(14.50 hodin)
(pokračuje Klán)

Já se chci zeptat - sankce to budou peněžní, nebo nějaké jiné? To znamená zastavení dotací, nebo co nám konkrétně hrozí? A při této příležitosti mě zajímá, v jakém stavu implementace to mají okolní státy kolem nás, třeba Polsko, Slovensko, Rakousko, Německo, resp. jiné země Evropské unie, protože pokud si vzpomínám třeba na včerejší den, když jsme řešili zákon o zadávání veřejných zakázek, tak jsme zjistili, že je mnoho států, které nestihnou implementaci. Tak v tom případě mě trochu zaráží, že to tady opět řešíme nějaké dva roky. Takže mě zajímá, kde se stala chyba, protože to tady máme v poslední době úplně se vším, co se týká implementací ať už směrnic, nebo části nařízení jako v tomto případě.

Já jsem si se zájmem prostudoval analýzu dopadu regulací, tzv. RIA, což je poměrně propracováno, za což ministerstvo chválím, že to je jeden z mála zákonů, který má RIA dobře propracovanou, a v té RIA se píše, že se určitým způsobem předpokládá, že budou na eIDAS navazovat elektronické občanské průkazy. To tam je napsáno. Já se chci zeptat, kdy ministerstvo plánuje elektronické občanské průkazy, tak aby se to spojilo s tímto eIDAS. To je můj další dotaz.

Já budu pokračovat v dotazech dál, protože v RIA jsou tři možné varianty řešení: první je nulová varianta, pak je tam druhá varianta, kdy by se to předělávalo na základě národního právního řádu, a pak je třetí varianta, která je Ministerstvem vnitra doporučována, takže předpokládám, že ten návrh zákona bude v této podobě, v té třetí variantě. Tam se píše, že bude zřízen orgán dohledu a do tohoto orgánu dohledu bude nutné přijmout dva státní zaměstnance, kteří budou spadat pod služební zákon, jestli jsem to dobře pochopil, do 13. a 14. platové kategorie. Já se chci jenom zeptat, jestli to budou ti dva pracovníci stíhat, protože to bude poměrně složitý proces. Pak jsem se tam dozvěděl, že ještě bude nějaké systemizované třetí místo a bude ze stávající organizační struktury na výkon agendy dohledového orgánu a dalších činností. Já se chci zeptat, jestli ministerstvo plánuje třeba navýšit pracovní místa, protože se třeba uvidí, že to ti dva pracovníci nestíhají, jak tady předpokládá ta třetí varianta.

Zároveň s tím souvisí, kdy budou vypsána výběrová řízení na tuto pozici, nebo nějakým způsobem tam přejdou lidé v rámci Ministerstva vnitra. S tím souvisí i to, kde bude sídlit ten orgán dohledu, jestli bude přesně na Ministerstvu vnitra, nebo někde jinde. Ale jak jsem se dočetl, tak to bude pod Ministerstvem vnitra, a já se chci zeptat kde, jestli třeba v Praze, v Brně, v Ostravě nebo kdekoli jinde.

Zároveň se chci také zeptat - zavádění eIDAS bude samozřejmě něco stát. Bude to mít dopad podle RIA i do oblasti rozpočtu krajů, obcí a dalších, a s tím souvisí otázka, zda Ministerstvo vnitra plánuje nějakým způsobem kompenzaci těmto dotčeným aktérům, protože se to bude muset nějakým způsobem zařídit, zařízení bude muset být nakoupeno. Kdo to bude platit? Provozovatel, to znamená třeba obec nebo někdo další, nebo zda to bude hradit například ministerstvo, nebo na to budou nějaké dotační tituly v rámci Evropské unie, když je to nařízení, nebo nějaká část nařízení Evropské unie. Zároveň se chci ještě zeptat, jestli má Ministerstvo vnitra k dispozici analýzu dotčených aktérů v tom případě, to znamená těch obcí, například České pošty, jestli se k tomu vyjadřovaly další dotčené subjekty.

Jinak samozřejmě s tím zákonem vůbec žádný problém nemám a v rámci rozpravy potom navrhnu ještě přikázat tento návrh zákona bezpečnostnímu výboru, protože se přece jenom jedná o elektronické transakce, kde kybernetická bezpečnost se určitě bude diskutovat v rámci ochrany osobních údajů.

Pravděpodobně tady asi bude návrh na zkrácení lhůty ve výborech o třicet dnů. Já tomu nejsem moc nakloněn, nicméně to asi budeme muset udělat, abychom to od 1. 7. měli všechno účinné, protože se jedná o nekonfliktní tisk. Ale příště bych poprosil Ministerstvo vnitra, pokud budeme implementovat jakékoliv další směrnice nebo nařízení, abychom to dělali včas a pak to tady takhle určitým způsobem rychle netlačili celým Parlamentem.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Janu Klánovi. Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Ivan Pilný, poté pan kolega Bendl. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Ivan Pilný: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych rozšířil okruh otázek, které už tady byly položeny, protože ten zákon s kuriózním názvem poskytování elektronických služeb vytvářejících důvěru se opírá o evropskou směrnici, která už měla být implementována, a ta má v podstatě charakter dvou věcí. Za prvé zrovnoprávnit elektronické a písemné dokumenty a za druhé vytvořit jednotnou identitu.

A já tady čtu: elektronické podpisy, elektronické pečetě, elektronická časová razítka, elektronické dokumenty, služby elektronického doručování atd. Do toho máme zamontovanou elektronickou občanku s čipem, která zřejmě tedy bude povinná, a dokonce zadarmo, a která by takovou identitu měla nějakým způsobem vytvářet. Proto se mi nelíbí minimalistický přístup, protože minimalistický přístup bych nahradil přístupem správným, protože to budou neuvěřitelné náklady, a budeme novelizovat novely novel, uvádět jak soukromé subjekty, tak i právní subjekty do stavu naprosté nejistoty, což bude nakonec výsledkem té elektronické identity, která už v některých státech, jako například v Estonsku, je zavedena.

Takže já vím, že je tady spěch, protože adaptace té směrnice je zpožděná, ale měli bychom to udělat nějak správně, aby to bylo řešení, které není minimalistické a které je správné, jinak bude spojeno s obrovskými náklady ve všech sektorech.

Mám spoustu otázek, které už tady byly vzneseny, a k nim doplňuji ty své. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Pilnému. Ještě faktická poznámka pana poslance Petrů. Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.

 

Poslanec Jiří Petrů: Děkuji. Vážený pane předsedo, dámy a pánové, já jsem chtěl pouze vyhovět kolegovi Klánovi, protože tady hovořil o tom, že někdo požádá o zkrácení na třicet dní ve výborech k projednání, takže to takto činím. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní tedy s řádnou přihláškou pan poslanec Petr Bendl.

 

Poslanec Petr Bendl: Děkuji za slovo, pane předsedající. Pane ministře, kolegyně, kolegové, já jsem ve svém ranním vystoupení žádal Poslaneckou sněmovnu o hlasování, aby právě tento bod byl vyřazen z jednání Poslanecké sněmovny, tak teď možná znovu, ale obšírněji, vysvětlím, proč jsem tak činil. Neboť opravdu považuji tento návrh zákona - a on to tak dílem v podstatě řekl i pan kolega Pilný. My tady máme návrh zákona, který spíše připomíná fakt, že si někdo na Ministerstvu vnitra teprve teď uvědomil, nebo možná dostali z Bruselu nějaký dopis, který je upozorňuje na to, že směrnici z poloviny roku 2014, kterou Evropská unie - nebo Evropská komise, nebo Rada, nevím přesně - přijala a uložila členským státům, aby se jí zabývaly, projednáváme takto narychlo jako zákon, který, když ho přijmeme, tak se v České republice vlastně vůbec nic nestane.

My jsme na jednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj se už několikrát zabývali problematikou eGovernmentu, tím, jak Česká republika je vlastně pozadu vůči nejenom vyspělejším zemím na západ od nás, ale bohužel dnes už v řadě zemí na východ od nás, že jsme v této oblasti, co se týká elektronického podpisu, velmi pozadu, a vůbec celého eGovernmentu, celé struktury toho zjednodušování kontaktu s úřady cestou elektronické komunikace a podobně. K tomu ten elektronický podpis jako takový potřebujeme. Diskutovali jsme ve výboru pro veřejnou správu také skutečnost, že českým občanům například jsou za poplatek 500 korun nabízeny občanské průkazy s čipem, přičemž ten čip vypadá, že Česká republika nikdy nevyužije, protože už v té době bude absolutně zastaralý. Se zástupci Ministerstva vnitra jsme poměrně podrobně diskutovali, aby nám řekli, co s tím tedy budeme dělat, a zjistili jsme, že se vlastně vždycky jenom čeká na to, co udělá Brusel, a my se pak tomu přizpůsobíme. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP