(11.00 hodin)
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?
V hlasování číslo 87 z přihlášených 163 poslanců pro 136, proti 3. Tento návrh byl přijat. Mohu konstatovat, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.
Děkuji panu navrhovateli, děkuji panu zpravodaji za dobře odvedenou práci a ukončuji projednávání tohoto bodu.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Dámy a pánové, než přistoupíme k projednávání tisku 75, byla mi doručena omluvenka od pana poslance Peciny, a to ve dnech 8. 2. až 11. 2. z rodinných důvodů.
Nyní můžeme přistoupit k projednávání dalšího bodu, kterým je
75.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 61/1997 Sb., o lihu a o změně a doplnění
zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění
pozdějších předpisů, a zákona České národní rady č. 587/1992 Sb., o spotřebních
daních, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o lihu), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 115/ - třetí čtení
Prosím, aby místo u stolu zpravodajů zaujal ministr financí Miroslav Kalousek a zpravodaj rozpočtového výboru poslanec Petr Braný. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 115/2.
Otevírám rozpravu, do které v tuto chvíli nemám žádnou písemnou přihlášku. Vidím, že navrhovatel zaujal místo u stolku. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Paní předsedající, já se velmi omlouvám, že jsem se slušně... (Hluk v sále.)
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Dámy a pánové, já vás poprosím o klid, probíráme třetí čtení tohoto tisku, abychom se slyšeli. Prosím, pane ministře, hovořte mocným hlasem.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek: Ano. Děkuji, paní předsedající. Já se velmi omlouvám, že jsem se slušně nepřihlásil z místa a zaujat už tou problematikou jsem se přímo postavil k mikrofonu.
Chtěl bych poděkovat rozpočtovému výboru za projednání v Poslanecké sněmovně, za diskusi, z které vzešlo několik pozměňujících návrhů. Vzhledem k velmi živě diskutované problematice si dovoluji některé pozměňující návrhy, které zazněly, okomentovat s požádáním o pochopení, že je nemohu podpořit.
Týká se to návrhu A pana poslance Františka Dědiče, který v zásadě zavádí regulace předzásobení cigaretami v případě navyšování spotřební daně, který novela vypouští. To dotčené ustanovení o regulaci bylo použito v minulosti při navyšování, tak jak jsme se k němu zavázali v asociační dohodě, v praxi už třikrát a vždy - opakuji vždy - to bylo bez jakéhokoli významného efektu. Právě na základě zkušeností z praxe jsem se rozhodl zrušit tuto stávající úpravu. Byla kdysi zavedena do zákona poslaneckým pozměňovacím návrhem a dlužno říci, že již tenkrát s tím Ministerstvo financí nesouhlasilo. Proces kontrol totiž byl a je složitý a případné dodanění na základě porušení ustanovení onoho diskutovaného § 118a je v praxi téměř nemožné, nebo úplně nemožné.
Úprava regulace navíc nebyla z důvodu jejího zavedení do zákona poslaneckým pozměňovacím návrhem notifikována Evropskou komisí, to znamená, není notifikována a její zavedení by do značné míry znamenalo porušení primárního práva včetně možných - teoreticky možných - sankcí.
Teoreticky, pokud by ta regulace měla být přínosem pro státní rozpočet, musely by být její parametry nastaveny tak, aby v co nejkratší době po zavedení nové sazby spotřební daně byly cigarety zdaněné touto novou sazbou nejenom uváděny do nového daňového oběhu, ale také prodávány v dalších stupních prodeje. A hlavně konečnému spotřebiteli. To však ponecháním stávající úpravy není zaručeno. V těch minulých krocích, vždy když o tom bylo diskutováno, to tak bylo navrhováno, aby to bylo s tím. Ale vždy poslanecký návrh na základě tlaku příslušné tabákové lobby tuto záležitost vyhodil a nechal to v té úpravě, která je víceméně bezzubá.
Jsme přesvědčeni, že zrušení institutu regulace se dá v praxi systémově, bez regulačních zásahů nahradit zcela transparentně, a to tou cestou, kterou jdeme, a to cestou navyšování sazby spotřební daně v postupných menších krocích. Jdeme-li totiž v postupných menších krocích, není to jenom menší cenový náraz, ale při takovém způsobu navyšování se daňovým subjektům nevyplatí vytvářet větší zásoby cigaret se starou sazbou spotřební daně a ten problém víceméně mizí systémovým krokem, bez zbytečné regulace, což - domnívám se - je obecný přístup obou dvou našich politických subjektů.
U pana poslance Bauera se rovněž omlouvám, že nepodpořím jeho pozměňující návrh, neboť schválením by byl zaveden rozpor mezi § 103 odst. 8 a § 135a odst. 1, který upravuje správní delikt v návaznosti na § 103 odst. 8. To znamená, to znění zákona by se stalo zmatečným a porušení ustanovení 135a odst. 1 písm. a) by se stalo nevymahatelným, protože by bylo v rozporu s oním § 103.
U pana poslance Igora Svojáka je ta argumentace zhruba stejná jako u pana poslance Dědiče. Rovněž jde o zavedení regulace. Navíc legislativní odbor Ministerstva financí zpracoval poměrně dlouhý seznam legislativních nedostatků, které, bude-li si pan poslanec přát, jsou mu k dispozici. Sněmovnu tím nechci zdržovat.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. O slovo se hlásil pan zpravodaj. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Petr Braný: Vážená paní místopředsedkyně, děkuji za slovo. Vážené kolegyně a kolegové, vládo, já bych si přece jen dovolil pár poznámek v obecné rozpravě ještě říci k těmto pozměňovacím návrhům a vůbec k tisku, který dnes projednáváme.
Abych začal pozitivně, nepamatuji si, že bych tak činil, ale dnes musím říci, že Ministerstvo financí předložilo návrh, který - aspoň doteď mé poznání to potvrdilo - není třeba legislativně upravovat a ani tam není věcná chyba. ***