k2006psp5s
PČR, PS Parlament České republiky
Poslanecká sněmovna
5. volební období, od 2006
 

PČR, PS 2006-... | 52. schůze | Středa 18. března 2009

Minulý  Dolů  Další

(Jednání pokračovalo ve 14.35 hodin.)

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, přeji vám dobré odpoledne. Budeme pokračovat pevně zařazenými body, tedy body 63, 14, 29 a 55. Zahajuji projednávání bodu 63 našeho schváleného pořadu, kterým je

 

63.
Návrh poslanců Ludvíka Hovorky, Jiřího Carbola, Olgy Zubové a Věry Jakubkové
na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových,
podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 684/ - prvé čtení

 

Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 684/1. Prosím, aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů pan poslanec Ludvík Hovorka. Vážený pane poslanče, ujměte se slova. A vás všechny, dámy a pánové, prosím, abyste buď věnovali pozornost předkladu tohoto návrhu zákona, anebo svým odchodem snížili hladinu hluku v jednacím sále. Děkuji vám za pochopení.

Vážený pane poslanče Hovorko, máte slovo.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Vážená paní místopředsedkyně, děkuji za slovo. Vážená vládo, vážené dámy, vážení pánové, dovoluji si před vás předstoupit jménem předkladatelů s předkládací zprávou k tisku 684.

Na základě zákona č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, vzniklo na začátku 90. let celkem 27 zdravotních pojišťoven. Postupně přirozeným způsobem, slučováním a zanikáním malých a ekonomicky slabých pojišťoven, zůstalo na konci 90. let již jen 9 zdravotních pojišťoven, a to Všeobecná zdravotní pojišťovna a 8 pojišťoven zaměstnaneckých a oborových. Tento počet byl pak deset let stabilizovaný. V době, kdy Ministerstvo zdravotnictví zveřejnilo věcné záměry zákonů, které měly transformovat zdravotní pojišťovny na akciové společnosti, objevily se záměry na vytvoření nových zdravotních pojišťoven. Jeden z těchto záměrů se stal skutečností a dne 1. 4. 2008 zahájila činnost nová zdravotní pojišťovna jako příklad nového komerčního přístupu k veřejnému zdravotnímu pojištění.

Poté co vládní návrh novely zákona o zdravotních pojišťovnách, připravený již v paragrafovaném znění, byl odložen, se objevily snahy o využití stávající legislativní mezery v zákonu 280 z roku 1992 k pokusům významných podnikatelských subjektů o získání a faktickou kontrolu nad některými zaměstnaneckými zdravotními pojišťovnami. V případě realizace těchto záměrů by ale došlo k významným změnám v dosavadní rovnováze mezi postavením jednotlivých zdravotních pojišťoven, poskytovatelů zdravotních služeb a ve veřejnoprávním charakteru zdravotních pojišťoven. Tyto změny by následně měly negativní dopad i na postavení pojištěnců a především pak pacientů.

V současné době je naprosto jiná situace, než která byla v 90. letech, kdy se především hledaly cesty, jak usnadnit bezproblémový přechod pojištěnců krachujících zdravotních pojišťoven do pojišťoven větších a ekonomicky silnějších. Dosavadní právní úprava, která v té době vznikla, proto vůbec neřeší, za jakých podmínek může ke sloučení nebo splynutí zdravotních pojišťoven docházet. Neupravuje rovněž, která ze zdravotních pojišťoven v takovém případě zaniká a která z pojišťoven aktiva i pasiva slučovaných nebo splývajících zdravotních pojišťoven převezme a potom v činnosti pokračuje dál. Stejně tak neobsahuje ani zákaz činnosti statutárních zástupců, členů správní rady a dozorčí rady po zániku zdravotní pojišťovny, za jejíž neúspěšnou činnost nesli odpovědnost.

Z výše uvedených důvodů proto navrhujeme stanovit jednoznačně podmínky, za kterých může dojít k zániku zdravotní pojišťovny jejím sloučením s jinou zaměstnaneckou zdravotní pojišťovnou, a současně upřesnit, jaké podmínky musí splňovat pojišťovna vzniklá sloučením. Na rozdíl od vládních formulací dosavadního znění zákona jsou nově tyto podmínky formulovány jednoznačně tak, aby nemohlo docházet k fúzím v případech, kdy by k zániku zdravotní pojišťovny a s tím spojené destabilizaci sektoru docházelo z jiných než reálně vážných dlouhodobých ekonomických problémů dané zdravotní pojišťovny.

Navrhujeme proto, aby sloučení bylo možné pouze ze dvou důvodů: jestliže zaměstnanecká pojišťovna nedosáhla do jednoho roku od založení předepsaného počtu nejméně 50 tisíc pojištěnců, jak stanoví zákon, anebo jestliže byla na zaměstnaneckou pojišťovnu uvalena nucená správa.

Z důvodu významnosti stability systému veřejného zdravotního pojištění, který obhospodařuje 210 miliard korun, navrhujeme, aby se rozhodování o schvalování sloučení zdravotní pojišťovny s více než 200 tisíci pojištěnců přeneslo z úrovně resortního ministerstva na úroveň vlády České republiky. Přitom akceptujeme formální námitku Legislativní rady vlády o tom, že správním orgánem musí zůstat ministerstvo. Tento bod proto hodláme upravit ve druhém čtení v tom smyslu, že správní akt schválení sloučení bude i nadále vykonávat ministr zdravotnictví, nově však pouze po předchozím souhlasu vlády.

***


Minulý  Nahoru  Další