PČR, PS 2010-2013 | 20. schůze | Středa 13. července 2011

Minulý  Dolů  Další

(18.20 hodin)
(pokračuje Ohlídal)

Je však otázkou, jestli maturita ve struktuře, která proběhla naposledy, tzn. letos na jaře, jestli právě tady tato struktura je vhodná. Já mám o tom dost zásadní pochybnosti. Myslím si, že dvouúrovňová, dvoustupňová maturita není to pravé ořechové, jak se říká. Zjistil jsem například, že ta nižší úroveň je velmi jednoduchá, velmi nenáročná, a např. u studentů na gymnáziích by vůbec neměla existovat. Naopak na některých školách odborných, jako jsou např. odborná učiliště s maturitou, může být ta náročnější úroveň, náročnější stupeň až příliš obtížný.

Já si osobně myslím, že státní maturita by měla být jednostupňová a měla by se lišit podle druhu škol. Jiná by měla být jednostupňová maturita na gymnáziích, jiná na odborných školách. I v rámci odborných škol by se mohla potom ještě rozčlenit. Samozřejmě celou tu jednu úroveň by měl garantovat stát. Měl by ji mít v gesci a měl by také kontrolovat průběh a výsledky. Nikoliv, jak se někdy říká, že jenom část toho jednoho stupně by garantoval stát a ten zbytek už by byl ponechán na úvaze a na procesu, který si zvolí škola. Čili celý ten jeden stupeň, ať už pro gymnázia nebo odborné školy, by měl být v gesci státu.

Samozřejmě jsou i jiné možnosti a právě toto období projednávání ve všech těch třech čteních novely by umožnilo diskutovat i tyto možnosti s tím, že by se zároveň provedla, ty analýzy snad už měly být provedeny - že by se zhodnotily i analýzy, které o průběhu státní maturity letos na jaře budou, nebo snad už byly vypracovány, já zatím o žádných podstatných analýzách tohoto typu nevím. Jistě by bylo vhodné v souvislosti s projednáváním této novely rovněž prodiskutovat do hloubky zhodnocení a výsledky příp. analýzy, které se týkají letošního roku, takže jistě bude pak příležitost na schůzi školského výboru přivítat pana ministra a jeho náměstka a probrat tady toto hodnocení a tyto analýzy, které se týkaly maturity v letošním roce.

Takže mým závěrem je, že je nutné projít tuto novelu v regulérním procesu a současně s tím je nutné provést vyhodnocení analýz, které se týkají skládání maturity v letošním roce, a na základě toho také diskutovat případné změny struktury této maturity. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji, pane poslanče. Další přihlášenou je paní poslankyně Marta Semelová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Marta Semelová: Děkuji. Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, kolegové, jak již bylo uvedeno, školský zákon upravuje v § 78 až 82 pravidla konání maturitní zkoušky. Novela číslo 242/2008 stanovila konečnou podobu společné části maturitní zkoušky, tzn. povinné zkoušky ze tří předmětů. Za prvé z českého jazyka a literatury, za druhé z cizího jazyka a konečně dává na výběr matematiku, občanský a společenskovědní základ nebo informatiku.

Letos konali studenti v rámci společné části maturity povinně dvě zkoušky, a to z češtiny a buď z cizího jazyka, nebo z matematiky. Volba mezi těmito dvěma předměty byla na tom kterém studentovi. Umožnilo to přechodné ustanovení, které odložilo konání třetí povinné zkoušky na rok 2012 a zároveň umožnilo zmíněnou volbu mezi cizím jazykem a matematikou. Od příštího školního roku však už mají studenti povinně maturovat z českého jazyka a literatury a z cizího jazyka, tzn. bez možnosti výběru mezi jím a matematikou. Navíc má přibýt ještě třetí zkouška, jak jsem uvedla, tzn. podle výběru studenta buď by to byla matematika, nebo občanský a společenskovědní základ, příp. informatika.

Na tuto změnu - a já mám rozdílné poznatky od mého předřečníka a také jsem hovořila s řadou ředitelů středních škol - tak na tuto změnu v nadcházejícím školním roce není řada středních škol, učitelů i studentů připravena. Navíc chybí řádně zpracovaná analýza státní maturity, která proběhla letos. Toho, co se osvědčilo, co se ukázalo jako chybné, co je třeba upevnit, co upravit či změnit. A že nedostatky byly, to víme všichni. Musí se proto vyhodnotit všechny připomínky a zaměřit se na stabilizaci situace na školách, na zklidnění, aby učitelé i studenti měli určitý stupeň jistoty pro vlastní výuku. Zároveň na základě tohoto vyhodnocení zodpovědně připravit definitivní podobu a vytvořit podmínky na školách pro konání zkoušky z třetího předmětu. Proto je předložen návrh, který má zabránit chaosu a tomu, aby pod tlakem nedošlo k dalším později kritizovaným chybám, na něž doplatí jak studenti, tak pedagogové.

Novela má zafixovat současnou strukturu na dva roky. Mluvím pochopitelně o zafixování počtu povinných zkoušek společné části a volby mezi cizím jazykem a matematikou, ne o zafixování chyb a nedostatků, ty musí být odstraněny. Návrh zákona tedy odkládá konání třetí povinné zkoušky o dva roky, tzn. na školní rok 2013-2014, a do té doby ponechává studentům možnost volby mezi zkouškou z cizího jazyka a zkouškou z matematiky.

Osobně nejsem příznivcem zkracování čtení, ale vzhledem k tomu, že termín, kdy se studenti musí přihlásit k maturitě resp. k jednotlivým předmětům, z nichž budou maturitní zkoušku skládat, je 15. listopad 2011, je třeba tuto novelu přijmout ve zkráceném čtení. Posunutí termínu odevzdávání přihlášek není možné, a to z řady důvodů, mj. i proto, že by se studentům zkrátila doba přípravy na maturitu.

Zároveň chci zdůraznit, že v žádném případě nejde o přerušení přípravy definitivní podoby státní maturity či o pokus o její zrušení. Naopak. Předložená novela má kromě již zmíněného zabránit tomu, aby docházelo k neustálému zpochybňování státní maturity, pokračujícím útokům proti ní či k případným návrhům na její zrušení.

Proto vás, vážené kolegyně a kolegové, žádám o podporu předloženého návrhu zákona, a to ve zkrácené lhůtě projednávání 40 dnů. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Dalším přihlášeným je pan poslanec Novotný mladší. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Josef Novotný ml.: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte, abych i já jako bývalý ředitel střední školy se vyslovil tady k té novele školského zákona. Bylo před chvílí řečeno, o čem je. Já už to tady nebudu znova opakovat. Ale s tím zdůvodněním, jak jsem si přečetl, kde je uvedeno: organizační a logistická náročnost zajišťující společné části maturitní zkoušky vyžaduje, aby byla soustředěna pozornost na stabilizaci zkoušek z českého jazyka a literatury, cizích jazyků, příp. matematiky, zatímco třetí povinnou zkoušku je vhodné ještě odložit - s tímto já souhlasit nemohu.

Zrovna tak nemohu souhlasit s tím, že se nyní, v tuto chvíli, svádí na střední školy to, že nejsou připraveny. Já si myslím, že v současné době, kdo není připraven, to je CERMAT a Ministerstvo školství. Podívejte se, školy jako takové jsou schopny zorganizovat a připravit se na maturitu tak, jak je to v zákoně v dnešní podobě. Ovšem tak, jak v současné době to předkládá novela, kde znovu se žádá o odložení na rok 2013-2014, tak samozřejmě zase to povede k tomu, že vzniknou zmatky, že školy nebudou vědět, kdy vlastně to začne, jestli to bude znovu odloženo, nebo zda opravdu bude platit to, co Poslanecká sněmovna jednou už přijala. ***


Minulý  Nahoru  Další