(18.20 hodin)

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji za úvodní slovo a nyní požádám opět pana poslance Kvapila, který tady je zpravodajem a podá nám informaci o jednání výboru.

 

Poslanec Tomáš Kvapil: Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové. Výbor pro veřejnou správu návrh rozpočtu Státního fondu rozvoje bydlení na rok 2007, sněmovní tisk 30, projednal stejně jako ten předchozí materiál na své 2. schůzi 4. října 2006 a po rozpravě přijal následující usnesení: Za prvé schvaluje předložený návrh rozpočtu Státního fondu rozvoje bydlení na rok 2007, sněmovní tisk 30, a doporučuje Poslanecké sněmovně předložený materiál projednat a schválit. Zmocňuje zpravodaje výboru, aby s usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu, a za třetí pověřuje předsedu výboru, aby usnesení zaslal předsedovi Poslanecké sněmovny.

Kolegyně a kolegové, pan ministr zde hovořil o potřebě nebo určité vizi a záměru Státní fond rozvoje bydlení překlopit v revolvingový nástroj, to znamená, aby fond poskytoval garance a poskytoval úvěry, nikoliv dotace. Myslím, že je to jistě správný a moderní trend, jak by měl Státní fond rozvoje bydlení fungovat a pracovat, nicméně i pro tyto účely bude potřebovat do budoucna, aby měl také zajištěny nějaké zdroje, protože každá garance se dá vyčíslit i finančně, a stejně tak i pro obsluhu úvěru atd. je potřeba, aby měl zajištěny příjmy.

Poslanecká sněmovna a následně Senát v loňském roce schválily novelu zákona o Státním fondu rozvoje bydlení a dá se říci, že vůle zákonodárce byla, aby v určité míře zajistil právě příjmy Státního fondu rozvoje bydlení. My jsme v té novele prosadili, aby byl státní fond příjemcem tzv. vratek půjček, které od roku přibližně 1994 nebo 1995 poskytovalo Ministerstvo financí nebo státní rozpočet obcím. Byly to bezúročné půjčky na dobu deseti let a obce z nich zřizovaly své vlastní obecní fondy rozvoje bydlení, sloužilo to k poskytování nějakých půjček majitelům nemovitostí na opravu a rozšiřování bytového fondu na území obce. A po deseti letech obce mají tyto prostředky vrátit a v té novele, která byla v roce 2005 přijata, jsme schválili, aby se státní fond stal příjemcem těchto vratek. Nicméně došlo k jakési řekl bych legislativní kolizi, kdy Ministerstvo financí nesouhlasí s tím, aby státní fond tyto vratky dostal do svého rozpočtu; má za to, že to bylo schváleno v roce 2005, tudíž se to může týkat pouze nových poskytovaných půjček obcím, nikoli toho, že tyto dotace nebo půjčky byly poskytovány už od roku 1994. A o to tady jde - aby ten objem zhruba 300 milionů korun ročně byl příjmem Státního fondu rozvoje bydlení do budoucna.

Já bych chtěl tady toho místa využít k tomu, abych podpořil pana ministra, který, jak věřím, nedohodne-li se s Ministerstvem financí, tak připraví novelu příslušného zákona, aby v tom výkladu nebyl žádný spor, a fond bude mít ty minimální prostředky na straně příjmů i do budoucna zajištěny.

To je tedy doplněk k mé zprávě zpravodaje a já mám za to, že může být otevřena obecná rozprava.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dobře, pane poslanče, já to hned učiním. Otevírám tedy obecnou rozpravu, do které se hlásí pan poslanec Radko Martínek jako první. Takže prosím, pane poslanče, můžete si vzít slovo.

 

Poslanec Radko Martínek: Děkuji. Pane místopředsedo, dámy a pánové, vážené kolegyně a kolegové, také já bych se rád vyjádřil k návrhu rozpočtu Státního fondu rozvoje bydlení na rok 2007. Myslím a souhlasím s usnesením výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, které doporučilo Poslanecké sněmovně tento rozpočet přijmout. Nicméně měl bych několik poznámek k tomu, co tady bylo již řečeno.

Já bezesporu souhlasím s tím, co tady říkal pan kolega Gandalovič v tom smyslu, že se tento fond cílevědomě překlápí do tzv. revolvingového fondu, to znamená, že postupně rok od roku roste ta částka, kdy vlastně se ty peníze obracejí formou půjček a ta dotační část fondu se neustále snižuje, a je bezesporu pravda to, co tady pan ministr řekl, pokud se týká půjček, dotačních titulů, které tento fond obsahují. Pokud budeme chtít využít fondu i nadále jako formy, jak dostat k obcím určité dotace na bydlení, tak bezesporu budeme muset na příjmové stránce také doplňovat minimálně tu částku, kterou budeme předávat ve formě dotací.

Myslím si, že je pro všechny určitě zajímavé, a v tom návrhu rozpočtu to máte, jaký bude stav financí tohoto fondu na konci příštího roku. Na konci příštího roku Státní fond rozvoje bydlení bude mít na aktivech 13 miliard 841 milionů a na přímých volných příjmech zhruba tři a čtvrt miliardy korun, to znamená, jsou to samozřejmě velké částky, které se dají využít pro rozvoj bydlení i do budoucna.

Já bych trošku poopravil to, co tady pan ministr říkal, pokud se týká rozdílu mezi rozpočtem letošního roku a rozpočtem příštího roku. Bezesporu tam došlo k určitém snížení, ale to snížení zdaleka není takové, aby bylo významné. Je potřeba totiž připomenout, že letošní rok z hlediska financování fondu byl mimořádný v tom smyslu, že Poslanecká sněmovny, resp. výbor schválily navýšení rozpočtu tohoto fondu zhruba o tři miliardy korun z hlediska povodní. To znamená o tyto částky, o tři miliardy korun, se navýšil rozpočet fondu, aby byly určitým způsobem sanovány jarní povodně. O to samozřejmě je potřeba vidět, že - ale já doufám, že v příštím roce nic takového Českou republiky nepotká - bylo potřeba snížit rozpočet na rok příští. Stejně tak je potřeba do těch peněz, které jdou na podporu bydlení, započítat zhruba něco přes miliardu, které půjdou z evropských prostředků, a je samozřejmé, že také z rozpočtu Ministerstva pro místní rozvoj je počítáno s tím, že bude zajištěno spolufinancování této částky. A když si spočítáme všechny tyto částky dohromady, tak přijdeme na to, že v podstatě částky, kterými dotujeme bytovou výstavbu, jsou srovnatelné s letošním rokem. Nicméně je evidentní, že se musíme zamyslet nad tím, jak budeme postupovat do budoucna. Jsem přesvědčený, že to další období je obdobím, kdy bychom se měli zaměřit především na rekonstrukce a revitalizace stávajícího bytového fondu.

Jestli si ještě vzpomenete na začátek 90. let, tak na začátku 90. let se vlastně zastavila bytová výstavba. A já jsem přesvědčen, že výsledky, které máme za minulý rok, jsou opravdu vynikající, jsou to nejlepší výsledky, nakonec i letošní výsledky v oblasti bytové výstavby jsou opravdu fantastické a ten důvod samozřejmě není jenom ve fondu bydlení, ale je v celé řadě podpůrných prostředků, které v oblasti bydlení máme. Já jsem přesvědčený, že tady se projevuje jedna věc, ze které bychom si mohli vzít příklad. Ten příklad je v tom, že chceme-li dosáhnout nějakého efektu, tak musíme systematicky a dlouhodobě pracovat. A právě v oblasti bydlení ta systematická podpora, která se týká podpory hypoték, snížené daně z výstavby bytů, pětiprocentní daně z výstavby, týká se samozřejmě podpory stavebního spoření a celé řady dalších komponentů, tak v souhrnu všech těch komponentů právě přináší ten efekt, který v současné době máme, a je bezesporu jasné, že bytová výstavba je jedním z motorů stavební výstavby v současné době.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP