k2006psp5s
PČR, PS Parlament České republiky
Poslanecká sněmovna
5. volební období, od 2006
 

PČR, PS 2006-... | 48. schůze | Pátek 6. února 2009

Minulý  Dolů  Další

 

(9.10 hodin)

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová : I já vám děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru. Usnesení výboru vám bylo rozdáno jako sněmovní tisk 591/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru pan poslanec Jaroslav Plachý. Máte slovo, pane zpravodaji.

 

Poslanec Jaroslav Plachý: Vážená paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, hospodářský výbor projednal zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže, na své schůzi konané dne 14. ledna 2009 a přijal usnesení, ve kterém doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit tisk 591 ve znění jediného přijatého pozměňovacího návrhu. Ten máte před sebou, takže bych ho tady raději asi nečetl. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová I já vám děkuji, pane poslanče. Než otevřu obecnou rozpravu, oznámím vám, že pan ministr Pospíšil dnes disponuje náhradní kartou s číslem 10.

Nyní tedy otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou přihlášku. Nikdo se nehlásí ani v tuto chvíli, takže obecnou rozpravu končím.

Zahajuji rozpravu podrobnou. Do podrobné rozpravy se hlásí pan poslanec Libor Ježek. Vážený pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Libor Ježek: Děkuji. Vážená paní předsedající, dámy a pánové, dovolte mi přednést pozměňovací návrh:

1. V § 1 odst. 1 se v písm. b) zrušuje slovo "nebo", v písm. c) se tečka na konci nahrazuje čárkou a doplňuje se slovo "nebo" a doplňuje se písmeno d), které zní: "d) orgány státní správy při výkonu státní správy, orgány územní samosprávy při výkonu samosprávy a při přeneseném výkonu státní správy a orgány zájmové samosprávy při přeneseném výkonu státní správy."

2. V § 20 odst. 1 se za písm. a) vkládá nové písmeno b), které zní: "b) vydává rozhodnutí o tom, že orgán státní správy při výkonu státní správy, orgán územní samosprávy při výkonu samosprávy a při přeneseném výkonu státní správy a orgán zájmové samosprávy při přeneseném výkonu státní správy porušil tento zákon".

Dosavadní písmeno b) se označuje jako písmeno c).

3. Za § 20a se vkládá nový § 20b, který zní: "20b Jiné formy nedovoleného omezování hospodářské soutěže

Odst. 1: Orgány státní správy při výkonu státní správy, orgány územní samosprávy při výkonu samosprávy a při přeneseném výkonu státní správy a orgány zájmové samosprávy při přeneseném výkonu státní správy nesmí zjevnou podporou zvýhodňující určitého soutěžitele nebo jiným způsobem omezovat hospodářskou soutěž.

Odst. 2: V případě porušení zákazu dle odst. 1 lze uložit orgánu státní správy, orgánu územní samosprávy nebo orgánu zájmové samosprávy pokutu do 2 mil. Kč."

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová I já vám děkuji, pane poslanče. Ještě někdo má v úmyslu vystoupit v rozpravě podrobné? Ne, končím tedy rozpravu podrobnou. Pane ministře, pane zpravodaji, závěrečná slova? Nebudou, končím druhé čtení tohoto návrhu.

 

Přikročíme k projednávání dalšího bodu, kterým je

 

6.
Vládní návrh zákona o nakládání s těžebním odpadem a o změně některých zákonů
/sněmovní tisk 548/ - druhé čtení

 

Z pověření vlády návrh uvede ministr průmyslu a obchodu pan Martin Říman. Vážený pane ministře, máte slovo.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Říman Děkuji, paní předsedající. Dovolte, abych opět stručně uvedl druhé čtení zákona o nakládání s těžebním odpadem. Tímto zákonem, jehož spolupředkladatelem je rovněž Český báňský úřad, dojde ke zkvalitnění hospodaření s těžebními odpady, k nižšímu zatížení životního prostředí a nižším finančním nákladům státního i soukromého sektoru.

Hospodářský výbor přijal několik pozměňovacích návrhů, které jste obdrželi, které jsou akceptovatelné a které zlepšují nebo zkvalitňují návrh zákona. Jejich hlavním cílem je zejména snížení administrativní náročnosti podnikatelů, což je pozitivní.

Poslední poznámka. Parlamentní institut měl určité pochybnosti k pozměňovacím návrhům hospodářského výboru pod body 1, 2, 15 a 13, nicméně my jsme to analyzovali společně s Českým báňským úřadem a konstatujeme, že tyto body nejsou v rozporu s evropským právem. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová Děkuji vám. Pro záznam uvádím, že pan poslanec Vojíř má náhradní kartu č. 11.

Návrh zákona jsme přikázali v prvém čtení k projednání hospodářskému výboru. Usnesení výboru bylo rozdáno jako sněmovní tisk 548/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pan poslanec Václav Snopek. Vážený pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Václav Snopek:: Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, hospodářský výbor projednal návrh zákona na 35. schůzi dne 12. listopadu 2008. K vládnímu návrhu zákona o nakládání s těžebním odpadem a o změně některých zákonů přijal usnesení po výkladu náměstka ministra průmyslu a obchodu Jiřího Koliby, zpravodajské zprávě poslance Václava Snopka a po obecné rozpravě. Doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR schválit tisk ve znění přijatých pozměňujících návrhů, které vám byly rozdány do lavic.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová Děkuji vám, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu. Do této rozpravy se hlásí pan poslanec Libor Ambrozek. Máte slovo, vážený pane poslanče.

 

Poslanec Libor Ambrozek: Paní předsedající, dámy a pánové, dovolte mi několik slov k tomuto návrhu zákona. Je to problematika, která se sice týká především průmyslu, nicméně má určitý významný dopad i na oblast životního prostředí.

Tento návrh sleduje naplnění našich závazků vůči Evropské unii implementací směrnice 2006/21/ES, která nakládání s těžebními odpady upravuje, a směrnice 2006/12/ES. K přijetí evropské úpravy samozřejmě vedlo jednak úsilí řešit tuto oblast preventivně, jednak zvlášť závažné havárie týkající se úložišť těžebního odpadu, ke kterým došlo ve velkém rozsahu v případě odkališť ve Španělsku v roce 1998 a v Rumunsku v Baia Mare v roce 2000, kdy po protržení hrází uniklo do okolního životního prostředí velké množství nebezpečných látek.

Tento návrh zákona byl sice dlouho připravován a diskutován, nicméně si myslím, že o některých bodech lze ještě hovořit.

Trochu mě mrzí, že hospodářský výbor přijal několik pozměňovacích návrhů, které i po sdělení pana ministra Římana já považuji za návrhy, které jsou v rozporu se směrnicí, tak jak ostatně napsal Parlamentní institut a tak jak mám stanovisko i Ministerstva životního prostředí. Je to především pozměňovací návrh č. 1 k § 1 odst. 2, který doplňuje novou výjimku z působnosti zákona.

Rád bych k tomu zmínil, že této problematiky se týká judikatura Evropského soudního dvora. Z nejnovějších rozsudků lze uvést zejména rozsudek ze dne 18. prosince 2007 ve věci Komise ES proti Italské republice, kterým byla Italská republika odsouzena za porušení práva Evropských společenství, rozsudek C/263/05. Z této ústavní judikatury vyplývá, že pojem "odpad" by neměl být vykládán restriktivním způsobem. V tomto smyslu připomínám také rozsudek ze dne 15. června 2000. Evropský soudní dvůr ve svém rozsudku z 18. prosince 2007 konstatoval v bodě 39: "Pokud takové opětovné použití vyžaduje skladování, které může být i dlouhodobé, a může tedy představovat pro držitele zátěž a být případně zdrojem poškození životního prostředí, o jehož omezení se směrnice právě snaží, nelze ho nicméně kvalifikovat jako jisté a lze ho brát v úvahu pouze z více či méně dlouhodobého hlediska, takže dotyčná látka musí být považována v zásadě za odpad. Viz v tomto smyslu výše uvedené rozsudky Palin Granit, bod 38, AvestaPolarit Chrome, bod 39."

***


Minulý  Nahoru  Další