování podpory v nezaměstnanosti po dobu, za kterou bude kompenzace poskytnuta. Pokud by k navrhované úpravě nedošlo, byla by uchazečům o zaměstnání poskytována za stejné období jak kompenzace, tak podpora v nezaměstnanosti, na rozdíl od uchazečů o zaměstnání, kterým odstupné, odchodné nebo odbytné vyplaceno bylo a výplata podpory v nezaměstnanosti se jim z tohoto důvodu odsouvá. To je první pozměňovací návrh.
A druhý pozměňovací návrh, který bych si dovolila vám předložit, je opět návrh k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s úspornými opatřeními v působnosti Ministerstva práce a sociálních věcí v části čtvrté článku VIII Přechodné ustanovení: V části čtvrté se navrhovaný článek VIII vypouští. Následující články se přečíslují.
Odůvodnění. Podle výše uvedeného přechodného ustanovení článku VIII se původně předpokládalo, že sociální příplatek, jde-li o rodiče pečující alespoň o jedno nezaopatřené dítě, které je dlouhodobě nemocné, dlouhodobě zdravotně postižené nebo dlouhodobě těžce zdravotně postižené, anebo je-li alespoň jeden z rodičů pečujících o nezaopatřené dítě dlouhodobě těžce zdravotně postižený, nebo je nezaopatřeným dítětem, které je dlouhodobě zdravotně postižené nebo dlouhodobě nemocné, bude poskytován těmto skupinám osob ještě v roce 2012 - to ostatně předpokládal již článek osm bod dva zákona č. 347/2010 Sb., který byl však zrušen nálezem Ústavního soudu č. 80/2011 Sb. uplynutím dne 31. prosince 2011. V souvislosti se schvalováním sociální reformy obsažené ve vládním návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, sněmovní tisk 372, byla přijata koncepce transformace sociálního příplatku ze systému státní sociální podpory do příspěvku na péči v systému sociálních služeb s účinností od 1. ledna 2012. Konkrétně se tato úprava promítá v doplnění paragrafu 11 odstavcem 3 a novým zněním paragrafu 12 zákona o sociálních službách, jejichž cílem je zvýšení příspěvku na péči dotčeným skupinám osob. Přechodné ustanovení upravující skončení výplaty sociálního příplatku podle zákona č. 347/2010 Sb. je obsaženo v části třetí článku šest bodu šest sněmovního tisku 372. Vzhledem k těmto skutečnostem by bylo výše uvedené ustanovení čl. VIII ve sněmovním tisku 315 nejen nadbytečné, ale i zavádějící - nárok na dvojí podporu z jednoho důvodu. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji. Myslím, že teď mohu ukončit podrobnou rozpravu a ukončit i druhé čtení tohoto návrhu, poděkovat panu navrhovateli i panu zpravodaji.
A budeme pokračovat následujícím bodem. Tím je
3.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani
z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 377/ - druhé čtení
Předložený návrh z pověření vlády uvede pan ministr financí Miroslav Kalousek. Prosím, pane ministře.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Hezké odpoledne. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, je to druhé čtení a já nechci Sněmovnu zdržovat úvodním slovem, které by bylo totožné jako při čtení prvním. Omezím se na poděkování rozpočtovému výboru a samozřejmě rád zodpovím případné dotazy v diskusi.
Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Také děkuji. Tento návrh byl v prvém čtení přikázán k projednání rozpočtovému výboru. Usnesení výboru bylo rozdáno jako sněmovní tisk 377/1. Nyní prosím zpravodaje výboru pana poslance Pavla Suchánka, aby se ujal slova. Prosím pana poslance a zpravodaje Pavla Suchánka.
Poslanec Pavel Suchánek: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Rozpočtový výbor projednal tento tisk na svém zasedání 29. června tohoto roku a jeho usnesení jste obdrželi jako tisk 377/1. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu. Do ní je přihlášen pan poslanec Jiří Dolejš a já ho zvu k řečništi.
Poslanec Jiří Dolejš: Děkuji, paní předsedající, za slovo a dovolte, abych vás v obecné rozpravě seznámil s obsahem svých pozměňovacích návrhů, i když věřím, že buď již vám je, či v krátké době bude rozdán do lavic, a to proto, že se domnívám, že je to pozměňovací návrh podstatný, a rád bych vám důvod i hlavní parametry tohoto návrhu osvětlil blíže.
Je to návrh podstatný proto, že významně mění logiku novely zákona o DPH, protože vláda v zajetí své představy o tom, jak řešit deficit financí pro stabilizaci penzijních účtů, penzijního systému, a jak vylepšit skóre na příjmové stránce státního rozpočtu sáhla k jednoduchému opatření, které bohužel už v minulých letech tady bylo, a dostala se do pásma tak vysokého nastavení nepřímých daní, že je to obyvatelstvu, ale i ekonomice nepříjemné. Já si myslím, že ta logika není fatální, že si můžeme položit zgruntu odlišné otázky a odpovědi, a to je tedy podstatou onoho návrhu.
Připomínám, že vlastně bychom měli schválit ve třetím čtení ten fakt, že pro příští rok se zvýší snížená sazba z 10 % na 14 % a v dalším roce až na 17,5 %, což logicky, zaznělo to tady už v prvním čtení, bude mít dopad na růst cen a to se promítne jak do peněženky občanů, tak i do, bych řekl, bilancí jednotlivých podnikatelů, kteří nabízejí své zboží, a z důvodu snížení cen klesne koupěschopná poptávka, a tedy i mohou být ohroženy jejich současné tržby.
Takže jak to udělat jinak? Za prvé myslím, že sumu peněz, o kterou tady soutěžíme, nemusíme potřebovat, pokud se rozhodneme odlišně v oblasti penzijních reforem. Na to ještě dneska či zítra přijde řeč, ale připomínám to, co jsem tady řekl již v prvním čtení, že i pravicoví politici a ekonomové mají problém s tím, jak je nastaven český experiment, že pánové, jako je liberální politik z Polska Donald Tusk či konzervativní pravicový politik z Maďarska Viktor Orbán, by mohli vyprávět, jak je pak vyděsily následně podobné experimenty s penzijním systémem. ***