(18.00 hodin)

(pokračuje Tlustý)

"Bod 6. V § 45 se doplňuje odst. 10, nikoli odst. 9." To je úprava pozměňovacího návrhu pana poslance Urbana, aby mohl být vztažen právě k navrhovanému způsobu dalšího projednávání.

A nyní, abychom odstranili tyto problémy, doporučuji, aby proběhlo hlasování o tom, že usnesení rozpočtového výboru bude základem dalšího jednání.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Pane poslanče, nejsem si jist, protože usnesení rozpočtového výboru 817/2, které jsme všichni obdrželi, tvoří onen komplexní pozměňovací návrh, který všichni obdrželi písemně, a je to tedy jediný podklad, ke kterému bychom vlastně měli vést podrobnou rozpravu.

Pokud pan kolega Urban ještě měl své připomínky k původnímu tisku 817/1, pak pokud to bude chtít upravit, je to možné, ale já dám nejprve hlasovat o tom, že základem je skutečně tisk 817/2, což je komplexní pozměňovací návrh rozpočtového výboru.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 201 a ptám se, kdo je pro, nechť stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 201 z přítomných 167 poslanců pro bylo 132, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Prosím tedy, aby pan poslanec Urban upřesnil své návrhy k tomuto tisku, a poté bude hovořit pan poslanec Plachý.

 

Poslanec Milan Urban: Budu pouze souhlasit s tím, co řekl předseda rozpočtového výboru v rámci přečíslování pozměňovacího návrhu, který jsem přednesl. Děkuji.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Hovořit bude pan poslanec Jaroslav Plachý.

 

Poslanec Jaroslav Plachý: Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, dámy a pánové, dovolte mi, abych přednesl tři pozměňovací návrhy k zákonu 218/2000 Sb.

Poté co bylo odhlasováno, že základem našeho jednání je usnesení rozpočtového výboru, budou mé pozměňovací návrhy upraveny na znění usnesení rozpočtového výboru.

První pozměňovací návrh je k § 56 odst. 2 písm. a), kde se slova "do výše 20 %" nahrazují slovy "do výše 80 %", což se váže na bod 4 usnesení rozpočtového výboru.

Dále navrhuji doplnit další body usnesení, a to body 6 a 7, kde bod 6 by zněl: v § 6 odst. 1 písm. i) za první čárkou vypustit slova "a pronájmu".

A bod 7: v § 53 odst. 6 vypustit slova "a pronájmu".

Pozměňovací návrhy č. 2 a 3 navrhuji hlasovat společně, protože mají vzájemnou vazbu.

Vážené dámy a pánové, dovolte mi krátké odůvodnění. Můj první pozměňovací návrh se snaží řešit problém, do kterého se po novele zákona o rozpočtových pravidlech dostaly všechny příspěvkové organizace. Podle platného znění zákona mohou totiž použít z fondu odměn pouze 20 % z hospodářského výsledku. To je ovšem částka, která příspěvkovým organizacím neumožňuje srovnat formou odměn výši platu špičkových odborníků na úroveň trhu práce. Řada z nich proto odchází pracovat do soukromého sektoru, a příspěvkové organizace, znamenající jakousi institucionální infrastrukturu pro další růst naší ekonomiky, tak přicházejí o to nejcennější, co mají: o lidský potenciál. Proto chceme-li příspěvkové organizace motivovat k dobrému hospodaření a současně jim umožnit, aby mohly zaplatit své odborníky, pak je třeba zvýšit procento z hospodářského výsledku do fondu odměn. Rozpočtovým výborem navrhovaných 50 % je po konzultacích s řediteli příspěvkových organizací příliš málo.

Dámy a pánové, můj druhý a třetí pozměňovací návrh spolu souvisí a jejich cílem je řešit obdobnou demotivující situaci v příspěvkových organizacích, spočívající v tom, že veškeré nájemné z nemovitostí státu, se kterými mají právo hospodařit, musí odvádět do státního rozpočtu. Proto navrhuji, aby příjem z pronájmu nemovitostí zůstal příspěvkovým organizacím a motivoval je tak k efektivnímu využívání majetku, který mají ve správě.

Dámy a pánové, děkuji za vaši podporu.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji, pane poslanče. Táži se, kdo se dále hlásí do podrobné rozpravy. Hlásí se pan poslanec Pícl.

 

Poslanec Václav Pícl: Omlouvám se, vážené kolegyně a kolegové, vážená vládo.

Navrhuji nový bod, a to § 14 odst. 2 doplnit výčtem poskytovatelů dotací nebo návratné finanční výpomoci.

Text bude znít takto: "Dotaci nebo návratnou finanční výpomoc ze státního rozpočtu může poskytnout pouze ústřední orgán státní správy, jím k tomu účelu zřízená nebo založená právnická osoba, Akademie věd ČR a Grantová agentura, nebo ten, koho určí zvláštní zákon (dále jen poskytovatel)."

Odůvodnění. Sjednáním Rozhodnutí č. 2/2000 Rady přidružení EU-ČR ze dne 31. srpna 2000 o přijetí podmínek účasti ČR v programech Společenství v oblasti přípravy na zaměstnání a vzdělávání, a Rozhodnutí č. 3/2000 Rady přidružení EU-ČR ze dne 16. října 2000 o přijetí podmínek účasti ČR v akčním programu Společenství Mládež Česká republika vstoupila do vzdělávacích programů EU Socrates II, Leonardo da Vinci II a Mládež na období 2000 až 2006. Obě rozhodnutí byla schválena Parlamentem ČR a ratifikována prezidentem republiky, čímž ČR přijala závazek vytvořit odpovídající struktury pro koordinované řízení implementace aktivit v rámci těchto programů na národní úrovni.

V průběhu realizace první fáze programů v letech 1997 až 1999 se ukázala potřeba poskytovat konečným uživatelům těchto programů navíc k přidělenému grantu od národní agentury programu prostředky na dofinancování, neboť životní náklady pro české účastníky v zemích EU jsou nepoměrně vyšší než pro účastníky přijíždějící do ČR ze zemí EU. Prostředky na dofinancování byly zajištěny z prostředků programu Phare.

V souvislosti s požadavkem ČR využít prostředky programu Phare především na spolufinancování každoročních vstupních příspěvků do všech tří programů byly prostředky na dofinancování konečných uživatelů programů rezervovány v roce 2000 v rozpočtové kapitole Školství. Vycházelo se z předpokladu, že jako účelově přidělené prostředky budou poskytnuty na základě schválených zásad pro poskytování prostředků státního rozpočtu na dofinancování konečných uživatelů programu, a na základě vyčíslení potřeb v rámci jednotlivých programů budou převedeny na jednotlivé národní agentury vzdělávacích programů EU a ty je budou poté konečným uživatelům poskytovat navíc k přidělenému grantu. Takto byly tyto prostředky v roce 2000 přiděleny Národní agentuře Socrates.

Dne 1. ledna 2001 nabyl účinnosti zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech ČR, který -

 

Místopředseda PSP František Brožík: Promiňte, pane poslanče, vaši kolegové jsou teď velice hluční. Poprosil bych pana kolegu Starce a ostatní o klid.

 

Poslanec Václav Pícl: Takže dne 1. ledna 2001 nabyl účinnosti zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech ČR, který ve svém § 14 odst. 2 stanoví, že dotaci nebo nenávratnou výpomoc může poskytnout jen ústřední orgán státní správy, Akademie věd ČR, Grantová agentura ČR nebo ten, koho určí zvláštní zákon. Z této dikce vyplývá, že výše uvedené prostředky státního rozpočtu určené na dofinancování konečných uživatelů programů EU nemohou poskytnout národní agentury programů. Vzhledem k tomu, že hlavními uživateli vzdělávacích programů EU jsou především školy, jedná se řádově o stovky subjektů, jejichž účast v programu bude nutné dofinancovat.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP