|
|
PČR, PS 2006-... | 67. schůze | Čtvrtek 28. ledna 2010
(15.40 hodin)
Předseda vlády ČR Jan Fischer To je kauza, kterou zahrála česká média, pokud vím, tak Mladá fronta dnes 14. ledna, čili poměrně nedávno. Já tady mám poměrně rozsáhlý elaborát Ministerstva dopravy k té věci a tím procházet nechci. Opakoval bych to, jak se vyjádřilo Ministerstvo dopravy k té předmětné kauze, tak jak byla popsána v médiích. Ministerstvo dopravy tady hraje roli zakladatele státního podniku Řízení letového provozu. Ministerstvo dopravy právě s ohledem na pochybnosti, které už tady byly dříve, provedlo podrobný audit a kontrolu hospodaření včetně této zakázky u státního podniku v průběhu roku 2009. Závěry kontroly či auditu jsou obsaženy v příslušném protokolu, používá je pak i vyjádření vůči tomu článku. Pokud jde o výsledek provedené kontroly, lze ho shrnout tak, že nebyla zjištěna žádná významná pochybení při nakládání s majetkem státního podniku a ten samotný projekt rekonstrukce technického bloku ani po provedené kontrole nebo kontrolujících žádné pochybnosti nevzbudil a kontrola proběhla velmi, jak jsem informován, velmi důkladně, dokonce nadstandardně důkladně, když bylo vyžádáno nezávislé ocenění autorizovanými odborníky v oblasti pozemního stavitelství, a žádné nápadné předražení zjištěno prostě nebylo. Stejně tak nebyla zjištěna žádná vážná pochybení ve výběrovém řízení. Ministerstvo dopravy na článek v Mladé frontě Dnes reagovalo a myslím, že přiměřeně a korektně, a jsem rád, že tam i ta kontrola proběhla, ten audit. Čili to nebylo ponecháno jenom tomu, aby to plulo nějakým svým životem. To je k této interpelaci.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Nevím, jestli pochyby pana poslance byly zahnány. Prosím, máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, pane premiére. Já vím, že Ministerstvo dopravy je zřizovatelem Řízení letového provozu. Původně jsem chtěl interpelovat pana ministra, ale na druhou stranu vím, jaké odpovědi bych zřejmě dostal, a já bych opravdu vás požádal, pane premiére, přestože audit tam byl proveden, ale právě s ohledem na to, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže tu pokutu tam dal, abyste mi odpověděl na tři sdělené otázky písemně. Děkuji moc za odpověď.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Prosím, pane premiére.
Předseda vlády ČR Jan Fischer Určitě tak učiním.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dobrá. Můžeme s tímhle ukončit celou interpelaci a slovo dostane opět Ludvík Hovorka, který se tentokrát obrací ve věci stavu Československých (?) aerolinií. Prosím.
Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo vlády, v roce 2003 rozhodla vláda České republiky o odvolání úspěšného ředitele Československých (?) aerolinií Miroslava Kůly a na jeho místo tehdy dosadila exministra Jaroslava Tvrdíka. ČSA tehdy byly v zisku a na účtech bylo 1,7 miliardy korun. Je známo, že Jaroslav Tvrdík nakoupil zbytečně hodně letadel a zbytečně velkých a vynaložil zbytečně stovky milionů korun za poradenské služby a velmi navýšil platy zaměstnancům. ČSA nebyly schopny letadla naplnit a dostaly se do obrovského propadu. Jaroslav Tvrdík byl potom nahrazen Radomírem Lašákem. Z veřejně dostupných čísel je možno vyčíst, že od roku 2005 z provozu firma vytvořila ztrátu 6,5 miliardy korun a nikdy neměla kladné cash flow. Peníze, které tekly z firmy, byly záplatovány rozprodejem majetku a neustále se snižovala hodnota firmy. Vážený pane předsedo vlády, zasadíte se o to, aby výše uvedení manažeři a také členové dozorčích rad, kteří za hospodaření firmy odpovídali ze zákona celým svým majetkem v tomto období od roku 2003, nesli osobní odpovědnost za stav, do kterého evidentně svým řízením dostali společnost Československé (?) aerolinie? Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Poprosím pana premiéra, aby na to reagoval.
Předseda vlády ČR Jan Fischer Pane předsedající, dámy a pánové, v hospodaření českých aerolinek se potkaly dva faktory teď v tom výsledku. Jednak řekněme způsob výkonu managementu a fungování dozorčí rady k tomu a plus krize. Separace jednotlivých vlivů není tak úplně jednoduchá, ale podepsaly se tam oba. Já se teď nechci spořit, v jaké proporci. Samozřejmě, že někde na začátku toho ztrátového hospodaření byl určitě důvod ten, že tam šlo o nepřiměřeně silnou expanzi společnosti významně přesahující možnosti trhu. Samozřejmě, byly tam velmi štědré dlouhodobé kolektivní smlouvy. Lašákův management nekorigoval nastavený vývoj, i když on už musel čelit samozřejmě krizovým poruchám a hospodařilo se se ztrátami, které, to všichni víme, byly vyrovnávány prodejem majetku podniku. My jsme si potom prožívali veškeré komplikace okolo případné privatizace. Rozhodli jsme tak, jak jsme rozhodli s ohledem i na nabídku. Fakt je, že problém toho podniku byl výrazně vyšší, než jsme se původně i domnívali, a z čísel, která byla k dispozici, tak byl horší, a byl horší, než jsme byli ujišťováni Lašákovým managementem. To je prostě fakt. Nicméně krizové poruchy na celém leteckém trhu, globálním trhu v tomto odvětví, se nemohly neprojevit i v hospodaření českých aerolinek a samozřejmě zasáhly je zejména prudkým propadem výnosů. K té osobní odpovědnosti. My jsme za prvé udělali všechno pro to, abychom právě při příležitosti debat o privatizaci uměli výměnou dozorčích rad, nevím, jestli za pět minu dvanáct, nebo pět minut po dvanácté, řekněme rovnou ve dvanáct nějak statisticky průměrně, zasáhli natolik, že jsme vůbec vytvořili předpoklady, a teď by ten podnik mohl být elementárně konsolidován, takže s nějakým výhledem, doufejme, že konsolidován opravdu bude, tedy že bychom už byli schopni v roce, nebo management s laskavou péči dozorčí rady byl v roce 2010 schopen zastavit ztrátový provozní výsledek a v roce 2011 bychom rádi, aby podnik dosáhl už celkově ziskového hospodářského výsledku. Předpoklady pro to podle mého soudu vytvořeny jsou. K té osobní zodpovědnosti. To je docela obtížné chtít po této vládě. My už jsme si s ČSA užili poměrně dost, ale já si myslím, že předchozí vedení, ať už to nebo ono, bylo ustaveno z vůle tehdy vládnoucích politických stran, a vyvozování odpovědnosti nepolitickou vládou není prostě naším záměrem. My tedy skutečně ponecháváme na politické reprezentaci, jak a zda se vypořádá s důsledky svých rozhodnutí, které tato vláda v personální oblasti opravdu nepřijala. Co ale Ministerstvo financí činí, dělá všechno pro to, a víte, že se to nestalo, abychom se dokonce nedostali tak daleko, že bychom ty tzv. zlaté padáky bývalému managementu vyplatili. V takovém zoufalství ještě nejsme, jakkoliv to právně může být ne úplně jednoduchá záležitost. Ale zatím postoj pana ministra Janoty, a v tom ho tedy velmi podporuji, je velmi pevný. Tolik k této interpelaci, pane předsedající.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, děkuji. Pan poslanec Hovorka ale ještě bude reagovat nebo doplní svoji interpelaci. *** |