(11.10 hodin)

 

Poslankyně Monika Červíčková: Ještě jednou děkuji za slovo. Já bych ještě ráda požádala o zkrácení lhůty na projednání na 30 dní. Důvodem je, že tento Ženevský akt je úzce provázán se sněmovním tiskem 989, který je novelou k ochraně označení původu, kde jsme již také odsouhlasili 30denní lhůtu na projednání. Jsou to úzce provázané tisky, a proto žádám o zkrácení ve stejné lhůtě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Do rozpravy se nikdo nehlásí... Hlásí se pan poslanec Leo Luzar. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Leo Luzar: Děkuji, vážený pane předsedající. Vážený pane ministře, dámy a pánové, já bych v této věci chtěl upozornit jen na jednu věc. Před nějakou dobou, jestli si vzpomenete, jsme tady projednávali takzvanou CETA, což je obchodní smlouva mezi Evropskou unií a Kanadou, a v této obchodní smlouvě je také část A vyznačující zeměpisné označení identifikující produkt pocházející z Evropské unie. Za Českou republiku jsou tam jenom dva produkty - České pivo a Žatecký chmel. U ostatních jsme se v rámci Kanady zbavili zodpovědnosti.

Mě by zajímalo, až se bude výbor zabývat tady touto otázkou, aby porovnal tady tento Ženevský akt Lisabonské dohody o označeních původu s tím kanadským, s tou CETA, a jak dalece tato ochrana, kterou teď tady budeme uplatňovat, má vztah tady k této mezinárodní dohodě Evropské unie a CETA, protože si myslím, že tohleto, tady ten Ženevský akt Lisabonské smlouvy a CETA, jsou v přímém rozporu s cílem dosáhnout ochrany českých výrobků. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Má ještě někdo zájem vystoupit v rozpravě? Nemá, tedy rozpravu končím. Zájem o závěrečná slova? (Ministr: Ne. Zpravodajka: Ne.) Není. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání zahraničnímu výboru. To zde i zopakovala paní zpravodajka. Má někdo jiný návrh než zahraniční výbor? Nemá. Přistoupíme tedy k hlasování.

 

Hlasujeme o přikázání zahraničnímu výboru.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 229, přihlášeno 95 poslanců, pro 84, proti 1. Návrh byl přijat. Bude se tím zabývat zahraniční výbor.

 

Ještě zazněl návrh na zkrácení lhůty na 30 dní.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 230, přihlášeno 95 poslanců, pro 83, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Děkuji panu místopředsedovi vlády a paní zpravodajce. S přednostním právem nyní vystoupí předseda Poslanecké sněmovny Radek Vondráček. Prosím, pane předsedo, máte slovo.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji za slovo. Opět poměrně výjimečně využívám svého přednostního práva. Byl jsem požádán, abych vás seznámil s usnesením zdravotního výboru. Já ho přečtu celé: "Výbor pro zdravotnictví Poslanecké sněmovny České republiky:

1. bere na vědomí informaci o aktuální situaci COVID-19;

2. žádá vedení Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, aby důrazně zasáhlo proti trvalému porušování zásadních hygienických opatření některými poslanci Parlamentu České republiky tak, aby se nezvyšovalo riziko možnosti onemocnění koronavirem SARS-CoV-2 u ostatních poslanců a zaměstnanců Parlamentu České republiky."

Za vedení Poslanecké sněmovny děkuji, beru na vědomí, paní předsedkyně. Děláme, co můžeme. Dnes dotyční nejsou v sále. Předpokládám, že od variabilního týdne budeme mít nějakou ochranu alespoň těch, kteří sedí okolo, ve formě plexiskla. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Přistoupíme k bodu číslo

 

490.
Informace vlády o konání maturitních zkoušek v roce 2021

Tento bod by měl být zahájen tím, že vystoupí zástupce vlády, a je tu pan ministr školství Plaga, takže to bude on, kdo bude mít nyní slovo. Prosím, pane ministře.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert Plaga Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci. Dovolte mi, abych vás informoval o úpravách, které se týkají maturitní zkoušky, ale které se samozřejmě týkají i zkoušky závěrečné, protože v té mediální vřavě a těch zkratkách se častokrát na závěrečné zkoušky zapomíná. Ale na Ministerstvu školství na ně rozhodně nezapomínáme.

Chtěl bych říct, že debatu, kterou vedeme s řediteli, s učiteli a se zástupci asociací, vedeme kontinuálně, a ať se nám to líbí, nebo nelíbí, tak školství musí reagovat na měnící se epidemiologickou situaci. Myslím, že všichni, když jsme tu situaci řešili na podzim, jsme čekali jiný průběh, a my jsme také na podzim vyhlásili, jak budou vypadat maturity. Reagovali jsme na tu situaci rovněž v lednu, kdy jsme přistoupili k úpravám maturitní zkoušky. Jenom pro připomenutí, tam došlo k té úlevě v té školní části a slohové práce byly vypuštěny.

Samozřejmě - a nebyla to záležitost, která by byla vládní, ale ta celková - všichni jsme očekávali, že bude možné v průběhu měsíce února, následně začátkem března, vrátit alespoň závěrečné ročníky do škol. Leč potvrdily se studie BISOPu a následně sekvenace, které prováděli kolegové z vědecké sféry i některé další společnosti, a začala dominovat britská mutace viru. To znamená, že k tomu kýženému poklesu a k tomu, abychom postupovali podle matice protiepidemiologických opatření, protiepidemiologického systému PES, tak se nenaplnily.

To znamená v úvodu, než představím změny maturitní zkoušky, bych vám rád řekl, že výhrady vůči tomu, že by Ministerstvo školství třeba nekomunikovalo nebo ty scénáře nepřipravovalo, jsou liché, neb je prokazatelné - a je to potvrditelné i ze strany těch modelářů, matematiků a epidemiologů - že co se týká oblasti školství, tak jsme dodržovali vždy pravidla a rozvolňující scénáře, které v "psovi" 1 byly nastaveny nějakým způsobem a v "psovi" 2 počítaly s kapacitou nemocnic, byly nastaveny dobře.

Bohužel, vzhledem k dominanci britské mutace se scénář nenaplnil a PES 2.0 v oblasti školství nasazen nebyl. Dokonce muselo dojít k tomu zbývajícímu utažení, to znamená mateřských škol, speciálních škol a prvního a druhého stupně škol základních.

Tedy jsme pokračovali dál a připravovali jsme, připravili jsme a včera představili úpravy maturitní zkoušky pro tento rok, které spočívají v tom, že jsme zohlednili nasazení ve zdravotnictví a v sociálních službách studentů středních škol, závěrečných ročníků, protože je to z jejich strany velká oběť a je na místě to zase posunout a zohlednit to, že potřetí vláda musela na návrh Ministerstva zdravotnictví přistoupit k přikázané pracovní povinnosti.

To znamená, ta první věc, když pominu časové schéma, spočívá v tom, že pro studenty, kteří spadají do těch oborů, kterým usnesením vlády byla přikázána pracovní povinnost, a ta pracovní povinnost přesáhla v součtu 160 hodin, tak po dohodě s asociací těchto škol přistupujeme k uznání didaktických testů na základě průměrů z posledních vysvědčení, ze závěrečných vysvědčení, prvního, druhého a třetího ročníku a pololetního vysvědčení ročníku čtvrtého. Totéž se týká samozřejmě i těch studentů, na které hejtman, který si následně tu pracovní povinnost v tom kraji řídí, nesáhl a studenti těchto oborů nastoupili i dobrovolně. Tato úleva je pro ně též možná. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP