|
|
PČR, PS 2006-... | 22. schůze | Středa 31. října 2007
(18.40 hodin) K vývoji malého a středního podnikání v roce 2006 lze konstatovat, že sektor malého a středního podnikání v absolutních ukazatelích kromě počtu subjektů a zaměstnanců rostl, v podílových ukazatelích stagnoval. Růst sektoru malého a středního podnikání byl stejně rychlý jako růst velkých podniků. Lepší pro nás by ovšem byl rychlejší růst malého a středního podnikání. Jak známo, s velkokapitálem bývají často velké problémy. Podpora malého a středního podnikání v roce 2006 činila 10,4 mld. korun, z toho 5,9 mld. korun ze státního rozpočtu. Na podporu dosáhlo 9 tis. subjektů, což je asi 1 % z celkového počtu. Dosavadní způsob podpory malého a středního podnikání lze hodnotit jako okrajovou, marginální záležitost. Lepší bude plošná podpora v oblasti daní, a to nejen sektoru malého a středního podnikání. Ta se ale projeví až v roce 2008, ve kterém nabude účinnosti daňová reforma. Pro pozitivní vývoj malého a středního podnikání bude také důležitá uživatelsky přátelská změna podnikatelského prostředí, kterou připravuje Ministerstvo průmyslu a obchodu. A do třetice všeho dobrého se nepochybně pozitivně projeví operační program Podnikání a inovace, který v letech 2007-13 zajistí sektoru malého a středního podnikání podporu zhruba 100 mld. korun. A tolik peněz už někde vidět býti musí. Dámy a pánové, sektor malého a středního podnikání přežil doby zlé, což je především díky jeho a především jeho životaschopnosti. Meziroční růst investic v sektoru malého a středního podnikání o 10 % dává dobrou naději, že jeho význam bude v naší ekonomice stále vyšší. Zdá se, že se v sektoru malého a středního podnikání blýská na dobré časy. Věřím tomu, že vláda i Parlament udělají všechno pro to, aby dobré časy v sektoru malého a středního podnikání nastaly co nejdříve. Děkuji za vaši pozornost.
Předseda PSP Miloslav Vlček Děkuji, pane poslanče. Ptám se, jestli se někdo další hlásí do všeobecné rozpravy. Není tomu tak, všeobecnou rozpravu končím. Přistoupíme k rozpravě podrobné. Pane zpravodaji, jenom formálně sdělte číslo usnesení.
Poslanec Jaroslav Plachý: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, hospodářský výbor ve svém usnesení číslo 106 doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, aby přijala následující usnesení: "Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR bere na vědomí Zprávu o vývoji malého a středního podnikání a jeho podpoře v roce 2006, sněmovní tisk 245."
Předseda PSP Miloslav Vlček : Děkuji, pane zpravodaji. Ptám se, jestli se někdo další hlásí do podrobné rozpravy. Není tomu tak, podrobnou rozpravu končím.
Nyní budeme hlasovat o návrhu usnesení. Kdo s tímto návrhem usnesení souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti? V hlasování pořadové číslo 410 z přítomných 117 poslankyň a poslanců pro návrh 101, proti nikdo. Konstatuji, že s usnesením byl vysloven souhlas.
Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji a končím bod 98.
Zahajuji bod číslo
99.
Tento materiál uvede pověřený člen vlády. Je jím místopředseda vlády pan poslanec a ministr Nečas. Prosím, pane místopředsedo, ujměte se slova.
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Petr Nečas: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážní páni poslanci, dámy a pánové, předkládám vám k projednání materiál Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky, který zpracovalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy na základě § 9 školského zákona. Vláda ČR schválila předložený materiál 23. května roku 2007. Senát vzal na vědomí tento materiál na své 8. schůzi v září letošního roku. Dlouhodobý záměr ČR představuje z hlediska Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy významný nástroj k formování vzdělávací soustavy. Uvádí základní strategické směry a cíle dalšího vývoje, stanoví opatření na úrovni státu a vymezuje prostor pro konkrétní řešení na úrovni krajů. V dlouhodobém záměru kraje jsou následně opatření rozpracována pro specifické podmínky jednotlivých krajů. Dlouhodobý záměr ČR vymezuje priority Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ve střednědobém výhledu, způsob jejich realizace, podpory a formuluje hlavní koncepční záměry pro další rozvoj vzdělávací soustavy. Materiál s určitou mírou obecnosti uvádí základní strategické tendence vývoje v oblasti školství od mateřských škol po vyšší odborné školy. Jedná se tedy o určité nastínění tendencí, ke kterým se Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy hlásí a které budou v daném období plněny podle konkrétnějších zadání a postupů. V první části předkládaného materiálu jsou velmi stručně zmíněny hlavní trendy změn ve společnosti, které se dotýkají oblasti vzdělávání z národního a mezinárodního pohledu. Druhá část vyhodnocuje úkoly a podporu prioritních směrů ze strany Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, které byly zpracovány či zahájeny v letech 2005 a 2006. Stěžejní částí je stanovení strategických směrů a definování jejich základních cílů pro následující období. Základními strategickými směry jsou především: 1. rovnost příležitostí ke vzdělávání; Realizace strategických směrů je provázána s možností spolufinancování z prostředků EU v rámci operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Záměrně jsou v této oblasti nastíněny pouze oblasti podpory, neboť v době zpracování dlouhodobého záměru ČR nebyly ještě schváleny konkrétní projekty. Základem třetí kapitoly tohoto materiálu je propojení demografické projekce počtu dětí, žáků a studentů, kteří se účastní vzdělávání v rámci vzdělávací soustavy, a kritérií rozvoje daných státní vzdělávací politikou. Poslední část materiálu zohledňuje potřebu finančních prostředků ze státního rozpočtu a z Evropského sociálního fondu. Přílohy materiálu tvoří tabulky modelového průchodu dětí, žáků a studentů vzdělávací soustavou, přehled projektů financovaných ze státního rozpočtu a spolufinancovaných z Evropského sociálního fondu v období 2005-2006 a seznam ukazatelů ke sledování dosaženého stavu. Dámy a pánové, děkuji za pozornost.
Předseda PSP Miloslav Vlček : Děkuji, pane místopředsedo. Tento sněmovní tisk projednal výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, jehož usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 246/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru poslanec Walter Bartoš, informoval nás o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Walter Bartoš: Vážený pane předsedo Poslanecké sněmovny, vážená vládo, dámy a pánové, výbor na své schůzi projednal tento dokument, který ze školského zákona je povinno ministerstvo každé dva roky vydávat. Na svém jednání přijal usnesení, že bere na vědomí tento dokument, a proto bych si jako zpravodaj Poslanecké sněmovny dovolil navrhnout Poslanecké sněmovně usnesení, že Poslanecká sněmovna bere na vědomí tento dokument. Děkuji.
Předseda PSP Miloslav Vlček : Děkuji, pane zpravodaji. Otevírám všeobecnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Prosek. Prosím, pane poslanče, máte slovo. *** |