(9.10 hodin)

(pokračuje Volfová)

Čili jestliže muž je odsouzen k placení 1000 korun alimentů a neplatí je a žena se dostane do situace, že je třeba 600 korun pod hranicí životního minima, znamená to, že je dotována šesti sty do hranice životního minima, takzvaným příspěvkem na výživu, který si vymáhá stát už v této chvíli. Je třeba si uvědomit, že už v této chvíli stát vymáhá a vedle něj vymáhá i žena sama osobně, takže dnes máme dva soudy, které bychom např. tímto způsobem změnili v jeden.

Navíc, návrh zákona o náhradním výživném je novou formou směřující k tomu, aby dítě mělo k dispozici plné výživné. Domníváme se totiž, že trestat matku za to, že je schopna si dost vydělat, a trestat tím i dítě považujeme za nemorální. Režim zákona o správě daní a poplatků jsme zvolili proto, že se domníváme, že bude efektivnějším způsobem vymáhání zálohovaného výživného.

Podle tohoto zákona vede správní úřad exekuci sám. Vymáhání podle občanského soudního řádu je v rukou soudců velmi zdlouhavé. Doplnění příjmů neúplné rodiny plným výživným nezaopatřeného dítěte bude mít i vliv na rozsah a výši dávek státní sociální podpory, tedy resp. na jejich snížení. Jestliže si dnes uvědomíme nebo spočítáme, že průměrně se doplňuje příspěvek na výživu o 400 a průměrné stanovené výživné je 870 korun, znamená to, že se ženy, které budou dostávat plné výživné, nikdy nedostanou pod hranici životního minima, a jistě víme, že na toto životní minimum je navázána řada dalších dávek, na které by potom neměly nárok.

Slyšela jsem i názor, že výživné se započítává do vyměřovacího základu. Není to pravda. Pokud jde o zákon o dani z příjmů, pak výživné není započítáváno do vyměřovacího základu pro výpočet daně a zaplacené výživné nesnižuje vyměřovací základ.

Nevidíme nutnost zkoumat důvody neplacení, protože je zde jednou pravomocné rozhodnutí soudu, které zakládá povinnost platit bez jakýchkoliv důvodů.

Informační povinnost školy a soudů jsme dali především proto, abychom zabránili negativním jevům ve výchově a abychom platili náhradní výživné především tam, kde se skutečně matka nebo -

 

Místopředseda PSP František Brožík: Paní kolegyně, promiňte. Já bych skutečně ještě jednou požádal všechny, kdo se chtějí bavit, ať opustí tuto síň. Pojďte si sednout chvilku sem nahoru, neuslyšíte vlastního slova, natož potom toho, kdo hovoří.

 

Poslankyně Jana Volfová: Děkuji, pane řídící. Znovu se vracím k tomu, že tedy informační povinnost školy, která ostatně vyplývá už dnes ze zákona o sociálně-právní ochraně dětí a ze zákona o rodině, by měla zabránit alespoň částečně takovým jevům, jako je záškoláctví, ohrožená mravní výchova či nezájem rodičů.

Enormně rostoucí sociální dávky vyplácené obcemi z důvodu stále vyššího počtu osob pod hranicí životního minima, především v regionech s vysokou mírou nezaměstnanosti, sloužící k dorovnání příjmů do životního minima budou vypláceny v případě, že bude vypláceno plné náhradní výživné, podstatně méně.

Domníváme se tedy... Omlouvám se, ještě bych upozornila, že všechny tyto sociální dávky jsou nevratné, zatímco náhradní výživné je vymáhatelné.

Domníváme se tedy, že i v této situaci skutečně může stát ušetřit. Chápaly jsme a řekly jsme již na začátku jako všechny předkladatelky, že musíme dopracovat tento návrh. Prosíme vás tedy o míru tolerance a propuštění do druhého čtení s tím, že jsme samy navrhly prodloužení lhůty o 40 dní.

Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, paní poslankyně.

Technické oznámení. Pan poslanec Vojíř - náhradní karta č. 6. Pan poslanec Vojtěch Filip - náhradní karta č. 7.

Nyní bych požádal zpravodajku paní poslankyni Müllerovou o její závěrečné slovo a současně o shrnutí návrhů, které padly v obecné rozpravě.

 

Poslankyně Ludmila Müllerová: Vážený pane předsedající, v obecné rozpravě vystoupili čtyři diskutující a zazněl návrh na zamítnutí předlohy podpořený ještě jednou diskutující a návrh na vrácení k dopracování. Takže se domnívám, že nejprve budeme hlasovat o návrhu na vrácení návrhu k přepracování.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Ano, na dopracování.

 

Poslankyně Ludmila Müllerová: Na dopracování a posléze o zamítnutí.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji. Budeme tedy hlasovat o předložených návrzích. Jako prvý podrobíme hlasování návrh na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování. Doufám, že jste všichni zaregistrováni.

 

Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 208 z přítomných 162 poslanců, pro 55, proti 91. Návrh nebyl přijat.

 

Poslankyně Ludmila Müllerová: Takže budeme hlasovat o návrhu na zamítnutí zákona.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 209 z přítomných 167 poslanců, pro 67, proti 91. Návrh nebyl přijat.

 

Budeme se tedy nyní zabývat návrhem na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Má někdo jiný návrh? Paní kolegyně Volfová.

 

Poslankyně Jana Volfová: Já bych se tedy přiklonila ještě k návrhu na výbor petiční, protože tento návrh se v podstatě dotýká i lidských práv.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Ano, je tu další návrh, přikázat výboru petičnímu.

Pan poslanec Michal Doktor - náhradní karta č. 8.

Děkuji vám za uklidnění.

Budeme nyní hlasovat o přikázání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví.

 

Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Zahájil jsem hlasování. Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 210 z přítomných 167 poslanců pro 128, proti 8. Návrh byl přijat.

 

Nyní budeme hlasovat o druhém návrhu.

 

Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl předložen výboru petičnímu? Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 211 z přítomných 167 poslanců pro 79, proti 51. Návrh nebyl přijat.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP