V roce 1948 bude opatřen větší počet
bezmotorových letadel pro výcvik sportovních
letců. Bude podporováno zlepšení dřívějších
typů a opatřena pomocná zařízení
pro provoz sportovních organisací (navijáky,
transportní vozíky, dílenská zařízení
atd.). Pro Slovensko počítá se s doplněním
leteckého parku nákupem asi 10 kusů letadel
typu Z-281 a 20 kusů větroňů různých
typů.
V leteckém školení budou opatřeny přístroje
a učební pomůcky pro letecká učiliště.
Letečtí specialisté, u nichž bude podporováno
zvýšení úrovně odborných
znalostí prohloubením školení, budou
vysláni do leteckých podniků a do ciziny.
V roce 1947 zúčastnilo se Československo
mezinárodního trhu letadel v Greenchen ve Švýcarsku
a mezinárodní letecké výstavy v Bruselu.
V roce 1948 bude zajištěna účast Československa
na mezinárodních leteckých výstavách
ve státech slovanských, dále v Paříži,
v Londýně, v Praze a budou podporovány snahy
o vývoz československých výrobků.
K provozování mezinárodních leteckých
tratí byly v roce 1947 sjednány další
dohody s Anglií, Dánskem, Jugoslavií, Holandskem,
Norskem, Švýcarskem, Tureckem a Maďarskem. Projednává
se dohoda s Belgií a změna dohody se Švédskem.
Dále byla sjednána dohoda o technickém a
obchodním provozu mezi ČSR a SSSR. Další
jednání o dohodu bylo zahájeno s Egyptem,
Libanonem, Syrií, Italií, Řeckem, Finskem,
Bulharskem, Irakem a Iranem.
Státní meteorologický ústav udržuje,
případně zřizuje a obstarává
povětrnostní služby pro zabezpečení
letecké dopravy, pro vodní, zemědělské,
zdravotnické, průmyslové, plánovací
a jiné veřejné a hospodářské
účely; sleduje vědecký pokrok v meteorologii,
pěstuje meteorologické výzkumnictví
a používá výsledků domácího
i cizího bádání ke zvýšení
úrovně povětrnostní služby; účastní
se organisačních a výzkumných meteorologických
prací na poli mezinárodním.
V roce 1947 rozšířila povětrnostní
služba (synoptická spolu s povětrnostním
zajišťováním letecké dopravy) síť
hlásných stanic na 30 a zřídila informační
úřadovnu letecké služby povětrnostní
na dalších 3 letištích a projektuje zřízení
4 až 5 výškových (horských) stanic.
Připravuje se zřízení meteorologického
supercentra jakožto střediska pro zabezpečení
letecké dopravy pro většinu střední
Evropy. Všeobecná informační služba
i zpravodajství pro zemědělství jsou
rozšiřovány. Služba klimatologicko-statistická
udržuje a rozmnožuje staniční síť,
dosahující nyní 1300 členů;
výkazy pozorovaných a měřených
výsledků jsou po odborné revisi zpracovávány
početně, statisticky a kartograficky pro další
použití a publikace (měsíční,
roční); především jsou zhodnocovány
k posudkům a dobrozdáním pro účely
vědecké, technické a právní,
v současné době hlavně pro plánování
zemědělské, regionální, letištní,
vodohospodářské, osidlovací a j.;
zpracovaný klimat. materiál je také podkladem
činnosti speciálních služeb ústavu.
Služba pro přístroje opatřuje měřicí
zařízení pro všecka oddělení
ústavu; obstarává a zdokonaluje jejich cejchování
ve zkušebnách a udržuje provoz dílen (mechanické,
hodinářské) pro konstrukce a opravy; sem
náleží i provoz ústřední
observatoře. Speciální služba pro zemědělskou
meteorologii koná trvalé šetření
o vlivu počasí na zemědělskou výrobu
pomocí zvláštního zpravodajství;
výsledky se ihned zpracovávají pro tisk a
rozhlas. Dále přistoupila k řešení
otázek a zkoušení vhodných metod v oboru
rostlinné bioklimatologie; v zemědělském,
zvláště geonomickém plánování,
připadla této službě významná
úloha při krátkodobém mikroklimatickém
průzkumu a podkladových pracích (zjišťování
oblastí sucha, nebezpečí mrazů ve
vegetačním období a j.). Plánovacím
pracím slouží i výsledky stále
zdokonalované sítě fenologického pozorování
(nyní 1700 stanic). Důležitou účast
v plánování zaujala i speciální
služba pro bioklimatologii člověka a lázeňskou
meteorologii, která provádí bioklimatický
průzkum oblastí měst, léčebných
míst, lázní a pod.
V roce 1948 zamýšlí ústav všeobecně
doplniti podklady svojí práce, hlavně doplniti
různé druhy staničních sítí
ve všech částech území na žádoucí
stav, dále rozšířiti měřicí
prostředky a metody pracovní, jakož i zpracování,
zužitkování a příp. publikace
výsledků. V oboru povětrnostní služby,
zvláště pro zabezpečování
letectví je třeba ke sledování a analyse
povětrnostní situace dokončiti výstavbu
hlásných stanic, a podle letošních mezinárodních
ujednání opatřiti stanice novými pomůckami
a návody; dále nutno zavésti i u nás
jako nezbytnou pomůcku služby pravidelná měření
ve vyšších vrstvách atmosféry radiosondážemi.
Také klimatologicko-statistická služba bude
potřebovati v některých částech
území doplnění staniční
sítě, aby mohla plně vyhověti zvláště
různým odvětvím hospodářského
i výzkumného plánování v republice
(plánování urbanistické, zemědělské,
krajové, tepelněhospodářské,
vodohospodářské, letecké atd.). Zapojení
pohraničních oblastí, provedené v
tomto roce, umožňuje rozvinutí všeobecně
žádané publikace výsledků v ročenkách
klimatických a srážkových, jakož
i soustavných prací na klimatografii ČSR.
Služba přístrojová potřebuje
doplnění laboratorních zařízení
zkušebních, prostředků pro cejchování
aktinometrická, a obnovení solárních
měření v republice, dále modernisaci
strojů a zařízení dílenských.
Pro potřeby staničních sítí
budou vydány nové návody. Dále je
třeba obnoviti publikace výsledků ústřední
observatoře pro zájemce tuzemské i zahraniční.
Speciální služba pro zemědělskou
meteorologii a fenologii projektuje různá mikroklimatické
průzkumy pro účely plánovací,
dále studia mikroklimatu v přízemní
vrstvě vzduchové, v porostech, řešení
speciálních otázek z oboru ochrany rostlin
a průzkum půdního klimatu. Pro plánování
je určena také značná část
činnosti služby bioklimatické a lázeňsko-meteorologické,
které připadne bioklimatický průzkum
oblastí měst, léčeben, lázní,
rekreačních středisek; bude také vyžadovati
dalšího rozšíření sítě
bioklimatických stanic a studií vlivu počasí
na lidské zdraví.
Působnost plavební správy týká
se všech záležitostí souvisejících
s vodními cestami na řekách, které
slouží i jiným potřebám než
dopravním (elektrisace, zavodňování
a j.). Je proto nutno spolupracovati s dalšími obory
veřejné správy a soukromými zájemci.
Vlastní působnost spočívá ve
správě zařízení sloužících
jen vodní dopravě, t. j. přístavů
a překladišť. Zde vykonávají plavební
úřady správní agendu dotýkající
se vodní dopravy a mimo provádění
větších vodních staveb, které
přísluší ministerstvu techniky, obstarávají
udržování a veškerou správu provozu
přístavů včetně skladištní
a překladištní služby. V zemích
českých, v přístavech Holešovice
a Mělník, obstarávají překlad
zboží ověření smluvní
překladci, na Slovensku, v přístavech Bratislava
a Komárno, je prováděn celý překlad
v režii státní přístavní
správy.
Bagrování říčních toků
a stavební práce, mimo stavbu lodí, zůstávají
nadále zařazeny v rozpočtu ministerstva techniky,
které stavbu projektuje, provádí a vede v
majetkové evidenci. Vodní cesty plánuje plavební
správa po dohodě s ministerstvem techniky.
V roce 1947 byly provedeny plánované rekonstrukce
a stavby přístavní, bylo pokračováno
v doplňování přístavního
zařízení, v rekonstrukci nebo vyměňování
zařízení poškozeného válkou.
Dále bylo pokračováno ve vyzdvihování
vraků v dunajském řečišti, v
rekonstrukci železničního svršku v přístavech,
v instalacích elektrických jeřábů.
Obnoveno a doplňováno bylo telefonní vedení
na plavebních a povodňových linkách
a zařízení pro signalisování
a vytyčování plavebních cest. Zařízení
pro označování i odstraňování
plavebních překážek bylo rovněž
doplněno.
Pokračováno bylo v mapování vodních
cest, s přihlížením k plánovaným
vodním cestám a plavebně-dopravním
potřebám.
V roce 1947 bylo také pokračováno v úpravě
plavebního školství, zdokonalována učňovská
plavecká škola (Mělník) a pro kormidelníky
a kapitány byly organisovány plavecké kursy
pro pokročilé plavce.
Dokončeny byly opravy poškozených lodí,
zčásti dokončeny stavby nových lodí
pro oblast oderskou.
V oblasti vltavsko-labské a dunajské byly zařazeny
remorkéry, čluny, motorové čluny a
pramice pro výkon vytyčovací a signální
služby a pro výkon služby policejní.
Vedle přípravy reorganisace plavebních podniků
(přeměny dosavadních významnějších
podniků na nové podniky obdobné podnikům
národním) bude státní plavební
správa v roce 1948 pokračovati na úkolech
legislativních, zejména v práci na plavebně-policejních
předpisech, přístavních řádech,
na nové úpravě veřejnoprávních
i soukromoprávních poměrů v plavbě
vnitrozemské a na úpravě dozorčí
a kontrolní služby v těchto podnicích.
Podle potřeby a vyvíjejících se poměrů
mezinárodních budou připraveny i úkoly
pro plavbu námořní.
Bude pokračováno v dalších technických
úpravách a vystrojování říčních
přístavů, pokud nebudou tyto úkoly
přeneseny na překladištní a plavební
podniky.
V roce 1948 budou dokončeny práce spojené
s doplňováním výstroje přístavů
podle plánovaného dvouletého programu i mimo
dvouletý plán. Jest to zejména plánovaná
dostavba 3 t elektrického jeřábu v Kolíně,
rekonstrukce kolejiva v bratislavském a komárenském
přístavu a zřízení dvou dalších
přístavních pontonů; mimo plán
pak instalace nového 4 t jeřábu pro přístav
Bratislava a zřízení nové transformační
stanice, dále doplnění plavebního
inventáře v zemích českých
i na Slovensku. Bude doplněna síť povodňových
zabezpečovacích linek v zemích českých
a výměna zastaralého materiálu na
plavebním telefonu na Dunaji. Zajištěny budou
pozemky pro stavbu úřední budovy oblastní
správy plavební na Moravě a zakoupena budova
pro oblastní správu v Ústí nad Labem.
Plavební školství je připravováno
k dalšímu vývoji vydáním potřebných
učebnic v dohodě s ministerstvem školství.
Pro dorost v plavbě námořní bude podporována
potřeba odborného školení na zahraničních
učilištích, zejména v odborných
školách v Polsku a Jugoslavii.
V říční plavbě zahraniční
bude třeba nových úprav v záležitosti
československého přístavního
pásma v Hamburku a ve věci mezinárodního
pásma terstského.
Plavební správa zúčastní se
rovněž ve větší míře
než dosud činnosti ve všech komisích týkajících
se vodních cest labské, oderské a dunajské,
zejména v novém československo-polském
dopravním komitétu.
Ministerstvo pošt obstarává nejen výsostní
agendu, nýbrž i správu státních
podniků Československá pošta a Poštovní
spořitelna, o nichž je zevrubně pojednáno
ve skupině "Státní podniky".
Na rok 1948 jsou výdaje ministerstva pošt a pověřenectva
pošt preliminovány částkou 52,902.000
Kčs, která je proti částce, zařaděné
do rozpočtu na rok 1947, vyšší okrouhle
o 7,5 mil. Kčs v důsledku vyšší
potřeby na osobní výdaje. Věcné
výdaje, jež představují okrouhle 16%
všech výdajů, jsou v celku nižší
proti rozpočtu na rok 1947.
Veškeré výdaje ministerstva pošt (pověřenectva
pošt) uhradí podle finančního zákona
státní podnik Československá pošta.
Jsou tedy příjmy ministerstva pošt i pověřenectva
pošt preliminovány stejnými částkami
jako jejich výdaje.
Úkoly a cíle sociální politiky dneška
podstatně se liší od jejich úkolů
v minulosti. Bylo-li dříve pečováno
výlučně jen o osoby sociálně
slabé, je dnes úkolem státní sociální
správy pečovati o každého pracujícího
občana tak, aby mohl řádně plniti
uložené mu funkce v národním společenství.
Dnes funkce sociální politiky se velmi přibližuje
funkcím politiky hospodářské a namnoze
se s nimi také prolíná, neboť pečuje
významně o to, aby výrobnost národa
byla co nejlépe organisována a vystupňována.
Řešení problému nedostatku pracovních
sil, které je spojeno s otázkou mzdovou, řízené
distribuce, školení, poradenství a konečně
i zdravého bydlení stalo se podstatnou součástí
sociální politiky.
Zestátnění péče o mládež
umožnilo ministerstvu soc. péče plánované
organisování a prohloubení této péče,
zdokonalení provozu převzatých ústavů
a ovšem i organisaci po stránce personální.
Velký krok kupředu je učiněn i v péči
poradenské a v uzákonění norem o národní
mobilisaci pracovních sil. Pokračuje se v přípravě
norem o národním pojištění. Některé
z uvedených úkolů předpokládaly
dobudování podřízených úřadů
řádným vybavením osobním i
věcným, v kteréžto činnosti nutno
pokračovati i v roce 1948.
Pokud jde o speciální činnost jednotlivých
pracovních sektorů, uvádí se toto:
Mezinárodní činnost sociální
péče v roce 1947 spočívala ve styku
s Mezinárodním úřadem práce
a jinými mezinárodními institucemi. V roce
1947 bylo ministerstvo sociální péče
zastoupeno na Mezinárodní konferenci práce
v Ženevě. Z titulu členství ČSR
v Mezinárodní organisaci práce bude ministerstvo
sociální péče poukazovati v roce 1948
příspěvek této organisaci práce,
který dosud byl hrazen z rozpočtové položky
ministerstva zahraničních věcí. Bylo
spolupůsobeno při přepravování
pomocných zásilek, zásilek dobrovolnými
organisacemi a institucemi z ciziny; tato spolupráce bude
pokračovati i v roce 1948. Pomoc těchto organisací
se ukázala v roce 1947 velmi vydatnou, zhruba odhadnutá
hodnota pomocných zásilek činila na 624,750.000
Kčs a umožnila velmi hodnotné školní
stravování 110.000 dětí po dobu šesti
měsíců a další stravování
120.000 dětí v letních táborech vedle
kakaové akce pro 300.000 dětí. V oboru působnosti
Spojených národů třeba jmenovati činnost
v rámci Sociální komise při Hospodářské
a Sociální radě Spojených národů.
V rámci činnosti této komise ve smyslu resoluce
58. valného shromáždění OSN provádí
se akce stipendií a akce přidělování
odborných poradců v oboru sociální
péče. V akci první bylo do dnešního
dne povoleno 14 stipendií, a to do Spojených států,
Velké Britannie a Švédska. Veškeré
výlohy jsou hrazeny OSN. V akci druhé byla vyslána
do Československa jako expert Mrs. Gates, která
především organisovala akci stipendií
a pan Pickersgill, odborník na poli rehabilitace osob se
sníženou pracovní způsobilostí.
V rámci mezinárodní součinnosti informují
se též cizí návštěvníci
a cizina o sociální politice v Československu.
Roku 1947 bylo vydáno 12 čísel Sociální
revue, která v posledních pěti číslech
byla rozšířena o Věstník ministerstva
sociální péče. V této činnosti
bude pokračováno i v roce 1948. Věstník
ministerstva sociální péče bude vydáván
jako časopis samostatný. V Knižnici Sociální
revue bylo vydáno v roce 1947 osm publikací. Pro
ministerstvo informací bylo připraveno rovněž
8 publikací. V samostatné publikační
činnosti nebude v roce 1948 pravidelně pokračováno,
ježto publikační činnost má býti
soustředěna u ministerstva informací. V roce
1947 byly natočeny 4 filmy. Roku 1948 budou natočeny
ve spolupráci s ministerstvem informací alespoň
4 filmy. V roce 1947 pořádalo ministerstvo 3 výstavy,
účastnilo se pěti výstav; v roce 1948
plánuje se 1 výstava pojízdná a účast
na 3 výstavách.
Na Slovensku vydává pověřenectvo sociální
péče spolu s pověřenectvem zdravotnictví
měsíčník "Zdravý národ"
a v r. 1947 vydalo současně se státním
plánovacím a statistickým úřadem
v Bratislavě brožuru o studiu na vysokých školách.
Stejnou brožuru připravuje pro absolventy měšťanských
a nižších středních škol o
zaměstnáních, které vyžadují
absolvování učňovského poměru.
V oboru legislativním prováděla se připomínková
řízení o osnovách, rozesílaných
jinými ministerstvy počítajíc v to
též návrhy vládních usnesení
a vedla se evidence a koordinace resortní legislativní
činnosti. V rámci vládního programu
projednávala se osnova zákona o ústřední
radě družstev a o odborných svazech družstev,
dále pak návrh nového družstevního
zákona, jenž má nahraditi zastaralý
a nedostačující zákon z r. 1873.
Vládním nař. č. 216/1946 Sb. bylo
vydáno první prováděcí nařízení
k dekretu č. 104/1945 Sb. o závodních a podnikových
radách. Toto nařízení obsahuje zejména
předpisy o volbách do závodních rad
a o rozhodčích komisích při okresních
úřadech ochrany práce, jakož i o ústřední
rozhodčí komisi při ministerstvu sociální
péče. Činnost rozhodčích komisí
bude aktivována v nejbližší době
a lze očekávat, že se rozvine plně v
roce 1948.
Zákonem č. 144/1946 Sb. o úpravě pracovních
poměrů dotčených v důsledku
nár. revoluce, byly zřízeny zvláštní
rozhodčí soudy a vrchní rozhodčí
soudy, které jsou příslušné k
rozhodování o sporech vzniklých revolučními
zásahy do pracovních poměrů. Činnost
rozhodčích soudů je dočasná.
I v roce 1947 - dokud nedojde k nové zákonné
úpravě se pokračovalo v součinnosti
při provádění předpisů
o rozhodčích hornických soudech (č.
170/1924 Sb.) a předpisů o domácké
práci podle vl. nař. č. 261/1944 Sb.
Vládním nařízením č.
120/1947 Sb. byly vydány předpisy o poskytování
dovolené a placení požitků po dobu dovolené
ve stavebních a vedlejších stav, živnostech
v roce 1947 podle t. zv. známkového systému,
jejichž provádění přísluší
ministerstvu sociální péče. Lze očekávat,
že tato úprava bude prodloužena i na rok 1948.
Z dalších legislativních úkolů,
které ministerstvo sociální péče
provede, třeba uvésti zejména zákon
č. 82/1947 Sb. o přechodné úpravě
placené dovolené na zotavenou a zák. č.
87/1947 Sb. o některých opatřeních
o provedení národní mobilisace pracovních
sil, k němuž se připravují příslušné
prováděcí předpisy.
Z chystaných legislativních úprav pro nejbližší
dobu třeba uvésti dále zejména zákon
o organisaci bezpečnostní a zdravotní služby
v závodech, zákon o ochraně mateřství,
zákon o podpůrných opatřeních
při řízení práce, zákon
o odborné přípravě k povolání.
Dále se připravuje osnova zákona o úpravě
pracovních a zaopatřovacích podmínek
zaměstnanců národních podniků,
osnova zákona o řízení práce,
osnova zákona o úpravě pracovně-právních
poměrů osob povolaných k výkonu vojenské
služby, druhé prováděcí nařízení
k dekretu č. 104/1945 Sb. o závodních a podnikových
radách, osnova zákona o domácké práci
a pod.
Stejnou legislativní činnost vyvíjelo i pověřenectvo
sociální péče, které vedle
toho podalo v četných případech připomínky
k nařízením SNR, Sboru pověřenců
a k usnesením Sboru pověřenců.
Cílů dvouletého hospodářského
plánu podle § 9 zákona č. 192/1946 Sb.
má býti dosaženo národní mobilisací
pracovních sil podle zák. č. 87/1947 Sb.
Potřeba pracovních sil v opomíjených
povoláních a v oborech s úzkým hospodářským
profilem může býti zajištěna zejména
prostředky, uvedenými v § 1 zák. č.
87/1947 Sb.
Právním podkladem k opatření nedostávajících
se pracovních sil je mimo uvedený zákon o
mobilisaci pracovních sil nařízení
č. 13/1946 Sb., dekret č. 88/1945 Sb., kromě
zákona č. 29/1946 Sb. o zavedení pracovních
průkazů. Spolu s těmito opatřeními
bude usilováno o vzestup pracovní morálky,
mimo jiné také použitím předpisů
dekretu č. 89/ 1945 Sb. o vyznamenání za
zásluhy o výstavbu státu. Kromě toho
bude ve smyslu § 9, odst. 2, písm. h) zák.
č. 192/1946 organisována jako dosud na širokém
podkladě národní soutěž ve výstavbě
státu. Za daných poměrů bude ještě
třeba pracovních sil z řad zahraničního
dělnictva, jehož číselný stav
bude snižován odchodem po splnění smluvních
podmínek.
Národní mobilisace pracovních sil bude prováděna
především na podkladě dobrovolnosti.
K tomu cíli bude používáno propagačních
prostředků a využito spolupráce různých
složek, které nabídly svoji pomoc. Pečuje
se o plánovité začleňování
dorostu do povolání se zřetelem k jeho tělesným
a duševním schopnostem a k dvouletému hospodářskému
plánu.
Pověřenectvo v roce 1947 zřizovalo rozhodčí
komise podle vl. nař. č. 216/1946 Sb. a rozhodčí
soudy podle zák. č. 143/1946 Sb., jmenovalo členy
a náhradníky podle nař. č. 142/1942
Sb. n. SNR a vyhlášky č. 773/1946 Ú.
v. do správních výborů při
okresních úřadech ochrany práce. Regulovalo
a vedlo evidenci o vystěhovalectví. Organisovalo
službu živnostenské inspekce. Mimořádnou
pozornost věnovalo náboru pracovních sil
do zemědělství a to i do zemí českých,
do stavebního průmyslu a do dolů, stejně
tak jako otázkám zprůmyslnění
Slovenska.
Tato činnost v roce 1947 vyplývá jednak ze
všeobecného hospodářského vývoje
státu v důsledku válečných
a poválečných poměrů, a jednak
z úkolů, vzniklých v souvislosti s plněním
dvouletého plánu. Byly to především
korektury úprav mzdových a platových z let
1945 a 1946, k nimž došlo po zkušenostech s těmito
úpravami, jednak uplatnění zásad vládním
usnesením ministru sociální péče
uložených, t. j. co nejširšího použití
úkolových mezd, výkonnostních platů
a prémií v mzdové politice. Mimo to byla
prováděna v širokém rozsahu kontrolní
a revisní činnost, jíž se podařilo
docíliti ve značné míře odstranění
černých mezd a platů.
Těmito úkoly je také dán ráz
činnosti v příštím roce, kdy
tato činnost se ponese zásadně těmito
směry:
1. zkonsolidováním a ucelením dosavadních
mzdových a platových úprav v pevný
harmonický celek,
2. důsledným uplatněním mzdového
a platového systému odměny podle výkonu,
3. podporováním politiky náboru pracovních
sil a pracovního dorostu vhodnými atraktivními
úpravami mzdově-politickými,
4. spoluprací na splnění úkolů
ostatních odborů, resp. v rámci ministerstva
na splnění úkolů jiných resortů,
uložených jim základními zásadami
dvouletého plánu (zvýšení výroby,
podpora populace a pod.), pokud se dotýkají mzdové
politiky a
5. důslednou revisí a kontrolní činností
za účelem odstranění posledních
zbytků mzdově-politických přestupků,
zejména černých mezd a platů.
Péče o bezpečnost a o ochranu zdraví
zaměstnanců při práci musí
býti v naší lidové republice co nejdokonalejší.
Jelikož státní dozor na dodržování
příslušných předpisů,
jenž je svěřen inspektorátům
práce, může býti jen občasný,
připravilo ministerstvo osnovu zákona o bezpečnostních
technicích a závodních lékařích,
kteří v zastoupení zaměstnavatele
budou trvale přímo v závodech a na pracovištích
se starati o snížení risika práce. Návrhy
nových předpisů a novelisace zastaralých
předpisů, týkajících se bezpečnostních
opatření na strojích a závodních
zařízeních, bezpečných způsobů
pracovních a výrobních pochodů, jakož
i nutných opatření zdravotních, vypracuje
komise pro technickou a zdravotní ochranu zaměstnanců,
stanovená vlád. nař. č. 60/1929 Sb.
Bude třeba též vydati zákon o inspekci
práce, který by zavedl dozor na bezpečnost
a hygienu práce ve všech pracovních oborech,
v nichž se ohrožení života a zdraví
vyskytuje. Ústavy pro pracovní lékařství
budou prohlubovati studium škodlivých vlivů
práce na zdraví zaměstnanců, napomáhati
k určení podmínek ochrany před nemocemi
z povolání a spolupůsobiti po vědecké
stránce při včleňování
do práce.
V oboru veřejnoprávního sociálního
pojištění lze činnost ministerstva sociální
péče rozvrhnouti v podstatě do tří
skupin, a to:
1. příprava zákonných osnov, jež
mají za účel sjednotiti předpisy veřejnoprávního
sociálního pojištění a přizpůsobiti
je zásadám budoucího národního
pojištění a tím vytvořiti základní
předpoklad pro plynulé uskutečnění
tohoto pojištění,
2. příprava zákonných osnov, kterými
se buduje vlastní národní pojištění,
3. sledování vzájemnostních mezistátních
úmluv o sociálním pojištění
a zabezpečení nároků našich občanů
získaných v pojištění v cizině,
Ad 1. Sjednocování veřejnoprávního
sociálního pojištění, zahájené
ihned po obnovení státní svrchovanosti, pokračovalo
i v roce 1947. V tom směru se poukazuje na zákon
o sjednocení některých lhůt a podmínek
ve veřejnoprávním důchodovém
pojištění č. 18/ 1947 Sb., zákon
o odškodnění nemocí z povolání
č. 46/1947 Sb. a řadu unifikačních
osnov, z nichž třeba uvésti zejména
osnovy zákona o sjednocení některých
předpisů o veřejnoprávním sociálním
pojištění, zákona o soustředění
pensijního pojištění soukromých
zaměstnanců ve vyšších službách
a o některých dalších opatřeních
v oboru veřejnoprávního sociálního
pojištění a dvě osnovy unifikačních
zákonů o úrazovém pojištění.
K celostátním unifikačním pracím
nutno přičísti i novelisaci zákona
o rodinných přídavcích (č.
58/1947 Sb.).
Ad 2. K etapovému uskutečnění národního
pojištění byla vypracována a po schválení
vládou již v roce 1946 předložena Prozatímnímu
národnímu shromáždění
osnova zákona o vybudování národního
pojištění (organisační zákon),
která však nebyla již projednávána
a musela býti proto znovu předložena vládě.
Kromě toho prošla již připomínkovým
řízením osnova zákona o národním
pojištění nemocenském, podle jehož
výsledků se připravuje konečné
její znění. V oboru národního
pojištění důchodového bylo zatím
již uskutečněno pensijní pojištění
horníků (zák. č. 44/1947 Sb.). Byly
však již také zahájeny přípravné
práce pro uskutečnění národního
důchodového pojištění všech
pracujících včetně osob samostatně
výdělečně činných, v
jejichž rámci se zatím opatřují
statistická data pro území celého
státu.
Ad 3. I v roce 1947 bylo usilováno o navázání
normálních styků na poli sociálního
pojištění a to zvláště zajištěním
praktické vzájemnosti při jeho provádění.
Bylo a bude usilováno též o sjednání
úmluv o sociálním pojištění.
V tomto směru se poukazuje zvláště na
zahájené již, avšak přerušené
jednání o francouzském návrhu vzájemnostní
úmluvy o sociálním pojištění
a na programové prohlášení Československo-polské
o otázce vzájemnostní úmluvy o sociálním
pojištění. Poněvadž pak prováděná
reemigrace krajanů vyžadovala nezbytně urychleného
vyřešení otázky zabezpečení
jejich nároků získaných v pojištění
v cizině, byla otázka tato vyřešena
podpůrně zákonem o uznání nároků
získaných u cizích nositelů pojištění
č. 17/1947 Sb., v němž byla zároveň
upravena i otázka zabezpečení pojistných
nároků osob, jež v době nesvobody byly
nuceny pracovati v okupovaných územích a
byly proto také pojištěny u cizozemských
nositelů.
Shora uvedené úseky legislativní činnosti
v.oboru sociálního pojištění
jsou rámcovým programem této činnosti
i pro rok 1948, neboť sledované úkoly jsou
tak významné a dalekosáhlé jak po
stránce sociálně-politické, tak i
finančně-hospodářské, že
je možno řešiti jen postupně. Vyvrcholením
zákonných úprav bude pak ovšem uskutečnění
národního pojištění, zabezpečujícího
všechny pracující pro případ
nemoci, úrazu, invalidity a, stáří.
V péči o mládež bylo v roce 1947 pokračováno
v dokončování organisace okresních
péčí o mládež a sociálních
ústavů, jak v pohraničí, tak ve vnitrozemí.
Zvýšená péče byla věnována
krajům, které utrpěly válkou. Byly
podporovány snahy o získání vhodných
objektů pro úřadovny a ústavy z konfiskovaného
nepřátelského majetku, a ošacovací
akce. Bylo pátráno po dětech zavlečených
a dbáno, aby byly zaopatřeny děti neznámého
původu. Pro děti na venkově byly zakládány
a trvale podporovány jak stálé útulky
pro děti pracujících žen, tak i útulky
zemědělské zřizované pro dobu
letní.
Vydáním zákona č. 48/1947 o organisaci
péče o mládež byl učiněn
první krok ke zveřejnění péče
o mládež. K jeho provedení byly konány
všechny přípravy ideové a organisační
a to nejen pedagogické, ale i hospodářsko-finanční.
Do rozpočtu na rok 1948 byla již pojata veškerá
péče o mládež jako péče
veřejná. Zveřejnění péče
o mládež umožní prohloubení této
péče a zdokonalení různých
ústavů pro děti jako jeslí, denních
útulků, dětských domovů, zemědělských
útulků, nocleháren pro dorost, domovů
mladých a odborných ústavů pro tělesně
nebo duševně úchylnou mládež. Při
tom nebude zapomínáno ani na provádění
nezbytných pomocných akcí, jako výplat
státních sirotčích podpor pro děti,
které nemají nároku na žádný
sirotčí důchod, na vyznamenávání
zasloužilých matek, na podpory potřebným
novomanželům, na příspěvky na
protézy a na zaopatření duševně
úchylné mládeže mimo ústavní
péči a pod.
Podle zákona o dvouletém hospodářském
plánu č. 192/1946 Sb. má býti v letech
1947 a 1948 vybudováno 125.000 bytů. Z nich má
býti podle prováděcích plánů
ve stavebnictví, schválených vládou,
provedeno v roce 1947 celkem 61.280 bytů, a to 31.472 obnovou
(15.063 v českých zemích a 16.409 na Slovensku)
a 29.808 novou výstavbou (20.479 v českých
zemích a 9.329 na Slovensku). Obnova a nová výstavba
zbývajících 63.720 bytů je vyhrazena
pro rok 1948. Aby stavebníci měli dostatek času
pro přípravy ke stavbě, zařídilo
ministerstvo vše potřebné tak, aby do 15. října
1947 mohla vláda schváliti příslušné
prováděcí plány pro rok 1948.
Pokud jde o obnovu objektů zničených nebo
poškozených válečnými událostmi,
je splnění tohoto úseku dvouletého
plánu zajištěno zákonem o obnově
č. 86/1946 Sb. Podle něho přísluší
ministerstvu poskytovati podporu na obnovu obytných domů.
Splnění druhého úseku dvouletého
plánu, t. j. nové výstavby bytů bylo
nutno legislativně teprve zajistiti. Ministerstvo připravilo
proto již v létě r. 1946 osnovu zákona
o státní podpoře na obytné stavby,
který po ústavním projednání
byl vyhlášen pod č. 41/1947 Sb. K jeho provedení
vydalo ministerstvo v dohodě s ministerstvy techniky a
financí potřebné pokyny.
Včasné zahájení staveb bylo umožněno
předběžným přejímáním
státní záruky za přiměřenou
zálohu na účet celkové zaručení
zápůjčky. Tato akce měla úspěch
a podstatně zrychlila provádění obnovy
a výstavby.
Provádění bytového programu v dvouletém
plánu přispěje ke zmírnění
nedostatku bytů a dá nám podklady pro novou
bytovou výstavbu v dalších letech. Ale již
dnes je jisto, že i v budoucnosti bude nutno stavěti
plánovitě, t. j. podle předem určeného
programu, rozčleněného místně
i časově. Základem pro určení
tohoto programu bude soustavný a stálý přehled
subjektivní i objektivní bytové potřeby;
vedení takového přehledu chceme normativně
uložiti všem větším obcím.
Na přípravě osnovy příslušného
zákona se pracuje.