Ministr pro správu národního majetku a jeho
privatizaci Jiří Skalický a ministr státní
kontroly Igor Němec zaslali společnou odpověď
na interpelaci poslankyně Hany Orgoníkové
dopisem ze dne 23. března 1993.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacího řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně společnou odpověď
ministra pro správu národního majetku a jeho
privatizaci Jiřího Skalického a ministra
státní kontroly Igora Němce na interpelaci
poslankyně Hany Orgoníkové. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Ministr pro správu národního | Ministr státní kontroly |
majetku a jeho privatizaci ČR | RNDr. Igor Němec |
ing. Jiří Skalický |
Vážená paní poslankyně,
ve Vaší interpelaci ve věci privatizace s.
p. Salma Hradec Králové, předložené
Kanceláři Parlamentu ČR dne 26. února
1993 nás žádáte, abychom zodpověděli
tyto následující dotazy:
1. Kdo a proč odprodal firmě PUM 31% akcií
akciové společnosti Salma, ačkoliv firma
PUM nebyla uvedena ve schváleném privatizačním
projektu.
2. Zda dochází k porušování paragrafů
194, 196, 197 a 26 obchodního zákoníku.
3. Proč Fond národního majetku ČR
nepožádal příslušný soud
dle 131 a 183 obchodního zákoníku o vyslovení
neplatnosti usnesení valné hromady a. s. Salma ze
dne 12. 10. 1992, podle něhož došlo k pronájmu
veškeré činnosti a. s. Salma společnosti
PUM, proč neprotestoval ani proti složení představenstva
a. s. Salma, proč nenamítá, že dozorčí
rada a. s. společnosti není v pořádku.
4. Jaké jsou možnosti pro
a) likvidaci současného neprávního
stavu celé záležitosti,
b) eventuální trestní postih uvedených
protiprávních kroků, které mají
podle mého názoru oporu 128 trestního zákoníku
v platném znění.
Ministerstvo státní kontroly ČR provedlo
kontrolu dodržování zákona č.
92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku
státu na jiné osoby, v případě
privatizace s. p. SALMA Hradec Králové ve dnech
4. 11. 1992 až 9. 11. 1992 ve Fondu národního
majetku ČR. Ve své odpovědi vycházíme
především z poznatků učiněných
při této kontrole.
1. Kdo a proč odprodal firmě PUM 31 % akcií
a. s. SALMA Hradec Králové, ačkoli firma
PUM nebyla uvedena ve schváleném privatizačním
projektu.
Na základě usnesení vlády ČR
č. 281 ze dne 15. 4. 1992 schválilo ministerstvo
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
ČR dne 22. 4. 1992 podle ustanovení 10 odst. 1 zákona
č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu
majetku státu na jiné osoby ve znění
zákona č. 92/1992 Sb. privatizační
projekt s. p. SALMA Hradec Králové, zpracovaný
s. r. o. Rozkvět Hradec Králové a s. r. o.
PUM Pardubice s tím, že došlo k úpravě
rozdělení akcií oproti původnímu
záměru a nebyl schválen přímý
prodej akcií s. r. o. PUM Pardubice. Rozdělení
akcií bylo schváleno takto:
3% restituce
35% kuponová privatizace
31% FNM - rezerva pro subjekt zabývající
se zemědělskou prvovýrobou
31 % přímý prodej s. r. o. Rozkvět
Hradec Králové
Takto schválený privatizační projekt
byl předán Fondu národního majetku
ČR k realizaci. Na základě schváleného
privatizačního projektu CKP nabídlo příslušný
podíl akcií v kuponové privatizaci.
Dne 24. 6. 1992 zaslal první náměstek ministra
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
ČR JUDr. Jaroslav Muroň místopředsedovi
FNM ČR ing. Jindřichu Kapounovi dopis, ve kterém
uvádí, že po jednání ze dne 5.
6. 1992 s místopředsedou vlády ČR
panem PhDr. Stráským žádá u revokaci
privatizace akcií a. s. Salma Hradec Králové
následujícím způsobem:
3% - RIF
31% - s. r. o. Rozkvět, Hradec Králové
31% - PUM Pardubice
35% - Investiční kupony
Na základě této žádosti požádal
FNM ČR dne 3. 8. 1992 náměstka ministra MSNMP
ČR Ing. Michala Soukupa ve smyslu ustanovení 22
odst. 4 zákona ČNR č. 171/1991 Sb. o změnu
v privatizačním projektu. Na tento dopis neobdržel
FNM ČR kladnou odpověď, přesto však
dne 21. 8. 1992 uzavřel v intencích dopisu bývalého
náměstka MSNMP ČR JUDr. Jaroslava Muroně
smlouvu s s. r. o. PUM Pardubice.
Touto smlouvou, kterou za FNM ČR podepsal II. místopředseda
výkonného výboru ing. Jindřich Kapoun,
CSc., se Fond národního majetku jako prodávající
zavázal ke dne 25. 9. 1992 prodat s. r. o. PUM jako kupujícímu
78 596 kusů akcií a. s. SALMA Hradec Králové,
které byly určeny jako rezerva pro subjekt zabývající
se zemědělskou prvovýrobou, a to za částku
Kčs 85.455.600.-.
Jelikož nebyla dodržena podmínka prodeje subjektu
zabývajícímu se zemědělskou
prvovýrobou, je uvedená smlouva neplatná
ve smyslu ustanovení 39 občanského zákoníku
("neplatný je právní úkon, který
svým obsahem nebo účelem odporuje zákonu
nebo jej obchází anebo se příčí
dobrým mravům"). V uvedeném případě
bylo porušeno ustanovení 12 odst. 2 zákona
č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu
majetku státu na jiné osoby v platném znění
("majetek fondu může být použit v
souladu se schválenými privatizačními
projekty"). Rovněž ustanovení 18 odst.
2 písm. a) zákona č. 171/1991 Sb., o působnosti
orgánů České republiky ve věcech
převodu majetku státu na jiné osoby a o Fondu
národního majetku České republiky
stanoví, že majetek fondu lze použít v
souladu se schválenými privatizačními
projekty k účelům vyjmenovaným v tomto
zákoně. Podle ustanovení 20 odst. 5 téhož
zákona je ke změně schváleného
privatizačního projektu fond povinen si vyžádat
souhlas vlády.
Porušení právních předpisů
je konstatováno v protokolu o výsledku kontroly
dodržování zákona č. 92/1991
Sb., o podmínkách převodu majetku státu
na jiné osoby, v případě privatizace
s. p. SALMA Hradec Králové ze dne 16. 11. 1992.
Předseda výkonného výboru FNM ČR
Ing. Tomáš Ježek, CSc. podal proti protokolu
námitky, které byly ředitelem odboru zemědělství
MSK ČR Ing. Václavem Míškem zamítnuty.
Proti rozhodnutí o námitkách se předseda
výkonného výboru FNM ČR odvolal k
ministrovi státní kontroly ČR dne 6. 1. 1993.
Toto odvolání bylo jako nedůvodné
zamítnuto dne 24. 1. 1993.
Dne 21. 1. 1993 bylo o celé záležitosti dopisem
informováno ministerstvo pro správu národního
majetku a jeho privatizaci.
Na základě tohoto dopisu ministr pro správu
národního majetku a jeho privatizaci ing. Jiří
Skalický požádal FNM ČR o vyjádření
k uvedené věci. Dne 9. 2. 1993 šéf sekce
kontroly a hospodářskosprávního úseku
FNM ČR JUDr. Jaromír Gottlieb informoval MSNMP o
tom, že kontrolní skupina FNM ČR dospěla
k závěru, že smlouva o prodeji a koupi akcií
s. r. o. PUM Pardubice uzavřená dne 21. 8. 1992
je neplatná a doporučila výkonnému
výboru řešit stávající
situaci dle postupu navrženého ministerstvem státní
kontroly ČR.
Ve smyslu ustanovení 22 zákona č. 552/1991
Sb., o státní kontrole, byla dne 29. 1. 1993 zpráva
z kontroly dodržování zákona č.
92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku
státu na jiné osoby, v případě
privatizace s. p. SALMA Hradec Králové předložena
předsedovi a ostatním členům vlády
České republiky - členům rozpočtového
výboru a zemědělského výboru.
Rovněž citovaná zpráva obsahovala návrh
řešení protiprávního stavu.
Odpověď na druhou část otázky,
a sice proč došlo k výše popsanému
prodeji akcií a. s. SALMA Hradec Králové,
ačkoliv převod se uskutečnil v rozporu s
právními předpisy, by z naší
strany nutně byla spekulací.
2. Zda dochází k porušování paragrafů
194, 196, 197 a 256 obchodního zákoníku
Ustanovení 194 obchodního zákoníku
upravuje způsob volby a odvolání členů
představenstva akciové společnosti, jejich
počet, způsob rozhodování, povinnosti
členů představenstva a důsledky porušení
těchto povinností.
Ustanovení 196 obchodního zákoníku
upravuje zákaz konkurence členů představenstva
akciové společnosti s důsledky porušení
tohoto zákona.
Ustanovení 197 obchodního zákoníku
se zabývá působností dozorčí
rady akciové společnosti.
Výše uvedená ustanovení obchodního
zákoníku jsou vesměs dispozitivní
povahy a záleží tedy především
na úpravě provedené ve stanovách akciové
společnosti. Kontrolní zjištění,
která vyplynula z výsledků kontroly dodržování
zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách
převodu majetku státu na jiné osoby nám
v případě privatizace s. p. SALMA Hradec
Králové neumožňují se k uvažovanému
porušení výše uvedených ustanovení
obchodního zákoníku vyjádřit.
Kontrola nebyla zaměřena na založení
a vznik a. s. SALMA Hradec Králové, nýbrž
na postup Fondu národního majetku ČR při
prodeji akcií této akciové společnosti.
Ustanovení 265 obchodního zákoníku
zní:
"Výkon práva, který je v rozporu se
zásadami poctivého obchodního styku, nepožívá
právní ochrany." Z termínu "nepožívá
právní ochrany" vyplývá, že
uvedená práva nelze vymáhat, případně
je vykonat právním úkonem.
Z doslovné citace tohoto ustanovení je zřejmé,
že nemůže být porušeno.
3. Proč Fond národního majetku nepožádal
příslušný soud dle 131 a 183 obchodního
zákoníku o vyslovení neplatnosti usnesení
valné hromady akciové společnosti SALMA Hradec
Králové ze dne 12. 10. 1992, podle něhož
došlo k pronájmu veškeré činnosti
a. s. SALMA Hradec Králové společnosti PUM,
proč neprotestoval ani proti založení představenstva
a. s. SALMA Hradec Králové, proč nenamítal,
že dozorčí rada a. s. není v pořádku
Odpověď na otázky zde uvedené by opět
byly z naší strany spekulací, avšak jisté
zůstává, že uzavření nájemní
smlouvy, ke kterému došlo dne 12. 10. 1992 mezi a.
s. SALMA Hradec Králové a s. r. o. PUM Pardubice
ve věci pronájmu podniku a. s. SALMA, nemohl FNM
ČR ovlivnit, přestože dne 12. 10. 1992 hlasoval
na valné hromadě proti uzavření této
smlouvy. Hlasování proběhlo v souladu se
stanovami a. s. SALMA Hradec Králové (čl.
9 a násl.).
Tyto okolnosti jsou vsak pouze důsledkem uzavření
kupní smlouvy mezi FNM ČR a s. r. o. PUM Pardubice
o prodeji akcií a. s. SALMA Hradec KráLové.
Kdyby nedošlo k tomuto prodeji, nevlastnila by s. r. o. PUM
Pardubice absolutní většinu hlasů. Tím
by bezesporu nemohla tato situace nastat.
4. Jaké jsou možnosti pro
a) likvidaci současného neprávního
stavu celé záležitosti
b) eventuální trestní postih uvedených
protiprávních kroků, které mají
podle mého názoru oporu v 128 trestho zákona
ad a):
Řešeni spočívá v naturální
restituci. Pokud nedojde k dohodě mezi účastníky
právního úkonu, tzn. kupní smlouvy
o prodeji akcií a. s. SALMA Hradec Králové
společnosti s. r. o. PUM Pardubice, o vzájemném
vrácení plnění z absolutně
neplatné smlouvy, může FNM ČR postupovat
následujícím způsobem:
1. Vrátit s. r. o. PUM Pardubice částku Kč
86.455.600,-, kterou obdržela za 78 596 kusů akcií
a. s. SALMA Hradec Králové, neboť nárok
na vrácení plnění z neplatné
smlouvy je nárokem ze zákona podmíněným
vrátit druhému, co na základě smlouvy
bylo získáno.
2. Pokud s. r. o. PUM Pardubice předmětné
akcie dobrovolně nevrátí, může
se FNM ČR domáhat jejich vrácení cestou
soudního řízení žalobou revindikační.
Na podkladě takto podané žaloby by se příslušný
soud zabýval otázkou platnosti smlouvy, uzavřené
dne 21. 8. 1992 mezi FNM ČR a s. r. o. PUM Pardubice, jako
otázkou prejudiciální.
Tento postup byl výkonnému výboru FNM ČR
doporučen nejen ministerstvem státní kontroly
ČR, ale i kontrolní skupinou FNM ČR a ministrem
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
ČR.
Výkonný výbor FNM, který původně
akceptoval závěry kontrolní skupiny FNM ČR,
však na svém pozdějším jednání
toto rozhodnutí revokoval a vrátil se ke stanovisku,
že prodej akcií a. s. SALMA Hradec Králové
společnosti s. r. o. PUM Pardubice byl po právu
a s celou záležitostí nelze nic dělat.
V článku "Na hraně dvou světů"
uveřejněném dne 13. 3. 1993 v Českých
a moravskoslezských zemědělských novinách
předseda výkonného výboru FNM ing.
Ježek, CSc. uvádí: "Důvody pro
výpověď smlouvy FNM - PUM prostě nejsou.
Když od ní ustoupíme, PUM nás bude žalovat
a my to musíme prohrát." Toto stanovisko je
věcně nesprávné z toho důvodu,
že od absolutně neplatné smlouvy nelze odstoupit.
Tato smlouva pro rozpor s právními předpisy
nevznikla. Důsledkem toho musí být postup
uvedený v ustanovení občanského zákoníku
("je-li smlouva neplatná nebo byla zrušena, je
každý z účastníků povinen
vrátit druhému vše, co podle ní dostal").
Majetkový prospěch získaný plněním
z neplatného právního úkonu je bezdůvodným
obohacením ve smyslu ustanovení 451 odst. 2 občanského
zákoníku.
ad b):
Celým případem se zabývají
orgány činné v trestním řízení
a zkoumají postup konkrétních osob z hlediska
možnosti porušení ustanovení trestního
zákona.
S pozdravem
Vážená paní
ing. Hana Ogorníková
poslankyně Poslanecké sněmovny
Parlament České republiky