k2006psp5s
PČR, PS Parlament České republiky
Poslanecká sněmovna
5. volební období, od 2006
 

PČR, PS 2006-... | 68. schůze | Úterý 9. února 2010

Minulý  Dolů  Další

(15.50 hodin)
(pokračuje Benda)

Stejně je tam samozřejmě opět skvělé dodání Ministerstva vnitra: písmeno m) zpravodajské službě pro potřeby plnění konkrétního úkolu podle jiného právního předpisu. Opravdu mě dojímá, jaké to ty úkoly mají být. Pokud zpravodajská služba tyto údaje z daňových řízení potřebuje například pro prověrku, pak je to samozřejmě v tom zvláštním předpise uvedeno. Ale tady je to zase absolutně gumové ustanovení, které říká: každá zpravodajská služba v této zemi pro účely toho, co ona pokládá za své úkoly - a jsem opravdu zvědav, kdo jí toto zásadním způsobem kontroluje - se může jít podívat do daňové složky každého daňového poplatníka a může se tam prohrabovat, koukat, zjišťovat, co by k tomu potřeboval.

Jestli si takhle fakt představujeme rozumný stát, že řešení jakýchkoli korupčních nebo dalších problémů v této zemi vyřešíme tím, že pustíme policejní a zpravodajské služby do daňového přiznání každého občana, že připustíme, že bude odposloucháván div že ne každý občan, ale rozhodně každý představitel veřejné moci - protože jestli jsou tam fakt takové paragrafy s trestní sazbou do jednoho roku jako pletichy při veřejné soutěži, tak tedy opravdu pojďme říci - a ať se pan ministr vnitra za to nestydí! Ať jde říci: pro účely policie je třeba odposlouchávat každého voleného představitele v této zemi! Já myslím, že o úřednících to neřekne, protože úředníci mu ty návrhy píšou, i když by bylo mnohem správnější, aby ti, kdo by byli odposloucháváni, byli ti úředníci. A mnohem bezpečnější. Ale tak ty věci pojmenovávejme alespoň férovými jmény a ukazujme, co skutečně chceme. Že chceme odposlouchávat každého, že chceme u každého mít přístup do daňových řízení, že chceme mít možnost provokovat trestné činy. A neschovávejme to za vznešené řeči o protikorupčním balíčku, jak se tenhle návrh zákona nikdy ani ve snu jmenovat neměl!

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu poslanci Bendovi. Faktická poznámka pan kolega Carbol.

 

Poslanec Jiří Carbol: Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, já nechci zdržovat. Já si připadám v takové zvláštní situaci, tím vystoupením jsem nic nesledoval, a přesto mne kolega napomenul už tady na plénu, další mi telefonovali.

Prosím vás, v České republice zřejmě korupce jenom kvete. Důkazem toho je, že nestranická vláda pana premiéra Fischera, úřednická vláda, předkládá návrh zákona o protikorupčních opatřeních. To, o čem jsem hovořil, tak mi řekl jeden kolega, že takhle lízli Líznera, kdo z vás si na tu kauzu pamatuje. To znamená že stávající úprava je nedostatečná, a proto vítám aktivitu vlády, vítám aktivitu pana ministra vnitra pana Peciny a všem bych chtěl říci, že ve druhém čtení bude možnost, abyste uplatnili konkrétní návrhy, jak si vy představujete potírání korupce v České republice. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová To byla faktická poznámka a nyní s řádnou přihláškou pan kolega Jeroným Tejc. Po něm je přihlášen pan poslanec Michal Doktor.

 

Poslanec Jeroným Tejc: Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně a kolegové. Já nebudu začínat větou, kterou použilo několik mých předřečníků, a to že nebudu zdržovat, a pak tady u tohoto pultíku strávili více než 40 minut. Nicméně budu se snažit být věcný a postupně probrat jednotlivé věci, o kterých tady na dopoledním jednání hovořil především bývalý ministr vnitra Ivan Langer.

Já myslím, že i kdyby Ivan Langer hovořil o hodinu, dvě nebo tři dny déle, tak by nikoho z nás nepřesvědčil. Myslím, že po tom výkonu, který podal ve funkci ministra vnitra, mu nikdo neuvěří, že on chce bojovat s korupcí, protože za tu dobu mohl udělat konkrétní kroky a tak neučinil. A já bych to chtěl na konkrétních případech postupně prokázat.

Pominu programové prohlášení vlády a vrátím se k tomu, o čem Ivan Langer hovořil, a to konkrétní materiál, tedy strategie vlády v boji proti korupci. Použil bych i přímo vládní materiál, materiál vlády Mirka Topolánka, a to je Zpráva o plnění úkolů strategie vlády v boji proti korupci za období let 2006 až 2007 a konkrétně stranu 3 této zprávy. Cituji: S odkazem na hodnocení korupčního prostředí v České republice lze konstatovat, že přes doposud přijatá opatření k zamezení korupčního jednání se situace nijak výrazně nezlepšila. Mezi hlavní příčiny korupce v České republice lze zařadit neodpovídající sílu práva a úroveň jeho vymahatelnosti, nízkou operativnost institucí činných na úseku potírání korupce, nedostatečnou otevřenost procesů, jejich kontrolovatelnost a mzdové podmínky zaměstnanců. Neefektivnost a netransparentnost veřejné správy, časté střety zájmů, nízká vynutitelnost zákonů a neexistence účinných protikorupčních opatření. Tato zpráva je doplněna také stanoviskem Bezpečnostní informační služby.

Hlavním závěrem vyplývajícím ze získaných poznatků je, že právní prostředí v České republice doposud umožňuje účelové vyhlášení konkursů, nařízení exekucí na majetek a zneužití podvodných znaleckých posudků a dalších forem ovlivňování soudních řízení. Tato situace dovoluje některým skupinkám spřízněných expertů dobře obeznámených s možnostmi, které poskytuje zákon, neoprávněně se obohacovat na úkor svých klientů. V souvislosti s tím Bezpečnostní informační služba již loni upozorňovala, že trvalým problémem při zabezpečování informací o případech korupčního jednání v prostředí orgánů justice, policie a veřejné správy jsou vysoká latence korupčního jednání, používání nepřímých forem korupce, klientelismus a tak dále.

To znamená, že ta 3 P, prevence, průhlednost a postih, i za vlád ODS, tak jak byla aplikována a tak jak to sama vláda Mirka Topolánka uznává ve své zprávě, je možné z toho vyvodit tento závěr. Místo prevence panovala neodpovídající síla práva a úroveň jeho vymahatelnosti a neexistence účinných protikorupčních opatření. Strana 3 citované zprávy. Místo průhlednosti pak panovala nedostatečnost otevřenosti procesů, jejich kontrolovatelnost, netransparentnost veřejné správy, časté střety zájmů. Také strana 3 uvedené zprávy. Místo postihu panovala nízká operativnost institucí činných na úseku potírání korupce, nízká vynutitelnost zákonů. Také strana 3 uvedené zprávy.

Myslím, že v boji proti korupci nepostačí ani manažerské poučky, zadání, taktika, strategie, kontrola úkolů, o kterých tady hovořil Ivan Langer, a nestačí ani opakování oné mantry 3 P, prevence, průhlednost, postih. Ono to nepomáhá, protože výsledek za poslední rok je jasný. Ve vnímání korupce jsme se propadli o dalších sedm míst a jistě to je věc, za kterou nese odpovědnost předchozí vláda a s ní i Ivan Langer.

Několik věcí, které strategie vlády avizovala, mělo být provedeno. A já bych dokonce souhlasil s tím, že strategie boje proti korupci nebyla špatně zpracovaná. Bohužel, k jejímu naplnění nikdy nedošlo.

Jedním z těch návrhů měl být návrh na změnu jednacího řádu Poslanecké sněmovny a Senátu s cílem upravit proces uplatňování pozměňovacích návrhů. Úkol byl zrušen usnesením vlády č. 853 25. července 2007. Další úkol, který si vláda dala, bylo vytvořit podmínky pro personální a technické posílení specializovaných útvarů Policie České republiky odpovědných za boj proti korupci. Tady bych snad zmínil to, že od 1. 1. 2007 přestal existovat útvar finanční kriminality, tedy finanční policie, a objem zabaveného majetku pocházejícího z trestné činnosti klesl na desetinu původního objemu, a můžeme se dnes samozřejmě přít o to, jak se ta čísla daří zlepšovat. Je logické, že poté, kdy je nějaký útvar rozprášen, ať už jsou ti lidé v novém organizačním uskupení schopnější, nebo méně schopní, vždy jim bude trvat naučit se to, co už ti jiní, kteří museli většinou odejít do civilu, už uměli.***


Minulý  Nahoru  Další