k2006psp5s
PČR, PS Parlament České republiky
Poslanecká sněmovna
5. volební období, od 2006
 

PČR, PS 2006-... | 67. schůze | Čtvrtek 4. února 2010

Minulý  Dolů  Další

(12.00 hodin)

 

Ministr financí vlády ČR Eduard Janota Děkuji. Vážená paní předsedající, dámy a pánové, centralizované celní řízení vychází z ustanovení modernizovaného celního kodexu a je nástrojem, který umožní dovozci propustit zboží do volného oběhu u celního úřadu v místě, kde je dovozce usazen, přičemž zboží je předloženo ke kontrole u jiného celního úřadu v jiném členském státě Evropské unie. Jedná se o další formu zjednodušení celních procedur, které přinese dovozcům zboží především úspory nákladů spojených s propuštěním zboží.

Podle platných předpisů náleží 25 % z vybraného cla členskému státu, který toto clo vyměřil, jako náhrada nákladů spojených s celními procedurami. Zbylých 75 % je vlastním zdrojem rozpočtu Evropské unie. V případě použití centralizovaného celního řízení vznikají náklady nejen členskému státu, ve kterém je zboží propuštěno, ale i členskému státu, ve kterém je prováděna kontrola zboží. Účelem úmluvy je definovat, jak budou náklady vzniklé kontrolujícímu členskému státu kompenzovány. V této věci stanoví, že z vybraného cla, které náleží národnímu rozpočtu členského státu, ve kterém je zboží propuštěno, bude 50 % převedeno ve prospěch členského státu, ve kterém proběhla kontrola zboží. Úmluva zahrnuje také revizní mechanismus pro případ, že by případné ztráty v národním rozpočtu byly citelné. Rovněž je možné úmluvu standardním způsobem vypovědět.

Úmluva byla podepsána ministry České republiky a ministry financí ostatních členských států na zasedání Rady ECOFIN 10. března loňského roku.

Ani z hlediska příjmů státního rozpočtu, ani z hlediska implementačních nákladů se nepředpokládají významnější finanční dopady spojené s touto úmluvou.

Dámy a pánové, dovolte, abych na příkladu uvedl smysl této dohody. Velmi stručně. Český dovozce podá v místě svého sídla v Praze prostřednictvím celního prohlášení žádost o propuštění zboží do volného oběhu. Zboží je touto dobou např. vykládáno v přístavu Hamburku. Prostřednictvím elektronické komunikace požádá pražský celní úřad své německé kolegy o provedení kontroly, to je ztotožnění dat uvedených v celním prohlášení se skutečným stavem dováženého zboží. Výsledek kontroly je oznámen pražskému celnímu úřadu, který zboží propustí do volného oběhu v EU. Dovozce může směřovat zboží z hamburského přístavu přímo k zákazníkovi či do skladovacích prostor. Institut centralizovaného celního řízení tedy umožňuje lépe směrovat zboží, šetří náklady a čas na jeho přepravu a skladování. Tato možnost je velmi příznivě přijata deklarantskou veřejností v České republice i v ostatních státech Evropské unie.

Dámy a pánové, dovolím si vás požádat o propuštění této úmluvy do druhého čtení. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám, pane ministře. Prosím o slovo zpravodajku pro prvé čtení paní poslankyni Kateřinu Konečnou.

 

Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji, paní předsedající. Vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych jako zpravodaj se neopakovala po panu ministrovi, a prosím vás nejen o zkrácení lhůty o 30 dní, aby kolega Dub nemusel běhat, ale samozřejmě o přikázání zahraničnímu výboru.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji paní zpravodajce. Otevírám obecnou rozpravu. Prosím paní poslankyni Konečnou, aby formálně zopakovala v rozpravě návrh na zkrácení lhůty.

 

Poslankyně Kateřina Konečná: Navrhuji zkrátit lhůtu k projednávání o 30 dní. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová Hlásí se někdo další do obecné rozpravy? Nehlásí se nikdo. Končím obecnou rozpravu. Budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.

 

Organizační výbor navrhuje přikázat tento návrh k projednání zahraničnímu výboru. Má někdo jiný návrh? Nemá.

Zahajuji hlasování pořadové číslo 367. Kdo souhlasí s přikázáním výboru zahraničnímu? Kdo je pro? Kdo je proti?

V hlasování číslo 367 přítomno 136, pro 103, proti nikdo. Tento návrh byl přijat.

 

Nyní návrh na zkrácení lhůty k projednání ve výboru o 30 dnů.

Zahajuji hlasování s číslem 368. Ptám se, kdo je pro zkrácení této lhůty? Kdo je proti?

V hlasování číslo 368 přítomno 136, pro 98, proti 2. Tento návrh byl přijat.

 

Konstatuji tedy, že návrh smlouvy byl přikázán k projednání výboru zahraničnímu a lhůta k jeho projednání byla zkrácena o 30 dní. Končí tím projednávání bodu 76 sněmovního tisku 957 prvé čtení a končí s poděkováním jak panu ministrovi, tak paní zpravodajce.

 

Dalším bodem, kterému se budeme věnovat, je bod číslo 77. Je to

77.
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky
k vyslovení souhlasu s ratifikací Smlouva mezi Českou republikou
a Slovenskou republikou o údržbě a opravách silničních mostních objektů
a úseků silnic na česko-slovenských státních hranicích
/sněmovní tisk 958/ - prvé čtení

Úvodní slovo bude mít ministr dopravy Gustáv Slamečka. Prosím vás o ně, pane ministře.

 

Ministr dopravy vlády ČR Gustáv Slamečka Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, v současné době neexistují na údržbu a opravy hraničních mostů a společných úseků silnic na česko-slovenských hranicích písemné smlouvy a dohody se slovenskou stranou. Jedná se celkem o 12 mostních objektů a čtyři společné úseky silnic. Největším mostním objektem je most na dálnici D2 přes řeku Moravu, který má délku téměř 880 metrů. Česká strana nyní zabezpečuje opravu a údržbu devíti mostů včetně dálničního mostu přes řeku Moravu na dálnici D2. Dále tří úseků silnic a také úseku dálnice D2 na česko-slovenských hranicích.

Na základě místního šetření a po projednání s dotčenými subjekty v České republice, což jsou Státní fond dopravní infrastruktury, Ředitelství silnic a dálnic, Krajský úřad Jihomoravského kraje, Krajský úřad Zlínského kraje, Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje, Ředitelství silnic Zlínského kraje, Obecní úřady Starý Hrozenkov a Žítková, a taky se slovenskou stranou bylo dohodnuto nové rozdělení údržby a oprav hraničních mostů a úseků silnic. Podle nového rozdělení údržby bude česká strana zabezpečovat údržbu menší plochy hraničních mostů a úseků silnic oproti současnému stavu.

Konečný text smlouvy byl odsouhlasen se slovenskou stranou na jednání v Dolní Lomné a byl podepsán ministry dopravy České republiky a dopravy, pošt a telekomunikací Slovenské republiky 17. června minulého roku. Sjednání této smlouvy je podmínkou, která umožní provádět údržbu a opravy hraničních mostů a společných úseků silnic organizací jednoho smluvního státu na území druhého smluvního státu. Samozřejmě tato úmluva má podstatný ekonomický smysl spočívající v tom, že nemůže se v podstatě údržba dělat jenom na půlce mostu. To je z hlediska techniky údržby nerealizovatelné. Obdobnou smlouvu má Česká republika uzavřenou s Polskem, a to už od roku 1998.

Sjednání této smlouvy nevznikají dopady na státní rozpočet.

Dovolte mi, abych vás závěrem požádal o souhlas k ratifikaci Smlouvy mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o údržbě a opravách silničních mostních objektů na úseku silnic na česko-slovenských státních hranicích.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám, pane ministře. Zpravodajem pro prvé čtení je pan poslanec Robin Böhnisch. Prosím, aby se ujal slova.

 

Poslanec Robin Böhnisch: Dobrý den. Vážená paní předsedající, dámy a pánové, nebudu zbytečně opakovat slova pana ministra. Snad jen dodám, že cílem smlouvy je zabezpečit údržbu a opravy mostů a úseků komunikací na hranici České republiky a Slovenské republiky. Ze sjednané smlouvy nevznikají dopady na rozpočet České republiky, naopak nové rozdělení údržby hraničních mostů a úseků silnic přinese snížení finančních prostředků oproti současnosti.

Tedy i já doporučuji propustit návrh dál do projednávání v zahraničním výboru a hlásím se do obecné rozpravy, kde navrhnu zkrácení lhůty pro projednání smlouvy o 30 dnů. ***


Minulý  Nahoru  Další