|
|
PČR, PS 2006-... | 14. schůze | Čtvrtek 26. dubna 2007
(16.40 hodin) U nás, tady ve střední a východní Evropě, hrozí rizika povodní především v jarním období tání a samozřejmě extrémní sucha v létě, na druhé straně extrémní zimy. Nejvíce se to dotkne zemí, které jsou nejchudší. A proto je naší společnou odpovědností, v tomto koordinovaně tu politiku realizovat. Předevčírem, když jste mě tady v Poslanecké sněmovně tak laskavě nevypárovali, jsem byl na jednání 27 ministrů životního prostředí spolu s 16 ministry z Asie. A jednali jsme o tom, především s Indií a s Čínou, jakým způsobem zatáhnout tyhle velké ekonomiky do boje proti zvyšování emisí skleníkových plynů. A vy sem přijdete s argumentací, kde říkáte, že bojuji proti všem, bojuji proti průmyslu, chci další daně a že lidé nemají na to, aby si vyměnili své škodovky za Honda Civic Hybrid. Tak já bych vám to zkusil vyvrátit. Za prvé vedeme dialog s průmyslem. Výsledkem toho dialogu je například to, že Škoda auto oznámila a uvedla na trh jeden automobil, který je flexifuel, určený pro skandinávský trh, který bude z 85 procent využívat bioetanol, a je na nás, politicích tady ve Sněmovně, abychom upravili zákon tak, aby takové čerpací stanice byly k dispozici i v České republice. A aby to palivo bylo levnější než benzin. Čehož dosáhneme tím, jestliže spotřební daň na biosložku v tom směsném palivu nastavíme na nulu, tak jak jsme to udělali u stoprocentních biopaliv. Vzpomenu si na vás a připomenu tuhle vaši starost. Snažíme se nabídnout lidem alternativy. Druhý prototyp, s kterým Škoda auto přišla, je auto na stlačený zemní plyn. Tam provozní náklady toho automobilu - protože vy jste tady vlastně vystoupil jako advokát lidí, kteří jsou sociálně slabší - ve srovnání s dieselovým automobilem jsou na 60 procentech. Ten komfort je úplně shodný, a u toho automobilu, jestliže najedete 40 tisíc kilometrů, ty zvýšené investiční náklady se vám vrátí, a od té chvíle jenom šetříte. Ale navíc máte nulové emise jemného polétavého prachu, o kterém také budeme mluvit v příštích letech. Navíc máte o 70 procent nižší emise oxidu dusíku a o 30 procent nižší emise oxidu uhličitého. Toto je podle našeho názoru politika, kterou bychom měli dělat - nabízet lidem alternativy, které jsou ekologické a jsou zároveň výhodné. Jsou ekonomicky výhodné. Proto se snažíme využívat ekonomické nástroje ve prospěch ekologie. Čili jestliže mluvíte o zdražování, tak je potřeba také opět říci tu druhou stranu mince. Jestliže na straně jedné - a to není nic víc nežli implementace směrnice v tom prvním kole - my od 1. ledna zavedeme ekologickou daňovou reformu a zvýší se ceny elektřiny o 1 procento, ceny uhlí zhruba o 10 procent a u plynu dáváme výjimku na vytápění, tak je potřeba říci, že na straně druhé, a to je dohoda s ministrem práce a sociálních věcí, ten výnos ze spotřebních daní vrátíme do ekonomiky tím, že snížíme vedlejší náklady práce, snížíme platby sociálního pojištění.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová Váš čas, pane ministře.
Místopředseda vlády a ministr životního prostředí ČR Martin Bursík: Děkuji. Jediné zpoždění tam bude v tom, že to bude v roce T plus jedna. Nejprve musíme zjistit, jaký objem vybereme, a pak můžeme o to snížit sociální pojištění. Takže děkuji vám, pane poslanče, za vaše dotazy. Rád vám to ještě takhle mezi čtyřma očima podrobněji vysvětlím a věřte, že nemusíte mít starost, že bych tady bojoval s průmyslem nebo že bych bojoval s občany České republiky. Já se snažím dělat politiku takovou, která bude ve prospěch všech občanů, nejen této republiky, ale naší planety. (Poslanci za Stranu zelených tleskají.)
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová Pan poslanec Seďa má prostor pro doplňující dotaz.
Poslanec Antonín Seďa: Děkuji. Vážený pane místopředsedo vlády, já si myslím, že není povinností opozice vás párovat, a pokud chcete stoprocentně vykonávat svoji ministerskou funkci a svoji práci, tak se vzdejte poslaneckého mandátu. (Potlesk v levé části sálu.) Já osobně souhlasím s odpovědností nás politiků za zlepšení klimatu a životního prostředí a sám se také o to snažím. Nicméně jste mi, pane místopředsedo, neodpověděl na moji otázku, a proto ji zopakuji. Opravdu si myslíte, že vámi vedený zdražovací boj za zlepšení životního prostředí bude účinnější než britský příklad, který ukazuje, že bez spolupráce velkých firem a dobrovolného zaujetí občanů k ekologičtějším produktům to prostě nejde? (Potlesk v levé části sálu.)
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová Následuje prostor pro odpověď pana místopředsedy vlády a ministra životního prostředí.
Místopředseda vlády a ministr životního prostředí ČR Martin Bursík: Já tady musím veřejně poděkovat paní velvyslankyni Spojeného království Velké Británie a Irska, protože aktivita britské ambasády v České republice v oblasti klimatických změn je skutečně mimořádná. Oni pořádají celou řadu akcí, dokonce přeložili Sternovu zprávu, která byla vypracována pro britskou vládu, a Velká Británie je vlastně jedním z předních běžců, těch tahounů aktivní politiky za boj proti klimatické změně. Británie si dala sama za cíl snížit emise skleníkových plynů do roku 2050 o 60 procent. Ale mýlíte se v jedné věci. Oni totiž ten svůj systém dobrovolnosti kombinují s daněmi, se zdaněním. Británie má takzvanou climatic change levy, což je daň z klimatických změn, kde skutečně je to tak, že jestliže průmysl prokazatelně doloží, že dobrovolně sníží emise znečišťujících látek, tak je od platby té daně osvobozen. Ale zároveň Británie má daň z motorových vozidel, kde se hradí daň podle emisí oxidu uhličitého měrných na kilometr a u dieselových podle emisí jemného polétavého prachu. A využívá toho k tomu, že diferencuje tu daň z motorových vozidel, takže automobily na hybridní pohon, který jste zmínil, nebo na alternativní paliva, stlačený zemní plyn, biopaliva, mají nižší sazbu. Je to využíváno dál například v tom velmi úspěšném modelu mýtného v Londýně, kde tyto automobily mají snížené mýtné, nebo dokonce nulové, a jsou některé londýnské čtvrti, které diferencují i parkovné. Takže je veliký rozdíl parkovat s nějakým terénním automobilem nebo s takovým úsporným ekologickým vozem. A to není nic jiného -
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová Zbytek této edukace, vážený pane ministře, mimo prostor u mikrofonu, neb vypršel váš čas. Je mi velmi líto.
Místopředseda vlády a ministr životního prostředí ČR Martin Bursík: To stačí říci jenom "vypršel váš čas" a já to vezmu také. Takže chci tím říci, že Velká Británie užívá účinně (smích v plénu nad pokračováním v řeči) ekonomických nástrojů a kombinuje to s dobrovolnými dohodami. Já jsem rád, že to znáte, a my se pokusíme o něco analytického tady - jistě s vaší pomocí - také. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová Následuje interpelace pana poslance Zdeňka Maršíčka. Interpelovaným je ministr vnitra pan Ivan Langer ve věci prověrky plukovníka Husáka a úniku informací. Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Zdeněk Maršíček: Děkuji, paní předsedající. Vážený pane ministře, v době rezignace bývalého policejního prezidenta pana Husáka dne 23. března jste prohlásil, že do měsíce sdělíte veřejnosti jméno nového policejního prezidenta. Dnes je to již více než měsíc, a nic se neděje. Později jste oznámil, že to bude do konce dubna. Budiž. Mě však zajímá s tím související otázka: Která z bezpečnostních složek, které nyní řídíte, vypouštěla citlivé informace z prověrky dnes již bývalého policejního prezidenta pana Husáka do médií? Vyšetřováním byla údajně pověřena inspekce ministra vnitra. Mám tedy otázku, jak je šetření daleko.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová Odpoví ministr vnitra pan Ivan Langer.
Ministr vnitra a ministr informatiky ČR Ivan Langer Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně a kolegové, chci poděkovat panu poslanci za ten dotaz, který má hned několik rozměrů. První je jmenování nového policejního prezidenta. Druhý je podle mého názoru obecně rozšířený negativní jev, který bohužel zdomácněl v některých bezpečnostních složkách včetně Policie České republiky, a to jsou úniky informací z vyšetřování, a třetí je ten konkrétní případ pana bývalého policejního prezidenta Husáka. K prvnímu tématu. Domnívám se, že při rozhodování o tak významné funkci musíte vážit hned několik kritérií, a z mého pohledu je tím důležitějším kritériem, než je rychlost, kvalita samotného výběru. V tuto chvíli jsem spokojen s panem plukovníkem Brázdou, který je zastupující policejní prezident, a myslím si, že to vytváří dostatečný časový prostor pro mé rozhodnutí, které je limitováno například služebním zákonem a možnostmi, kdo může být vůbec jmenován, mnou zpřísněnými podmínkami pro výkon některých funkcí, to jsou bezpečnostní prověrky a přísnější bezpečnostní prověrky, a současně také snahou o to, aby nový policejní prezident, dříve než nastoupí do své funkce, definoval celý svůj tým, s kterým chce pracovat - protože to není jen otázka jednoho člověka - a také definoval své postoje k potřebnosti, nepotřebnosti, podobě nebo nepodobě reformy policie. Vše to ve svém balíčku ono hledání a výběr osob komplikuje. Nicméně ten seznam kandidátů, který jsem měl, se zužuje, a v tuto chvíli hovořím nebo uvažuji zhruba o pěti jménech. To je první věc. *** |