(12.40 hodin)
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám. Zeptám se na další přihlášku. Pan poslanec František Bublan.
Poslanec František Bublan: Děkuji, paní předsedkyně. Dámy a pánové, já chápu návrh paní kolegyně Nedvědové na vrácení tohoto návrhu zákona předkladateli, ale také s ním nemohu souhlasit. A to v tom smyslu, že ten zákon nikdy nebude dokonalý a vždycky bude mít spoustu nedokonalostí a spoustu míst, která budou zranitelná a která budou možná někdy zpochybnitelná. Já jsem to zažil na vlastní kůži, že mi policie přinesla návrh na ochranu určitého svědka, a musel jsem to podepsat, nebo nemusel, ale vzhledem k tomu, že jsem nemohl nahlédnout na trestního spisu nebo vyšetřovacího spisu, tak to rozhodnutí bylo skutečně pouze na důvěře a víře, že policie to předkládá s nějakým vlastním úmyslem a má to svůj význam a ten svědek skutečně musí být chráněn.
Takže se přimlouvám za to, aby zrovna tato pasáž byla nějakým lepším způsobem vyřešena, aby o tom rozhodoval soudce, který je do toho případu vpleten a může s jasným svědomím říct, jestli ano, nebo ne. A stejný proces je potom při ukončování toho programu. Protože pak ten ministr může podepsat ukončení, a za týden může dojít k ohrožení toho svědka, a vlastně on to rozhodl, že ten program se ukončil. Takže tady určitě by to chtělo změnu.
Potom, abychom si trošku ujasnili, o čem ta ochrana svědka je. Ono je to omezení jeho svobody. Ten člověk je skutečně zavřen v určitém zařízení, někdy je mu i odposloucháván s jeho vědomím i telefon, protože se stává dost často, že pokud se jedná o nějakou zločineckou organizaci, tak ti, co zůstali mimo vazbu, se snaží tohoto svědka nějakým způsobem ovlivnit, nabízet mu peníze nebo vyhrožovat a podobně. Takže i tohoto se používá. A ten svědek by neměl opustit to zařízení, takže je velmi omezen, nemůže se stýkat s příbuznými a podobně. A dost často se stává, že ten svědek poruší tento program. A potom je zase na rozhodnutí toho, kdo to podepsal, jestli tedy se to ukončí úplně, anebo jestli se v tom bude pokračovat i za cenu toho, že svědek jaksi narušil tady ten systém a může způsobit sobě nebo někomu jinému určité nebezpečí. Takže to je další stránka téhle věci.
Potom se to týká - možná to nebylo tak příliš zdůrazněno, ale týká se to i nové identity. To je případ, kdy už skončí vyšetřování, případ jde k soudu, viník je odsouzen, nicméně svědkovi stále může hrozit nebezpečí, protože se opět jednalo o nějakou rozsáhlejší mafii a může dojít k nějaké mstě a podobně. Takže tady se to řeší tou jinou identitou - přestěhováním. Ale to není jednoduchá záležitost, to mi určitě stávající ministr vnitra potvrdí, že to stojí hodně peněz a hodně úsilí. A i tak je to nedokonalé. Je to systém, který mají ve Spojených státech, kde to mají daleko jednodušší, protože Spojené státy jsou veliké a toho svědka přestěhují z východního pobřeží na západní a není to velký problém. My s tím problém trošku máme, musíme využít nějaké policejní spolupráce v rámci Unie nebo možná ještě nějaké jiné spolupráce, abychom skutečně toho svědka dokázali, jak se říká, uklidit.
Jiná identita - ta musí být dokonalá, to nemůže být jenom nějaký falzifikát nějakých dokladů, ale skutečně to musí být i to důchodové pojištění, sociální pojištění a všechno, co je s tím spojeno. A to není jednoduchá záležitost, protože tam už se do toho zaplétají další instituce, další orgány a vždycky hrozí nebezpečí nějakého zneužití, nebo dokonce, že by ten člověk sice byl jako utajen, ale v podstatě by o tom vědělo dalších deset nebo padesát lidí.
Takže já se přimlouvám také za to, abychom to projednali ve výboru pro obranu a bezpečnost, a věřím, že sice se nám možná nepodaří ten zákon udělat nějak úplně dokonalý, ale alespoň trošku ho zdokonalíme, protože to, co tam dneska je, to je nastřádáno za mnoho let a mnoho zkušeností, které policie s tímto systémem a s tímto programem má. Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Bublanovi. Hlásí se prosím ještě někdo do obecné rozpravy? Nehlásí. Končím tedy obecnou rozpravu. Je zde prostor pro případná závěrečná slova - paní zpravodajka, pan ministr? Se závěrečným slovem nehodlají vystoupit.
Přivolám tedy, naše kolegy, protože je tady návrh, který předložila paní poslankyně Nedvědová, a to návrh na vrácení tohoto návrhu navrhovateli k dopracování. Za malou chvíli, jen co se dostaví naši kolegové, o tomto návrhu rozhodneme hlasováním.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 63. Táži se, kdo souhlasí s návrhem na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování. Kdo je pro? A kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 63 přítomno 136, pro 20, proti 89, návrh přijat nebyl.
Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat tento návrh k projednání ústavněprávnímu výboru, pan kolega Tejc a pan kolega Bublan navrhovali výbor pro obranu a bezpečnost. Ptám se, zda je ještě nějaký jiný návrh na přikázání. Není.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 64. Kdo souhlasí s tím, aby byl tento návrh přikázán výboru ústavněprávnímu? Kdo je pro? Kdo je proti?
V hlasování číslo 64 přítomno 137, pro 122, proti 2, toto přikázání jsme schválili.
Nyní rozhodneme o přikázání výboru pro obranu. Zahajuji hlasování pořadové číslo 65. Kdo souhlasí s přikázáním tomuto výboru? Kdo je proti?
V hlasování číslo 65, přítomno 137, pro 118, proti 3, také tento návrh byl přijat.
Proto mohu konstatovat, že návrh zákona byl přikázán k projednání výboru ústavněprávnímu a výboru pro bezpečnost. Tím končí projednávání bodu č. 52 sněmovního tisku 320. Děkuji panu ministrovi, děkuji též paní zpravodajce.
Oznamuji, že z dnešního jednání se omlouvá od 12 hodin pan poslanec Jan Husák.
Budeme se věnovat dalšímu bodu. Zahajuji projednávání bodu
64.
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky
k vyslovení souhlasu s ratifikací Úmluva o kazetové munici
/sněmovní tisk 203/ - druhé čtení
Prosím o slovo ministra obrany Alexandra Vondru.
Ministr obrany ČR Alexandr Vondra Ano. Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, k vládnímu návrhu, kterým se předkládá Parlamentu vyslovení souhlasu s ratifikaci ona Úmluva o kazetové munici, vám sděluji následující.
Mezinárodní společenství dlouhodobě usiluje o zákaz některých druhů zbraní, jejichž použití ve válečných konfliktech má velké negativní dopady na civilní obyvatelstvo. Mezi takové zbraně patří i kazetová munice, kterou se rozumějí kontejnery obsahující výbušnou submunici. Tyto kontejnery jsou shazovány z letadel nebo odpalovány ze země, aby rozptýlily řádově desítky a stovky kusů submunice, která vybuchuje při dopadu na zem. Kazetová munice je proto ze své podstaty zbraní s velkým prostorovým účinkem a její obětí se proto v případě nevhodného použití snadno stávají zejména civilisté. ***